دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

خلق مناظر رویایی با فیلترهای ND

چاپ
خلق مناظر رویایی با فیلترهای ND

بسیار اشتباه است که فکر کنیم فیلتر های عکاسی، قدیمی و استفاده از آن ها غیر ضروری است، . هنوز چیزهای زیادی درباره تاثیرات استفاده از فیلترهای قدیمی می توان گفت.

 

بعضی از فیلترهای عکاسی مانند فیلتر پُلاریزه و ND، می توانند اثراتی را ایجاد کنند که ایجاد آن ها بسیار زمان بر است و یا حتی به صورت دیجیتالی امکان ایجاد آن ها وجود ندارد، از طرف دیگر برخی دیگر از فیلترها شما را قادر به عکاسی در شرایطی می کنند که در شرایط عادی گرفتن این عکس ها به لنز دوربین آسیب وارد می کند.

 

بنابراین برای به دست آوردن تمام جلوه ها تنها به فوتوشاپ تکیه نکنید، از آن فاصله بگیرید و لذت استفاده از پنج فیلتری که هر عکاسی باید داشته باشد را تجربه کنید. آن ها تصاویر شما را به معنای واقعی کلمه خوش نور خواهند کرد.

 

در قسمت های قبلی به تفاوت فیلترهای مربعی و دایره ای و معرفی فیلترهای اسکای لایت و پلاریزه پرداختیم. و در این قسمت به بررسی فیلترهای ND می‌پردازیم.

 

فیلترهای ضروری عکاسی:

 

3.  فیلترهای Neutral density

 

فیلتر ND

 

تصویر سمت راست با یک فیلتر ND گرفته شده است، همان‌طور که مشاهده می‌کنید جریان آب محو شده است.

 

برای چه کاری است؟

 

به شما این امکان را می دهد که از سرعت شاتر طولانی تر و یا دیافراگم بسته تر استفاده نمایید، این شرایط در صورت عدم وجود فیلتر تنها در صورتی که نور مناسب آن وجود داشته باشد قابل دسترس می باشند.

 

چه تکنیکی به کار رفته است ؟

 

یک فیلتر neutral density مناسب، (اغلب این فیلتر را با نام فیلتر ND می شناسیم) به طور خاص یک صفحه ی شیشه ای یا رزین تاریک است که میزان نور ورودی به لنز را کاهش می دهد و از رسیدن نورها به حسگر جلوگیری می کند.

 

می توانید به این فیلتر به عنوان یک عینک آفتابی برای دوربین خود فکر کنید. مهم این است که این فیلتر بدون اینکه تاثیری بر رنگ ها بگذارد میزان نوری که به حسگر می رسد را کاهش می دهد، در نتیجه می توان کلمه “خنثی” را برای آن به کار برد.

 

استفاده از فیلتر neutral density آسان است و نیاز نیست که برای محل قرارگیری آن نگران باشید، و در اغلب شرایط نوری می توانید از سیستم اندازه گیری و فوکوس دوربین خود استفاده نمایید.

 

تاثیر فیلتر ND

 

در ابتدا، دوربین خود را بر روی کمترین سرعت ISO قرار دهید، باید قاب تصویر را تعیین کنید، و سپس سرعت شاتر و یا دیافراگم مورد نظر خود را متناسب با جلوه ی خلاقانه ای که می خواهید، تنظیم کنید. (مثلاً انتخاب سرعت شاتر آهسته برای محو شدن حرکت ها)

 

بنابراین، برای مثال، فرض کنید که می خواهید حرکت آب را محو کنید، در این صورت سرعت شاتر 2 ثانیه را انتخاب کنید و با انتخاب دیافراگم f/16 تمامی چیزهایی که در جلو و عقب قرار دارند را شارپ ثبت کنید.

 

در روشنایی نور خورشید (یا شرایطی که میزان نور زیاد است) این تنظیمات باعث می شود که عکس های حاصل بیش از اندازه نوردهی شوند زیرا با انتخاب 2 ثانیه این اجازه را داده اید که نور بسیار زیادی وارد حسگر شود.

 

انتخاب یک سرعت شاتر بالاتر مشکل را برطرف می کند اما حرکت آب محو نخواهد شد. ممکن است بستن دیافراگم کمک کند، اما حتی اگر مقدار f/22 یا f/29 انتخاب شود باز هم در زمانی که سرعت شاتر بیش از اندازه کم است نوردهی به درستی انجام نخواهد گرفت و همچنین f/29 برای بسیاری از لنزها بیش از اندازه کوچک است.

 

یکی دیگر از روش های دیگر کاهش حساسیت است که به واسطه ی کاهش ISO به دست می آید، اما اگر از قبل ISO 100 را انتخاب کرده باشید، نمی توانید میزان کمتری را انتخاب نمایید. (برخی از دوربین ها را می توان بر رویISO 50 نیز قرار داد اما باز هم برای مثال ما به اندازه ی کافی پایین نیست.)

 

این حالت دقیقاً جایی است که فیلتر ND به کار می آید. فیلترهای ND دارای قدرت و تراکم متنوعی هستند، اغلب آن ها به طور معمول میزان نور را بین یک تا سه سطح کاهش می دهند.

 

برای شرایطی که میزان نور زیاد است، یک فیلتر سه سطحی، که با عنوان های 0.9 یا ND8 نیز شناخته می شوند، مناسب می باشد، اگرچه در شرایطی که میزان نور بسیار زیاد است ممکن است نیاز باشد که از یک فیلتر 8 یا حتی 10 سطحی مانند Lee’s Big Stopper استفاده کنید.

 

در مثال ما که در بالا نشان داده شده است، جریان آب در هوای ابری واقع شده است بنابراین نیاز است که برای نوردهی مناسب از سرعت شاتر 4/1 ثانیه در f/16 و ISO100 استفاده شود. برای استفاده از سرعت شاتری به آهستگی 2 ثانیه، نیاز دارید که میزان نوری که به حسگر می رسد را با یک فیلتر سه سطحی کاهش دهید.

(یعنی  1/4sec > 1/2 sec > 1 sec > 2 secs).

 

دایره ای یا مربعی؟

 

از آنجایی که نیاز نیست وضعیت قرارگیری این فیلتر را تغییر دهید و یا آن را بچرخانید، فیلتر ND مناسب در هر دو طراحی دایره ای و مربعی در دسترس می باشند.

 

فیلتر مربعی

 

اگر نیاز ندارید که این فیلتر را به همراه فیلترهای دیگری استفاده کنید، طراحی دایره ای عالی می باشد، اما اگر می خواهید از فیلتر ND تدریجی نیز به صورت هم زمان استفاده نمایید، بهتر است که از فیلترهای با نگه دارنده ی مشابه استفاده نمایید.

 

نویسنده : یاسین زرین کام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه