021-7356

بلر (Blur) در عکاسی به چه معناست و چگونه می توان آن را ثبت کرد؟

بلر (Blur) در عکاسی به چه معناست و چگونه می توان آن را ثبت کرد؟

در ابتدایی ترین سطح ، عکاسی تصاویری از دنیای اطراف ما را ثبت می کند. با این وجود بسیاری از بهترین عکس ها حالت ایستا ندارند: درعوض ، آنها از تکنیک های حرکتی برای برقراری حس سرعت ، فعالیت و گذر زمان استفاده می کنند. از عکاسی تار یا بلر در حرکت می توان برای ایجاد تصاویر پویا از سوژه های متحرک ، از جمله حیوانات در زیستگاه طبیعی آنها ، جمعیت زیادی از مردم یا وسایل نقلیه که در جاده ها و ریل ها در حال گذر هستند استفاده کرد.

حرکت بلر

بلر در عکاسی چیست؟

تاری حرکت، جلوه دنباله داری است که هنگام حرکت سوژه یا دوربین حین عکاسی ثبت می شود. با لرزش دوربین اشتباه گرفته نشود ، تاری یک تکنیک عکاسی است که برای به تصویر کشیدن حس حرکت یا سرعت استفاده می شود.

از طرف دیگر لرزش دوربین، مات کردن غیر عمدی یک تصویر است که یک عکاس هنگام گرفتن عکس به طور تصادفی دوربین را حرکت می دهد.

در واقع، در عکاسی ، بلر یا تاری مبهم یک شیء در حال حرکت در عکس برای ایجاد جلوه بصری است. این یک تکنیک عالی برای ثبت حرکت در یک عکس ثابت است ، و اغلب در عکاسی از طبیعت و عکاسی ورزشی استفاده می شود.

 

چگونه حرکت بلر را در عکاسی ثبت کنیم؟

ثبت بلر، یک تکنیک نسبتاً آسان است و با کمی تمرین و تکرار می توانید بر آن مسلط شوید. نکات زیر به شما در مسیر تسلط بر “بلر” و چگونگی ثبت آن کمک می کند.

1) سرعت شاتر را کاهش دهید.

سرعت شاتر مهمترین عاملی است که هنگام ثبت یک حرکت در قالب “بلر” در نظر گرفته می شود. شاتر پرده ای در جلو حسگر است که هنگام عکس گرفتن باز شده و اجازه می دهد که نور به حسگر بتابد. سرعت شاتر سریع باعث تثبیت حرکت ( فریز شدن ) سوژه می شود، در حالی که سرعت شاتر کندتر، باعث تاری سوژه خواهد شد.

سرعت شاتر

با توجه به تصویر بالا، هر چه سرعت شاتر افزایش پیدا کند (از چپ به راست)، حرکاتی که ثبت می شوند به سمت تاری می روند.

کدام سرعت شاتر، حرکت بلر را ثبت می کند؟

جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد، همه چیز به سرعت حرکت سوژه شما بر می گردد. هر چه سوژه آهسته تر حرکت کند، سرعت شاتر کمتری نیاز است. برای مثال می توانید از جدول زیر برای ثبت عکس های بلر کمک بگیرید.

سوژه سرعت شاتر
یک شخص در حال راه رفتن 1/60 ثانیه یا کمتر
یک ماشین در حال حرکت 1/125 ثانیه با توجه به سرعت حرکت ماشین
دنباله های نور / نقاشی با نور 10 ثانیه یا بیشتر
آبشار 1/6 تا 1/30 ثانیه

 

بلر

در نظر داشته باشید که با کاهش سرعت شاتر ، نور بیشتری به حسگر دوربین شما می رسد. این می تواند منجر به عکس های بیش از حد روشن شود (نور بیش از حد به حسگر رسیده است). تصویر شما به نظر می رسد شسته شده است و به نحوی جزئیات را از دست می دهد. رای جبران این، شما باید دیافراگم یا ISO را تنظیم کرده و یا از فیلتر ها استفاده کنید.

تصویر سمت راست زمانی است که شما سرعت شاتر را کم کرده اید که در این حالت نور بیشتری به حسگر دوربین می رسد و تصویر شما به عبارتی می سوزد. اما در تصویر سمت چپ، با تنظیم ذیافراگم، ISO و یا فیلتر، می توانید به نور مناسب برسید.

نور دهی

2) دیافراگم بسته تر را انتخاب کنید.

 

دیافراگم

دیافراگم دریچه قابل تنظیم در لنز شماست که به شما اجازه می دهد نوری که به حسگر دوربین شما می رسد را کنترل کنید. با توجه به سرعت حرکت سوژه و عکس “بلر” که می خواهید ثبت کنید،  هرچه دیافراگم بازتر یا گسترده تر باشد ، نور بیشتری به حسگر دوربین شما می رسد. دیافراگم در قالب عدد f اندازه گیری می شود. تعداد f-stop بالا (f22) نشانگر کم ترین میزان باز شدن است، در حالی که یک f-stop بالا (f2.8) نشانگر باز شدن بسیار گسترده است. اگر دقت کنید، رابطه عکس بین عدد دیافراگم و میزان باز شدن دهانه دیافراگم است ، اما به آن عادت خواهید کرد.

راهنمای دیافراگم

با توجه به شکل، هر چه عدد f-stop کوچک تر باشد، دهانه دیافراگم باز تر است (از چپ به راست).

بنابراین ، اگر به دلیل استفاده از سرعت شاتر آهسته تر برای رسیدن به حرکت بلر ، تصویر شما بیش از حد نورانی شد، می توانید با افزایش عدد f-stop خود میزان نور را کاهش دهید، آن گاه عکس بلر بهتری ثبت می کنید.

 

3) از حالت عکاسی اولویت شاتر دوربین استفاده کنید.

حالت اولویت شاتر

اگر با عکاسی در حالت دستی و انجام تنظیمات راحت نیستید، از حالت اولویت شاتر استفاده کنید. مزیت استفاده از حالت اولویت شاتر برای گرفتن عکس در تاری حرکت این است که شما سرعت شاتر را کنترل می کنید (مهمترین تنظیم در هنگام ثبت عکس بلر). دوربین شما بقیه موارد را انتخاب می کند و به شما تمرکز بیشتری برای گرفتن عکس مناسب را می دهد.

4) تنظیمات ISO را کاهش دهید.

ISO نمایانگر حساسیت حسگر دوربین شما نسبت به نور است. در برخی از مدل های دوربین جدیدتر می تواند از ISO 50 ، تا 204800( یا بیشتر)  متغیر باشد. هرچه این عدد بیشتر باشد ، حسگردوربین  شما نسبت به نور حساس تر خواهد بود.

برای ثبت عکس با تاری حرکت، از آنجایی که سرعت شاتر شما کند است از ISO پایین استفاده کنید اگر ISO شما خیلی بالا باشد ، عکس هایی که ثبت می کنید بعلت نور بیش از حد، در اصطلاح می سوزد. اگر در طول روز در معرض نور خورشید هستید ، با ISO 100 باید این ترفند را انجام دهید. مثلا تصویری که در زیر مشاهده می کنید با ISO 100، دیافراگم 22 و سرعت شاتر 25/1  ثبت شده است.

عکس بلر

 

 

5) برای ثبت عکس بلر از فیلتر ND یا چگالی خنثی استفاده کنید.

فیلترهای چگالی خنثی (Neutral Density) مانند عینک آفتابی برای لنز دوربین شما هستند. آنها میزان نور ورودی به دوربین شما را کاهش می دهند و به شما اجازه می دهند نوردهی طولانی تری داشته باشید. اگر می خواهید عکس های بلر را وقتی ثبت کنید که مدت طولانی در معرض نور خورشید هستید فیلترهای ND به کارتان می آیند. بدون فیلتر ND ، عکس زیر با چنین سرعت شاتر آهسته ای بیش از حد روشن می شود.

عکاسی حرکت بلر

تنظیماتی که عکس بالا با آن به کمک فیلتر ND به ثبت رسیده است: سرعت شاتر 13 ثانیه، دیافراگم 22  و ISO 100.

 

6) دوربین خود را ثابت نگه دارید.

مگر در مواردی که شما در حال عکاسی Panning هستید،  تکنیکی که به زودی به آن خواهیم رسید، ثبات دوربین شما ضروری است. عدم انجام این کار منجر به لرزش نامطلوب دوربین خواهد شد. پیشنهاد می کنم برای سرعت شاتر زیر 60/1 ثانیه از سه پایه استفاده کنید. بعنوان یک قاعده کلی هنگامی از سه پایه استفاده کنید که سرعت شاتر دوربین شما کمتر از عکس فاصله کانونی لنز باشد.”

این بدان معناست که اگر فاصله کانونی لنز شما 100 میلی متر باشد ، سرعت شاتر شما برای عکاسی روی دست نباید کمتر از 100/1  ثانیه باشد و اگر فاصله کانونی شما 50 میلی متر باشد ، حداقل سرعت شاتر شما برای عکاسی روی دست نباید کمتر از 50/1 ثانیه باشد.

دوربین خود را روی سه پایه محکم کنید یا آن را روی یک سطح پایدار قرار دهید. از یک تاخیر زمانی یا کنترل راه دور استفاده کنید تا خطر لرزش کامل از بین برود و عکس بلر به خوبی ثبت شود.

حرکت ثابت

 

چگونه یک حرکت بلر ناخواسته را حذف کنیم؟

اگر می بینید سوژه های شما تار شده است و این چیزی نیست که مورد نظر شما باشد، احتمالاً به این دلیل است که سرعت شاتر شما خیلی کند است. به سادگی سرعت شاتر خود را افزایش داده و دیافراگم و / یا ISO خود را تنظیم کنید تا نوردهی مناسبی داشته باشید و تصاویر شما زیبا و تمیز باشد.

برای مثال، یک عکاس در اولین تلاش خود، عکس بالا را بسیار تار ثبت کرد و نتوانست عکس بلر مورد نظر را ثبت کند، چون سرعت شاتر آن نسبت به حرکت قطار کم بوده است. پس آن را به 200/1 افزایش داده تا بتواند حرکت را ثبت کند.

بهترین زمان برای عکاسی بلر چه موقع است؟

اوقات و مکان هایی وجود دارند که می توانید از تاری حرکت حداکثر بهره را ببرید. چند پیشنهاد مناسب را در اینجا می بینید :

  • عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی طرفداران بسیاری دارد، چون هیچ قانونی ندارد. حتما امتحان کنید و سعی کنید، خلاق باشید. به عنوان مثال، شما می توانید از تاری حرکت برای اضافه کردن حس انتزاعی به عکس خود استفاده کنید یا از آن برای مات کردن عابران پیاده در خیابان شلوغ برای تاکید بر شلوغی استفاده کنید. بگذارید تخیل شما آزاد شود.

  • آبشار، رودخانه و حرکت آب

حرکت آب

اگر می خواهید آب جاری به حالت مه آلود برسد ، با سرعت شاتر در حدود 6/1 شروع کنید. اگر می خواهید کل تصویر را محو و نرم نمایید ، باید سرعت خود را بسیار کندتر تنظیم کنید. هرچه سرعت شاتر کندتر شود ، جلوه، برجسته تر خواهد شد.

  • رویدادهای ورزشی

 

Panning معمولاً تکنیک مورد نظر هنگام عکاسی از ورزش و ورزشکاران است. در این سبک عکاسی، سوژه در کانون توجه قرار دارد و شما هنوز هم آن حس سرعت را از پس زمینه بلر دریافت می کنید.

  • دنباله های نور

حرکت نور

نقطه شروع من برای ثبت رد نور یا دنباله های نور، 10 ثانیه است. هرچه سرعت شاتر کندتر باشد، دنباله های بلندتری خواهید داشت و با توجه به ترافیک، تعدادد دنباله ها نیز بیشتر خواهد بود. مواظب نوردهی بیش از حد نیز باشید.

  • نقاشی با نور

نقاشی با نور

وقتی طولانی مدت در معرض نور هستید، از نور استفاده  کنید تا به کمک آن نقاشی یا رنگی درون قاب داشته باشید، به عبارتی با نور نقاشی کنید. تنظیمات دوربین برای نقاشی با نور تقریباً مشابه با موارد پیاده روی سبک است.

  • عکاسی از آسمان نجوم

 عکاسی از اسمان شب

برای حرکت به دور آسمان می توانید این حرکت را با سرعت بسیار کند شاتر ثبت کنید. مسیر حرکت ستارگان پس از حدود 20 ثانیه نوردهی، شروع به آشکار شدن می کنند. بهترین راه برای گرفتن مسیرهای بلند ستارگان ، گرفتن چندین عکس ، هر یک با شاتر 20 تا 30 ثانیه و ترکیب آنها بعدا در برنامه فتوشاپ است.

  • حرکت ابرها

حرکت ابرها

ثبت عکس از ابرها با سرعت شاتر آهسته می تواند حرکت را به محیط های ایستا اضافه کند. این می تواند در عکسهای معماری و مناظر جلوه خوبی بگذارد. نوعی عکس بلر همراه با حرکت.

به طور کلی، با توجه به همه آن چه که گفته شد، عکس بلر را می توانید از هر چیزی که حرکت می کند، ثبت کنید. به عبارتی حرکت را می توانید  به شکل بلر در عکس تان داشته باشید. فقط کافی است از قدرت تخیل تان استفاده کنید، خلاق شوید و امتحان کنید.

 

اکنون شما به تمام آنچه که باید در این زمینه بدانید مسلط هستید، پس وقت آن رسیده تا از خانه خارج شوید و عکس بلر ثبت کنید. فرصت های پیش روی تان، مثل: شب ها در خیابانی شلوغ ، آبشارهای طبیعت ، اتومبیل های مسابقات سریع ، مسیرهای حرکت ستارگان یا پرتوهای نور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *