- عکاسی چیست ؟
- عکس و هنرهای تجسمی
- عکاسی هنری برای تمام فصول
- پدیده عکس و تحولات فرهنگی
- کمپانیهایی نظیر
- انواع ژانر عکاسی
- ژانرعکاسی مستند
- ماموریت عکاسی مستند چیست؟
- ژانر عکاسی تاریخی
- ژانر عکاسی مستند خیابانی
- ژانر عکاسی خبری
- عکاسی رپرتاژ
- ژانر عکاسی پرتره
- عکاسی هوایی و عکاسی ماهواره ای
- ۱_ عکاسی هوایی یا فتوگرامتری
- ۲_عکاسی ماهواره ای
- عکاسی اینفرارد یا مادون قرمز
- عکاسی اشعه ایکس
- ژانر عکاسی معماری
- عکس تبلیغاتی
عکاسی چیست ؟
واژه «عکاسی» برگردان واژه انگلیسی فتوگرافی ( photography ) که از ترکیب دو کلمه فتو و گرافی، ساخته شده است. فتو به معنای نور و گرافی به معنای ثبت و نگارش است. به نظر میرسد، واژه نور نگاری تناسب بیشتری با فرآیند عکاسی دارد و واژه «عکاسی» گویای این گونه از فنون هنری نیست.
عکاسی را برخی بشکل مطلق فن میدانند و برخی دیگر آنرا یک هنر اصیل! و تعداد بیشماری آنرا مجموعه فنونی از حوزه هنرهای تجسمی میدانند. به هر تقدیر امروزه عکاسی و یا همان نورنگاری جایگاه ویژه ای در بین دیگر هنرها و مخاطبان عام و خاص دارد.
عکس و هنرهای تجسمی
عکاسی یکی از شاخه های هنرهای تجسمی است. که حدود دو قرن پیش و در سال 1838 اختراع شد. هنرمند عکاس با کمک سخت افزارهای آنالوگ و دیجیتال و اخیراً هوش مصنوعی اقدام به خلق آثار میکند.
بدیهی است که مهارت هنرمند عکاس در شناخت زمان و مکان، و انتخاب زاویه دید و کادر بندی در خلق آثار عکاسی هنری نقش بسزایی دارد از طرفی توجه ویژه هنرمند عکاس به رویدادها زمینی و آسمانی، پدیده ها، اشیاء و نسبت آنها با نور در خلق آثار هنری بسیار موثر است. اگر روند تولید آثار در مسیر درستی قرار گیرد، در نهایت آثاری ارزشمند تولید میشود. هنرعکاسی با ویژگیهای فوق، در دو قرن گذشته، صاحب جایگاه ویژه ای شده است. این خصوصیات عکاسی را در صدر بسیاری از هنرها و فنون هنری قرار داده بشکلی که مورد توجه بیشترین مخاطبان قرار گرفته.
به بیانی دیگر میتوان گفت عکاسی از جمله پرجاذبه ترین و پر کاربردترین هنریست که بیشترین نقش را در تمام شئون علمی اجتماعی زندگی بشر امروز دارد. عکاسی از جمله پر کاربردترین هنرهاست.
امروزه ژانرها و شاخه های متعدد هنری و علمی عکاسی، بیشترین نقش را در تمام شئون علمی اجتماعی مردم دارد.
عکاسی هنری برای تمام فصول
همانطور که بیان گردید امروزه فنون هنری، تجاری و خدماتی عکاسی و بویژه خلق آثار مفهومی عکاسی در جهان مبدل به پدیده ای جاری، پر کاربرد و جذاب شده است.
یکی از مزایای هنر پویا و پر تحرک عکاسی، امکان انجام همزمان پروژه های متعدد در لوکیشنهای واحد توسط هنرمند عکاس است که این مورد علاوه بر درآمدهای قابل توجه برای هنرمند عکاس، موجبات ارتقاء سطح علمی و تجربی، موقعییت اجتماعی، شهرت و آوازه، هنرمند عکاس را فراهم میکند.
در نتیجه انتشار مستندگونه این پژوشها، وقایع و حقایق بصورت عینی در معرض دید مخاطب قرار گرفته و با آشکار شدن عینی پدیده ها، مخاطب از آنچه که در بعد زمان و مکان دیگری که دور از دسترسش بوده، آگاهی مییابد.
به بیان ساده تر تصاویر قدرت تاثیر گذاری همه رسانه ها مثل مجلات و کتب و روزنامه ها تلویزیون و سینما و اخیرا فضاهای مجازی را دو چندان میکند، چنانچه اگر رسانه ای از تصاویر نتواند و یا نخواهد استفاده کند، در امر اطلاع رسانی ضعیف خواهد بود. حال اگر موضوع مورد نظر، فرهنگ پژوهی جوامع باشد این تصاویر است که در اثبات پیشرو بودن جوامع، حرف اول را میزند.
بعبارتی یکی از ابزارارتقاء فرهنگی و تکامل علوم و فنون و سایر شاخه های هنری« هنر عکاسی» است!
تاثیر گذاری تصاویر و عکسها در انتقال مفاهیم فرهنگی
امروزه اولویت اصلی در استناد و ارائه همه گونه اطلاعات، مبتنی بر نمایش تصاویر« عکسها، نقوش، تصاویر و یا فیلمها» است. البته تصاویر و بویژه عکسها در زمره ابزار پژوهشی بشمار می آیند که محققین در مسیر رسیدن به نتایج مطلوب در حوزه های تاریخ باستان و تاریخ معاصر و حتی گونه تاریخ شفاهی، از آن استفاده
پدیده عکس و تحولات فرهنگی
در نهایت به جرات میتوان گفت از جمله پدیده هایی ای که در ارتقای فرهنگی ملل تاثیرات مهمی دارد، پدیده عکس وعکاسی است.
امروزه جشنوارهها و همایشهای فراوانی در جهت معرفی بهترین آثار عکاسی و معرفی برترین عکاسان برگزار شده.
اما با توجه به استقبال روزافزون مردم نسبت به جلوه ها و کاربرد هنر و فنون عکاسی در این مسابقات و جشنوارههای
بسیاری از کمپانیهای بزرگ برای حفظ و زیادت منافع خود، حامی این جشنوارهها هستند و یا خود برگزار کننده آنها هستند
کمپانیهایی نظیر
Canon
Nikon
Sony
National Geographic Magazine,,
و…
حتی در سالیان گذشته شاهد برگزاری مسابقات و نمایشگاههایی برای عکاسان موبایلی نیز بودیم. این میتواند نوید این را بدهد که هنر عکاسی نسبت به گذشته چه از نظر فنی و چه از نظر زیبایی شناختی رو به پیشرفت است.
حوزه هنر عکاسی متشکل از گونه ها شاخه های متنوعی هست.
نمایش آثار ی عکاس در سطح جهانی علاوه بر شهرت و درآمد مناسبی که میتواند داشته بشد، باعث پیشرفت هنر عکاسی نیز خواهد شد.
تا به امروز جشنوارهها و همایشهای زیادی برای معرفی بهترین آثار عکاسی و معرفی برترین عکاسان برگزار شده.
اما با توجه به استقبال روزافزون مردم نسبت به جلوه ها و کاربرد هنر و فنون عکاسی، مسابقات و جشنوارههای فراوانی در جهان برگزار میشود.
بسیاری از کمپانیهای بزرگ حالا حامی این جشنوارهها بوده یا خود برگزار کننده آنها هستند.
انواع ژانر عکاسی
بدون شک این هنر، کاربردی ترین شاخه از فنون هست که در برآوردن نیازهای حیاتی مردم، نقش منحصر بفردی دارد. به عبارتی هنر عکاسی در موقعیت یک فن، پاسخ به نیازهای بیشمار افراد جامعه هست. مثل شناسایی هویت افراد و اشیاء، حقوق اجتماعی قضایی ، خدمات کلان سیاسی اقتصادی، صنعتی و در جایگاه یک هنر، ارایه زیبایی، لذت بخشی، تفریح و نشاط و مهمتر از همه آگاهی بخشی به مخاطبان است. هنر عکاسی مانند دیگر هنرهای بصری متشکل از ژانرها و شاخه های گوناگون است.
در این مقاله سعی بر این است که به تعدادی از ژانرهای عکاسی و شاخه های آن به اجمال پرداخته شود.
ژانرعکاسی مستند
در ساحت معنا و مفهوم « عکاسی مستند » فاصله زیادی وجود دارد.
زیرا اگر در معنا بخواهیم عکاسی مستند را تعریف کنیم شاخه های تخصصی پر شماری از عکاسی را میتوان در زمره زیر شاخه عکاسی مستند به حساب آورد اما آنچه که تقریباً مورد اتفاق نظر صاحبنظران است، «تعریف مفهومی عکاسی مستند» در محافل هنریست.
در بیان محافل هنری، عکاسی مستند، شاخهای از عکاسی است که در آن عکاس اقدام به ثبت رخدادهای پیرامونش میکند و از موضوعات مردمی به شکل بیطرفانه، عکسی واقعگرا، صادقانه و مستدل، ارائه میدهد.
[relatedpost post = “119173”]
ماموریت عکاسی مستند چیست؟
در اصل واژهٔ عکاسی مستند در سالهای رکود اقتصادی امریکای شمالی کاربرد پیدا کرد؛ زمانی که شرایط رقت بار کشاورزان و دیگر اقشار آسیب پذیر به غمبار ترین شکل خود در آمد.
عکسهایی که در آنها، کوچههای کثیف و شرایط تاسف بار زندگی شهری را تصویر کرده بود .
به بیانی دیگرعکاس مستند ، رخداد ها و واقعیات پیرامونی روزمرگی مردم و طبیعت و زیست بومها را ثبت و گزارش میکند.
از طرفی این ژانر عکاسی با نشان دادن واقعیت در مواردی انتقاداتی را نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مطرح میکند.
به زبان ساده تر این ژانر عکاسی ، مدرک و شاهدی برای اثبات وجود یک وضعیت و موقعیت خاص در زندگی اجتماعی افراد و موجودات و طبیعت است.
لزوما تجهیزات پیشرفته و مدرن در عکاسی مستند، نقشی ندارند.
بلکه درک فراوان، فهم و شناخت و اطلاعات هنرمند عکاس از وضعیت و رویدادهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مردم دنیا، مهمترین مزیت برای خلق آثار مستند است.
نقش سازنده ای که عکاسی مستند دارد؛ این است که با نمایش وضعیت موجود و واقعیات، به بهبود شرایط نامناسب اجتماعی و اقتصادی مردم و طبیعت کمکهای بسیاری کند.
ژانر عکاسی تاریخی
تاریخی سال 1961. سرباز آلمان شرقی که دستورات را نادیده گرفته به پسر جوان
کمک میکند که از دیوار دیواره سیم خاردار برلین عبور کند تا به خانوادهاش برسد،.
ژانر عکاسی تاریخی و تاریخ شفاهی
Historical photography & Oral history photography
تصاویر و اسناد تاریخی
عکاسی تاریخی در زیر شاخه های عکسهای پژوهشی برای تحقیق در خصوص معماری و شکل ابنیه، وقایع اجتماعی و انقلابها، جنگها، تیپ شناسی بافت شهری و نوع پوشش مردم، سبک زندگی، شناخته میشود.
تصاویر میتوانند در نقش اسناد تاریخی باشند. آثار عکاسی مستند میتوانند ضمن داشتن مولفههای هنری و زیبایی شناسانه در روند تحولات سیاسی و اجتماعی نیز تاثیرات سرنوشت سازی را برای ملتها رقم بزنند.
قرن گذشته، قرن مصایب بشری بود، قرن تداوم کشتار جمعی ملتها توسط ابرقدرتهای سنتی و نوپا بود حتی بیشتر از گذشته.
قرنی که شاهد جنگها و پیروزی و شکستها و یا وقوع کودتاها و تحولات علمی صنعتی بسیاری بود.
هنر عکاسی در قرن گذشته متولد شد.
نقش عکاسی در انتشار و ثبت تاریخی اخبار وقایع و رویدادها در قرن پر حادثه گذشته غیر قابل انکار است.
جالب است که سرنوشت اغلب این رویدادها با انتشار یک و یا چند عکس، مورد دگرگونی قرار میگرفت.
رنج بی حد و اندازه هنرمندان با مشاهده این وقایع سبب شد تا اینبار فقط به انعکاس آن در نقاشی و ادبیات نوشتاری بسنده نکنند.
آنها سعی کردن با ثبت وقایع اسفبار در جنگها و نزاعهای داخلی و بین المللی و انتشار آن در بین مردم اطلاع رسانی کنند.
اطلاع رسانی مصور مستند میتوانست با جریان سازی افکار عمومی در جلوگیری از تکرار این وقایع فجیع جلوگیری کند.
در این مقطع بود که ژانر عکاسی خبری و عکاسی مستند، متولد شد.
عکسهای خبری و عکسهای مستند جنگهای اول و دوم جهانی و دیگر جنگهای داخلی و منطقه ای در قرن گذشته و زمان حال، گواه این مدعاست.
از جمله جنگ داخلی اسپانیا، اعتراضات بحران اقتصادی دهه بیست امریکا، کودتاها در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی و…
در عکاسی مستند وقایع نگار و شاهد،
عکاس و تصاویر هستند، که در اثبات وجود یک وضعیت خاص، نقش دارند.
تجهیزات عکاسی مستند
در عکاسی مستند لزوماً داشتن تجهیزات پیشرفته حرفه ای مانند دوربین عکاسی حرفه ای و لنزهای عکاسی ویژه دارای نقش حیاتی نیستند.
اگرچه استفاده از اینگونه تجهیزات سهولت در ثبت اسناد مصور را سبب میگردد.اما، شجاعت، صداقت و نگاه منصفانه در کنار دانش فراوان و تجارب هنری بصری عکاس مستند، در ثبت عکاسها از اهمیت بالایی برخوردار است.
ژانر عکاسی مستند خیابانی
Street documentary photography
این نوع عکاسی که اخیراً بسیار مورد توجه عکاسان قرار گرفته است؛ شامل ثبت تصاویری از رفت و آمد انسان ها، رفتارهای اجتماعی قابل تامل و همچنین وضعیت کوچه ها و خیابان ها و تردد اتومبیل ها در اتوبانها می باشد.
[relatedpost post = “129694”]
عکاسی خیابانی را می توان بی پرده ترین شیوه عکاسی از موقعیتهای عمومی دانست.
لازم بذکر است که عکاسی مستند خیابانی با عکاسی مستند کاملاً فرق دارد.
ژانر عکاسی وسترن
این ژانر زیر گونه ای از عکاسی مستند است که به زندگی کشاورزی و دامداداری، کوچ عشایری و زیست بوم و روستاییان میپردازد.
این ژانر مورد توجه هنرمندان بزرگ و جهانی بسیاری بدو تولد عکاسی بوده و مجمومه آثار ارزشمندی از این ژانر مورد اقتباس فیلمهای سینمایی شده و یا بصورت کتب ارزشمند چاپ شده. لازم به ذکر است هنرمندان عکاسان وظیفه شناس ایرانی در این ژانر کتابهای مصور بیشماری را منتشر کرده اند.
ژانر عکاسی خبری
Photojournalism فتو ژورنالیسم، واژه ای فرانسوی است که رویدادهای اجتماعی، سیاسی، علمی، جنگها و … را به قاب تصویر میبرد.
هنرمند عکاس خبری از تکنیکهای کادر بندی، زاویه دید و انتخاب زمان و مکان، بیشترین استفاده را میکند.
بعبارتی بهتر، عکاس فتوژورنالیسم جهت خلق آثار خود، با بررسی و استفاده بهینه موقعیت مکانی و زمانی و اعمال تکنیکهای کادر بندی، زاویه دید، بیشترین استفاده را میکند.
هدف اصلی و پیام هنرمند فتوژورنالیسم
خبررسانی از حوادث و رویدادهای عادی و تحولات اجتماعی، جنگها و جشنها و حوادث غیر متقربه است.
و بر اساس نظر کارشناسان علوم ارتباطات و صاحبنظران رسانه، شغل عکاسان هنرمند خبری
از جمله مشاغل راهبردی، پر اهمیت، سخت و پر خطر است.
[relatedpost post = “125691”]
تعاریف در خصوص عکاسی خبری Photojournalism:
هنری است که برای قصه گویی عکاسانه به کار گرفته میشود تا زندگی را مستند کند. پدیدهای جهانی است و به همه مربوط است و از محدودیتهای زبانی و فرهنگی عبور میکند. فتوژورنالیسم ما را به عکسهایی ارجاع میدهد که یک داستان را بیان میکند؛ مثل عکسهایی که در رسانههای خبری میبینیم مانند مجلات، گاهنامهها یا هفته نامه ها.
عکاسی در صحنه، عکاسی ورزشی، زندگی جاری، مشاغل و حرف مردم
و به تصویر کشیدن سبک زندگی معاصر و رایج زندگی باشد.
اما نکتهٔ مهم در این بخش این است که در فتوژورنالیسم روایی، عکس مقدم بر قضاوتهای احتمال است. در واقع این عکس است که مخاطب را وادار به قضاوت میکند.
عکاسان خبری باید در نظر داشته باشند که: قضاوت خود را توسط توضیحات شفاهی و یا یا کپشن، به عکس الصاق و یا الحاق نکنند!
اهمیت عناوین و یا مضامین در فتوژورنالیسم از خود عکس بیشتر است. تا با در کنار دادن عناوین و مشاهده عکس، هدف هنرمند عکاس از خلق اثر کشف و رمز گشایی شود.
عموما تصاویر فتوژورنالیسم داستانی را از طریق تصاویر بیان کند. ممکن است که در ذهن مخاطب غربی، فتوژورنالیسم تکفریم نباشد. هنرمند فتوژورنالیسم تلاش دارد در روال همیشگی مانند استوری بُرد در سینما، تصاویر متوالی را
ثبت و گزارش کند. بدین طریق میتواند داستانی را روایت کند.
عکاسی رپرتاژ
شاخه عکاسی رپرتاژ نیز زیر شاخه ای از عکاسی گزارش گونه استنادیست.
که بر خلاف عکاسی خبری عنصر زمان در انتشار آن اهمیت زیادی ندارد.
تولیدات این شاخه از عکاسی بیشتر در آرشیوهای افراد و یا سازمانها نگهداری میشوند.
عکاسی ازمراسم ویژه مانند عروسی و یا جشنهای و یادبودها، ماموریت این شاخه از عکاسی است.
همانگونه که بیان گردید از این شاخه عکاسی بعنوان عکاسی مستند هم یاد میشود در واقع سبکی از عکاسی است که وقایع یا رویدادی خاص را ثبت و شکار کرده و در قالب یک فریم و یا مجموعه ای از فریم ها به صورت روایت مصور از رویدادها برای نگهداری در آرشیوها عرضه میکند. …
ژانر عکاسی رپرتاژ از مراسم ویژه مانند عروسی و یا جشنهای و یادبودها.
از این ژانر بعنوان عکاسی مستند هم یاد میشود در واقع سبکی از عکاسی است که وقایع یا رویدادی خاص را ثبت و شکار کرده و در قالب یک
ژانر عکاسی پرتره، چهره یا صورتها
پرتره همفری بوگارد، بازیگر فقید امریکایی
ژانر عکاسی پرتره
portrait photography
شاخهای از عکاسی مستند است در عکاسی پرتره portrait photography از چهره افراد مشهور مثل دانشمندان، سیاستمداران، ورزشکاران، هنرمندان، بازیگران سینما و تئاتر و تلویزیون و یا دیگر اقشار مثل کارگران سخت کوش معدن و کشاورزان زنان و مردان و کودکان کار عکاسی میشود.
بطور کل ویژگی اجتماعی و کاری افراد و اشخاص، جذابیتهای لازمه را برای گرایش هنرمندان عکاس به این ژانر، از اهمیت بالای برخوردار است.
از زیر شاخه های این ژانر عکاسی
می شود به موارد زیر اشاره کرد:
پرتره تمام قد:
این سبک اغلب در قاب بندی مستطیل عمودی تعریف میشود.
پرتره پرسنلی:
نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی، مدارس و دانشگاهها، دوایر صدور پاسپورت، سفارتخانه ها برای صدور ویزا، راهنمایی و رانندگی، ثبت احوال و در بخشهای امنیتی، بیشترین کاربرد را دارند.
پرتره هنری:
مورد سوژه این پرتره هنرمندان، بازیگران، نویسندگان و دانشمندان و رجال مذهبی و کارگران سخت کوش معدن و کشاورزان زنان و مردان و کودکان کارهستند.
پرتره سیاسی:
در این سبک از پرتره، از نماد های ملی میهنی و بومی میهنی کشورها استفاده میشود.
پرتره تبلیغاتی:
برای امور تجاری و برای معرفی محصولات اعم از کالاها و تولیدات مختلف مثل لوازم خانگی، بهداشتی، پوشاک و وسائل نقلیه، کابرد فراوانی دارد.
پرتره خانوادگی:
مراسم و محافل خانوادگی و سفرها، از موارد اصلی این ژانر به شمار می آید.
عکاسی هوایی و عکاسی ماهواره ای
Satellite photos & Aerial photos
زیر گونه های: شاخه عکاسی هوایی و عکاسی ماهواره ای
۱_ عکاسی هوایی یا فتوگرامتری
photogrammetry
که در علوم زمین شناسی کاربرد فراوانی دارد.
تهیه نقشه جغرافیایی به کمک عکسهای هوایی و عملیات اندازه گیری روی عکس ، شامل عکسبرداری از ابنیه و اشیا ، اشل بندی و اندازه گیری تصاویر بدست آمده و تبدیل این اشلها به اندازهها به شکلی قابل استفاده جهت تهیه نقشههای توپوگرافی، تهیه نقشه های دقیق جغرافیایی به کمک عکسهای هوایی عملیات اندازه گیری روی عکس، صورت میگیرد.
۲_عکاسی ماهواره ای
نظامی و غیر نظامی
SATELLITE PHOTOGRAPHY
کاربرد ها در زمینه های
امور ژئوپلتیک، ژئو استراتژیک
زمین شناسی
محیط زیست
مطالعات شهری
خدمات راهنمای شهری، آنلاین و آفلاین مطالعات جنگل و مرتع
نقشههای کشاورزی، جمعیت، جنگل
هواشناسی و اقلیم شناسی
منابع آب، اقیانوس شناسی و شیلات
بنابر این به کمک عکاسی هوایی و عکاسی ماهواره ای خدمات فراوانی ارائه میشود.
شناسایی مناطق ناشناخته کشورها جهت
بررسی وجود امکانات مورد نیاز مردم
مثل منابع زمین اعم از معادن و منابع سطحی و زیر زمینی،
جهت تامین امنیت در بخش نظامی و غیر نظامی.
مانند کنترل مرزها، بررسی پدیدههای زمین شناسی و یا وقوع سیلابها و خشک شدن آبهای سطحی و…
در در نهایت نقشه برداری، توسط مساحان زمین برای ثبت رسمی و حقوقی زمینهای ملی و شخصی.
بعبارتی عکس های هوایی و تصاویر ماهواره در نیازمندی های دولتها و بخش های خصوصی کاربردهای فراوانی دارند.
عکاسی اینفرارد یا مادون قرمز
Infrared photography
جهت بیان بهتر موضوع لازم است در ابتدا دامنه فرکانسی قابل ادراک چشم انسان را بصورت مختصر تعریف کنیم.
دامنه مادون قرمز و ماورای بنفش خارج از ادراک گیرنده های سلولهای چشم ما انسانهاست.
طیف مرئی، طیف دیدنی یا نور دیدنی
visible spectrum
که بخشی از طیف الکترومغناطیسی است.
و سلولهای چشم انسان توانایی درک و دیدنش را دارد.
نور سفید نوع مخصوصی از نور نیست، بلکه حاصل تجزیه چند نور که مجموعش را طیف می نامند هست.
رنگ نیز پدیده مستقلی نیست، بلکه رنگ حاصل برخورد و انعکاس نور تابیده شده به اجسام و اشیاء و موجودات در طبیعت است.
چرا چشم انسان؟
چون موجودات بسیاری وجود دارند که قادر به دیدن و پردازش دیداری طیفهای فرابنفش و مادون قرمز هستند، و حتی دلفین ها قادر به پردازش و دیدن امواج صوتی اُلتراسونیک هستند! بعبارتی دلفینها جنین داخل بطن موجودات باردار از جمله انسانها را میبینند! دقیقاً مانند دستگاه سونو گرافی!
نور دیدنی بخشی از گسترهٔ طیف امواج الکترومغناطیسی است.
طول موج طیف دیدنی بین ۳۸۰ تا ۷۵۰ نانو متر است که سازگار با بسامد آنها ۴۰۰ تا ۷۹۰ ترا هرتز است.
حساسیت چشم انسان به طول موجهای مختلف الکترومغناطیسی متفاوت است و چشم انسان به طول موج ۵۵۵ نانومتر بیشترین حساسیت را دارد. حساسیت چشم نسبت به این طول موج بسیار بالا است. به طوری که حساسیت چشم انسان در طول موجهای کمتر یا بیشتر از ۵۵۵ نانومتر به ۵۰٪ حساسیت چشم در ۵۵۵ نانو متر کاهش پیدا میکند.
بنابر این موقع رانندگی در هوای بارانی نور زرد دید بسیار بهتری را برای راننده ایجاد میکند.
بطور کل نور زرد تفکیک تصویر بهتری دارد.
پرتوهای نور خورشید که متشکل از طول موجهایی زیر از ۰٫۲۹ میکرون هست توسط لایه اوزون جذب میشود و پرتوهای که طول موجی بالاتر از ۱٫۴ میکرون توسط بخار آب و کربن دی اکسید هوا حذف و به زمین نمیرسند. (با تشکر از مهندس روشنایی حسن کلهر به جهت اطلاعات فوق)
اما در تکنیک عکاسی فروسرخ یا عکاسی مادون قرمز، طیف قابل دیدن نور حذف میشود و فقط پرتوهای مادون قرمز ثبت میشوند. انعکاس امواج مادون قرمز با نور قابل دیدن فرق دارد و چون چشم انسان قادر به دیدن مادون قرمز نیست، عکسهای ثبت شده با این تکنیک به لحاظ طیفهای رنگی غیر واقعی بنظر میرسند
بعنوان مثال تصویر ثبت شده از گیاهان در این شاخه از عکاسی سفید دیده میشوند.
جهان در عکسهای مادون قرمز ثبت شده با رنگهای متفاوت و غیر واقعی است.
البته گذر نور از فیلترهای حرفه ای مادون قرمز، لوکیشنهای ثبت شده را به شکل ماورائی نشان میدهند و عکسهای متفاوت را ثبت میکنند. گیاهان چمنزارها مرغزارها به رنگ صورتی-نارنجی و بنفش دیده میشوند.
ابر و مِه نیز کاملاً ماورائی دیده میشوند.
عکاسی اشعه ایکس
شاید زیبایی اجزای درون موجودات و اشیاء به اندازه زیبایی ظاهری آنها نباشد، اما عکسها و تصاویر درونی، حقیقتا جالب توجه و جذاب است.
اشعه ایکس نوعی از امواج الکترومغناطیس میباشد که در عکس برداری از اعضای داخلی بدن و درون اشیای جامد مورد استفاده قرار میگیرد.
بیشترین کاربرد این روش در زمینه پزشکی است.
اما در صنایع مختلف نیز کاربرد دارد.
ژانر عکاسی معماری
Architectural photography
عکاسی معماری، شاخهای از عکاسی مستند است که در آن آثار مشهور و مهم معماری اماکن ملی، علمی، سیاسی، مذهبی، صنعتی و بناهای میراث فرهنگی، از نقطه نظر زیبایی و ابعاد و اشل بندی دقیق ثبت و آرشیو و در ادامه مورد پژوهش قرار میگیرد.
عکاسی معماری ممکن است با شاخه عکاسی از ابنیه تفاوتهای زیادی داشته باشد.
عکاسان زیادی هستند که از معماریهای مدرن و پیشرو به عنوان ثبت یک اثر هنری، عکاسی میکنند.
برخی از عکاسان دیگر به سفارش شرکتهای ساختمانی و عمرانی به شکل مستند علمی و گزارش گونه اقدام به عکاسی معماری میکنند.
آثار ثبت شده اینچنینی نیز در مجلات معتبر علمی معماری و یا بروشورها و کتب نفیس هنری و تبلیغاتی، منتشر میگردد.
عکاسان معماری به سفارش معماران مشهور
و فعال بین المللی در دو بخش
معماری داخلی
و
نمای بیرونی و ظاهری ابنیه،
اقدام به ثبت تصویر بناهای شکوهمند میکنند.
نکات کاربردی عکاسی معماری که در عکاسی از بناهای شکوهمند و مدرن باید لحاظ گردد.
جزئیات بنا، دقیقاً مورد بررسی قرار گیرد.
داشتن هویت، بومی و ملی
داشتن مولفه های زیبایی شناسانه،
هماهنگی با بافت پیرامونی و بافت شهری، کاربردی بودن بنا،
قابلیت جلوگیری از هدر رفت انرژی،
عدم تزاحم نوری، چه در تابش و چه در ایجاد سایه.
عدم ایجاد آلودگی های مختلف،
رعایت قانون اشراف جهت حفظ حریم شخصی ساکنین و مجاورین.
در فصول و زمانهای مختلف عکاسی شود
نور پردازی مناسب را برای عکاسی در اولویت قرار گیرد.
زاویای منحصر به فرد انتخاب شود.
جهت اشل بندی از حضور افراد در عکسها استفاده شود.
به هیچ وجه روی یک زاویه خاص از ساختمان تمرکز نشود.
ابزارهای ویرایش عکس مورد استفاده قرار گیرند.
از تجهیزات به روز استفاده شود.
جهت عکاسی معماری، دو عامل، زاویه دید و نوع اهمیت بیشتری دارند.
زیرا محدودیت فاصله از سوژه و وسعت بنا ممکن است پروژه عکاسی را دچار مشکل نماید.
تجهیزات و فنون عکاسی معماری
برای عکاسی معماری داشتن دوربینی با تجهیزات مناسب، از ضروریات است.
بهره گیری از لنزهای زاویه باز و لنزهای تیلت شیفت که به منظور اصلاح و حذف پرسپکتیو ابعادی هستند، ضروریست.
زیرا ثبت عکس با قانون پرسپکتیو در عکاسی معماری، واقعیت ابعادی بنا را بشدت غیر واقعی نمایش میدهد.
عکس تبلیغاتی
انواع عکاسی تبلیغاتی
Advertising photography
در دو شاخه صنعتی و تبلیغاتی تعریف میشود.
۱_عکاسی تبلیغاتی
ADVERTISING PHOTOGRAPHY
شاخهای از عکاسی است که عکاس از محصولات مختلف، کالاها، تولیدات و خدمات افراد یا فضاهای کاری، خط تولید شرکتهای بزرگ صنعتی، فضای کارگاههای کوچک صنعتی، بمنظور معرفی مدیران، کارکنان، خدمات و تولیدات، عکسبرداری میکند.
اهمیت عکاسی تبلیغاتی
اولین چیزی که در یک آگهی تبلیغاتی توجه مخاطب را بسوی خود میکشاند، عکسها و جلوههای بصری موجود در آگهی است.
اغلب، تصاویر و عکس ها، در پیشبرد اهداف آگهی تبلیغاتی نقش ویژه ای دارند.
یقیناً مخاطب، کیفیت و دقت و سلیقه و هوشمندی در ثبت عکس را مورد توجه قرار میدهد.
در این میان جلوه های گرافیکی مانند عکس در تبلیغات، تاثیر گذاری مجموعه تبلیغاتی در آگهی را تضمین میکند.
به بیانی دیگر سفارش دهنده با انتشار بروشور و کاتالوگ هوشمندانه، خیلی سریع به اهداف خود در خصوص جذب مخاطبان نائل میگردد.
بنابر این، کالا و خدمات تولید کنندگان مورد توجه و اقبال خریداران و متقاضیان، قرار میگیرد.
۲_عکاسی صنعتی
INDUSTRIAL PHOTOGRAPHY
عکاسی صنعتی، شاخه ای از عکاسی کاملاً حرفهای میباشد. عکاسی صنعتی عبارتست از عکسی که به صورت علمی و با مهارت ویژهای گرفته میشود و امکان استفاده در طراحی گرافیکی کاتالوگ و بروشور و به صورت کلی در چاپ مورد استفاده قرار میگیرد.
در واقع مفهوم عکاسی صنعتی عکسبرداری از
محصولات بزرگ و کوچک و ماشین آلات و تجهیزات سنگین و نیمه سنگین و کوچک و سبک صنعتی است.
باید به خاطر داشت که هر نوع عکاسی از محصولات جهت جلب توجه مخاطبین است.
که منجر به تقاضا و استقبال مشتریان عمده و خُرد شود. و در نهایت فروش تولیدات در تیراژ بالا محقق شود.
عکاس صنعتی در زمان گرفتن عکس، میداند تمرکز مخاطب را چگونه به بخشی از عکس جلب نماید.
عکاس صنعتی مانند سایر عکاسان حرفهای با در نظر گرفتن تنظیم نور، زاویه و ذوق هنری و البته تجهیزات مناسب، مانند استفاده از لنزهای اصلاح کننده پرسپکتیو تیلت شیفت جهت نزدیک کردن ابعاد و وجوه محصول به واقعیت ایزومتریک تصویری محصول، به پیشبرد اهداف خود کمک میکند.
عکاس حرفه ای صنعتی، باید توان ارتباط مؤثر با مشتریان و مدیران تیم کنترل کیفیت و مسئولین خط تولیدات را داشته باشد.
در بسیاری موارد مخاطبین زمانی که یک تصویر یا عکس را میبینند، بیشتر از سایر عکسها میپسندند.
این موضوع میتواند با در نظر گرفتن وضعیتهای زیر باشد.
کیفیت ارائه المانهای موجود در عکس
نحوه هوشمندانه نور پردازی
انتخاب لوکیشن و زمان مناسب و وضعیت جوی در فضاهای باز.
تناسب در فلو و یا محو کردن عامدانه و وضوح دادن موثر به تصاویر.
کیفیت دوربین عکاسی مهم است اما مهمتر زیرکی عکاس صنعتی در استفاده هوشمندانه با حداقل امکانات، نیز اهمیت بیشتری دارد.
آتلیه عکاسی مناسب جهت عکاسی از محصولات سبک و کوچک و استفاده از سوله های بزرگ که تجهیزات آتلیه ای دارند جهت انجام برخی پروژه ها نیز ضروری است.
برخی از مشخصه های دیگر عکاسی صنعتی:
عکاسی صنعتی “Industrial Photogaphy” حوزه گسترده ای است که چندین شاخه از عکاسی را شامل میشود. هدف اصلی از عکاسی صنعتی، تبلیغ محصول، کالا یا تبلیغ برند برای به فروش رساندن حداکثری میباشد. همچنین از عکاسی صنعتی برای نمایش خدمات ارائه شده توسط شرکت یا خط تولید کارخانه استفاده می شود. به طور کلی مفهوم عکاسی صنعتی عکسبرداری از تجهیزات صنعتی، محصولات، ماشین آلات و بعضا کارگران یک مجموعه میباشد.
هر نوع عکاسی از محصولات برای جلب توجه مشتری که منجر به فروش بیشتر محصولات شود، جزء شاخه عکاسی صنعتی قرار میگیرد.
شاید بتوان گفت عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی، از پر درآمد ترین شاخ های عکاسی هستند.
شاخه عکاسی ریز نگاری یا میکروگرافی
Microscopic photography
Micrography
روشی است در عکاسی برای تهیه نگاره های کوچک ذره ای توسط ریزبین.
این روش در علوم مختلف به خصوص در پزشکی
و متالوژی
و فناوری اطلاعات (IT)
و علاوه بر آن امروزه در عکاسی هنری بزای نمایش فرمها و رنگهای بدیع کاربرد فراوان دارد.
اطلاعات فراوانی را میتوان توسط یک میکروگراف ساده استخراج کرد.
تحقیق در خصوص رفتار ماده در شرایط مختلف.
تجزیه و تحلیل در خصوص نابودی میکرو ارگانیسمها،
تخمین اندازه ذرات.
آنالیز عناصر مختلف.
میکروگرافها در تمام زمینههای تحقیقات میکروسکوپی در بخشهای بیولوژیک فیزیک فیزیک خستکی فلزات و پاتولوژی، جرم شناسی و …کاربرد وسیعی دارند.
فوتومیکروگرافی
در قرن ۱۷ میلادی توسط ، آنتونی فان لیوونهک میکروسکوپ اختراع شد. این ابزار مدرن چ به مردم بخصوص به پژوهشگران دیدگاهای جدیدی را ارائه نمود.البته ۵۰ سال طول کشید تا رشد تکنولوژی بتواند با نصب دوربین عکاسی قادر باشند از نمای زیر میکروسکوپ نوری از ذرات نگاره تهیه نمایند. در ادامه که بهتدریج تکنولوژی امکان بزرگنمایی بیشتر را در میکروسکوپها تعبیه کند مزیتهای بیشتری در افق بینندهٔ عادی یا پژوهنده گان بوجودآمد.
الکترون میکروگرافی
این تکنولوژی کمتر از یک قرن عمر دارد. با اختراع میکروسکوپ الکترونی نگاره های خیره کننده و نادیده ای که پیش از آن امکان
رویتشان نبود، موجب تعجب فراوان پژوشگران قرار گرفت. نگارههای ثبت شده توسط میکروسکوپ الکترونی موجب گردید نظریات در حوزه پزشکی و ژنتیک و تحقیقات سلولی، شیمی و فیزیک، مورد تجدید نظر جدی دانشمندان این حوزه ها قرار گیرد.
فوتومیکروگرافی در گوشیهای هوشمند
برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ مقاله ای منتشر شد که در آن روش فوتومیکرووگرافی در تلفن هوشمند با تکنیک دست آزاد ( در این روش لازم است دوربین گوشی هوشمند روی چشمی میکروسکوپ متمرکز شود و نگاره ثبت شود)
بطور کامل تشریح گردید.
امروزه، آداپتورهای خانگی و تجاری که دوربین را به میکرووگراف متصل میکرد، اکثر بازارهای لوازم دیجیتال را اشباح کرد.
ژانر عکاسی ماکروگرافی
Macro photography
عکاسی به روش ماکرو شاخه ای از عکاسی مستند است.
با توجه به رواج دوربین های دیجیتال تعریف به روز عکاسی ماکرو که بر اصول فنی استوار است، بشرح زیر میباشد.
اساس رابطه لنز، سوژه و صفحه حسگر ثبت تصویر، مبانی فنی عکاسی ماکرو است.
به بیانی دیگر عکاسی ماکرو مبتنی بر قاعده زیر استوار است. این قاعده چنین است که: تصویر اشیا با نسبتی بیشتر از ۱:۱ بزرگتر از اندازه واقعی شان، گرفته میشود.
در عکاسی ماکرو، باید فاصله بین لنز تا صفحه حسگر تصویر، از فاصله لنز تا سوژه بیشتر باشد.
لنز های ویژه ماکرو اختصاصاً برای نزدیک شدن زیاد به سوژه و جلوگیری از اعوجاج و تغییر شکل و فرم تصویر طراحی شده اند.
بعضی از لنزهای تله فتو نیز در منتهی حرکت چرخشی خود روی وضعیت ماکرو تنظیم میشوند.
قابل ذکر است که این لنزها با ترکیب اُپتیکی ویژه ای که دارند می توانند در شرایط بسیار نزدیک به سوژه نیز، روی آن فوکوس نمایند.
یکی از مزایای دوربین های دیجیتال این است که بیشتر آنها قادر به عکاسی ماکرو با کیفیت خوب می باشند.
برخی از انواع دوربین ها، این امکان وجود دارد که لنز تا حد بسیار زیادی به سوژه نزدیک شوند تا حدی که لنز فقط حدود ۵ میلیمتر با سوژه فاصله دارد و این فاصله ناچیز به دقت و قدرت عکس ماکرو میافزاید.
در برخی دوربین های دیگر از قابلیت زوم لنز جهت ماکرو گرافی و نهایتاً بزرگ کردن سوژه
نیز استفاده میکنند.
بطور کلی بدلیل آنکه در عکاسی ماکرو، سرعت شاتر بسیار پایین است، هنرمند عکاس ناچار به استفاده از یک پایه محکم برای ثبت عکس است.
ژانر عکاسی نجومی
ستارهنگاری
یا آستروفتوگرافی
Astrophotography
در این شاخه عکاسی، به وسیلهٔ تلسکوپ و با روشهای مختلف از ستارهها و سیارات عکس گرفته میشود.
تلسکوپ مانند لنز قدرتمند حرفه ای عمل میکند تا اجرام آسمانی شفاف تر و واضح تر و نزدیکتر در قاب تصویر ثبت شوند.
نوردهی معمولاً از چند دقیقه تا چند ساعت
زمان میبرد.
البته با دوربین عکاسی و با هر لنزی میتوان از ستارهها و سیارات نزدیک عکس گرفت البته ممکن است کیفیت لازمه در عکس ثبت نشود.
در سالهای اخیر عکاسی نجومی در شقوق علمی و هنری، رشد کمی و کیفی چشمگیری در ایران داشتهاست.
انواع عکاسی نجومی
عکاسی نجومی را بهطور کلی میتوان به دو دستهٔ علمی و هنری تقسیم کرد. عکسهای نجومی علمی، عکسهایی هستند که به عنوان یک گزارش علمی حاوی اطلاعاتی مستند و مستدل هستند.
عکسهای نجومی از نوع هنری اگرچه جلوه علمی کمی دارند، ولی زیبایی های بصری جالب توجه ای دارند.
تعبیری واضح از عکاسی رَد حرکت ستارهها
هنگام عکاسی از ستارهها، به دلیل طولانی شدن زمان نوردهی و گردش زمین به دور خود، ستارهها مانند خطوط منحنی بر روی فیلم ثبت میشوند.
اگر بخواهیم این اشکال را بر طرف کنیم، لازم است دوربین روی سه پایه متحرک به وسیلهٔ یک موتور درایو، در خلاف جهت حرکت زمین و با سرعت دقیق محاسبه شده حرکت کند.
عکاسی نقطهای از ستارهها
Celestial tree under the milky way
در این تکنیک مدت زمان نوردهی و میزان عملکرد و مانور سرعت شاتر دوربین اهمیت فراوانی دارد.
تنظیم فاصله کانونی لنز و ابعاد سنسور دوربین
سبب میشود که تصویر ستارهها و سیارهها به صورت نقطهای و واقعی ثبت شود.
میتوان مدت زمان مورد نیاز برای نوردهی را از فرمول زیر بدست آورد:
عکاسی از اعماق آسمان
تجهیزات و امکانات: فقط تلسکوپ مجهز به آداپتوری که تلسکوپ را به دوربین با لنزهای تخصصی برای عکاسی حرفه ای، وصل کند.
عکاسی از اجرام متحرک،
عکاسی از ماه
تجهیزات و امکانات: تلسکوپ با آداپتوری که تلسکوپ را به دوربین عکاسی وصل کند.
بعنوان ابزار جایگزین، از لنزهای تله هم میشود استفاده کرد.
وجود تلسکوپ دارای موتور ساعتی (برای ردیابی اجرام آسمانی) بهتر است
ولی الزامی نیست.
استفاده از دوربینهای عکاسی دیجیتال نیز جهت این نوع عکاسی توصییه میشود.
روش عکاسی: سهپایه محکم و مستقر شده لازم است.
از دوربینهایی که حسگرهای قدرتمند دارد استفاده کنید،
زمان نوردهی باید متناسب با وضعیت تابش و نور سوژه باشد.
جهت آموزش و کسب مهارت،به آموزشهای حضوری و آنلاین مراجعه شود
عکاسی از خورشید
به کمک تلسکوپ و دوربین عکاسی.
در نبود تلسکوپ ، از لنز تله با فاصله کانونی بالا میتوانید استفاده کنید.
حتماً باید از فیلتر استفاده کنید. و اکیداً از روشهای ابداعی مثل فیلم سوخته یا شیشه دود اندود شده یا سی دی استفاده نکنید چون آسیب جدی به دوربین و چشم وارد میکند
و فقط از فیلترهای مخصوص رصد خورشید مانند پلی استر یا پلاستیک پلی استیلن ترفنالیت با نام تجاری مایلار، استفاده کنید.
عکس نجومی از کهکشان راه شیری
عکاسی از کهکشان راه شیری نیز با تکنیک
عکاسی از اعماق آسمان یکی است.
ژانر عکاسی جاسوسی
وسائل عکاسی جاسوسی
spy photography
عکاسی جاسوسی در قدیم با کوچک سازی دوربین های آنالوگ مه تصاویر را روی نکاتیو ثبت میکرد، انجام میشد اما با پیشرفت تکنولوژی و اختراع دوربین های دیجیتال امکان کوچکتر سازی دوربین های جاسوسی، وجود این دوربین ها را مخفی تر کرده تنوع این وسایل به اشکال گوناگون آنها را کشف ناپذیر کرده بطور مثال دوربین لامپی ، دوربین کنترل راه دور و… . دوربین (https://negaco.com/)مدار بسته و… از این جمله هست.
محل های نصب دوربینهای جدید جاسوسی:
داخل فلش(USB)، داخل آداپتور وای فای، داخل پریز برق، داخل دتکتور دود، و…
ژانر عکاسی ورزشی
Sports photography
عکاسی ورزشی شاخهای از عکاسی پر تحرک و سرعتی است که در آن رویدادهای ورزشی خیلی دشوار ثبت و گزارش میشود. به همین علت تجهیزات و ابزارها در این شاخه عکاسی،نقش مهمی دارند.
زیرا سوژها اغلب متحرک و عکاس هم از صحنه دور است و شرایط جوی مانند باد و برف، باران، ابر و زاویه تابش و کمبود نور نیز مزید بر علت میشود بنابراین داشتن تجهیزات حرفه ای تخصصی عکاسی مانند لنزهای قدرتمند،تله زومها از ضروریات عکاسان این حرفه است.
قابلیت عمل پیاپی شاتر و سرعت عمل آن در دوربینهای حرفه ای، نیز مهمترین مسئله برای ثبت و گزارش از صحنه های پر اتفاق در این نوع از عکاسی است. البته در ثبت و گزارش از شاخه های مختلف ورزشی، به تشخیص هنرمند عکاس،تفاوتهایی ممکن است وجود بیآید.
بعنوان مثال ورزشهای آبی شنا و شیرجه، واترپلو، دو میدانی، پاراگلایدر، کبدی، والیبال،
کوهنوردی، شطرنج و… هرکدام برای عکاسی تکنیکهای لازمه خود را لازم دارند و هنرمند هر رشته ورزشی ضرورتا شاید نتواند در رشته های مختلف نیز موفق عمل کند.
ژانر عکاسی مد و فشن
Commercial fashion photography
در دنیای رسانهای فشن، هنر عکاسی فشن پُلی است برای تماس با مخاطبان و طرفداران دنیای وسیع مد.
سبک عکاسی فشن و ادیتوریال
دنیای عکاسی و سبکهای مختلف آن، دست کمی از دنیای مد ندارد. مخصوصا الان که ابزار دیجیتالی
نیز جای خودش را به خوبی در این هنر باز کرده است.
به طورکلی عکسهای ادیتوریال طیف گستردهای از موضوعات را پوشش میدهد.
این موضوعات میتواند در ژانر عکاسی خبری (Photojournalism)، مد، پرتره، ورزش، منظره طبیعت و… باشد.
این سبک از عکاسی در واقع راوی یک داستان است. تصویری که بدون هیچ متن و نوشتهای، قصهای را برای شما بازگو میکند یا با یک عنوان کوتاه و موضوع از پیش تعیین شده همراه میشود.
در نتیجه با دیدن یک تصویر، حسی از آن مجموعه عکس به شما منتقل میشود.
دقیقا ادیتوریال در زمینهی مد هم به همین شکل است؛ لباس و اکسسوری بر تن مدل در حالت و ژست خاصی بیان کنندهی داستان نانوشتهای است.
اگر به زبان ساده بخواهیم ادیتوریال را در زمینه عکاسی فشن، توضیح دهیم باید اینگونه بگوییم که این عکاسی با هدف معرفی محصول برای فروش نیست.
فقط سوژه در فضایی که گاها خارج از آتلیه است با هدف مشخصی به تصویر کشیده میشود.
به طور کلی عکاسی فشن را میتوان به 4 بخش تقسیم کرد:
Editorial fashion photography
High Fashion Photography
Catalog Photography
Street Fashion Photography
در این حرفه تمرکز بر سوژه عکاسی مهمتر از جنبههای تکنیکی عکس است. پوشش و لباسهایی که انتخاب می شود در جلوه گری عکس نقش مهمی را ایفا میکند.
برای فضاسازی محیط لازم است دقت شود و برای گرفتن عکس مناسب زمان در نظر گرفته شود.
در این صورت در زمان و هزینه ها صرفه جویی میشود.
در عکاسی مد و فشن، عکاس فشن به عنوان یک کارگردان باید بهترین بازیگر را برای انتقال حس داستان انتخاب کند و این بازیگر مدلی است که با گرفتن ژست مناسب کار عکاس فشن را هموار میکند.
هنر آبستره( Abstract art ) چیست؟
آبستره به معنای انتزاعی است.
هنر انتزاعی در قرن بیستم میلادی شکل گرفت.
هنرمند آبستره میکوشد با شاکله شکنی، نو آوری بر اساس مبانی تصویر سازی و طراحی مثل تغییر فرم و رنگ مفاهیم بدیعی را بصورت یک اثر مستقل در معرض دید مخاطب قرار دهد.
اصالت آبستره در بیان نوآورانه احساسات
خود اوست و ضرورتآ انعکاس شرایط زندگی وی نیست. خلق هنرآبستره بصورت نمایش بخش کوچکی از یک واقعیت بزرگتر است، و در عین حال از نمایش دیگر جزئیات خودداری میکند.
هنرمند آبستره عامدانه از سوراخی کوچک یک پدیده بزرگتر و بیرون زده از کادر انتخابی خود را در غالب یک اثر که معمولا مبهم و معما گونه هست را ارائه دهد.
هدف غایی هنرمند آبستره اینست که مخاطب اثر او را که بخشی از یک کلیت است، بنگرد.
مثلا هندوانه ای بزرگ که قطرش ۲۵ سانتیمتر است را در نظر بگیرید.
هنرمند آبستره مساحتی به وسعت ۲در۳سانت از این هندوانه بزرگ را در کادر خود ثبت میکند تا مخاطب با دیدن این بخش کوچک هندوانه مجبور به حدس زدن و فکر کردن بشود، اهمیت قضییه اینست که مخاطب پی نبرد تصویر بخشی از هندوانه است.
مهم اینست که مخاطب با دیدگاهی متفاوت اثر او را ببیند و برداشتهایی دور از واقعیت اصلی نسبت به اثر وی داشته باشد.
این اصول در خصوص مفهوم زندگی مردم نیز در تولید آثار انتزاعی وجود دارد. هنرمند آبستره میتواند در ژانرهای مختلف هنر عکاسی و تصویر سازی مبادرت به تولید آثار انتزاعی کند.
سبک عکاسی انتزاعی
شاخهای از عکاسی است که با حذف و اضافه و جابجایی کاراکترهای موجود در صحنه ویژگیهای مورد نظر سوژه را پررنگ کرده تا به اثری انتزاعی دست یابد.
بعبارتی ساده تر عکاسی انتزاعی بازنمایی تمرکز بر واقعیتها با حذف برخی بخشهای مهم و یا غیر ضروری سوژه است.
نمایش سوژه ها در نظر مخاطب ممکن است مفاهیمی متفاوت را ایجاد کند، اما هنرمند آبستره میکوشد تا درک مخاطب از اثر او تحت مدیریت خود هنرمند باشد.
ژانر عکاسی از طبیعت و حیات وحش
Wildlife photography
گونه ای از شاخه عکاسی مستند است.
ژانر عکاسی از مناظر و تماشاگاهها و زیست بوم مردم و حیوانات، وحوش و اهلی جهت آشنایی مخاطبان با زیست بومهای خود و دیگر کشورهاست.
شاخهای از عکاسی است که سوژه اصلی عکس برداری از طبیعت و جانوران وحشی در محیط طبیعی آنهاست.
از ضروریات این حرفه هنری داشتن دانش فراوان و تجربیات متعدد در زمینهٔ عکاسی است. و البته شناخت عمیق در خصوص چگونگی برخورد و تعامل با موجودات و جانداران و جانوران گوناگون طبیعت است.
تلاش برای اثبات طبیعی بودن تصاویر از جمله چالشهای این گونه از عکاسیست.
در ژانر عکاسی حیات وحش قرار است عکاس به تصویر کشیدن زندگی روزانه وحوش و رفتار آنها هنگام استراحت، نزاع تک به تک و گروهی، مواقع شکار و هنگام بدست آوردن غذا را به قاب تصویر بکشد. این نوع عکاسی اگرچه ممکن است از نظر مخاطبین، عادی و یا تکراری باشد،
اما با نوآوریهای عکاسان هوشمند، میشود جذابیتهای لازم را برای مخاطبان ایجاد کند. البته کپشنهای دقیق علمی در تبیین این موضوع پروژهها نقش بسزایی دارند. در این نوع عکاسی، سوژه ها و پس زمینه ها دائما در حال تغییرند و این موضوع ممکن است زمان پروژه حیات وحش را طولانی کند.
با توجه به این شرایط، تجارب و ظرفیتهای جسمی و روحی هنرمند عکاس نقش بسزایی جهت انجام پروژه عکاسی حیات وحش دارد.
معمولا انجام این پروژهها بدلایلی در فصول معینی صورت میگیرد. این دلایل میتواند عواملی مثل فصل مهاجرت و فصل جفتگیری، وضعیت جوی، بارش بارانهای فصلی و … باشد. در چنین شرایطی لازم است که عکاس حیات وحش از نظر داشتن ظرفیتهای روحی و جسمی در وضعیت مناسبی باشد.
در عکاسی طبیعت و حیات وحش، لازم است به موارد زیر توجه ای ویژه شود:
تدراکات لازم برای اقامت و اردوی چند هفته ای
تدارک فضای امن برای اقامت.
رعایت نکات ایمنی برای اقامت طولانی در لوکیشن هدف.
رعایت اصول بهداشت،
داشتن تجهیزات فنی و مقاوم عکاسی جهت عکس برداری از سوژه های متحرک و سوژه های دور از دسترس،
وسائل اقامتی کافی،
تدراکات و غذای کافی،
صبوری فراوان،
کنترل و آرامش روحی برای کمین جهت شکار لحظه های منحصر بفرد،
شجاعت کافی در هنگام مواجهه با انواع تهدید کننده های حیات وحش،
تجربه فراوان برای مدیریت حوادث
و…
از جمله مولفههای عکاسی پر تنش حیات وحش است.
عکاسی زیر آب
عکاسی از زیر و اعماق آب، شاخهای از عکاسی طبیعت است که از جهان زیر آب و بستر آبهای آن، موجودات و جانداران دریایی یا هر پدیده ای از زیرآب توسط دوربین های تخصصی عکاسی ثبت میشود.
هنرمندان عکاس زیر آب همگی از غواصان مجرب هستن.
به دلیل جنبش و حرکت موجی سوژه ها و هنرمند عکاس، که بدلیل جریانات زیر آبیست، این عدم تعادل سوژه و هنرمند عکاس، مهمترین چالش مشکل ساز این شاخه از عکاسی است.
قوانین فیزیکی شکست نور در زیر آب و انعکاس طیفهای رنگی نور نیز از دیگر مولفه هایی است که تأثیر زیادی بر عکاسی زیر آب میگذارد.
ضمن آنکه در اعماق زیرین مشکلات عکاس و عکاسی در خصوص کمبود، شکست نور و ازدیاد فشار آب وارد فاز سخت تری میشود.
جلوه رنگها و ابعاد سوژه ها در اعماق زیرین آب دستخوش تغییرات غیر واقعی میشوند، و این مورد از دیگر چالشهای این شاخه از عکاسی است.
عکاسی ترکیبی یا فتومونتاژ
عکاسی ترکیبی یا فتومونتاژ در زمره سبکهای نسبتاً قدیمیست که با هنر کولاژ قرابتی جالب توجه دارد.
تلفیق تعداد زیادی از عکس های مشابه و یا متضاد در کنار هم درون مایه اصلی این سبک از عکاسی است.
در این ترکیب بندی سعی میگردد تا با در کنار هم قرار دادن عکسهای دارای تم رنگی مکمل و مقابل و در ردیف هم قرار دادن عکسهایی با موضوعات مشابه و متضاد، اثری بدیع و تأثیر گذار را در معرض دید مخاطب قرار دهند.
ترفندهایی برای ابداع سبکهای متنوع در عکاسی
امروزه بکارگیری تکنیک عکاسی سیاه و سفید در واقع نوعی سبک نگاری محسوب میشود که برای بیان برخی از مفاهیم کاربرد دارد.
زیر شاخه هایی از این سبک بصورت عکسهای مُنوکُروم ( تک رنگ)
دِئوتُن ( دو رنگ)
تِمهای رنگی سردو گرم با گرایش به طیفهای قرمز و یا آبی، عرضه میشود.
هنرمند عکاس در این سبک عکاسی تلاش میکند با نوع آوری و گرایش به تک رنگی و یا ایجاد طیفهای انتخابی از رنگها، ذوق هنری خود را مانند یک امضاء و نشانه گذاری در نگاه مخاطب ماندگار کند.
واما عکسهای بازآفرینی شده توسط هوش مصنوعی!
با پیشرفت در زمینه نرم افزارها و سخت افزارهای کامپیوتری و پس از ورود دوربین ها و ابزار هنرهای دیجیتالی، فرهنگ و هنر جوامع دستخوش چالشهای فراوانی شده است.
اساساً هنر توسط دخل تصرف در پدیده ها و بازنمایی آنها، خود را در معرض دید مخاطب قرار میدهد.
به بیانی دیگر هنرمند برای تولید آثار طبیعت و زمین و آسمان و اشیاء و دیگر پدیدها را دستخوش دگرگونی شکلی و معنایی میکند. هنرمندان تجسمی نیز طبق این قاعده برای اهداف مورد نظر خود، پدیده های دیداری را با دفرمه کردن اشکال و افکتهای نوری، باز آفرینی کرده و به مخاطبان ارائه میکنند.
اصولا هنرها مسئول بازنمایی همه رویدادها هستند.
خواه این باز آفرینی با دخل تصرف باشد و یا بازنمایی با اصل وفاداری به نسخه اصل و بدون دخل و تصرف باشد.
با نگاهی به مکاتب هنری، میتوان فهمید که عکاسی قرابت فراوانی با رئالیسم دارد. زیرا با کمترین تصرف، آنچه را که هست بازنمایی میکند.
اما در هنر عکاسی همانطور که در مقاله به آن اشاره شده، دخل و تصرفات فراوانی در برخی از ژانرهای عکاسی، اعمال میشود.
رشته هنر عکاسی از بدو تولد خویش تا هنگامی که مبتنی بر ابزار آنالوگ بود کمتر دستخوش تغییرات ماهیتی شده بود.
اما با ورود دوربینهای دیجیتال این رشته هنری وارد فاز جدیدی در اصالت خود گردید. بدلیل آنکه هنر عکاسی فقط هنر مطلق نیست!
و شاخه های پر اهمیت خدماتی و استنادی دارد، این چالش میتواند به شکل عجیبی اصالت و سندیت عکاسی را زیر سوال ببرد.
اگر هنر را عامل تغیرات غیر واقعی در ساحت اشیاء و مناظر و مرایا بدانیم، پس باید بگوئیم
هوش مصنوعی بزرگترین چالش برای اصالت اسناد و واقعیات و همه هنرهاست!
پس قابل ذکر است که:
جعل اسناد که نزدیک به اصل اسناد و هویت افراد است!
ورود بدون مبانی، به تمام لایه های تاریخ!
القای مبانی کانالیزه شده در قاب تصاویر به عنوان آینده بشریت!
سرعت زیاد در ساخت نسخه های سفارشی.
باور پذیر بودن فراوان نسخه های جعلی.
دقت و ظرافت در ساخت نسخ جعلی.
بازآفرینی های متفاوت از یک نسخه واحد!
و…
همه این خروجیهای هوش مصنوعی، در حال حاضر بصورت تصاویر و صوت و متون کاملا در دسترس عموم مردم جهان هست.
و این موضوع در کنار آشنایی اندک افکار عمومی نسبت به این پدیده، میتواند سرآغاز جریانات سرنوشت
سازی در آینده نزدیک باشد.
ترفندهایی برای ابداع سبکهای متنوع در عکاسی
امروزه بکارگیری تکنیک عکاسی سیاه و سفید در واقع نوعی سبک نگاری محسوب میشود که برای بیان برخی از مفاهیم کاربرد دارد.
زیر شاخه هایی از این سبک بصورت عکسهای مُنوکُروم ( تک رنگ)
دِئوتُن ( دو رنگ)
تِمهای رنگی سردو گرم با گرایش به طیفهای قرمز و یا آبی، عرضه میشود.
هنرمند عکاس در این سبک عکاسی تلاش میکند با نوع آوری و گرایش به تک رنگی و یا ایجاد طیفهای انتخابی از رنگها، ذوق هنری خود را مانند یک امضاء و نشانه گذاری در نگاه مخاطب ماندگار کند.
عکاسی فاین آرت یا عکاسی مفهومی
Fine-art photography
عکاسی فاین آرت در بین عکاسان هنرمند، به عکاسی خلاقانه و هنری معروف است.
عکسهای ثبت شده در قالب سبک فاین آرت، نگاه موشکافانه و خلاقانه هنرمندان عکاس را بنمایش میگذارد.
میتوان تفاوت هنرمندان عکاس و خلاق هنر فاین آرت را در مقایسه با عکاسان خبری و اجتماعی، را اینطور بیان کرد که:
داشتن دقت و ظرافت در عملیات چیدمان، ترکیب بندی، انتخاب لوکیشن و از طرفی نگاه از زاویه ای ویژه و خاص و البته صبر متانت در خلق هنرمندانه با ابزار عکاسی، مهمترین خصیصه هنرمندان خالق فاین آرت دانست.
در مراحل بعدی بکار گیری از اسپشال افکتهای مناسب و دستکاریها در زمینه فرم و رنگ و استفاده از فیلترهای متنوع، میتواند کامل کننده آثار مورد نظر باشد.
شاید بتوان عکاسی فاین آرت را بعنوان یک شاخه عکاسی معرفی کرد که قرابت قابل
توجه ای با نقاشی و گرافیک دارد و میتوان گفت که فاین آرت سبک ابداعی در عکاسی است. در فاین آرت آثار ثبت شده را میتوان پس از عکاسی همچنان بسمت جلوه های زیبا شناسانه سوق داد.
فاین آرت نگاه ویژه و ذهنیات هنرمند عکاس نسبت به موضوعات مختلف و ویژه است که بصورت مفهومی به تصویر کشیده و در ادامه با عملیات ساخت و پرداخت، به غایت مورد نظر هنرمند عکاس میرسد.
اگرچه فاین آرت در دیگر شاخه های هنرهای تجسمی و بصری، موضوعیت دارد و هنرمندان زیادی با این رویکرد آثار مختلفی خلق کرده اند. اما در عکاسی جایگاهی ویژه و جالب توجه دارد.عکسهای مفهومی با استفاده از تکنیکهای زیبای بصری ساخته و به مخاطبان عرضه می شوند.
چرایی عکاسی فاین آرت
ماموریت هنر “فاین آرت“ بیان حس زیبایی شناسی، برقرای ارتباط و مجبور کردن مخاطب به تفکر است.
در خلق آثار هنری فاین آرت اهداف تجاری و کاربردی، مورد نظر نیست. ارائه آثار ارزشمند و فاخر زیبا هدف اصلی در تولید آثار فاین آرت است.
و به تعبیری مناسبتر هنر مفهومی فاین آرت نوعی از انواع هنر است که در درجه اول به منظور فراهم آوردن و ارائه مطلق زیبایی و لذتهای دیداری به مخاطبان، تولید شده است.
امیدوارم مقاله فوق مفید برای مخاطبان محترم بوده و مورد توجه عزیزان قرار گیرد البته تلاش میشود در مقالات بعدی پرداختن به مقوله عکاسی مفهومی بیشتر در نظر گرفته شود.
پایان
سعید منزه
9/6/1402
سللم بهترین چیزی که در خصوص یک عکاس مبتدی و مشتاق وجود دارد این است که میتواند ژانرهای عکاسی مختلفی را امتحان کرده و علاقه و استعداد خود را در آن ها پیدا کند. عکاسی مد ، عکاسی خبری ، عکاسی ورزشی و عکاسی از رویدادهای مختلف را تنها با داشتن یک دوربین میتوانید امتحان کرده و به صورت همزمان مهارتهای خود را بهبود ببخشید.
سلام از نظر من به جای اینکه به دنبال تمام ژانرهای عکاسی مختلف باشید ، یکی را انتخاب کرده و با تمرکز بیشتر روی آن به دنبال پیشرفت و بهتر شدن باشید.
سلام و عرض ادب عکاسی پرتره وابسته به چهره و ژست یا فیگور فرد است. با رعایت دقیق هر یک زیبایی عکس دو چندان میشود. عکاسان حرفهای پرتره معمولا از اشخاص معروف و مشهور روی فرش قرمز عکس میگیرند. اما عکاسی از جشن فارق التحصیلی ، پرترههای خانوادگی ، مدلینگ و غیره نیز در ژانر عکاسی پرتره قرار میگیرند.
درود افرادی که زیاد به مسافرت و طبیعت گردی میروند احتمالا عاشق این سبک خواهند بود و عکسهای زیادی از مناظر مختلف خواهند گرفت. بر خلاف باور عموم ، این ژانر تنها به حالت لند اسکیپ یا افقی کادر محدود نمیشود. چون ممکن است بخواهید از سوژههایی با ارتفاع زیاد و گستره پهناور عکاسی کنید، مثل کوهها یا درختان که در این حالت استفاده از کادر پرتره بهتر است.
ویژگی نخستی که باعث تفاوت عکاسی هنری با ژانرهای دیگر عکاسی میشود این است که در عکاسی هنری، بیشتر اوقات هدف ثبت واقعیت در قالب عکسی نیست. عکاسی هنری از عکاسی خبری و مستند فاصله میگیرد و بیش از هر چیز مبتنی بر دیدگاه هنرمند است. یک عکس هنری باید احساسات عکاس را عریان کند و بیانکننده احساسات درونی او باشد و نشان دهد عکس توسط یک هنرمند گرفته شدهاست و نه صرفاً یک دوربین.