021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

از کدام فضای رنگی برای عکاسی استفاده کنم؟

از کدام فضای رنگی برای عکاسی استفاده کنم؟

فضای رنگی در عکاسی به محدوده رنگ‌هایی که ممکن است در یک عکس وجود داشته باشد اشاره دارد. این موضوع در طیف رنگی دیده می‌شود که دقیقا جایی است که می‌توانید جهانی از تون‌های رنگی مختلف را مشاهده کنید. فضای رنگی به شما این امکان را می‌دهد که سطوح جزئیات رنگی که دوربین شما می‌تواند ثبت کند را انتخاب و تنظیم کنید. فضای رنگی ابعادی مختلفی دارد و هرچقدر بزرگتر باشد، ترکیبات رنگی بیشتری را هم در بر خواهد داشت و دوربین شما نیز رنگ‌های بیشتری را به تصویر خواهد کشید.

فضای رنگی در عکاسی

در کامپیوتر شما فضاهای رنگی مثل جدول‌هایی دیده خواهند شد که با کامپیوتر ارتباط برقرار می‌کنند تا رنگ‌های مناسب روی صفحه نمایش دیده شوند.

در دوربین‌های دیجیتال می‌توانید فضاهای رنگی را داخل تنظیمات پیدا کنید. شما دو گزینه مختلف در اختیار دارید: sRGB و Adobe RGB. با اینکه هر دو مورد می‌توانند نتایجی که به دنبال آن هستید را به شما تحویل دهند اما تفاوت‌های بزرگی بین آن‌ها وجود دارد. به همین خاطر انتخاب فضای رنگی مناسب قبل از شروع عکاسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

sRGB و Adobe RGB: مشخصات و خصوصیات

فضای رنگی sRGB یا Standard Red, Green, Blue متداول‌ترین و پراستفاده‌ترین فضای رنگی موجود است. RGB مخفف کلمات Red، Green، Blue است که همگی رنگ‌های اصلی هستند. sRGB هر سه رنگ اصلی را به تمامی روش‌های ممکن با هم ترکیب خواهد کرد و شما می‌توانید به تمامی ترکیب‌های رنگی موردنیاز خودتان برسید. این بدین معنی است که می‌توانید رنگ‌های جدیدی هم خلق کنید.

Adobe RGB از طرف دیگر رنگ‌ها و یا تون‌های رنگی مختلف بیشتری نسبت به sRGB دارد. در مقایسه با sRGB این فضای رنگی 35% محدوده رنگی بیشتری دارد اما برخی عکاس‌ها وجود دارند که ادعا می‌کنند محدوده رنگ‌های Adobe RGB شبیه به sRGB (بیش از 16 میلیون رنگ) است و تنها تفاوت این دو در تعداد رنگ‌هایی است که هرکدام از آن‌ها می‌توانند نمایش دهند.

فضای رنگی در عکاسی

عکس سمت چپ sRGB و عکس سمت راست Adobe RGB است.

این موضوع مثل این است که دو دوربین مختلف با سنسور 18 مگاپیکسلی کار کنند. عکاسی که از دوربین با سنسور فول فریم استفاده می‌کند تون‌های رنگی و محدوده بهتری نسبت به عکاسی خواهد داشت که با سنسور کوچک‌تر عکاسی می‌کند. در اینجا سنسور فول فریم فضای رنگی Adobe RGB و سنسور کوچک‌تر sRGB است.

یک مثال بهتر برای مقایسه فضاهای رنگی آبرنگ است. شما دو ست آبرنگ مختلف دارید که یکی از آن‌ها فقط 10 رنگ دارد و دیگری 24 رنگ. آبرنگی که 10 رنگ دارد فضای رنگی sRGB و آبرنگ 24 رنگ نیز فضای رنگی Adobe RGB است. همچنین رنگ‌های Adobe RGB شاداب‌تر از رنگ‌های sRGB هستند.

اینکه این موضوع در عکاسی چیز خوب یا بدی است دقیقا چیزی است که ما قرار است در ادامه به آن‌ها بپردازیم. اجازه دهید هر کدام را به صورت جداگانه با هم بررسی کنیم:

sRGB

در صورتی که تنظیمات دوربین خودتان را بررسی کنید احتمالا متوجه خواهید شد که روی sRGB تنظیم شده است. این به خاطر این است که فضای رنگی پیشفرض برای عکاسی در اکثر دوربین‌های دیجیتال امروزی sRGB است.

این فضای رنگی در سال 1996 توسط مایکروسافت و HP خلق شد از مدت‌ها قبل از عرضه‌ی فضای رنگی Adobe RGB وجود داشت. برای مثال کامپیوترها، نرم‌افزارها، دستگاه‌های مختلف، بازی‌های ویدیویی و حتی اینترنت نیز برپایه فضای رنگی sRGB ساخته شده‌اند. بنابراین، این فضا، فضای استاندارد است. این بدین معنی است که کامپیوتر شما به شکلی طراحی شده است که توانایی نمایش بیش از 95% از فضای رنگی sRGB را دارد.

با اینکه این موضوع می‌تواند خبر خوبی باشد اما برای عکاس‌ها خیلی خبر خوبی نیست. دلیل آن هم این است که کامپیوترهای ما (بیشتر آن‌ها) به شکلی طراحی شده‌اند که عکس‌های Adobe RGB را به sRGB تبدیل کنند و نتایج به دست آمده هم خیلی برای ما لذت‌بخش نیستند

[relatedpost post=”143916″]

مزایا و معایب فضای رنگی sRGB در عکاسی

مزایا

  1. رنگ تصاویر شما در تمامی دستگاه‌ها ثابت باقی خواهد ماند. اشباع رنگ‌ها تغییر نخواهد کرد و شما می‌توانید م‍طمئن باشید که تصاویر شما تبدیل نخواهند شد و کیفیت آن‌ها ثابت باقی خواهد ماند.
  2. شما نیازی به خرید مانیتورهای Adobe RGB که قیمت بسیار زیادی دارند، ندارید.

معایب

  1. در مقایسه با Adobe RGB فضای رنگی sRGB از لحاظ تفاوت تون‌های رنگی خیلی محدود است. به همین خاطر رسیدن به تصاویری که رنگ دقیقی دارند خیلی سخت و چالش‌برانگیز است.
  2. شما نمی‌توانید تصاویر sRGB را به Adobe RGB تبدیل کنید.

چه زمانی باید از sRGB استفاده کرد؟

در صورتی که جزء آن دسته از عکاس‌هایی هستید که تصاویر خودتان را به صورت مستقیم داخل کامپیوتر خودتان یا هر جای آنلاین دیگر بارگذاری می‌کنید، فضای رنگی sRGB در عکاسی بهترین انتخاب برای شما است.

اما برخی اوقات ممکن است نیاز باشید که تصاویر خودتان را برای داوری به جشنواره‌ها و یا مسابقات آنلاین بفرستید. در این شرایط نباید از فضای رنگی sRGB استفاده کنید. این بدین دلیل است که در اغلب اوقات داورهای مسابقات از مانیتورهای Adobe RGB برای مشاهده تصاویر استفاده می‌کنند بنابراین می‌توانید عکس‌های خودتان را با فرمت Adobe RGB بگیرید تا کیفیت بیشتری داشته باشند.

[relatedpost post=”87166″]

Adobe RGB

همانطور که قبلا اشاره شد، فضای رنگی Adobe RGB به شما این امکان را می‌دهد که ترکیب‌های رنگی خیلی بیشتری در مقایسه به sRGB داشته باشید. کمپانی Adobe Systems این فضای رنگی را در سال 1998 با در نظر گرفتن پرینترهای CMYK (یا Cyan، Magneta، Yellow و Black) خلق کرد. از رنگ‌های CMYK بیشتر برای چاپ مجلات و دیگر نشریات استفاده می‌شود.

با وجود اینکه خیلی از کامپیوترها و مانیتورها با فضای رنگی sRGB کار می‌کنند مانیتورهای خیلی زیادی وجود دارند که از فضای رنگی Adobe RGB استفاده می‌کنند. این مانیتورها از آنجایی ایده‌آل هستند که مختص نمایش رنگ‌های تولید شده با پروفایل CMYK ساخته شده‌اند. به همین خاطر عکس‌هایی که روی مانیتورهای Adobe RGB دیده می‌شوند خیلی به عکس چاپی نهایی نزدیک هستند. رنگ‌ها روی این مانیتورها خیلی دقیق و شاداب هستند.

مزایا

  1. تون‌های رنگی محدوده وسیع‌تری دارند و در مقایسه با فضای رنگی sRGB از تفاوت بیشتری برخوردار هستند.
  2. Adobe RGB فضای رنگی ایده‌آل برای عکاس‌هایی است که قصد دارند عکس‌های خودشان را چاپ کنند. کیفیت تصویر چاپ شده حتی یک ذره هم تغییر نخواهد کرد.
  3. شما می‌توانید عکس‌های Adobe RGB را به sRGB تبدیل کنید.

معایب

  1. در صورتی که قصد داشته باشید تصاویر خودتان را به صورت آنلاین نمایش دهید نمی‌توانید از فضای رنگی Adobe RGB استفاده کنید زیرا تصاویر شما طبیعی به نظر نخواهد رسید
  2. شما باید از یک مانیتور Adobe RGB استفاده کنید که معمولا قیمت خیلی زیادی دارد. به همین خاطر باید مبلغ خیلی زیادی را صرف خرید یک مانیتور Adobe RGB کنید تا بتوانید از این فضای رنگی برای عکاسی استفاده کنید.

چه زمانی باید از Adobe RGB استفاده کرد؟

فقط وقتی از فضای رنگی Adobe RGB برای عکاسی استفاده کنید که قصد چاپ تصاویر خودتان را دارید و یا در حال کار روی پروژه‌ای هستید که مشتری عکس‌های چاپی را ترجیح می‌دهد. همچنین در صورتی که جزء آن دسته از افرادی هستید که به صورت مستمر در رقابت‌های عکاسی شرکت می‌کنند می‌توانید از این فضای رنگی استفاده کنید زیرا خیلی از داورها از مانیتورهای Adobe RGB برای مشاهده تصاویر شما استفاده می‌کنند.

با این وجود در صورتی که می‌خواهید به صورت جدی از فضای رنگی Adobe RGB استفاده کنید، آزادید که این کار را انجام دهید؛ فقط باید مطمئن شوید که عکس‌هایتان چاپ خواهند شد و می‌توانید آن‌ها را با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل لایتروم یا فتوشاپ به sRGB تبدیل کنید.

[relatedpost post=”115371″]

سخن نهایی

رمز انتخاب فضای رنگی مناسب در درون شما و اهداف و نیازهای شما از عکاسی بستگی دارد. در صورتی که برای یک مشتری کار می‌کنید، باید نگرانی‌های ویژه آن‌ها را درنظر داشته باشید. در صورتی هم که روی یک پروژه کار می‌کنید نیز باید پایه‌ی تصمیم‌گیری خودتان را روی این قرار دهید که چه انتظاراتی از شما وجود دارد.

در پایان شما باید فضای رنگی را برای عکاسی انتخاب کنید که به شما کمک کند بهترین عکس‌های ممکن را خلق کنید و استفاده از آن نیز برای شما راحت‌تر باشد.

2 دیدگاه

  • وحید گفت:

    با توجه به اینکه مانیتور با قابلیت نمایش Adobe RGB در اختیار ندارم، آیا منطقیه که عکس هام رو تو این فضای رنگی بگیرم و بعد در لایت روم تبدیل به sRGB کنم و بعد ادیت کنم؟
    این طوری فایل خام (RAW) عکس هام رو با فضای رنگی کامل تری در اختیار دارم که اگر لازم شد بتونم ازشون استفاده کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *