دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی از دید چشم پرنده

تکنیک و ترفند
عکاسی از دید چشم پرنده

تصاویری که با استفاده از عکاسی از دید چشم پرنده ثبت شده‌اند از نظر بصری بسیار قوی و چشمگیر هستند. اما دانستن اینکه چه زمانی و چگونه این دید کار می‌کند می‌تواند کمی سخت باشد.

دید چشم پرنده در عکاسی چیست؟

دید چشم پرنده یک نمای مرتفع از یک سوژه است که از بالا مشاهده می‌شود. مانند پرنده‌ای که از بالا به آن سوژه نگاه می‌کند، اینگونه نام گذاری شده است.

در عکاسی، نقطه دید به معنی مکانی است که دوربین از آنجا به صحنه نگاه می‌کند. این نقطه دید می‌تواند سطح چشم، دید چشم پرنده، دید چشم کرم یا غیره باشد. روشی که شما دوربین را قرار می‌دهید، پرسپکتیو و کل تصویر را تغییر می‌دهد.

هیچ قانونی دقیقی برای اینکه پرسپکتیو دید چشم پرنده چگونه باید به نظر برسد وجود ندارد. برای مثال، هیچ قانونی برای اینکه چقد باید از بالا عکاسی کنید وجود ندارد.

از دیدگاه هوایی اغلب به عنوان مترادف برای نمای دید چشم پرنده استفاده می‌شود. اما دید چشم پرنده نیازی به عکاسی از ارتفاع خیلی بالا ندارد.

این نوع از عکاسی می‌تواند از آسمان با یک پهپاد، هواپیما یا یک هلیکوپتر باشد. اما برای استفاده از این نقطه دید نیازی به اجاره یک بالن ندارید. شما می‌توانید روی یک نردبان بروید و از بالا به سوژه خود نگاه کنید.

تصاویر دید چشم پرنده اغلب از زاویه 40درجه ثبت می‌شوند، اما این نیز هیچ قانونی دقیقی ندارد. به بسیاری از تصاویر ثبت شده از بالای سر، تصاویر دید چشم پرنده می‌گویند و آنها از زاویه 90 درجه بالای صحنه ثبت شده‌اند.

در تولید فیلم و ویدئو، نمای دید پرنده به معنی نمایی است که به طور مستقیم از بالا به سوژه نگاه می‌کند. به دلیل فشرده شدن پرسپکتیو سوژه بسیار کوچک و ریز به نظر می‌رسد.

دید چشم پرنده اغلب برای عکاسی هوایی، منظره و مناظر شهری استفاده می‌شود. اما با استفاده از آن در دیگر ژانرهای عکاسی نیز می‌توانید خلاق باشید.

[relatedpost post=”112708″]

کد تخفیف نورنگار

چرا باید از عکاسی چشم دید پرنده استفاده کنیم؟

  • ایجاد حس قدرت در بیننده

تصاویری که از زاویه دید چشم پرنده ثبت می‌شوند می‌توانند احساس برتری را در بیننده نسبت به سوژه ایجاد کنند.
زمانی که بیننده به تصویر نگاه می‌کند، احساس قدرت می‌کند. آن‌ها تبدیل به ابرقهرمانی می‌شوند که از بالا به سوژه‌ای که در پایین قرار دارد نگاه می‌کنند.

می‌توانید از این تاثیر برای تعریف یک داستان با تصاویر استفاده کنید. برای مثال، اگر از یک کودک که کار شیطنت آمیزی انجام داده است عکاسی کنید، می‌توانید این صحنه را از دید چشم پرنده ثبت کنید که انگار بیننده والدین آن کودک است که در حال آموزش رفتار خوب به اوست.

دید چشم پرنده می‌تواند به بیننده این احساس را منتقل کند که آن‌ها از سوژه‌ای که در زیر آن‌ها قرار دارد در حال محافظت هستند. این روش می‌تواند یک ابزار قدرتمند هنگام ایجاد تصاویر مستند باشد. با استفاده از این پرسپکتیو می‌توانید میزان برتری بیننده نسبت به سوژه عکس را برجسته کنید.

دید چشم پرنده همچنین یک روش خوب برای برجسته کردن تعداد جمعیت و ایجاد این احساس در بیننده است که انگار بالای سر آن ها ایستاده است. این می‌تواند احساس راحتی، برتری و حتی ناامیدی در آن ها ایجاد کند. همه اینها به برداشتی که می‌خواهید ایجاد کنید بستگی دارد.

  • برای برجسته کردن الگوهای منحصر به فرد منظره

زمانی که در یک جنگل یا ساحل قدم می‌زنیم، تنها از زاویه دید خودمان چیزها را می‌بینیم. بسیاری از افراد هرگز به بالای درخت‌ها نرفته‌اند یا روی ساحل پرواز نکرده‌اند تا تصویر بزرگ‌تری ببینند.

با عکاسی دید چشم پرنده، شما پرسپکتیو جدیدی از مناظر را می‌بینید. شما می‌توانید الگوها و ساختار‌هایی که مردم در سطح چشم خود قادر به دیدن آن‌ها نیستند را برجسته کنید.

به الگوی جنگل کاج از بالا فکر کنید. یا موج‌ها و چرخش‌هایی که اشکال منحصر به فرد را در اقیانوس ایجاد می‌کنند. مناظر از دیدن چشم پرنده می‌توانند پرسپکتیو کاملاً متفاوتی داشته باشند.

  • ثبت فرم‌ها و اشکال از بالا

ساختمان‌ها اغلب اشکال و فرم‌های جذابی دارند که ما نمی‌توانیم از سطح زمین آن‌ها را مشاهده کنیم. اما از بالا آن‌ها زیبایی ناب خود را نشان می‌دهند.

زمانی که به سازه‌های معماری مانند برج ایفل از زمین نگاه می‌کنید، به نظر عالی می‌رسد. اما شما کل سازه باشکوه را نمی‌بینید.

اگر فراتر بروید و به یک نقطه دید بالاتر بروید، این بناها بین بقیه نمای شهر می‌درخشند. آن‌ها تبدیل به شاهکارهای نفس‌گیر معماری می‌شوند.

  • کشف تقارن منظره یک شهر

شهرها و مناطق شهری اغلب اوقات در تقارن بی نقصی ساخته شده‌اند. اما این چیزی است که ما نمی‌توانیم زمانی که در حال قدم زدن در خیابان هستیم متوجه آن شویم. به بالای شهرها بروید و در پرسپکتیو دید یک پرنده آن را ثبت کنید.

می‌توانید از پهپادها استفاده کنید و عکس بگیرید. اما همچنین می‌توانید به نقطه‌ای بالاتر در شهر بروید و مناظر شهری را از آن نقطه ثبت کنید.

  • ثبت تمام مقیاس یک منظره باشکوه

برخی مناظر از جایی که قرار داریم و آن ها را می بینیم باشکوه هستند. اما از دید چشم پرنده حتی بیشتر نیز باشکوه خواهند بود. بهترین مثال‌ تصاویر کوهستان‌ها است.

زمانی که از یک کوهستان از دید چشم پرنده عکاسی می‌کنید، اغلب قله‌ها را در پیش زمینه و همچنین پس زمینه ثبت می‌کنید. این باعث خلق عمق میدان می‌شود و تفاوت‌های ارتفاع را برجسته می‌کند.

یک عنصر انسانی برای مقیاس اضافه کنید تا چشمگیرترین عکس کوهستان را از بالا ثبت کنید.

  • ارائه چشم انداز هیجان انگیز از صحنه‌های مسیرهای اصلی

صحنه‌هایی وجود دارند که هر روز آن‌ها را مشاهده می‌کنیم و حتی به اینکه دوباره به آن‌ها نگاه کنیم اهمیتی نمی‌دهیم. تقاطع خیابان‌ها، زمین‌های بسکتبال یا پارک‌ها همین دید قدیمی خسته کننده را دارند.

اما اگر از این صحنه‌ها در یک پرسپکتیو متفاوت عکاسی کنید، یک دنیای جدید به روی شما باز خواهد شد. سعی کنید از آن‌ها در زاویه 40 درجه یا 90 درجه دید چشم پرنده عکاسی کنید. آنها الگوها، خطوط و فرم‌هایی را به نمایش می‌گذارند که معمولاً مشاهده نمی‌کنید.

یک جاده مارپیچ از زمین چندان دیدنی و جذاب نخواهد بود. اما اگر کمی بالاتر بروید و از بالا از آن‌ها عکاسی کنید. شکل پیچشی آن از زاویه بالا چشمگیر خواهد بود.

  • تبدیل مناظر شهری خسته کننده به آثار هنری

بعد از مدتی، هر منظره شهری دیگر برای ما تفاوت چندانی با دیگری ندارد. آسمان‌خراش‌ها، سازه‌های بزرگ، خیابان‌های شلوغ. سخت است که یکی را از دیگر تشخیص بدهیم. به علاوه، از شهرهای معروف مانند نیویورک یا لندن بیشتر از هزاران بار عکاسی شده است.

اما شما با تغییر پرسپکتیو می‌توانید یک پیچش جذاب به مناظر شهری شناخته شده بدهید.

به سراغ عکاسی دید چشم پرنده بروید و از این شهرها از نمای بالا عکاسی کنید.

ساختمان های بلند به درختانی در یک جنگل شباهت دارند و باعث می‌شوند مردم با علاقه دوباره به تصاویر شما نگاه کنند.

  • انتقال بیننده به صحنه‌های زیبا

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های عکاسی دید چشم پرنده روشی است که بیننده احساس می‌بخشد.

آزادی که شما با ثبت این صحنه‌ها از بالا به آن‌ها می‌دهید بسیار با ارزش است.

آنها باید برای دیدن جنگل‌ها، جاده‌ها و شهرها از بالا سوار هواپیما شوند. در عوض، عکس‌های شما این فرصت را برای آنها فراهم می‌کند تا صحنه‌هایی را ببینند که قبلاً هرگز دیده نشده‌اند.

جمع بندی

عکاسی دید چشم پرنده می‌تواند بخشی از تمرین عکاسی هوایی باشد. همچنین یک راه عالی برای به چالش کشیدن خودتان و رها شدن از پرسپکتیو سطح چشم است.

تغییر پرسپکتیو به دید چشم پرنده باعث می‌شود شما به صحنه‌ها به طرز دیگری نگاه کنید. همچنین می‌تواند شما را به سمت ترکیب‌بندی خلاقانه و عکاسی قدرتمند هدایت کند.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *