دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

۱۰ نکته برای ساخت یک استودیوی عکاسی

چاپ
۱۰ نکته برای ساخت یک استودیوی عکاسی

1-به چه نوع استودیویی نیاز دارید؟

 

برخی افراد فکر می‌کنند همه استودیوها مانند یکدیگر هستند. اما در واقع بسته به کاری که عکاس انجام می‌دهد، متفاوت‌اند. بیشتر عکاس‌ها برای عکس گرفتن از انسان‌ها، از استودیو استفاده می‌کنند؛ ولی افرادی هستند که برای عکاسی از محصولات و اشیای بی‌جان نیز استودیو دارند.

 

مهم است که قبل از ساخت استودیوی DIY (خودساز) بدانید می‌خواهید چه نوع عکاسی‌ای انجام دهید. بدین صورت می‌دانید که تجهیزات مورد نیاز آتلیه شما چیست و چه تجهیزاتی باید تهیه کنید. و مهم‌تر از آن، به چه میزان فضا نیاز خواهید داشت.

 

معمولا برای استودیوهای پرتره به فضای بیشتری نیاز دارید چرا که می‌خواهید از افراد عکس بگیرید؛ همچنین به پرده‌ی عکاسی بزرگ‌تر و نور بیشتری نیاز دارید. برای عکاسی از محصولات به فضای کمی نیاز است. اکثر محصولاتی که از آن‌ها عکس می‌گیرید، کوچک هستند. تنها چیزی که نیاز دارید چند میز و تعدادی نور است.

 

می‌توانید عکاسی پرتره و اشیای بی‌جان را در یک استودیو انجام دهید. همه‌ی این‌ها به این بستگی دارد که چه میزان فضا و تجهیزات دارید.

 

مطلب مرتبط: خیمه نورچیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

 

2-تجهیزات مورد نیاز آتلیه اصلی استودیوی خودساز

 

قبل از شروع پروژه، چند مورد اساسی هست که نیاز دارید آن‌ها را تهیه کنید.

 

احتمال آن که همه‌ی تجهیزات مورد نیاز آتلیه را در کیف دوربین خود داشته باشید، زیاد است. خبر خوب آن است که حتی اگر نداشته باشید، قیمت چندانی ندارند.

 

سه‌پایه

 

وقتی زیر سقف قرار می‌گیرید، باید با شرایط نوری متغیر دست‌وپنجه نرم کنید. مخصوصا مواقعی که با نور عبوری از پنجره عکس می‌گیرید. با شروع تاریکی، این قطعه‌ی اساسی به شما ثبات لازم برای عکاسی با سرعت کم شاتر را می‌بخشد.

 

راه اندازی اتلیه

 

کنترل از راه دور

 

وقتی با سرعت کم شاتر عکاسی می‌کنید، بهتر است به دوربین دست نزنید. حتی وقتی روی سه‌پایه قرار دارد، ممکن است تصادفا آن را تکان دهید و عکس تار شود. راه‌حل آن است که از یک کنترل از‌راه‌دور استفاده کنید و بدون دخالت دست عکس بگیرید.

 

مطلب مرتبط: بررسی ریموت کنترل VILTROX JY-710

 

سیم رابط

 

یکی از مزایای عکاسی در داخل خانه این است که می‌توانید به‌راحتی حین کار باتری و یا نورها را شارژ کنید. همیشه یک سیم رابط به‌همراه داشته باشید. هیچوقت نمی‌دانید ممکن است چند دستگاه نیاز به شارژ شدن داشته باشند.

 

گیره

 

هنگام وصل کردن پس‌زمینه و آماده کردن تجهیزات مورد نیاز آتلیه  ، گیره‌ها به کمک شما می‌آیند. آن‌ها از گیره‌های دیگر محکم‌تر هستند و می‌توانید مطمئن باشید که چیزی نمی‌افتد. همچنین سر آن‌ها لاستیکی است و به ابزارآلات گرانبهای شما آسیبی نخواهد رسید.

 

3-استودیوی خودساز را کجا بسازید

 

از آن‌ جایی که هر خانه متفاوت است، راه مطمئنی برای پیدا کردن جای مناسب و قرار دادن تجهیزات مورد نیاز آتلیه وجود ندارد؛ اما چند دستورالعمل وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ساخت استودیوی عکاسی خود استفاده کنید.

 

اولین گزینه در چک‌لیست، انتخاب مکانی نزدیک به پنجره‌ها است. بدین ترتیب، هنگام گرفتن عکس‌ها نور کافی خواهید داشت.

 

بیشتر بیاموزید: از قوی‌ترین منبع نور به صورت رایگان استفاده کنید

 

مخصوصا اگر نور مصنوعی ندارید، این نکته حیاتی است. سپس، تشخیص دهید برای استودیوی خود به‌ چه میزان فضا نیاز دارید. تصور کنید چگونه تجهیزات مورد نیاز آتلیه خود را خواهید چید. همچنین فضایی برای تکان خوردن خود در نظر بگیرید؛ مخصوصا اگر می‌خواهید از استودیو برای پرتره استفاده کنید.

 

ترافیک انسان‌ها در آن محیط را در نظر بگیرید؛ مخصوصا اگر به‌تنهایی زندگی نمی‌کنید. آیا فکر می‌کنید ممکن است تجهیزات شما در دست‌وپای ساکنین خانه باشد؟ اگر اینطور فکر می‌کنید، بهتر است به‌فکر نقطه‌ی دیگری برای ساخت استودیوی خود باشید. وگرنه ممکن است با وقفه‌های بسیاری روبرو شوید و احتمال آسیب ابزار گران‌قیمت شما نیز وجود دارد.

 

4-چگونه از وسایل خانه برای ساخت استودیوی خودساز استفاده کنید

 

هنگام ساخت یک استودیوی عکاسی خودساز باید از چیزهایی که دارید نهایت استفاده را ببرید.

 

با این کار نه تنها در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه خلاق‌تر نیز می‌شوید. در اینجا چند مورد که می‌توانید برای استودیوی خود استفاده کنید را آورده‌ایم.

 

میله پرده

 

جایی برای آویزان کردن پرده‌ی عکاسی ندارید؟ از یک میله پرده استفاده کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که پس‌زمینه خود را با استفاده از گیره یا چسب به آن بچسبانید؛ و بعد یک جایگاه پس‌زمینه خواهید داشت.

 

هزینه راه اندازی آتلیه

 

چراغ رومیزی

 

وقتی این همه چراغ رومیزی بی‌استفاده دارید، سافت‌باکس را برای چه می‌خواهید؟ در بخش بعدی به شما نشان می‌دهیم چگونه از آن‌ها برای استودیوی خود استفاده کنید؛ پس به خواندن ادامه دهید.

 

سیم مفتول

 

وقتی کار استودیو انجام می‌دهید، باید آمادگی چسباندن انواع وسایل نور، نگه‌دارها و پس‌زمینه‌ها به یکدیگر را داشته باشید. اگر چسب نواری برای نگه داشتن چیزهای شما کافی نیست، سیم مفتول گزینه‌ی بعدی است.

 

دمبل

 

ورزش کردن در خانه را دوست دارید؟ احتمالا چند دمبل در اطراف خانه دارید. مخصوصا اگر پرده‌های عکاسی شما از جنس کاغذ یا مقوا باشند، برای پایین نگه داشتن آن‌ها به دمبل یا یک جسم کوچک اما سنگین نیاز پیدا خواهید کرد.

 

5-از اشیای روزمره‌ی خود به‌عنوان وسایل کار استفاده کنید

 

آیا می‌خواهید پرتره یا عکس‌های اشیای بی‌جان خود را هیجان‌انگیزتر کنید؟ می‌توانید از هر چیزی در خانه‌ی خود برای این کار استفاده کنید؛ از صندلی گرفته تا تلفن‌های قدیمی.

 

بیشتر بخوانیم: هر آنچه برای راه اندازی یک آتلیه باید بدانیم!

 

6-آماده کردن نورِ استودیوی خودساز

 

ساخت استودیو به معنای خرید نورهای گران‌قیمت نیست. به‌هنگام شروع از نوری که از پنجره‌هایتان می‌آید، استفاده کنید. پنجره‌ها پخش‌کننده‌ی نور طبیعی هستند. آن‌ها باعث می‌شوند همه چیز حرفه‌ای به‌نظر برسد. وقتی شرایط نوری بیش‌ازحد روشن شد، پرده‌ها را پایین‌تر بیاورید تا کمی تاریک‌تر شود.

 

هزینه ساخت آتلیه

 

اما برای نورپردازی در شب باید چه کرد؟

 

می‌توانید از چراغ‌های رومیزی‌ای که در خانه دارید، استفاده کنید. بهترین گزینه آن‌هایی هستند که گردن‌های قابل حرکت و کلاهک دارند و به شما اجازه می‌دهند کمی دقیق‌تر جهت نور را تنظیم کنید. هنگام استفاده از لامپ، حتما مطمئن شوید که دمای لامپ‌ها یکسان است. لامپ‌های گرم نارنجی را با سفید ترکیب نکنید. نتیجه غیرطبیعی خواهد شد.

 

اگر به منبع نور روشن‌تری نیاز دارید، می‌توانید از نورهای کاری استفاده کنید. معمولا ارزان نیستند اما بسیار روشن‌اند و نیاز شما را برطرف خواهند کرد.

 

لوازم مورد نیاز آتلیه

 

7-یک سافت‌باکس خودساز درست کنید

 

وقتی به استودیوی عکاسی فکر می‌کنیم، معمولا سافت‌باکس‌هایی را تصور می‌کنیم که پس‌زمینه‌ی سفیدی را روشن‌ کرده‌اند. اما هنگام شروع، نیازی نیست آن تجهیزات بزرگ را خریداری کنید. برای این که در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، می‌توانید خودتان سافت‌باکس بسازید. راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد و انجام آن هم چندان سخت نیست.

 

بیایید با ساده‌ترین گزینه شروع کنیم: چراغ مطالعه‌ی شما. تنها کاری که باید بکنید، این است که تکه‌ای کاغذ پوستی سفید به‌اندازه‌ی کمی بزرگ‌تر از کلاهک چراغ بِبُرید. آن را روی دهانه‌ی چراغ بچسبانید و بدین ترتیب برای خود یک سافت‌باکس دارید.

 

این سافت‌باکس کوچک که با استفاده از چراغ مطالعه ساخته‌اید، در اکثر مواقع خوب کار می‌کند. اما از آن جایی که کاغذ پوستی بیش‌ازحد به منبع نور نزدیک است، ممکن است نور خشن تولید شود.

 

لوازم مورد نیاز آتلیه

 

اگر نور ملایم‌تری می‌خواهید، باید سافت‌باکس بزرگ‌تری درست کنید. راه‌های بسیاری برای ساخت سافت‌باکس‌های خانگی وجود دارد. اما آسان‌ترین گزینه استفاده از یک کارتن مقوایی است. جعبه‌ای پیدا کنید که از لامپ‌تان کمی بزرگ‌تر باشد. داخل آن را فویل آلومینیومی بکشید و یک سوراخ در وسط آن برای جای لامپ درست کنید. سپس درهای سمت دیگر جعبه را ببرید. تکه‌ای کاغذ پوستی ببرید و قسمت باز جعبه را بپوشانید و آن را بچسبانید.

 

حالا تنها کاری که باید بکنید، این است که لامپ را داخل جعبه بگذارید و آن را روشن کنید. ممکن است زیبا به نظر نرسد اما نور زیبایی به‌وجود می‌آورد که با یک سافت‌باکس واقعی برابری می‌کند.

 

8-پخش‌کننده‌ی نور بسازید

 

سافت‌باکس‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، در اکثر مواقع برای عکاسی‌های مختلف مناسب هستند. اما اگر بخواهید از سوژه‌های بزرگ‌تر با نورپردازی قوی‌تر عکس بگیرید، باید چه کنید؟ برای منابع بزرگ‌تر نور، باید یک پخش‌کننده‌ی شخصی‌سازی‌شده بسازید. ابتدا یک قاب عکس بزرگ (۷۰ سانتی‌متر یا بزرگ‌تر) که دیگر به آن نیاز ندارید را بردارید. پارچه یا مقوای پشت آن را بردارید تا فقط قاب خالی باقی بماند.

 

سپس یک پرده‌ی سفید بردارید و آن را روی قاب بکشید. از یک دوست بخواهید پارچه را سفت نگه دارد و شما آن را روی قاب منگنه کنید یا میخ بزنید. وقتی آماده‌ی عکاسی شدید، از دوست خود بخواهید پخش‌کننده را بالا و جلوی منبع نور نگه دارد. مانند یک سافت‌باکس عمل می‌کند و این بار کنترل ملایمت نور را در دست دارید. هر چه قاب از لامپ دورتر باشد، نور شما ملایم‌تر خواهد بود.

 

تجهیزات مورد نیاز آتلیه

 

9-از تخته‌های پوستر به‌عنوان پخش‌کننده و پرچم استفاده کنید

 

نور درون استودیو با نور خارج از خانه متفاوت است. از آن جایی که فقط یک منبع کوچک نور دارید، احتمال این که روشنایی به سوژه‌ی شما نرسد زیاد است. برای همین به یک رفلکتور نیاز دارید.

 

همانطور که از نام آن پیدا است، رفلکتور نور را از منبع اصلی نور به سوژه بازتاب می‌دهد. و بدین ترتیب، دیگر نیازی نیست نگران لکه‌های تاریک یا سایه‌های بدشکل در عکس‌های خود باشید.

 

 رفلکتورها بین تجهیزات مورد نیاز آتلیه قیمت بالایی ندارند با ای وجود اگر مایل باشید آن ها را هم می‌توانید در خانه بسازید. یک تخته‌ی پوستر سفید برای بازتاب نور به سوژه‌ی شما کافی است. باید سطح آن هموار باشد تا بازتاب‌های ناخوشایند نگیرید. اما اگر بخواهید برای برخی عکس‌های خود سایه تولید کنید چطور؟ اینجا پرچم وارد کار می‌شود. جلوی نور را می‌گیرد تا بخش‌های خاصی از سوژه‌ی شما تاریک شوند. ساده‌ترین (و بهترین) پرچمی که می‌توانید استفاده کنید، تخته‌ی پوستر سیاه است چرا که نور را بازتاب نمی‌دهد. از آن جایی که نور پس‌زمینه را بازتاب نمی‌دهد، برای تولید سایه مناسب است.

 

کد تخفیف نورنگار

10-پرده‌های عکاسی خودساز

 

باورتان نمی‌شود چه تعدادی از اشیای خانه را می‌توانید برای پس‌زمینه‌ی استودیوی عکاسی در کنار تجهیزات مورد نیاز آتلیه خود استفاده کنید. برای یک پس‌زمینه‌ی سفید تنها چیزی که به آن نیاز دارید، یک ملحفه‌ی تخت یا حتی یک پرده‌ی قدیمی است. با این که جنس پارچه چندان هموار نیست اگر از دیافراگم باز استفاده کنید، متوجه چروک‌ها نخواهید شد. و اگر به یک پس‌زمینه‌ی سیاه نیاز دارید، می‌توانید به مغازه بروید و چند متر پارچه‌ی سیاه بخرید. هنگام عکس گرفتن از اشیای کوچک، می‌توانید تخته‌های پوستر را در رنگ‌های مختلف تهیه کنید. حتی اگر بخواهید می‌توانید طرح‌دار انتخاب کنید.

 

و اگر دنبال تنظیمات واقع‌گرایانه‌تری می‌گردید، می‌توانید از میزهای چوبی یا سطوح بافت‌دار دیگری استفاده کنید.

 

نتیجه‌گیری

 

می‌توانید استودیوی عکاسی خود را در هر اندازه که می‌خواهید بسازید. مهم این است که نیازهای شما را برطرف کند و نتایج بی‌نظیری تولید کند. داشتن بهترین تجهیزات مورد نیاز آتلیه کمک می‌کند. اما کار کردن با چیزی که دارید راه بسیار خوبی است که به خود یادآوری کنید می‌توانید با کمی خیال‌پردازی کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهید.

نویسنده : نورنگار - آ.ف

3 دیدگاه

  • قاسم آذره گفت:

    سلام…برای من که تازه مخام آتلیه بزنم مطالب خیلی خوبی بود..ممنون از مطالب خوبتون…

  • نجیبه گفت:

    مطالبتون عالی بود مخصوصا با تصاویرتون

  • الهام گفت:

    خیلی مطالب مفیدی بود سپاسگزارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه