021-7356

علت صدا دادن لنز دوربین عکاسی

علت صدا دادن لنز دوربین عکاسی

صدا دادن لنز دوربین عکاسی یکی از مشکلات رایجی می باشد که اغلب عکاس ها با آن سر و کار دارند. برای اینکه هنگام فیلمبرداری یا عکاسی، صدای لنز دوربین مانع فعالیت شما نباشد، لازم است تا اقداماتی را انجام دهید که در ادامه ذکر شده است. البته قبل از آن باید دلیل ایجاد این صداها را نیز بدانید. لذا این مقاله را از دست ندهید.

صدا دادن لنز دوربین عکاسی به چه دلیل است؟

صدا دادن لنز دوربین عکاسی یکی از مشکلاتی است که امروزه در اغلب دوربین ها دیده می شود. گاها لنزها به دلیل اینکه نمی توانند به خوبی بیرون آیند یا در جای خود قرار گیرند، صدا ایجاد می نمایند اما به جز این موارد، گزینه های دیگری نیز وجود دارد. در برخی موارد عکاس ها می توانند مشکل را حل کنند. اما در بسیاری مواقع نیز لازم است تا حتما از تعمیرگاه تخصصی دوربین استفاده شود. در ادامه می توانید با دلایل صدا دادن لنز دوربین عکاسی بیشتر آشنا شوید.

دلایل صدا دادن لنز دوربین عکاسی

دلایل صدا دادن لنز دوربین عکاسی

مشکل در باز و بسته شدن لنز دوربین باعث صدا می شود:

گاها مشاهده شده است که لنز دوربین اگر نتواند به آسانی باز یا بسته شود، باعث به وجود آمدن صداهای ناهنجار زیادی می شود. دلایل عدم باز و بسته شدن نیز می توانند متفاوت باشند. به طور مثال گاها چون لنز ها تحت فشار قرار می گیرند و اجسام خارجی زیادی بر روی آنها می مانند، نمی توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند. در برخی موارد نیز لنز ها ضربه می بینند. همین مورد موجب می گردد تا آنها نتوانند به خوبی باز یا بسته شوند. از همین رو توصیه می شود تا در این موارد حتما لنز ها را به تعمیرگاه های مجاز منتقل نمایید تا تعمیر شوند. عموما تعمیرکارها در این مواقع با تعمیر نمودن چرخ دنده ها مشکل را برطرف می نمایند.

موردی که باید در هنگام صدا دادن لنز دوربین عکاسی، در نظر داشته باشید، این است که اگر دوربین شما به دلایل فوق دچار مشکل شود و در همان وضعیت نیز لنز را باز و بسته نمایید، گاها باعث آسیب رساندن به بخش های مختلف خواهد شد.  در این موارد ممکن است، چرخ دنده های سالم نیز آسیب ببینند.

افتادن لنز باعث به وجود آمدن صدا می شود:

این مورد دیگر یکی از دلایل رایج صدا دادن لنز دوربین عکاسی می باشد. در برخی موارد مشاهده می شود که لنز به هر دلیلی از بخش جلویی به زمین می افتد. در این صورت فیلتر UV، چرخ دنده ها و بایونت در معرض فشار قرار می گیرند. همین مورد نیز موجب می شود تا به صفحه اصلی و پنل آسیب جدی وارد شود. لذا در این حالت صدای عجیب از لنز تولید می شود. البته در برخی موارد مشاهده شده است که این مورد به MAIN اصلی دستگاه نیز آسیب وارد می کند. در این حالات نیز توصیه می گردد تا به محض صدمه دیدن لنز، حتما آن را به تعمیرگاه های مجاز ارائه دهید.

مشکل باتری:

به جز مواردی که در بالا بیان گردید، گاها مشکل در باتری نیز می تواند موجب صدا دادن لنز دوربین عکاسی شود. در این موارد عکاس می تواند ابتدا باتری دوربین خود را بررسی نموده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کند. برای تست باتری خود می توانید آن را در وضعیت SHOOTING/RECORDING قرار دهید. سپس باتری را خاموش نمایید. پس از چند دقیقه مجدد باتری را وصل کرده و عملکرد لنز ها را بررسی نمایید. اگر مشکل برطرف شد، ضعیف بودن باتری و عملکرد نادرست آن می تواند مشکل ساز شود.

علت صدا دادن لنز دوربین عکاسی

علت صدا دادن لنز دوربین عکاسی

 

در برخی موارد کثیف بودن لنز می تواند مشکل ساز شود. از همین رو می توانید از یک دمنده هوا برای گردگیری لنز دوربین خود استفاده نمایید. از همین رو توصیه می شود تا قاب اطراف لنز را باز نموده و سپس از یک دمنده بهره ببرید تا خاک ها و آشغال های موجود در لنز از آن خارج شوند. تمیز نمودن لنز ها می تواند تا حد زیادی مشکلات را برطرف نماید.

در برخی موارد که دمنده در اختیار ندارید، می توانید از هوای فشرده استفاده نمایید. در این صورت هوا را به اطراف لنز ها بدمید و اجازه دهید تا ذرات کوچک خارج شوند. سپس دوربین خود را روشن کنید و لنز ها را باز نمایید، در این وضعیت می توانید عملکرد آن را بررسی نمایید. برای مواردی که لنز دچار مشکل سخت افزاری نشده باشد، این راه کار می تواند برای شما بسیار مفید واقع شود.

صدا دادن لنز دوربین عکاسی و رفع مشکل با فشار دادن لنز:

اگر با هیچ یک از روش های بالا مشکل برطرف نشد، می توانید این راهکار را نیز امتحان نمایید. این مورد اغلب برای دوربین های دیجیتال توصیه می شود. برای این مورد ابتدا دوربین خود را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس لنز خود را بررسی نمایید تا کج نباشد. گاها چون لنز کج می شود، صداهای عجیبی نیز تولید می نماید. اگر مشاهده نمودید که لنز دوربین شما کج شده است، ابتدا آن را روی سطح نرمی قرار دهید، و کم کم به لنز فشار وارد نمایید. تلاش کنید تا لنز در مرکز دوربین قرار بگیرد. توجه داشته باشید که در این روش فشار دست شما باید بسیار ملایم باشد. پس از هر بار فشار، محل قرارگیری لنز را بررسی نمایید تا درست در وسط دوربین باشد و از مسیر خود منحرف نشده باشد.

رفع مشکل صدا دادن لنز دوربین عکاسی

رفع مشکل صدا دادن لنز دوربین عکاسی

 

جمع بندی:

لنز دوربین یکی از بخش های بسیار حساس در دوربین می باشد. صدا دادن لنز دوربین عکاسی نیز می تواند به دلایل متفاوتی رخ دهد. برخی از این دلایل نرم افزاری و برخی دیگر سخت افزاری می باشند. به طور مثال، صدای لنز در زمان زوم نمودن معمول می باشد اما صدا دادن در زمان باز و بسته شدن یا مواردی از این قبیل نیاز به بررسی دارد. در برخی از موارد فرد عکاس می تواند به راحتی مشکل را حل کند. اما در برخی دیگر باید حتما به نمایندگی های مجاز مراجعه نماید. در همین راستا در مقاله فوق تلاش شد تا دلایل خرابی لنز ها و صدا دادن آنها بررسی شود. همچنین روش هایی نیز برای رفع مشکل بیان گردید.

پیسنهاد ما :  انواع خطاهای دوربین‌های DSLR نیکون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *