021-7356

آموزش عکاسی در زمستان

آموزش عکاسی در زمستان

عکاسی در زمستان کار آسانی نیست زیرا ممکن است شرایط خیلی سخت شود. در کنار مشکلات دیگری که ممکن است پیش بیاید اغلب اوقات هوای سرد باعث ناراحتی عکاس و کاهش عمر باتری خواهد شد. با این وجود زمستان مزایای زیادی برای عکاس‌های خیابانی دارد که اغلب اوقات دست کم گرفته می‌شود. برخی از این مزایا به شرح زیر هستند:

  • خورشید در ارتفاع کمتری نسبت به دیگر فصل‌ها قرار دارد.
  • خورشید از جنوب شرق طلوع و در جنوب غرب غروب می‌کند که ممکن است برای برخی لوکیشن‌ها خیلی مفید باشد.
  • خورشید نسبت به تابستان دیرتر طلوع می‌کند.
  • یخ و برف ممکن است جو خیلی از لوکیشن‌ها را تغییر دهند
  • یخ و برف به خودی خود ممکن است سوژه‌های خیلی خوبی برای عکاسی باشند.

در صورتی که قبلا این کار را انجام نداده‌اید بهتر است زمستان بعدی حتما این سبک را امتحان کنید و چند عکس خیلی خوب ثبت کنید. در ادامه نکته‌هایی که من در طول این سال‌ها برای عکاسی از زمستان یاد گرفته‌ام را مشاهده خواهید کرد.

[relatedpost post=”55890″]

عکاسی در زمستان

[relatedproduct post=”53416″][/relatedproduct]

1- آمادگی کامل مهم‌ترین نکته برای عکاسی در شرایط سخت

پیش‌بینی وضع هوا را بررسی کنید و لباس‌های مناسب را آماده کنید. علاوه بر دمای هوا به سرعت باد و رطوبت هوا هم توجه کنید. دو مورد آخر می‌توانند به شدت روی احساس شما از دما تاثیر داشته باشند. به عنوان یک عکاس منظره شما باید ترجیحا 30 تا 45 دقیقه قبل از طلوع آفتاب تجهیزات خودتان را آماده کنید. قبل از طلوع آفتاب چند ابر صورتی رنگ در آسمان پدیدار خواهند شد اما دقیقا در همین زمان دمای هوا به پائین‌ترین حد خودش می‌رسد. عکاسی در زمان غروب آفتاب در فصل زمستان ساده‌تر است زیرا دمای هوا در زمان غروب آفتاب گرم‌تر است اما به محض اینکه آفتاب غروب کند و پائین‌تر از خط افق قرار بگیرد، معمولا دمای هوا به سرعت کاهش خواهد یافت. در زمان عکاسی شما معمولا به صورت بی حرکت پشت دوربین خودتان قرار می‌گیرید. این بدین معنی است که شما هیچ حرکتی ندارید و خیلی بیشتر سرما را احساس می‌کنید. به خاطر این دلایل بهتر است لباس، کفش و لباس مناسب بپوشید تا سرما را احساس نکنید. رعایت نکات زیر می‌تواند در این زمینه خیلی به شما کمک کند:

  1. از چند لایه لباس با کیفیت استفاده کنید. لباس‌های پشمی می‌توانند گرمای مورد نیاز بدن شما را به خوبی تامین کنند. مطمئن شوید که این لایه نزدیک‌ترین لایه به پوست بدن شما است.
  2. از کفش‌های گرم و ضد آب استفاده کنید. در صورتی که سطح برف خیلی بالا باشد، بهتر است از یک لایه پوششی نیز روی کفش‌های خودتان داشته باشید.
  3. دو جفت دستکش به همراه داشته باشید. یک جفت دستکش ضخیم برای مواقعی که لازم است منتظر بمانید همراه داشته باشید و یک جفت دستکش نازک‌تر هم برای مواقعی که می‌خواهید با دوربین خودتان کار کنید.
  4. برای کار در دماهای خیلی سرد حتما زیرشلواری بپوشید. حتی برخی اوقات پوشیدن چند لایه زیرشلواری هم ضروری است. در اینجا هم پوشیدن یک لایه شلوار پشمی می‌تواند خیلی به شما کمک کند.
  5. یک کلاه گرم و ضخیم به همراه داشته باشید.
  6. گرم‌کننده‌های دست و پا در شرایط خیلی سرد می‌توانند کمک بسیار زیادی به شما کنند. بنابراین در صورتی که می‌دانید هوا قرار است خیلی سرد باشد، بهتر است حتما این موارد را به همراه داشته باشید.
  7. چند باتری ذخیره‌ با شارژ کامل به همراه داشته باشید. به یاد داشته باشید که در هوای سرد باتری خیلی زودتر تخلیه خواهد شد.
  8. ترجیحا تنظیمات دوربین را قبل از خروج از منزل یا ماشین انجام دهید تا وقتی که در حال عکاسی در شرایط سخت هستید خیلی نیاز به تغییر تنظیمات دوربین نداشته باشید.
  9. داشتن سه پایه در طول ساعات ابتدایی و انتهایی روز به دلیل کمبود نور محیطی و در نتیجه ضرورت استفاده از سرعت شاترهای آهسته یکی ضروری‌ترین وسایلی است که باید به همراه داشته باشید. البته مطمئن شوید که پایه‌های آن را با فوم یا مواد دیگر به خوبی پوشانده‌اید. مطمئنا دوست ندارید یک تکه آلومینیوم یخ زده را با دست‌های خودتان بلند کنید زیرا باعث یخ زدن دست‌های شما خواهد شد. من معمولا سه پایه را به کیف دوربین خودم وصل می‌کنم تا لازم نباشد برای مدت طولانی آن را در دست بگیرم.

2- بلافاصله پس از بارش برف برنامه‌ریزی کنید

برای اینکه بتوانید عکس‌های شگفت‌انگیزی در زمستان بگیرید زمان‌بندی خیلی مهم‌تر از تجهیزات است. برخلاف مناطق کوهستانی در مناطق مسطح معمولا برف‌ها به سرعت آب می‌شوند و یا در عرض چند روز کثیف می‌شود و ظاهر زیبای خودشان را از دست می‌دهند. من معمولا با دقت پیش‌بینی وضع هوا را بررسی می‌کنم و به دنبال دوره‌های کوتاهی که پس از بارش برف هوا مناسب است می‌گردم. معمولا حتی هوای ابری و به خصوص در صورتی که ابرها ساختار خاصی داشته باشند هم هوای خوبی دانسته می‌شود. عکاسی زمانی که هنوز برف در حال بارش است به ندرت به نتایج خوبی ختم خواهد شد.

تنها مشکلی که این موضوع دارد این است که رانندگی در جاده‌ها ممکن است خیلی سخت باشد. بنابراین به شدت محتاط باشید و در صورتی که لاستیک و زنجیر چرخ مناسب ندارید، به هیچ عنوان رانندگی نکنید. در صورتی که احساس می‌کنید احتمال بروز مشکل در طول مسیر وجود دارد، حتما خانواده و دوستان خودتان را در جریان این موضوع قرار دهید. قبل از هرچیز مراقب سلامتی و امنیت خودتان باشید و سلامتی خودتان را برای گرفتن یک عکس به خطر نیاندازید.

عکاسی در زمستان

3- از ساختارهای برف پیش‌زمینه استفاده کنید

باد و شبنم می‌توانند در زمانی که برف تازه باریده است شکل‌های خیلی زیبایی خلق کنند. اینگونه شکل‌ها برای پیش زمینه‌ی تصاویر شما خیلی مناسب هستند. در صورتی که پوشش برف قدیمی‌تر است و کمی از آن آب شده است به دنبال ردپا و یا هرگونه رد دیگری در پیش زمینه بگردید. این ردپاها می‌توانند به عنوان خطوط راهنما در تصاویر شما مورد استفاده قرار بگیرند. از زاویه پائین عکاسی کنید تا به این ساختارها نزدیک شوید و از لنزهای واید برای عکاسی استفاده کنید. با استفاده از فاصله‌ی هایپرفوکال عمق میدان تصویر خودتان را کنترل کنید تا بهترین نقطه را برای فوکوس کردن پیدا کنید. همچنین انکسار را هم فراموش نکنید. این موضوع می‌تواند باعث نرم شدن دانه‌های برف شود و شما نتوانید عکس‌هایی واضح و با جزئیات از آن‌ها ثبت کنید.

4- از پالت‌های رنگی مختلف استفاده کنید

چیزی که من در مورد مناظر پوشیده از برف دوست دارم پالت رنگی ویژه‌ای است که به نمایش می‌گذاردند. برف و شبنم تونالیته‌ی منظره را تغییر می‌دهد و پالت رنگی خیلی ساده‌تر خواهد شد. برف تون‌های قوی را نرم خواهد کرد و باعث برجسته شدن رنگ‌های پاستلی که در شرایط دیگر از دید مخفی هستند خواهد شد. اغلب اوقات تنها رنگ اشباع منظره فقط رنگ آبی عمیق آسمان است. علاوه بر این، برف رنگ‌های نامناسب روی زمین را هم به خوبی می‌پوشاند.

در طول طلوع و غروب آفتاب برف سفید به خوبی تون‌های اشباع آسمان را بازتاب خواهد داد. در هوای خیلی سرد هم من اغلب قبل از طلوع و غروب آفتاب شاهد تون‌های نارنجی و ارغوانی در آسمان نزدیک به افق نیز بوده‌ام. دیدن قسمت‌های سایه‌ی آبی رنگ در هوای آفتابی هم جای تعجب ندارد.

عکاسی در زمستان

5- استفاده از خورشید به عنوان سوژه اصلی

خورشید، زمانی که روبروی آن قرار دارید و آن را در کادر تصویر قرار می‌دهید می‌تواند یک سوژه‌ی اصلی فوق‌العاده برای شما باشد. صبح زود و اواخر روز خورشید در ارتفاع خیلی خیلی کمی قرار دارد. در صورتی که یک لنز خوب دارید که می‌تواند به خوبی فلر را کنترل کند و تشعشعات خورشید را به خوبی نشان می‌دهد، خورشید می‌تواند یک عنصر ترکیب‌بندی خیلی خوب برای تصاویر شما باشد. برای پدیدار شدن این تشعشعات، باید از دیافراگم‌های خیلی کوچکی مثل f/11 یا f/16 استفاده کنید.

در صورتی که مشکلی با ترکیب عکس در زمان ادیت ندارید، یک تکنیک خیلی خوب برای مقابله با نوردهی زیاد و انکسار نور وجود دارد. در این تکنیک باید دو عدد عکس بگیرید. یک عدد عکس از خورشید با دیافراگم f/16 و یک عکس هم از پیش زمینه و پس زمینه با دیافراگم‌های بزرگتری مثل f/8. سپس هر دو عکس را در فتوشاپ با هم ادغام کنید تا اشعه‌های خورشید هم در عکس شما به خوبی مشخص باشند.

همچنین بررسی کنید که آیا استفاده از فیلترهای مختلف (CPL، UV یا ND) در زمان عکاسی رو به خورشید به شما کمک می‌کند یا خیر. در صورتی که احساس می‌کنید استفاده از این فیلترها هیچ کمکی به شما نمی‌کنند آن‌ها را جدا کنید زیرا ممکن است مشکلاتی مثل فلر و… را تقویت کنند. در صورتی هم که قصد دارید از فیلتر برای عکاسی استفاده کنید، حتما مطمئن شوید که از فیلترهای با کیفیت برای این کار استفاده می‌کنید.

6- استفاده از شبنم یخ زده

شبنم سفید می‌تواند تقریبا هرچیزی را به یک سوژه‌ی جذاب تبدیل کند و دقیقا همین موضوع باعث خواهد شد که عکاسی از آن، کار خیلی سختی باشد. زمانی که یک لایه‌ی نازک از شبنم یخ زده همه چیز را پوشانده باشد، منظره مثل یک دنیای رویایی به نظر خواهد رسید و این موضوع ممکن است تمرکز عکاس برای انجام یک ترکیب‌بندی دقیق را به هم بزند. خود من در منطقه‌ای زندگی می‌کنم که ترکیب شبنم یخ زده و آسمان آبی نسبتا غیرممکن است.

به همین خاطر وقتی من امسال برای اولین بار با این منظره مواجه شدم به شدت هیجان زده شدم و فراموش کردم لرزشگیر لنز خودم را روشن کنم. زمانی که متوجه این موضوع شدم اول خیلی از دست خودم عصبانی بودم ولی بعدا متوجه شدم که باید صبور باشم و فقط روی کاری که انجام می‌دهم تمرکز کنم نه اینکه اجازه دهم هیجان به من غلبه کند و عکس‌های که می‌گیرم را خراب کند. ترکیب‌بندی و کادربندی خوب همیشه باید اولویت اول شما باشد اما متغیرهای دیگری که روی کیفیت عکس‌های شما نقش دارند را هم فراموش نکنید. مواردی مثل نوردهی صحیح، فوکوس، عمق میدان و یا حتی چیزهای ساده‌ای مثل تنظیمات دوربین هم ممکن است روی کیفیت تصاویر شما تاثیر بگذارند.

عکاسی در زمستان

7- عکاسی سیاه و سفید را امتحان کنید

با وجود اینکه من به شدت عاشق رنگ‌های مناظر زمستانی هستم، یخ و برف سوژه‌ی خیلی خوبی برای عکاسی سیاه و سفید هستند. ارتفاع پائین خورشید باعث طولانی شدن سایه‌ی تمام اجسام خواهد شد. این سایه‌های می‌توانند شکل‌ها و خط‌های جالبی خلق کنند. من ترجیح می‌دهم زمان عکاسی زیر نور سخت میانه‌ی روز از عکاسی سیاه و سفید استفاده کنم.

عناصر پایه‌ی ترکیب‌بندی (مثل خط و شکل) در عکاسی سیاه و سفید خیلی بیشتر به چشم می‌آیند. به خصوص در صورتی که زمان ادیت عکس کمی آن‌ها را برجسته‌تر نمایش دهید. در روزهای آفتابی زمستان شما می‌توانید با سایه‌هایی که روی برف‌ها افتاده‌اند هم بازی کنید و عکس‌های خیلی خوبی به دست بیاورید.

8- از وارونگی دما استفاده کنید

در صورتی که امکان این کار را دارید می‌توانید از وارونگی دما به نفع خودتان استفاده کنید. ممکن است بپرسید که منظور از وارونگی چیست؟ در فصل زمستان، اغلب اوقات شرایط خاصی ایجاد خواهد شد که مناطق کم ارتفاع، دمای کمتری نسبت به مناطق مرتفع دارند. این موضوع معمولا باعث پدید آمدن ابرهایی در ارتفاع کم خواهد شد که همه چیز به جز کوه‌ها را می‌پوشاند. زیر ابرها نور معمولا ضعیف و بی رمق است ولی بالای ابرها شما یک آسمان صاف خواهید داشت و ابرها نیز مثل یک دریا دیده خواهند شد. در این شرایط فقط قله‌ی برخی کوه‌ها بیرون است و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به ترکیب‌بندی‌های خیلی جذابی برسید. تقریبا زمان طلوع و غروب آفتاب وقتی است که بهترین نور و رنگ‌ها در اختیار شما قرار خواهد داشت.

9- به دنبال جزئیات باشید

در صورتی که برف منظره را پوشانده باشد، من توصیه می‌کنم به دنبال جزئیات ریز بگردید. حتی در روزهایی که هوا ابری است هم برخی اجسام وجود دارند که با وجود برف خیلی جذاب‌تر از وقتی هستند که برف روی آن‌ها ننشسته است. شاخه‌ها، فنس‌ها و دیگر اجسام روزمره‌ای که روی یک پس زمینه سفید قرار دارند. یخ، قندیل، دانه‌های برف، حباب‌ها و ترک‌های روی یخ‌ها همگی سوژه‌های جذابی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. فراموش نکنید که خیلی باید به سازه‌های مختلف نزدیک شوید و چند عکس مختلف از جزئیات آن‌ها بگیرید. این عکس‌ها می‌توانند آلبوم نمونه کارهای شما را خیلی متنوع کنند.

عکاسی در زمستان

10- از تکنیک‌های ادیت مختلف استفاده کنید

این بخش می‌تواند موضوع یک مقاله‌ی دیگر باشد. در حال حاضر فقط توصیه می‌کنیم که اسلایدر Clarity را خیلی افزایش ندهید. در مقایسه با عکس‌های منظره‌ی معمولی من ترجیح می‌دهم از تکنیک‌های مختلفی برای ادیت عکس‌های مناظر زمستانی استفاده کنید. قدرت ساده‌سازی برف می‌تواند روی درخشندگی تصویر هم تاثیرگذار باشد: چیزی که عکاس‌های پرتره تحت عنوان عکاسی High-Key می‌شناسند می‌تواند با استفاده از برف هم به دست بیاید.

امیدواریم که این مقاله در مورد عکاسی در زمستان توانسته باشد به شما کمک کند. در صورتی که سوالی در این مورد دارید، از طریق بخش نظرات همین مقاله با ما در ارتباط باشید. کارشناسان نورنگار در اسرع وقت به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *