021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش ایجاد شکل‌های اختصاصی برای بوکه

آموزش ایجاد شکل‌های اختصاصی برای بوکه

در ابتدای آموزش خلق شکل های بوکه اختصاصی ما نگاهی به پس زمینه‌ی این افکت تاری خواهیم داشت و سپس به شما آموزش خواهیم داد که چگونه می‌توانید این شکل‌های جذاب را داخل دوربین عکاسی خودتان ایجاد کنید.

افکت بوکه

بوکه (Bokeh) یک کلمه‌ی ژاپنی است که به نور خارج از فوکوس اشاره دارد. این کلمه فقط به شکل عملی نور اشاره ندارد بلکه یک افکت هنری است.

لنزهای ما به صورت طبیعی زمانی که دیافراگم کاملا باز است یک افکت نوری تار ایجاد می‌کنند. برای مثال در زمانی که با دیافراگم f/1.8 عکسی می‌کنید، اینکه چه مقدار از صحنه تار شده است «عمق میدان» نامیده می‌شود. اما بوکه در مورد این نیست که چه مقدار از صحنه داخل فوکوس است بلکه در مورد شکل نور خارج از فوکوس می‌باشد.

شکل این نور تار شبیه به ورودی دیافراگم داخل لنز شما است. برای مثال این لنز 50 میلیمتر 5 تیغه دیافراگم دارد. در زمانی که دیافراگم روی f/1.8 تنظیم شده باشد شما می‌توانید ببینید که قسمت ورودی نور لنز به شکل دایره است و به همین خاطر بوکه‌ی آن نیز یک دایره کامل است. شکل بوکه زمانی که دیافراگم را به f/8 تغییر می‌دهم نیز تغییر خواهد کرد.

شکل های بوکه اختصاصی

شکل های بوکه اختصاصی

این موضوع را می‌توانید با دوربین خودتان هم امتحان کنید. برای این منظور دوربین را روی فوکوس دستی قرار دهید و آن را به سمت یک نور بگیرید. سپس حلقه فوکوس را بچرخانید تا نور تار شود. این حالت تنها حالتی در عکاسی است که ما به دنبال فوکوس واضح نیستیم.

به تغییر نور دقت کنید. برخی اوقات شما حتی قادر نخواهید بود منابع نور را از هم تشخیص دهید و تنها چیزی که در اختیار دارید یک نور جادویی است.

شکل های بوکه اختصاصی

نحوه ایجاد شکل های بوکه اختصاصی

شکل نور شبیه به شکل دیافراگم دوربین شما خواهد بود. بنابراین ممکن است از خودتان بپرسید «چگونه می‌توانم شکل بوکه را تغییر دهم؟»

ما نمی‌توانیم به داخل لنز دسترسی داشته باشیم و شکل دیافراگم آن را تغییر دهیم اما می‌توانیم نحوه‌ی ورود نور به لنز خودمان را تغییر دهیم. برای انجام این کار ما باید یک فیلتر بوکه با شکل اختصاصی بسازیم و آن را جلوی لنز خودمان قرار دهیم. شما می‌توانید به جای این کار یک کیت بوکه هم تهیه کنید اما انجام این کار با دست‌های خودتان لذت‌بخش‌تر است.

وسایلی که نیاز دارید:

  • دوربین
  • لنز
  • مقوای مشکی
  • تیغ کاردستی
  • قطب‌نمای طراحی، کاتر دایره‌ای یا درپوش لنز
  • مداد
  • پانچ کاغذ طرح‌دار (اختیاری)

شکل های بوکه اختصاصی

قدم اول

با قرار دادن درپوش لنز روی مقوای مشکی و یا با استفاده از قطب‌نمای طراحی یک دایره از آن ببرید. این دایره باید دقیقا به اندازه‌ی ورودی لنز شما باشد. همچنین می‌توانید از کاتر دایره‌ای هم استفاده کنید. در صورت استفاده از مقوای رنگی باید در نظر داشته باشید که رنگ آن ممکن است داخل تصویر شما دیده شود.

شکل های بوکه اختصاصی

قدم دوم

مرکز دایره را تعیین کنید و علامت بزنید

قدم سوم

شکلی که مدنظرتان قرار دارد را با استفاده از مداد در مرکز دایره بکشید. برخی شکل‌های محبوب برای خلق شکل های بوکه اختصاصی عبارتند از ستاره، الماس و قلب. شما می‌توانید از هر شکلی که دوست داشته باشید استفاده کنید اما بهترین گزینه، شکل‌های ساده هستند.

شما فقط کافیست یک شکل بکشید و در زمان گرفتن عکس این شکل تکرار خواهد شد. البته هیچ دلیلی برای اینکه دو شکل مختلف روی یک فیلتر نکشید وجود ندارد.

ممکن است نیاز باشد اندازه‌ی برش را تغییر دهید. این موضوع به اندازه‌ی ورودی دیافراگم در لنز شما بستگی دارد. بنابراین مقدار گشودگی دیافراگم لنز خودتان را هم باید محاسبه کنید. کار خودتان را با یک شکل یک یا دو سانتی آغاز کنید.

[relatedpost post=”9618″]

شکل های بوکه اختصاصی

قدم چهارم

شکل مورد نظر را با استفاده از تیغ کاردستی داخل مقوا ببرید یا از پانچ شکل‌دار استفاده کنید.

شکل های بوکه اختصاصی

[relatedpost post=”15186″]

نحوه استفاده از فیلتر بوکه

اکنون که شکل های اختصاصی بوکه خودمان را ایجاد کرده‌ایم، زمان آن رسیده است که افکت نور جادویی خودمان را هم خلق کنیم.

قدم اول

فیلتر را به ورودی لنز خودتان متصل کنید. احتمالا قادر خواهید بود آن را به شیارهای جلوی لنز متصل کنید. در غیر این صورت از نوار گراف برای اتصال آن استفاده کنید. مراقب باشید که قسمت برش خورده یا حلقه فوکوس را با استفاده از نوار نپوشانید.

شکل های بوکه اختصاصی

قدم دوم

چند منبع نور پیدا کنید. نورهای شهری گزینه‌ی خیلی خوبی برای عکاسی هستند اما یک ریسه نیز عملکرد خوبی خواهد داشت. سیم ریسه‌ها یا هر نوع جزئیات دیگری پس از تار شدن فوکوس محو خواهد شد و افکت مورد نظر روی نورها مشخص خواهد بود.

شکل های بوکه اختصاصی

[relatedpost post=”131359″]

قدم سوم

بازترین دیافراگم لنز خودتان را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که دیافراگم‌های بازتر، اعداد کوچک‌تری دارند. برای مثال دیافراگم f/4 بازتر از f/8 است.

در صورتی که دوربین نمی‌تواند نورسنجی را به درستی انجام دهید، فیلتر را جدا کرده و یک عکس تستی با استفاده از حالت اولویت دیافراگم بگیرید. در این حالت دوربین شما بهترین سرعت شاتر را تشخیص خواهد داد. در صورتی که سرعت شاتر خیلی پائین است و یا تصویر شما خیلی تاریک است ایزو را افزایش دهید.

در صورتی هم که می‌خواهید پس زمینه کمی تاریک‌تر باشد، جبران نوردهی را روی -1 یا -2 قرار دهید. شما می‌توانید با کاهش سرعت شاتر و یا ایزو هم این کار را انجام دهید.

قدم چهارم

دوربین را روی حالت فوکوس دستی قرار دهید.

قدم پنجم

دوربین خود را به سمت منابع نور بگیرید و حلقه فوکوس را تا زمانی بچرخانید که نورها تار شوند. اکنون شما باید قادر باشید شکل‌های اختصاصی نور را مشاهده کنید.

شکل های بوکه اختصاصی

برخی لنزها ممکن است نسبت به برخی لنزهای دیگر افکت چشم‌نوازتر و زیباتری نسبت به لنزهای دیگر خلق کنند. شکل‌ها و لنزهای مختلفی را تست کنید. در صورتی که شکل شما سر و ته است، فیلتر را بچرخانید. در صورتی هم که می‌خواهید کار پیشرفته‌تری انجام دهید، افکت بوکه را با عمق میدان کم تلفیق کنید.

یک شخص یا شی را در پیش زمینه و نورها را در پس زمینه قرار دهید. ممکن است نیاز باشد کمی با فاصله بازی کنید. روی شی موجود در پیش زمینه فوکوس کنید تا نورهای پس زمینه تار شوند و افکت بوکه را خلق کنند.

جمع‌بندی

خلق افکت زیبای بوکه برای مواقعی که نمی‌توانیم از منزل خارج شویم سرگرمی خیلی خوبی است.

ایجاد این افکت خیلی ساده است و به دانش تخصصی خاصی نیاز ندارد. با بریدن شکل‌های کوچک داخل مقوای مشکی یک فیلتر بوکه خلق کنید. سپس فیلتر را جلوی لنز خودتان قرار دهید و با استفاده از بازترین دیافراگم خودتان و فوکوس دستی سعی کنید نورها را تار کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *