021-7356

آموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی

آموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی

هنر عکاسی با موبایل، هنری جذاب و خلاقانه است؛ در صوریت که با نکات مهم آن آشنا باشید. در ادامه به بررسی این نکات و آموزش عکاسی هنری با گوشی خواهیم پرداخت.

نکات و ترفندهای کاربردی در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی

آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که برای گرفتن عکس‌هایی هنری یک گوشی هوشمند امروزی کافی است؟ دوربین‌های گوشی‌های هوشمند در سه سال گذشته بسیار خارق‌العاده‌تر شده‌اند، شرکت‌های مختلف وضوح عکس را  در دوربین گوشی افزایش داده‌اند، لنزهای بیشتری اضافه کرده‌اند و امکانات مختلف دیگر.  با این توصیف و رعایت نکات زیر عجیب نیست که با گوشی خود عکس‌های زیبا و جذاب بگیرید و به اشتراک بگذارید.

لنزتان همیشه تمیز کنید

با توجه به اینکه حمل گوشی از دوربین حرفه‌ای آسان‌تر است، به همان میزان احتمال کثیف شدن لنز هم بیشتر است. قبل از گرفتن یک عکس، باید مطمئن شوید که لنزتان تمیز باشد. به جای استفاده از گوشه پیراهن یا پارچه نخی نمدار که باعث آسیب به لنز می‌شود، از پارچه میکروفیبر  برای پاک کردن لکه‌های لنز دوربین خود استفاده کنید.

به ترکیب و قاب‌بندی توجه زیادی داشته باشید

ترکیب‌بندی از مهمترین نکات در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی و حتی عکاسی به صورت عادی است. از خطوط شبکه برای متعادل کردن عکس استفاده کنید. یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌ها برای بهبود عکس‌های موبایل، روشن کردن خطوط شبکه دوربین است. این یک سری خطوط را بر روی صفحه نمایش دوربین گوشی هوشمند شما قرار می‌دهد که بر اساس “قاعده یک سوم” است – یک اصل ترکیب عکاسی که می گوید یک تصویر باید به یک سوم تقسیم شود، هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی، بنابراین شما 9 قسمت را در اختیار دارید. طبق این تئوری، اگر نقاط مورد علاقه را در این تقاطع‌ها یا در امتداد خطوط قرار دهید، عکس شما متعادل‌ترو زیباتر شده و به بینندگان اجازه می‌دهد تا با آن ارتباط برقرار کنند.

قاب‌بندی هنرمندانه شاید نیاز به ذهنی خلاق‌ داشته باشد، اما خوشبختانه، می‌توانید از دوربین خود برای کمک به کادربندی و ترکیب عکس‌هایتان استفاده کنید. در iOS، به تنظیمات بروید و دوربین را انتخاب کنید. از آنجا، «Grid» را فعال کنید تا یک پوششی برای قانون یک سوم در عکاسی را در برنامه دوربین اجرا کند. در دستگاه‌های Android، به تنظیمات > برنامه‌ها > دوربین بروید و «خطوط شبکه‌ای» را انتخاب کنید. به قانون ترکیب که در مقاله  چطور از قانون یک سوم در عکاسی استفاده کنیم؟ به صورت کامل پرداخته‌ایم دقت کنید.

نور مهمترین نکته در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی است

سعی کنید منابع نوری مناسبی، خواه نور، برخی از چراغ های داخل خانه، یا حتی نور شمع. حتی می‌توانید از چراغ قوه گوشی هوشمند دیگری استفاده کنید تا منبع نور ثابت‌تری داشته باشید. ایجاد سایه با منابع نوری گفته شده می‌تواند حس درام و رمزآلودی به عکس هنری شما بدهد. همچنین می‌توان از سایه برای پنهان کردن یا پنهان کردن برخی از عناصر در عکس استفاده کرد.

از دکمه شاتر کمتر استفاده کنید

زدن روی دکمه شاتر اغلب باعث لرزش در عکس می‌شود. یک شاتر از راه دور، یک وسیله جانبی ایده‌آل برای عکاسی از سوژه‌هایی است که نیاز به تبت تصویر ثابت‌تری دارند، یا پرتره‌های شخصی.  به جای شاتر می‌توانید در تلفن‌های هوشمند اندرویدی، از دستیار Google خود بخواهید عکس بگیرد، سلفی، یا تایمر تصویر را فعال کنید. البته در iOS، سیری برنامه دوربین را برای شما باز می‌کند، اگرچه باید خودتان دکمه را فشار دهید.

گوشی را ثابت نگه دارید

در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی یکی از مواردی که بسیار توصیه می‌شود، استفاده از سه پایه است. یک سه‌پایه خوب … کاملاً ضروری است، اما اغلب عکاسان با گوشی‌های هوشمند آن را نادیده می‌گیرند. سه‌پایه‌های امروزی برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند عالی هستند و اغلب آگنوستیک هستند، به این معنی که می‌توانید تقریباً برای هر مدل گوشی از آن استفاده کنید.

زاویه مناسب برای هنر عکاسی با موبایل را پیدا کنید

یکی از مهمترین موارد در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی توجه به زاویه متناسب با سوژه است. عکسبرداری از زوایای مختلف را آزمایش کنید. هنگام عکاسی از کودکان، عکاسی از آنها از زاویه‌ای پایین‌تر می‌تواند به شما کمک کند حس واقعی‌تری را منتقل کنید. همچنین هنگام ثبت عکس از یک منظره طبیعی یا یک ساختمان عظیم  عکاسی از زوایای رو به بالا برای ایجاد تصاویر دراماتیک و قدرتمند عالی است.

فوکوس دوربین خود را تنظیم کنید

دوربین‌های گوشی امروزی به‌طور خودکار روی پیش‌زمینه کادر شما فوکوس می‌کنند. برای تنظیم جایی که می‌خواهید لنز دوربینتان فوکوس کند، برنامه دوربینتان را باز کنید و روی نقطه‌ای که می‌خواهید واضح‌تر  باشد ضربه بزنید. سپس یک نماد مربع یا دایره‌ای باید روی صفحه دوربین شما ظاهر شود و فوکوس عکس شما را متناسب با تمام محتوای داخل آن نماد تغییر دهد.

 روی یک موضوع تمرکز کنید

در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که  روی یک موضوع جالب متمرکز شوید. بنابراین هنگام گرفتن عکس از یکی، زمان بیشتری را صرف پیدا کردن سوژه کنید. برخی از عکاسان حرفه‌ای می‌گویند که سوژه نباید کل کادر را پر کند و دو سوم عکس باید فضای نگاتیو باشد، که به برجسته‌تر شدن سوژه کمک می‌کند. هنگامی که عکس خود را گرفتید، می‌توانید از فیلترها و برنامه‌ها برای واضح‌تر کردن سوژه یا برش دادن آن برای کادربندی صحیح سوژه استفاده کنید. روشنایی، کنتراست و اشباع عکس را نیز می‌توان بر این اساس تنظیم کرد.

 فضای نگاتیو یا منفی را در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی جدی بگیرید

“فضای منفی” به نواحی اطراف و بین سوژه‌های یک تصویر اشاره دارد. وقتی فضای خالی زیادی را در یک عکس قرار دهید، سوژه شما بیشتر برجسته می‌شود برای مثال در عکس زیر، فضای منفی شامل آسمان، یک منظره گسترده طبیعی و دریاست.

 برای پیاده سازی هنر عکاسی با موبایل، بازی با بازتاب را فراموش نکنید

تصویری که سوژه و بازتاب واضح آن در یک سطح مشخص باشد، بسیار هنری و جذاب است و بازی با بازتاب یکی از مهمترین نکات در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی است. گودال‌های آب، حجم‌های بزرگ‌تر از آب، آینه‌ها، عینک‌های آفتابی، لیوان‌های نوشیدنی و سطوح فلزی و صیقلی برای این کار عالی هستند.

[relatedpost post=”124324″]

استفاده از خطوط پیشرو مهم است

در برخی عکس‌ها خطی وجود دارد که چشم بیننده را به سمت قسمت خاصی از کادر می‌کشاند، به آنها خطوط پیشرو می‌گویند. آنها می توانند به صورت مستقیم یا دایره‌ای باشند. برای درک بهتر این مفهوم به پله‌ها، نماهای ساختمان، ریل قطار، جاده ها یا حتی مسیری در میان جنگل فکر کنید. خطوط پیشرو برای ایجاد حس عمق در یک تصویر عالی هستند و می‌توانند عکس شما را به طور هدفمند طراحی شده نشان دهند.

در هنر عکاسی با موبایل به دنبال تقارن باشید

در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی تقارن یکی از نکات مهم است. تقارن را می توان به عنوان «حس تناسب و تعادل هماهنگ و زیبا» در تصویر تعریف کرد و تصاویری که دارای تقارن هستند می‌توانند به‌طور باورنکردنی برای چشم خوشایند باشند. در عکاسی، تقارن معمولاً به معنای ایجاد تصویری است که می‌توان آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کرد و تصاویر آینه‌ای از یکدیگر هستند. این مفهوم در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی کمی متفاوت از بازتاب است – تقارن را می‌توان “در طبیعت” پیدا کرد.

با رنگ در عکس بازی کنید

آیا وقتی یک عکس سیاه و سفید است، به جز یک شی رنگی چیزی در عکس نظر شما را به خود جلب خواهد کرد؟ برنامه‌هایی وجود دارد که به طور خودکار یک تصویر را به مقیاس خاکستری تبدیل می‌کند و به شما امکان می‌دهد قسمت‌هایی را که می‌خواهید رنگی کنید. حذف رنگ در کل عکس به جز سوژه اصلی، می‌تواند به برجسته شدن یک سوژه کمک کند.

در هنر عکاسی با موبایل از بزرگنمایی خودداری کنید

وقتی از فاصله دور عکس می‌گیرید، وسوسه‌انگیز است که روی چیزی که می‌خواهید عکس بگیرید، بزرگ‌نمایی کنید. اما در واقع بهتر است که از بزرگنمایی به خصوص دیجیتال استفاده نکنید.  انجام این کار می تواند باعث شود عکس دانه دانه، تار یا پیکسلی به نظر برسد. در عوض، سعی کنید به سوژه خود نزدیکتر شوید؛  مگر اینکه حیوان وحشی باشد، در این صورت توصیه می‌کنیم فاصله خود را حفظ کنید.

نوردهی برنامه دوربین خود را به صورت دستی تنظیم کنید

تنظیم نوردهی در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی هم از اهمیت بالایی برخوردار است.یکی دیگر از ویژگی‌های دوربین موبایل که می‌‌توانید به صورت دستی تنظیم کنید، نوردهی است. ضربه زدن روی صفحه نمایش زمانی که دوربین گوشی شما روشن است فقط لنز را روی یک سوژه جدید دوباره فوکوس نمی‌کند، بلکه به طور خودکار میزان نوری را هم تنظیم می‌کند. برای تغییر میزان نوردهی برنامه دوربین خود را باز کنید و روی صفحه ضربه بزنید. وقتی فوکوس مجدد لنز را می‌بینید، یک نماد خورشید بسیار کوچک و یک مقیاس عمودی را می‌بینید. به آرامی انگشت خود را به سمت بالا و پایین این مقیاس بکشید تا سطح نور را تنظیم کنید.

 غیر متعارف عکس بگیرید

گرچه ترکیب‌بندی بخش بزرگی نکته مهمی در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی است، اما گاهی تصاویر جذاب از دل از ایده‌های جالب و منحصر‌به‌فرد بیرون می‌آیند. سعی کنید در مورد چیزی که می‌گیرید، خارج از کادر فکر کنید – بینندگان شما ممکن است از یک سوژه جالب یا غیرمنتظره شگفت‌زده شوند.

برای هنر عکاسی با موبایل از یک لنز خارجی استفاده کنید

اگر دوست دارید عکس‌های باکیفیت و خاص هنری با گوشی بگیرید، لنزهای خارجی برای شما مناسب هستند. در واقع چندین نوع لنز وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به بالای لنز دوربین اصلی تلفن هوشمندتان وصل کرد مانند لنزهای با زاویه باز، این لوازم جانبی  می‌توانند کیفیت بالای عکس و زاویه کاملاً جدیدی را برای شما به ارمغان بیاورند. یک مجموعه عالی برای این کار کیت 10 عددی لنز موبایل Apexel 10 in 1 kit mobile lens است.

از ویرایش نترسید

نکته نهایی در گرفتن عکس های هنری با گوشی که کار شما را تکمیل می‌کند، ویرایش است. علاوه بر برنامه‌هایی چون فتوشاپ، خود نرم افزار دوربین گوشی و اپلیکیشن‌های مختلف فیلتر و ابزارهای مختلفی برای ادیت عکس دارند.

علاوه بر مواردی که گفتیم نکته مهم دیگری نیز در اموزش گرفتن عکس های هنری با گوشی باید به آن توجه کنید، دقت در انتخاب سوژه تازه و غیرتکراری است. اگر شما هم مورد دیگری را در ذهن دارید با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *