دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

تکنیک‌های عکاسی معماری

تکنیک و ترفند
تکنیک‌های عکاسی معماری

عکاسی معماری از شاخه‌های محبوب رشته عکاسی است. این نوع عکاسی به دلیل تنوع در انتخاب سوژه همراه موردتوجه بوده است. تکنیک‌های عکاسی معماری تفاوت زیادی با تکنیک‌های کاربردی در طبقه‌بندی‌های دیگر عکاسی دارد. در تکنیک‌های عکاسی معماری ضروری است قوانین خاصی را رعایت نموده و دقت فراوانی در ترکیب ‌بندی و کادربندی ‌ها نماییم، زیرا مهم است که کلیه خط‌ها و زاویه‌ها به‌طور واقعی خود نمایش داده شوند. با رعایت تکنیک های ساده اما مهم می توانید ماندگار ترین عکس ها را ثبت نمایید. به‌کارگیری ابزارهای تخصصی مناسب در افزایش سطح کیفی کار بسیار با اهمیت است. ما در این مقاله سعی می‌کنیم اساسی‌ترین قوانین و تکنیک‌های آموزش عکاسی معماری و تجهیزات لازم در این نوع عکاسی را معرفی نماییم.

دسته بندی در تکنیک‌های عکاسی معماری:

دسته‌بندی به دو نوع معماری قدیم وجدید می‌تواند به بهتر نشان دادن فضاها کمک نماید.

معماری قدیم:

در عکاسی از معماری‌های قدیمی و تاریخی برای بیشتر نشان دادن عظمت این بناها معمولاً ترکیب‌بندی‌های ساده استفاده می‌گردد. در این نوع از تکنیک عکاسی معماری فضا و منظره‌های اطراف درزمینهٔ عکس دیده می‌شود تا عظمت بنا بیشتر مشخص گردد. ترکیب‌بندی شما بستگی به هدف شما از عکاسی دارد.

معماری مدرن:

مهم‌ترین تکنیک عکاسی معماری‌های مدرن به‌کارگیری زاویه‌های غیرمعمول و یا لنزهای زاویه باز است تا زیبایی بنا را بیشتر نشان دهد.

عکاسی معماری

در تکنیک های عکاسی معماری بهترین زمان را برای عکاسی انتخاب نمایید:

با توجه به موقعیت ساختمان بهترین زمان برای عکاسی را پیدا کنید. کیفیت نور و سایه ‌روشن‌ها بسیار مهم است. یکی از بهترین تکنیک‌های عکاسی معماری مدرن عکاسی در شب است. نورهای غیرطبیعی در شب باعث ایجاد سایه‌روشن‌های جذابی می‌گردد.

 بهترین فاصله و نقطه دید را جستجو نمایید:

قبل از شروع به عکاسی معماری محیط اطراف را خوب ببینید. بهترین نقطه دید را انتخاب نمایید. در عکاسی معماری بهتر است تا آنجا که امکان دارد از بنا دور شوید تا به دید واقعی از کلیه جزئیات ساختمان برسید. عکاسی در فاصله نزدیک خط و خطوط را در هم و خمیده می‌نماید. بهتر است از لنزهای تله فوتو و فاصله کانونی دورتر استفاده نمایید. و در نهایت باید بهترین فاصله را تا سوژه مورد نظر داشته باشید.

عکاسی معماری

به دنبال زاویه دید درست باشید:

در تکنیک‌های عکاسی معماری به این نکته توجه نمایید که زاویه دید باز که با استفاده از لنز‌های واید و سوپرواید به دست می‌آید برای زمانی کاربرد دارد که می‌خواهیم کل بنا را در کادر داشته باشیم و زاویه دید بسته که با استفاده از لنز‌های تله به دست می‌آید برای ثبت جزئیات است. یکی دیگر از تکنیک‌های عکاسی معماری استفاده از زوایای دید غیرمعمول است. مثلاً بد نیست گاهی به مکان‌ها از زاویه‌ای نگاه کنید که برای دیگران جدید و عجیب باشد.

به جذاب‌ترین جزییات معماری در عکاسی معماری توجه نمایید:

در عکاسی معماری گاهی جزئی‌ترین المان‌ها زیباتر هستند. درها، پنجره‌ها، نرده‌ها، منبت‌کاری‌ها، شکل پله‌ها، کاشی ها جزئیاتی هستند که باعث ثبت یک عکس منحصربه‌فرد می‌شوند.

برای عکاسی معماری از فضای داخل بنا استفاده نمایید:

معماری تنها شکل ساختمان و فضاهای بیرونی نیست. عکاسی معماری شامل فضای داخلی ساختمان نیز می‌شود.

جزئیات موجود در داخل ساختمان اغلب جذاب تر از فضای بیرونی است. در این نوع عکاسی به نور پردازی دقت بیشتری نمایید. ازآنجایی‌که نور درون اکثر بناها نور مصنوعی است می‌بایست به تنظیم نور سفید توجه نمایید.

از تصاویر انعکاسی بهره بگیرید:

استفاده از انعکاس‌ها جذابیت عکس را صدچندان می‌نماید و از زیباترین تکنیک‌های عکاسی معماری است. استخرها، شیشه‌ها، آب‌نماها، کف خیابان خیس، آینه‌ها و صدها مورد دیگر می‌تواند بهترین سوژه‌ها برای عکاس باشد.

خلاق باشید و تکنیک عکاسی معماری خود را داشته باشید:

استفاده از خلاقیت و ایده‌های نو عکس‌های شما را جذاب‌تر می‌نماید. مثلاً تصاویر 360 درجه جذابیت خاصی دارند. همراه عکسی ثبت نمایید که فراتر از ثبت ساده یک مکان باشد.

در عکاسی معماری هم دوربین خود را درست تنظیم نمایید:

مثل سایر شاخه‌های عکاسی در عکاس معماری برای داشتن کیفیت بالاتر بهتر است با ایزو‌های پایین عکاسی کنید و از دیافراگم بهینه استفاده نمایید. از دیگر تکنیک‌های عکاسی معماری استفاده هم‌زمان دیافراگم تنگ و زمان نوردهی طولانی و کمترین سطح حساسیت است که باعث می‌شود جزئیات بیشتری را در کادر داشته باشید.

فضای عکاسی معماری خود را مرتب ننمایید:

همیشه لازم نیست همه‌چیز سر جای خودش باشد، در تکنیک‌های عکاسی معماری گاهی تضادها جذابیت بصری بیشتری ایجاد می‌نمایند. مثلاً گاهی باز بودن یک در یا پنجره زیباتر است.

سناریوی خاصی برای عکاسی معماری خود داشته باشید:

سعی کنید عکسی ثبت نمایید که گویای یک روایت باشد و چیزی را به بیننده منتقل کند که شما می‌خواهید. قبل از شروع عکاسی بهتر از راجع به پیشینه بنا اطلاعاتی داشته باشید. این اطلاعات در داشتن یک سناریوی خوب به شما کمک می کند.

آموزش عکاسی معماری

کد تخفیف نورنگار

در عکاسی معماری از تجهیزات درست استفاده نمایید:

اصلی ترین تجهیزات موردنیاز در تکنیک های عکاسی معماری شامل موارد ذیل است.

دوربین های مناسب عکاسی معماری

در ابتدا لازم نیست هزینه زیادی را برای خرید تجهیزات مصرف نمایید. شما با خریدن یک دوربین DSLR با قیمت مناسب می‌توانید شروع به عکاسی معماری نمایید. دوربین‌های Canon EOS 750D، Nikon D3500، Sony به نظر مناسب می‌آیند.

لنزهای کنترل پرسپکتیو و لنز‌های واید

در عکاسی معماری معمولاً از لنزهای واید (زاویه باز)، فیش آی، تله فوتو و تیلت شیفت استفاده می‌گردد. که هرکدام کاربرد خودشان را دارند. ازآنجایی‌که سوژه‌های ما در عکاسی معماری معمولاً فضاهای بزرگ است که باید در کادر تصویر قرار گیرد استفاده از لنزهای واید توصیه می‌شود. با استفاده از لنز‌های کنترل پرسپکتیو خطاهای پرسپکتیوی از بین می‌رود.

[relatedpost post=”107701″]

سه‌پایه

برای ثابت نگه‌داشتن دوربین داشتن سه‌پایه ضروری است. از سه‌پایه‌ای استفاده کنید که مجهز به ستون مرکزی باشد، بهتر است سه‌پایه وزن زیادی داشته باشد تا در هر شرایط آب و هوایی قابل‌استفاده باشد. سه‌ پایه رومیزی نیز برای عکاسی از مکان‌هایی مانند پله و میز مناسب است.

راهنمای خرید سه پایه

تراز حبابی

اگر سه ‌پایه‌ شما تراز‌های حبابی ندارند حتماً لازم است یک عدد از این ترازها تهیه نمایید.

انواع فیلترها

در تکنیک‌های عکاسی معماری دو فیلتر‌ ND تدریجی و فیلتر پلاریزه کاربرد زیادی دارند. در انواع تکنیک‌های عکاسی معماری برای داشتن نوردهی مناسب و یکسان در فضای درون و بیرون بنا از این نوع فیلترها استفاده می‌گردد.

تجهیزات نورپردازی

بهره‌گیری از نور در تکنیک‌های عکاسی معماری بسیار پراهمیت است. استفاده از فلاش‌های مختلف برای استفاده بهینه از نور در مکان‌هایی با شرایط نوری مختلف لازم و ضروری است.

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *