دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش ساخت پس زمینه مشکی با کمک نور

تکنیک و ترفند
آموزش ساخت پس زمینه مشکی با کمک نور

در این مقاله ما به شما آموزش خواهیم داد که چگونه می‌توانید نسبت به ساخت پس زمینه مشکی برای تصاویر خودتان اقدام کنید. نکته جالب این است که این کار تماما با استفاده از نور انجام خواهد شد.

چیزی که ما با چشم‌های خودمان می‌بینیم و چیزی که دوربین‌های ما ثبت می‌کنند برخی اوقات می‌توانند خیلی با هم متفاوت باشند. چشم‌های ما محدوده وسیع‌تری از رنگ‌ها و مقادیر نور را نسبت به چیزی که دوربین می‌تواند در یک نوردهی ثبت کند می‌بینند.

شما بهتر است ابتدا به نور نگاه کنید و چیزهایی که می‌توانید ببینید را براساس نوری که به سوژه برخورد می‌کند تشخیص دهید. سپس به این فکر کنید که دوربین چگونه صحنه را ثبت می‌کند.

در صورتی که به یک صحنه نگاه می‌کنید که نورپردازی آن یکدست است و هیچ کنتراستی در آن وجود ندارد تصور چیزی که دوربین می‌تواند ثبت کند خیلی ساده است اما در صورتی که صحنه کنتراست زیادی داشته باشد و نور بیشتری نسبت به پس زمینه روی سوژه تابیده باشد، می‌توانید از آن برای ساخت پس زمینه مشکی استفاده کنید.

در واقع برای ساخت پس زمینه مشکی شما به کنتراست خیلی زیادی نیاز نخواهید داشت.

چه زمانی نور مناسب است؟

ساخت پس زمینه مشکی

دوربین‌های دیجیتالی مدرن ما توانایی ثبت محدوده داینامیک خیلی وسیعی را دارند اما دوربین‌های دیجیتالی اولیه و دوربین‌های آنالوگ تون‌های محدودتری را می‌توانستند در یک فریم ثبت کنند. امروزه ما می‌توانیم تصاویری ثبت کنیم که جزئیات خیلی بیشتری داخل سایه‌ها و هایلایت‌های آن‌ها وجود دارد. در واقع تصاویری که امروزه می‌توانیم ثبت کنیم، شباهت خیلی زیادی به چیزی که با چشم‌های خودمان می‌بینیم دارند.

برای اینکه متوجه شوید که آیا می‌توانید به پس زمینه مشکی برسید یا نه باید بدانید که چه زمانی نور مناسب است. شما باید تفاوت مقادیر نوری که به سوژه و پس زمینه تصویر می‌تابد را درک کنید. برای این کار شما باید برخی از جزئیاتی که می‌توانید ببینید را نادیده بگیرید تا بتوانید شبیه به دوربین خودتان صحنه را ببینید. این مهارت برای انواع عکاسی کاربرد دارد.

از قبل در مورد نحوه‌ی ادیت تصاویر خودتان فکر کنید. امروزه دوربین‌ها می‌توانند جزئیات بیشتری را ثبت کنند. این بدین معنی است که می‌توانید در زمان ادیت تصویر را بیشتر دستکاری کنید تا یک عکس با پس زمینه‌ی کاملا مشکی داشته باشید.

مهم‌ترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که ببینید چه زمانی نور مناسب است. در عکاسی پرتره و یا اشیاء بی جان شما می‌توانید نور و پس زمینه را کنترل کنید. در صورتی که پس زمینه‌ی طبیعی را برای تصاویر پرتره ترجیح می‌دهید، می‌توانید باز هم پس زمینه مشکی داشته باشید. در ادامه چگونگی این کار را با هم مشاهده خواهیم کرد.

[relatedpost post=”122927″]

چشم‌های خودتان را کمی ببندید

برای اینکه راحت‌تر ببینید که آیا کنتراست کافی داخل صحنه وجود دارد یا نه، چشم‌های خودتان را کمی ببندید و به صحنه نگاه کنید. زمانی که شما این کار را انجام می‌دهید بخش زیادی از جزئیات قسمت‌های تاریک‌تر را مشاهده نخواهید کرد و هایلایت‌ها بهتر مشخص خواهند بود.

با نگاه کردن به صحنه بدین صورت شما یک پیش نمایش عکس نهایی خودتان خواهید داشت. در صورتی که کنتراست خیلی کمی داخل صحنه وجود داشته باشد، در زمانی که با چشم نیمه باز به آن نگاه می‌کنید، این موضوع کاملا مشهود خواهد بود.

چه چیزهایی روی پس زمینه مشکی تاثیر می‌گذارند

فاکتورهای زیر تعیین‌کننده‌ی این خواهند بود که پس زمینه شما تا چه اندازه تاریک خواهد بود:

  • تفاوت نور بین سوژه و پس زمینه
  • تنظیمات نوردهی
  • رنگ پس زمینه
  • ادیت نهایی

زمانی که نور بیشتری به سوژه می‌تابد، شما قادر خواهید بود پس زمینه را به صورت کامل تاریک کنید. اما در صورتی که مقدار نور تابیده شده به سوژه و پس زمینه به یک اندازه است باید در زمان ادیت عکس کمی آن را بیشتر دستکاری کنید تا بتوانید نسبت به ساخت پس زمینه مشکی در عکس اقدام کنید.

نحوه عکاسی پرتره با پس زمینه مشکی

در اینجا نحوه‌ی ساخت پس زمینه مشکی برای تصاویر پرتره آموزش داده خواهد شد اما شما می‌توانید از این متد برای عکاسی از اجسام بی‌جان و دیگر سبک‌های عکاسی هم استفاده کنید.

در صورتی که روی وسایل نورپردازی خودتان کمی کنترل داشته باشید، ساخت پس زمینه مشکی خیلی ساده‌تر خواهد بود و در صورتی که بتوانید تجهیزات خودتان را به خوبی مدیریت کنید، نیازی نیست در زمان ادیت عکس خیلی آن را دستکاری کنید.

ساخت پس زمینه مشکی

استفاده از یک پس زمینه با رنگ مشکی یا تیره باعث ساده‌تر شدن کارها خواهد شد. مطمئن شوید که پس زمینه هیچ نوع نوری را بازتاب نمی‌دهد. سطوح براق و یا صفحات پلاستیکی برای این کار مناسب نیستند زیرا نور را بازتاب می‌دهند. می‌توانید از پرده‌های مشکی سنگین برای عکاسی داخل استودیو و یا پارچه‌های کشی برای سفر استفاده کنید. پارچه‌های کشی از این لحاظ خوب هستند که چروک نمی‌شوند. چروک شدن پارچه ممکن است باعث بازتاب نور از سطح آن شود.

شما به فضای کافی نیاز دارید تا بتوانید سوژه را از پس زمینه جدا کنید. در صورتی که این دو نزدیک به هم قرار بگیرند نوری که به سوژه و پس زمینه می‌تابد هم اندازه خواهد بود در صورتی که شما باید نورپردازی را به شکلی انجام دهید که سوژه روشن‌تر از پس زمینه باشد.

استفاده از نور طبیعی

در صورتی که در فضاهای داخلی هستید و از نور طبیعی استفاده می‌کنید، می‌تونید سوژه خودتان را نزدیک یک پنجره یا در باز قرار دهید. سپس تمامی درهای دیگر را ببندید و پرده‌ها را هم بکشید. تمامی نورهای مصنوعی را هم خاموش کنید. اتاقی که در آن عکاسی می‌کنید باید تا جای ممکن تاریک باشد.

در صورتی که یک پرده‌ی مشکی دارید، آن را تا جایی که می‌توانید از فاصله دورتری نسبت به سوژه آویزان کنید. بسته به اینکه اتاق تا چه اندازه تاریک است این موضوع ممکن است خیلی ضروری نباشد. از تکنیک چشم نیمه باز که قبلا به آن اشاره کردیم استفاده کنید تا بتوانید قسمت‌های روشن تصویر را مشاهده کنید.

زاویه دوربین را هم به شکلی انتخاب کنید که هیچ نوع نوری را در پس زمینه مشاهده نکنید. در صورتی که از پرده‌ی پس زمینه استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که لبه‌ها و یا بالای آن در کادر تصویر مشخص نیست. ممکن است نیاز باشد لنز دوربین خودتان را عوض کنید و یا پس زمینه را به سوژه نزدیک‌تر کنید. مراقب باشید که پس زمینه را خیلی جابجا نکنید.

استفاده از فلاش یا نور ثابت

در صورتی که از منابع نور الکتریکی استفاده کنید، کنترل بیشتری روی تصویر خواهید داشت. تاثیر این موضوع در صورتی که دو منبع نور داشته باشید بیشتر خواهد بود. مثل عکاسی با نور طبیعی، در اینجا هم باید نوری که به سوژه برخورد می‌کند بیشتر از نوری باشد که به پس زمینه‌ی تصویر می‌تابد.

ساخت پس زمینه مشکی

جدا کردن سوژه و پس زمینه از هم بهترین روش برای انجام این کار است. در صورتی که داخل یک اتاق کوچک کار می‌کنید، ممکن است نیاز باشد از فلگ (flag) برای کنترل نور استفاده کنید. شما می‌توانید از هر چیزی که در دسترس دارید برای جلوگیری از رسیدن نور به پس زمینه استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از صفحات پلاستیکی چین‌دار مشکی استفاده کنید. این صفحات سبک هستند و قرار دادن آن‌ها ساده است.

با استفاده از شکل‌دهنده‌های نور هم می‌توانید از نشت نور جلوگیری کنید. در صورتی که به فلاش خودتان یک اسنوت متصل کنید نور را می‌توانید به صورت کاملا جهت‌دار هدایت کنید. با استفاده از درب پنجره‌ای هم می‌توانید نور را به خوبی کنترل کنید. در صورتی که از چتر یا سافت باکس هم استفاده می‌کنید، نور پراکنده خواهد شد و نرم‌تر به نظر می‌رسد. این نوع نور برای خیلی از عکس‌های پرتره مناسب است.

با استفاده از چتر یا سافت باکس دور نگه داشتن نور از پس زمینه کار خیلی سختی است و باید مطمئن شوید که فاصله کافی بین سوژه و پس زمینه وجود دارد. کار در یک اتاق کوچک با پس زمینه مشکی هم به شما کمک می‌کند و باعث خواهد شد بخش زیادی از نشت نور جذب شود.

کنترل نور و نوردهی

در شرایط ایده‌آل شما باید نور و نوردهی دوربین را کنترل کنید. در صورتی که دوربین و منابع نور شما روی حالت خودکار قرار گرفته باشند، نتایج خیلی ناامیدکننده‌ای به دست خواهید آورد.

در عکاسی پرتره نورپردازی صورت سوژه به شکل مناسب خیلی ضروری است. برای این سبک عکاسی بهتر است حالت نورسنجی را روی نورسنجی نقطه‌ای برای صورت سوزه قرار دهید و سپس تنظیمات نوردهی را به شکلی انجام دهید که صورت سوژه به خوبی نورپردازی شده باشد. همچنین باید تعادل بین نوری که به سوژه می‌تابد و نور پس زمینه را هم رعایت کنید. این بدین معنی است که پس زمینه‌ی پرتره باید مشکی و یا خیلی تیره باشد.

[relatedpost post=”116870″]

در صورتی که پس زمینه‌ی شما به اندازه‌ی کافی تیره نیست، می‌توانید چند کار مختلف انجام دهید:

  • سوژه و منبع نور را به هم نزدیک‌تر کنید
  • خروجی نور فلاش یا نور ثابت خود را افزایش دهید
  • فاصله پس زمینه را نسبت به منبع نور افزایش دهید و پس زمینه را در یک نقطه‌ی تاریک‌تر قرار دهید.

جدا کردن سوژه‌هایی که پوست یا موی روشن دارند از پس زمینه تیره راحت‌تر است اما برای سوژه‌هایی که پوست تیره‌تر و یا موهای تیره دارند شما به نور بیشتری نیاز خواهید داشت. برای جدا کردن بهتر این دست سوژه‌ها می‌توانید کمی نور تابیده شده از پشت به آن‌ها اضافه کنید.

در شرایط روزمره به دنبال پس زمینه مشکی بگردید

ساخت پس زمینه مشکی

برای ساخت پس زمینه مشکی همیشه نیاز ندارید که نور را کنترل کنید. شما می‌توانید در شرایط روزمره هم پرتره‌هایی با پس زمینه مشکی بسازید. برای مثال می‌توانید به دنبال افرادی بگردید که پشت سر آن‌ها پس زمینه مشکی قرار دارد. این زن با لبخند زیبایی که دارد، در بازار محلی به ماهی فروشی مشغول است.

او مقابل یک در باز بزرگ قرار گرفته است و پشت سر او یک اتاق بدون پنجره با مقدار کمی نور قرار دارد. نور بازتاب داده شده از روی ساختمان سفید آن طرف خیابان نیز به نورپردازی او کمک می‌کند.

ساخت پس زمینه مشکی

این پرتره از این دختر جوان و یک فیل هم از پس زمینه مشکی طبیعی استفاده می‌کند. دلیل مشکی شدن پس زمینه این است که آن‌ها در مقابل یک ساختمان بزرگ با سقف مرتفع ایستاده بودند. خورشید نیز پشت سر آن‌ها قرار گرفته است و نور آن از روی سنگفرش سفیدی که مقابلشان قرار گرفته است بازتاب داده خواهد شد.

همین موضوع باعث شده است که عکاس نور زیادی روی صورت سوژه در اختیار داشته باشد و پس زمینه نیز به دلیل اینکه داخل سایه قرار گرفته است تاریک است.

در زمان عکاسی پرتره در فضای باز می‌توانید به دنبال لوکیشن‌هایی بگردید که پس زمینه‌ی مشکی دارند. این لوکیشن‌ها مکان‌هایی هستند که هیچگونه نور روشنی پس زمینه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

برخی اوقات استفاده از پس زمینه مشکی نسبی می‌تواند نتایج خیلی لذت‌بخشی برای شما رقم بزند.

ادیت تصاویر با پس زمینه مشکی

برخی اوقات مقدار نوری که به سوژه می‌تابد تفاوت چندانی با نوری که روی پس زمینه است ندارد. در این موارد شما باید پس زمینه را دستکاری کنید تا تیره‌تر شود. مقدار ادیتی که باید انجام دهید به سنسور دوربین شما هم بستگی دارد. در صورتی که محدوده داینامیک تصویر شما بیشتر باشد تصاویری که می‌گیرید هم برای ساخت پس زمینه مشکی به ادیت خیلی بیشتری نیاز خواهند داشت.

استفاده از لایتروم و فتوشاپ برای ساخت پس زمینه مشکی

برای ساخت پس زمینه مشکی در لاتیروم و فتوشاپ شما می‌توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

  • Contrast
  • Shadows
  • Blacks
  • Levels
  • Tone Curve
  • براش
  • ابزار Burn

بیشتر از لایتروم و فتوشاپ برای ادیت تصاویر استفاده می‌شود اما شما می‌توانید از این ابزارها در هر نرم‌افزاری که برای ادیت تصویر استفاده می‌کنید هم بهره ببرید. اول از همه چیز ابتدا به پس‌زمینه نگاه کنید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید تا چه اندازه تیره‌تر باشد. برخی اوقات فقط کافیست اسلایدرهای Blacks و Shadows را جابجا کنید تا به ظاهری که به دنبال آن هستید برسید.

ساخت پس زمینه مشکی

این مورد معمولا مواقعی پیش می‌آید که پس زمینه به صورت یکپارچه مشکی است. برای مثال در عکس‌های استودیویی که روی نور و پس زمینه کنترل کافی دارید، استفاده از این تکنیک کاربرد دارد.

در صورتی که در فضای باز و با نور طبیعی عکاسی می‌کنید شما به ابزارهای بیشتری برای ساخت پس زمینه مشکی نیاز خواهید داشت. در این شرایط برخی قسمت‌های پس زمینه ممکن است نور بیشتری را بازتاب بدهند و یا برخی قسمت‌های آن رنگ روشن‌تری داشته باشد. در این مواقع ابزارهای Burn و براش کاربرد خیلی زیادی خواهند داشت.

شما می‌توانید بخش‌هایی از پس زمینه را با استفاده از ابزار براش در لایتروم تیره کنید. برای این کار باید قسمت‌هایی که خیلی روشن‌تر هستند را با استفاده از براش رنگ‌آمیزی کنید و سپس اسلایدر Exposure را به صورت کامل به سمت چپ یا راست حرکت دهید.

تاثیر این کار خیلی شدید است و می‌توانید قسمت‌هایی که رنگ‌آمیزی می‌کنید را مشاهده کنید. پس از اینکه رنگ‌آمیزی را به صورت کامل انجام دادید، می‌توانید اسلایدر را به شکلی حرکت دهید که به نتایج موردنظر خودتان برسید.

[relatedpost post=”140707″]

نحوه‌ی استفاده از ابزار Burn در فتوشاپ

برخی اوقات ممکن است استفاده از ابزار Burn در فتوشاپ برای ساخت پس زمینه مشکی موثرتر باشد. بهتر است از این ابزار با مقدار نوردهی (Exposure) خیلی پائین، حدودا 10 درصد استفاده کنید. در صورتی که نوردهی از این مقدار بالاتر باشد، تاثیر آن خیلی شدید خواهد بود و استفاده از آن نیز سخت‌تر خواهد بود.

همچنین محدوده‌ یا Range این ابزار را هم باید به سایه‌ها محدود کنید. در این صورت قسمت‌های تیره‌ی تصویر بیشتر از قسمت‌های روشن آن تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در صورتی که این ابزار روی Shadows تنظیم شده باشد و سوژه و پس زمینه کمی همپوشانی داشته باشند، تاثیر این ابزار روی آن کمتر خواهد بود.

شما می‌توانید با ترکیب نوردهی پائین و تنظیم محدوده روی سایه‌ها، هر قسمت روشنی را تیره‌تر کنید. چشم‌های ما معمولا به سمت قسمت‌های روشن تصویر کشیده خواهند شد و به همین خاطر قسمت‌های روشن روی پس زمینه مشکی می‌توانند باعث پرت شدن حواس مخاطب از سوژه اصلی شوند.

مثل هر کار دیگری که در لایتروم یا فتوشاپ انجام می‌دهید، از زیاده‌روی خودداری کنید. بهتر است از ترکیبی از ابزارهای مختلف برای رسیدن به یک نتیجه استفاده کنید تا اینکه از یک ابزار خیلی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود کیفیت تصویر نهایی خیلی افت پیدا نکند.

کد تخفیف نورنگار

حمع‌بندی

مثل هر چیز دیگری در عکاسی، عکس‌هایی که پس زمینه مشکی هم دارند به نحوه‌ی دیدن نور توسط شما بستگی دارند. به دنبال شرایطی بگردید که نور تابیده شده به سوژه بیشتر از نوری است که به پس زمینه می‌تابد. به سایه‌ها و نحوه‌ی تابیدن نور به سوژه نگاه کنید.

آیا در میزان نوری که به پس زمینه می‌تابد و نوری که به سوژه می‌تابد تفاوت کافی وجود دارد؟ در صورتی که پاسخ شما خیر است آیا می‌توانید شرایط را کنترل یا دستکاری کنید؟ استفاده از این تکنیک روش خیلی خوبی برای برجسته کردن سوژه است و بهتر است یکبار آن را امتحان کنید.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *