021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

ارورها در دوربین کانن و نیکون

ارورها در دوربین کانن و نیکون

در این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید توانمندی لازم در جهت تعمیر دوربین رفع ارور دوربین خود را بدست آورید. (بخش آخر)

پیش‌تر خطاهای عمومی کارت‌حافظه را بررسی کردیم، اما اگر در هنگام استفاده از دوربین دیجیتال خود با انواع دیگری از ارور دوربین (نه لزوماً مربوط به کارت حافظه) رو به رو شدید، موارد زیر را بررسی کنید تا خطایی که با آن مواجه شده‌اید را با یکی از موارد ذکر شده مطابقت دهید و راه حل مربوط به رفع آن را بیابید.

  • خطای “ERR99” در دوربین های Canon: هیچ خطایی در هیچ دوربینی ترسناک‌تر از Error 99 نیست. اگر تا بحال با این ارور دوربین مواجه نشده‌اید در آینده‌ای نچندان دور خواهید شد. مطمئنا Canon خطای کمتری نسبت به سایر برندهای دوربین دارد، بخاطر همین Error 99 آن ها بدنام شده‌است. همین الان نحوه درست کردن ارور دوربین را یاد بگیرید تا هنگامی که برای دوربین شما اتفاق افتاد، شما مجبور به گذراندن یک مجلس عروسی با یک دوربین خراب نشوید.

به صورت خلاصه ERR99 در دوربین‌های Canon یک خطای ساده و عمومی است. اما مشکل آن سختی عیب‌یابی این ارور دوربین است. چون یک خطای عمومی است هیچ اطلاعاتی به شما درباره مکان بروز خطا داده نمی‌شود. اما نترسید، جلوتر دلایل احتمالی رخ دادن این خطا و راه‌های اصلاح آن را بررسی می‌کنیم.

ارور دوربین

مراحل پایین به ترتیب بیش ترین دلایل رخداد ERR99 هستند و راه حل هایی هم برای آن ها پیشنهاد شده تا در صورت امکان خودتان مشکل را حل کنید و مجبور به گذاشتن دوربین در تعمیرگاه نشوید.

مرحله 1: لنز دوربین را تست کنید؛ این ارور دوربین است، اما در اکثر مواقع مربوط به لنز است. می تواند به دلایل مختلفی مثل شکستن اتصال دیافراگم روی لنز باشد که باید جایگزین شود.

در این حالت دوربین از لنز می خواهد که اندازه دیافراگم خود را تغییر دهد اما لنز توانایی انجام این کار را ندارد چون اتصال دیافراگم قطع شده است. در نتیجه دوربین به این نتیجه می رسد که لنز درخواستش را انجام نمی دهد و این منجر به ارور دوربین ERR99 می شود.

برای اینکه بفهمید آیا مشکل از لنز است یا خیر، لنز خود را روی یک دوربین دیگر امتحان کنید یا یک لنز دیگر را روی دوربین خود تست کنید. با این کار شما می فهمید که مشکل از لنز است یا جای دیگری مشکل دارد.

اگر متوجه شدید که مشکل از لنز است ابتدا مرحله بعدی را روی لنز امتحان کنید، اگر درست نشد باید آن را به تعمیرگاه بفرستید.

خطای کارت حافظه

مرحله 2: محل اتصال لنز و دوربین را تمیز کنید؛ پشت لنز یا همان جایی که لنز روی دوربین سوار می شود، یکسری اتصالات آهنی طلایی رنگ مشاهده می کنید که ارتباط بین لنز و دوربین هستند. اگر مکان اتصال لنز و دوربین آلوده باشد، این آلودگی مانع برقراری ارتباط بین این دو می شود.

روش رفع این مشکل استفاده از پاک کن روی مداد است. به آرامی با پاک کن روی اتصالات بکشید ولی حواستان باشد گرده پاک کن داخل لنز یا دوربین نرود. اگر آلودگی اتصالات مشکل باشد با انجام این کار باید درست شود.

مرحله 3: راه اندازی مجدد دوربین؛‌ راه اندازی مجدد دوربین یکی از روش هایی است که اغلب خطای به وجود آمده را رفع می کند، اما آن قدر ساده و پیش پا افتاده است که شاید در اکثر مواقع به ذهنمان نرسد. دوربین را خاموش کنید، باتری دوربین را در بیاورید، 30 ثانیه صبر کنید، باتری را سر جایش قرار دهید، دوربین را روشن کنید و یک عکس بگیرید.

مرحله 4: یک چرخه برق کامل را انجام دهید؛ دوربین شما در واقع دارای دو باتری است. یک باتری برق عملکرد های دوربین را تامین می کند و باتری دیگر برق انجام عملیات در زیر ساخت دوربین را، که تنظیمات دوربین شما،تاریخ و زمان را حتی زمانی که باتری آن را در می آورید به خاطر می سپارد.

یکی از احتمالاتی که برای این ارور دوربین در نظر گرفته می شود اشکال در عملکرد باتری دوم دوربین است. مرحله چهارم این است که دو پیچ از دوربین را باز کنید، سینی ای که باتری دوم را نگه داشته کنار بزنید، باتری را جایگزین کنید(شبیه به باتری ساعت است) و سپس دوباره دوربین را راه اندازی مجدد کنید.

برای انجام یک چرخه برق کامل مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دوربین را خاموش کنید.
  2. لنز را در بیاورید و پوشش محافظ آن را بگذارید.
  3. کارت حافظه را خارج کنید.
  4. باتری اصلی را همانند باتری پشتیبان خارج کنید.
  5. پنج دقیقه صبر کنید(شاید به نظر احمقانه بیاید و بگویید خاموش، خاموش است و فرقی در مدت زمان آن نمی کند ولی دوربین مدت زمانی را برای گذراندن این چرخه نیاز دارد تا همه باتری آن خالی شود)
  6. هر دو باتری جدید و شارژ شده را دوباره داخل دوربین بیاندازید
  7. انگشت خود را روی دکمه شاتر بگذارید و احتمالا ارور دوربین ERR99 دیگر رخ نمی دهد.

مرحله 5: عیب یابی کارت حافظه؛‌ علل زیادی برای خراب شدن عملکرد کارت حافظه وجود دارد، که مطمئنا باعث بروز مشکل در عملکرد دوربین هم می شوند. بهترین راه برای حذف مشکلات بوجود آمده از طریق کارت حافظه، گرفتن یک کارت حافظه جدید و قرار دادن آن در دوربین است تا ببینیم آیا پس از راه اندازی مجدد دوباره دوربین خطا می دهد یا خیر. اگر قصد خرید کارت دیگر را ندارید حداقل یک کارت حافظه دیگر که از سالم بودن آن اطمینان دارید را جایگزین کنید و مطمئن شوید که مشکل از آن نیست.

کارت حافظه را داخل دوربین بگذارید و یک فرمت انجام دهید. به این صورت که به منو بروید و دنبال گزینه “Format Card” باشید. اگر دوربین نتوانست آن را فرمت کند به احتمال زیاد مشکل ایجاد شده از کارت حافظه است.

مرحله 6: شانس بدتان را سرزنش کنید و با تعمیرگاه تماس بگیرید؛ اگر هیچ کدام از مراحل بالا ارور دوربین ERR99 را رفع نکرد به تعمیرگاه نورنگار مراجعه کنید.

  • خطای “Err” در دوربین های DSLR Nikonبرای خودتان یک دوربین dslr جدید گرفتید و پس از مدتی استفاده با خطای Err مواجه شدید؟ نگران نباشید، دوربین شما با مشکل خاصی مواجه نشده و نیازی به برگرداندن آن نیست.

دلیل ظاهر شدن این ارور دوربین اتصال نادرست دوربین و لنز، به علت وجود آلودگی و چربی در اتصالات بین این دو است. راه حل آن هم بسیار ساده است. لنز را درآورده، اتصالات لنز را تمیز کنید، اتصالات دوربین هم تمیز کنید و لنز را دوباره روی دوربین سوار کنید.

خطای کارت حافظه

بهترین راه برای اجتناب از مشکلات مربوط به کارت حافظه، عادت به استفاده ی صحیح از آن است. بعلاوه، به صورت دوره ای از اطلاعات خود رونوشت تهیه کنید. تمامی این ها سبب می شود که کمتر با مشکلاتی مواجه شوید که ممکن است باعث از دست رفتن اطلاعات شوند.

11 نکته برای ممانعت از رخ دادن مشکلات مربوط به کارت حافظه:

1- به محض گرفتن کارت حافظه جدید آن را فرمت کنید. حتی اگر کارت حافظه شما “preformatted”(از پیش فرمت شده) هم بود، باز هم فرمت کردن آن به وسیله دوربین ایده مناسبی است. توجه داشته باشید که فرمت فقط توسط خود دوربین انجام شود نه هنگامی که کارت حافظه را به کامپیوتر وصل کردید.

2- از چند کارت حافظه با ظرفیت حجمی کم، بجای یک کارت حافظه با حجم بالا استفاده کنید. امروزه کارت های حافظه با حجم های بالا در بازار موجود است که شخص را وسوسه می کند که کارت حافظه با بیشترین ظرفیت حجمی را بگیرد و دیگر مجبور به عوض کردن آن ها نباشد. اما مشکل حجم بالا چیست؟ مشکل را زمانی متوجه می‌شوید که کارت حافظه شما خراب شود و تمامی اطلاعات را یکجا از دست بدهید. اما اگر چند کارت حافظه داشته باشید بخشی از اطلاعاتتان با خراب شدن آن از بین می رود.

3- همواره چند شات در کارت حافظه خود خالی بگذارید. احتمالا دوربین شما عددی را روی صفحه نمایش می دهد که نشان دهنده این است که چند عکس دیگر می توانید بگیرید تا کارت حافظه کامل پر شود. این عدد تخمینی است، زمانی که یک عکس در حالی که حافظه شما پر است بگیرید، باعث خرابی داده ها می شوید. برای جلوگیری از این مشکل همواره مقداری از فضای حافظه را خالی نگه دارید.

4- همواره کارت حافظه را با “safely eject” کردن از کامپیوتر جدا کنید. هنگامی که انتقال داده ها به کامپیوتر انجام شد، کارت حافظه را زود از کامپیوتر جدا نکنید و اطمینان حاصل کنید “eject”به درستی انجام پذیرد. در ویندوز، در قسمت پایین سمت راست مانیتور یک گزینه بنام “safely removing USB media” وجود دارد، و روی Mac شما می توانید از دکمه eject روی کیبورد استفاده کنید. اهمیت این کار به این خاطر است که شاید شما تصور کنید کامپیوتر دیگر در حال رد و بدل کردن اطلاعات نیست، اما اینطور نیست و ممکن است همچنان کارش تمام نشده باشد. با eject کردن شما به کامپیوتر می گویید که تبادل اطلاعات را قطع کند.

خطاهای دوربین

5- بجای پاک کردن تمامی اطلاعات، کارت حافظه خود را فرمت کنید. فرمت کرن کارت حافظه به نوعی تنظیم مجدد آن است. این تنظیم مجدد خطاهایی که ممکن است در آخرین استفاده شما به وجود آمده باشد را درست می کند.

6- کارت های خود را در یک مکان امن نگه دارید. حفاظت از کارت حافظه در مقابل عوامل محیطی از مهمترین عوامل نگهداری آنها است. زیرا کوچکترین ذره گرد و غبار که وارد آن شود مشکلاتی در خواندن یا ذخیره کردن اطلاعات به وجود می آورد که ممکن است باعث از دست رفتن عکس ها شود. برای نگهداری، همواره آن را در جعبه ای که هنگام خرید در آن قرار داشت، بگذارید.

7- قبل از خارج کردن کارت حافظه دوربین خود را خاموش کنید. در این مورد همانند مورد 4 ممکن است دوربین در حال خواندن یا ضبط کردن اطلاعات روی کارت باشد، که با خارج کردن آن در حالت روشن باعث آسیب زدن به اطلاعات می شویم.

8- از خواننده کارت حافظه با کیفیت بالا استفاده کنید. با اینکه این اتفاق به ندرت پیش می آید، اما همچنان احتمال آسیب دیدن کارت حافظه به وسیله خواننده آن وجود دارد. بهترین راه استفاده از خواننده هایی است که بوسیله کارخانه سازنده کارت حافظه،ساخته شده باشند.

9- نگذارید باتری دوربین شما بیش از حد خالی شود. اگر شما منتظر باشید شارژ باتری دوربین کاملا تخلیه شود بعدا آن را شارژ کنید، این امکان وجود دارد درست در زمانی که دوربین در حال نوشتن اطلاعات روی حافظه است باتری تمام شود.

10- یک کارت را روی دوربین های مختلف استفاده نکنید. ممکن است دو دوربین (حتی اگر برند آن ها یکی باشد) سیستم نرم افزاری متفاوتی داشته باشند. بنابراین استفاده کارت در هر دو آن ها باعث خرابی داده ها می شود.

11- از کارت حافظه های با کیفیت استفاه کنید. در کارت های حافظه بی کیفیت، اطلاعات به طرز مرموزانه ای ناپدید می شوند. نیازی نیست بهترین برند را تهیه کنید اما از خریدن برند های بی نام و نشان و ناشناخته هم پرهیز کنید. برای مثال SanDisk و Lexar دو برند شناخته شده و با کیفیت هستند.

نکات مهم از عکاسان حرفه ای

Ernst Zimmer (متخصص رسانه دیجیتال) : “بهترین درس این است که همواره قبل از استفاده ی جدی از یک کارت حافظه ی جدید آن را به خوبی تست کنید.”

Louisa Paez Michelin (عکاس هنرهای زیبا): “بهتر است قبل از اینکه کارت حافظه به طور کامل پُر شود، استفاده از آن را متوقف کنید”

Jennifer Findlay (عکاس سرشناس): “کارت حافظه را با استفاده از دوربین فرمت نمایید، فرمت کردن با کامپیوتر به اندازه ی کافی مناسب نیست.”

Ed Wolkis ( عکاس و نویسنده): “هنگامی که با استفاده از کامپیوتر تغییراتی را در کارت حافظه انجام دادید، قبل از اینکه آن را با دوربین مجدداً فرمت کنید، از آن استفاده نکنید.”

Ian Andrews (ویرایشگر هنری و عکاس): “همواره تا جایی که ممکن است از اطلاعات موجود در کارت حافظه نسخه پشتیبان تهیه کنید سپس آن را با دوربین فرمت نمایید.”

Cedric Baker (استاد): “هرگز کارت حافظه را با کامپیوتر فرمت نکنید زیرا این ریسک وجود دارد که خراب شود.”

مالک Foto-ish Studio: “کارت های حافظه دارای طول عمر مشخصی هستند، حتی اگر هنوز از مدت زمان ضمانت نامه آن نگذشته است باز بهتر است آن را تعویض کنید.”

David Hammant (شریک در DJHImages): “از چند کارت حافظه با اندازه های کوچک استفاده کنید(متناسب با اندازه ی فایل هایی که ایجاد می کنید) و بلافاصله قبل از استفاده، آن را با دوربین فرمت نمایید.”

5 دیدگاه

  • زهرا تیموری گفت:

    سلام دوربین من Canon 1300d هستش روشنش میکنم ارور فرمت رم میاد رم دوربینم رو فرمت کردم درست نشد رم رو با یه خشاب دیگه گذاشتم درست نشد حتی یک رم جدید خریدم گذاشتم بازم همون ارور میاد ممنون میشم بگید مشکلش چیه راهنماییم کنید مرسی

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      سلام باید بیارید قسمت تعمیرات چک کنند

  • دانیال شوندی گفت:

    سلام.من دوربین کانن پاورشات A800 دارم.ولی هر موقع روشنش میکنم صحفه تنظیم تاریخ و ساعتو میاره.دیوونم کرده لطفا تو ایمیل بهم جواب بدید.خیلی ممنون

    • سمیرا توکلی گفت:

      سلام لطفا بعد از محدودیت‌های کرونا تماس بگیرید تا همکاران راهنمایی‌تون کنند.

  • محسن گفت:

    سلام. دوربین من کانن30D است. پارسال ارور 99 داد اوردم نورنگار. تعمیر کردن. 250 هزار تومن هم گرفتند. کلا از پارسال تا امسال 50 تا عکس هم نگرفتم. باز ارور 99 میده. همه کارهایی که گفتید کردم. دراوردن باطری ها و ….
    مشکل چیه واقعا
    من با این دوربین 4000 عکس هم نگرفتم. بدنه دوربین ژاپن هست. واقعا برای کانن متاسفم با این دوربینش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *