021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکس‌هایی جذاب‌تر با استفاده از تنش داینامیک

عکس‌هایی جذاب‌تر با استفاده از تنش داینامیک

تنش داینامیک چیست؟

همه‌ عکاسان خطوطی که به عکس جذابیت بیشتری می‌دهند را می‌شناسند. اما تنش داینامیک روش منحصر به فردی است که در آن خطوط موجود در عکس را به گونه‌ای ثبت می‌کند که درجات مختلفی از تضاد میان آن‌ها به وجود آید. به همین دلیل است که این روش تا حد زیادی بر جذابیت خطوط می‌افزاید. در واقع با استفاده از تنش پویا خطوط از مرکز عکس به قسمت لبه‌های کار منتقل می‌شوند.

شناسایی تنش داینامیک

استفاده از تنش پویا یکی از مواردی است که پس از یادگیری استفاده از آن برای عکاسان بسیار راحت می‌شود. به همین دلیل نمی‌توانند خود را در استفاده از آن محدود کنند.

مواردی که باید در استفاده از تنش داینامیک به آنها دقت کنید را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • خطوط موربی که چندگانه در جهت‌های مختلف از هم دور می‌شوند.
  • مسیرهایی که در جهت مخالف حرکت می‌کنند.
  • زبان بدنی که میان دو یا چند موضوع کنتراست ایجاد می‌کند.

تنش داینامیک

برای مثال در تصویر بالا مکان مسکونی کوهپایه‌ای که چندین مسیر را به هم متصل می‌کند، برای نمایش تنش داینامیک بسیار ایده آل است. احتمالاً شما زمانی که به این عکس ها نگاه می‌کنید، می‌توانید حرکت‌ها و دینامیک موجود در تصویر را احساس کنید. البته این کار در برخی موارد دشوار خواهد بود. به همین دلیل تنش‌های دینامیکی موجود در تصویر پایین با خطوط نارنجی مشخص شد‌ه‌اند. تنش‌های داینامیک چندگانه در یک تصویر، حس پویایی بیشتری منتقل می‌کنند. البته این فقط به عنوان یک نمونه است. این روش مستقیما موجب جذابیت تصویر نمی‌شود.

[relatedpost post=”146655″]

تنش داینامیک در زاویه‌ها

تنش داینامیک

قویترین تنش‌های داینامیک، از وسیع‌ترین زاویه‌ها به دست می‌آیند. وسیع‌ترین زاویه‌ای که می‌توانید داشته باشید، از تقاطع بین دو خط مورب با زاویه ۹۰ درجه ایجاد می‌شود. یک روش فوق العاده برای تهیه عکس‌هایی با تنش پویا، استفاده از مسیرهایی است که در این زاویه قرار دارند. این یک تکنیک نسبتاً آشکار است. برای این که استفاده از این تکنیک وضوح کمتری داشته باشد، بهتر است در انتهای هر مسیر نقاط دلخواه خود را اضافه کنید. با این کار مخاطبان را در جهت‌های متضاد به عکس جذب کنید.

در عکس بالا، عکاس خود را یک مرحله بالاتر برده است. او از پله‌ها به عنوان یک خط مورب استفاده کرده است. همچنین به کمک آینه فریمی به شکل منحنی برای تصویر ایجاد کرده است. همچنین خودش به عنوان سوژه تقریبا در مرکز عکس قرار گرفته است.

زبان بدن و تنش دینامیک

تنش داینامیک

زبان بدن یکی از بهترین سوژه‌ها برای عکاسی است. زبان بدن منفی منبع طبیعی و فوق‌العاده‌ای برای تنش داینامیک است. در واقع زمانی که مردم چیزی را دوست ندارند، از آن فاصله می‌گیرند. این فاصله‌ی طبیعی می‌تواند یک کنتراست طبیعی و عالی به وجود آورد.

[relatedpost post=”148826″]

در تصویر بالا بین دو سوژه فاصله‌ای V شکل وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که چشم‌ها به جهت‌های مختلف تصویر کشیده شوند. همزمان جهت نگاه سوژه‌ی سمت چپی، شما را ترغیب می‌کند که به سوژه سمت راست نگاه کنید. عمق میدان کم و فوکوس روی دختر میانی، راه دیگری برای تاکید روی نقطه دیگری از تصویر است.

فریم و چرخش

تنش داینامیک

تصویر بالا در لندن ثبت شده است. عکاس حین باز شدن پل برای عبور کشتی، متوجه وجود تنش داینامیک شده است. عکاس در این لحظه دو شانس برای ثبت چنین عکسی داشت. بار اول زمانی که پل در حال باز شدن بود و بار دوم زمانی که پل داشت بسته می‌شد. تصویر سمت چپ، کنتراست میان خطوط را به خوبی نمایش می‌دهد. اما به عقیده‌ی عکاس تصویر سمت راست قدرتمندتر و جذاب‌تر است. در ادامه مقایسه‌ای میان دو تصویر ارائه خواهیم داد.

  • در تصویر سمت چپ پل و زمین پایه‌ای برای عکس ایجاد می‌کنند. این موضوع توازن عکس را به سمت بیرون سوق می‌دهد.
  • زاویه‌ی میان دو قسمت پل در عکس سمت چپ بسیار کوچک است. به همین دلیل نمی‌تواند به خوبی تنش داینامیک را به تصویر بکشد. همین مسئله بین بالا و پایین پل نیز وجود دارد.
  • تصویر سمت راست بیننده را از قدرت خطوط افقی و عمودی زمین دور می‌کند. به همین دلیل ناهمواری‌ها بیشتر می‌شوند و تنش دینامیکی بیشتر جلب توجه می‌کند.
  • در تصویر سمت راست ارتفاع پل به طرز اغراق آمیزی زیاد به نظر می‌رسد و باعث جلوه‌ی دراماتیک عکس شده است. کنتراست رنگی با آسمان باعث شده است که خطوط برجسته‌تر شوند.
  • خطوط در تصویر سمت راست از تصویر خارج می‌شوند. بنابراین این احساس را در بیننده ایجاد می‌کنند که خطوط تا بی‌نهایت ادامه خواهند داشت.
  • بخش اعظمی از بار دیداری تصویر سمت راست در بالای کار متمرکز شده است. این موضوع باعث می‌شود که عکس نامتوازن به نظر برسد و تنش داینامیک تشدید شود.

تنش داینامیک

تلاش کنید تصویر را به گونه‌ای بچرخانید که انتزاعی‌تر شود. زاویه‌های مختلف باعث ایجاد تنش‌های دینامیکی متفاوتی می‌شوند. به همین دلیل چرخش عکس می‌تواند تأثیر بسزایی در نتیجه نهایی ایجاد کند.

[relatedpost post=”156223″]

بیایید به عنوان یک مثال به تصویر سمت راست نگاه کنیم. همانطور که گفته شد، اکثر بار بصری آن در بالای کار متمرکز شده است. اما با چرخاندن تصویر، ناگهان یک خط عمودی ظاهر می‌شود. خطی که به خوبی با بقیه قسمت‌های تصویر در تضاد است.

کلام آخر

با خواندن این مقاله می‌توانید به خوبی تنش داینامیک را درک کنید. اما اگر قصد دارید عکسی را صرفا برای ایجاد تنش دینامیکی بگیرید، از این کار خودداری کنید. این کار مانند عکس گرفتن با عمق میدان کم است. یا شبیه به تصویری است که HDR‌ بیش از اندازه دارد. استفاده از تنش‌‌های داینامیک می‌تواند اثر خوبی روی بیننده داشته باشد. اما استفاده‌ی بدون هدف و بی‌رویه از آن چیزی جز تأثیر منفی به دنبال نخواهد داشت. سعی کنید از این تکنیک در کنار دیگر تکنیک‌ها استفاده کنید تا به نتایج مطلوبی برسید.

در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، سایر مقالات سایت می‌توانند کمک کننده باشند. همچنین راه‌های ارتباطی با مجموعه‌ی ما در اختیار شما قرار دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها سوالات خود را مطرح کنید. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *