دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

اهمیت رنگ در ترکیب‌بندی عکاسی

تکنیک و ترفند
اهمیت رنگ در ترکیب‌بندی عکاسی

برای مثال ممکن است شما خیلی از مواقع به خاطر روشنایی و قدرت برخی از رنگ‌ها به آن جذب شده باشید. این موضوع اغلب اوقات رخ می‌دهد و نشان‌دهنده‌ی قدرت رنگ‌ها و آسانی استفاده از رنگ در ترکیب بندی است.

روش‌های متفاوتی برای استفاده از رنگ در تصاویر شما وجود دارد که ما در ادامه تمامی آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

برای تنظیم احساس تصویر

آیا تابحال متوجه این موضوع شده‌اید که احساس شما بسته به تصاویری که به آن‌ها نگاه می‌کنید تغییر می‌کند؟ برخی اوقات این موضوع ممکن است نامحسوس باشد اما برخی مواقع دیگر نیز به وضوح می‌توانید این موضوع را احساس کنید. برای مثال غروب آفتاب آرامش‌دهنده است اما نگاه کردن به یک عکس پانوراما می‌تواند خیلی الهام‌بخش باشد. بسته به رنگی که شما در تصویر خودتان استفاده می‌کنید، می‌توانید احساس مخاطب خودتان را تغییر دهید.

رنگ در ترکیب بندی

برای مثال رنگ آبی را در نظر داشته باشید. این رنگ نرم احساس آرامش و تسکین را در مخاطب برمی‌انگیزاند. در صورتی که می‌خواهید با استفاده از تصاویر خودتان باعث القاء حس آرامش به مخاطب شوید از دریاچه، رودخانه و یا دیگر انواع آب در تصاویر خودتان استفاده کنید.

در مقابل رنگ آبی رنگ‌های پرشورتر و گرم‌تری مثل قرمز، نارنجی و زرد قرار دارند. این رنگ‌ها معمولا بسته به تجربه‌ای که از آن‌ها داریم باعث القاء حس آرامش خواهند شد. برای مثال به یک آتش گرم در شب سرد فکر کنید. بنابراین برای ایجاد احساس گرما و راحتی از عناصری که حاوی این طیف رنگ هستند مثل غروب آفتاب، شعله‌ی آتش، ساحل و… استفاده کنید.

ظرافت و رنگ‌های پاستلی

شما می‌توانید از رنگ‌های پاستلی استفاده کنید تا تصاویر شما ظرافت خیلی بیشتری داشته باشند. برای انجام این کار باید از رنگ‌های قوی و شدیدی مثل قرمز و آبی که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره شد استفاده نکنید. به رنگ‌هایی فکر کنید که در روزهای ابری در طبیعت و اطراف خودتان مشاهده می‌کنید. این نمای رنگی دقیقا چیزی است که شما باید در تصاویر خودتان از آن استفاده کنید.

زمانی که در روزهای ابری از مناظر مختلف عکاسی می‌کنید، طیف‌های پاستلی بسیار زیادی در عکس‌های خودتان خواهید داشت. این نوع رنگ و نور نرم برای سوژه‌هایی مثل عکاسی پرتره، اشیاء بی جان و گل‌ها بهترین عملکرد را دارد. این رنگ‌ها بهترین عملکرد را برای صحنه‌هایی دارند که کنتراست زیاد آن‌ها ممکن است برای شما مشکل ساز باشد.

[relatedpost post=”146655″]

اهمیت تعادل

تعادل یکی از موارد خیلی مهمی است که در زمان استفاده از رنگ در ترکیب بندی باید به آن توجه کنید. اعتدال را باید در تمامی رنگ‌ها حفظ کنید و هیچکدام از رنگ‌های تصویر نباید قدرت بیشتری نسبت به بقیه داشته باشد.

تابحال چرخ رنگ را دیده‌اید؟ این چرخ رابطه بین رنگ‌های مختلف را نشان می‌دهد و شما باید برای استفاده‌ هوشمندانه از رنگ‌ در ترکیب بندی با این رابطه آشنا باشید. رنگ‌هایی که داخل چرخ رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند، مکمل یکدیگر هستند.

رنگ در ترکیب بندی

نکته: استفاده از رنگ‌های کنار هم در چرخ رنگ باعث خلق یک عکس زیبا و متعادل خواهد شد.

برای مثال رنگ‌های آبی و سبز روی چرخ رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند. به همین خاطر یک عکس متعادل از نظر رنگ می‌تواند یک جوی آب (آبی) باشد که از وسط یک جنگل یا علفزار (سبز) عبور می‌کند. این نوع تصویر علاوه بر اینکه از تعادل بسیار زیادی برخوردار است بلکه باعث آرامش مخاطبین شما نیز خواهد شد.

خلق افکت‌های خاص

رنگ‌ها در تصویر شما می‌تواند مثل یک سرنخ عمل کنند و نگاه مخاطب را به قسمت خاصی از تصویر هدایت کند. معمولا کنتراست نیز بخش خیلی مهمی از این معادله است.

با برنامه‌ریزی دقیق شما می‌توانید فقط با قرار دادن یک رنگ برجسته، توجه مخاطب را به کوچک‌ترین عناصر داخل تصویر جلب کنید. برای مثال یک کودک را تصور کنید که با لباس آبی روشن در حال راه رفتن در یک گندم‌زار زرد و خشک است. در این مثال گندم‌زار در کنتراست با رنگ آبی لباس تیشرت از قدرت خیلی کمتری برخوردار است.

همانطور که در این مثال هم مشاهده کردید ظرافت در رنگ‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در تصاویر شما داشته باشد.

[relatedpost post=”150380″]

نور طبیعی برای افکت‌های رنگی

بسته به زمانی که عکاسی می‌کنید شما می‌توانید از نور طبیعی برای خلق ترکیب‌های رنگی در تصاویر خودتان استفاده کنید. تا به اینجای این مقاله ما بیشتر در مورد عکاسی از اجسامی که یک رنگ خاص دارند صحبت کرده‌ایم اما اکنون قصد داریم درمورد نور در رنگ صحبت کنیم.

بهترین زمان برای استفاده از رنگ‌های نور صبح زود و زمان غروب آفتاب است. در صبح خیلی زود و در یک مدت زمان خیلی کوتاه نور حاوی یک رنگ نرم آبی است. عکس‌هایی که در طول این مدت زمان گرفته می‌شوند تحت عنوان عکاسی در ساعت آبی شناخته خواهند شد.

رنگ در ترکیب بندی

در این زمان شما نیازی نیست که خیلی برای پیدا کردن رنگ‌های خاص تلاش کنید زیرا طبیعت همه چیز را با درخشش جادویی خود می‌پوشاند و تمامی کارها را برای شما انجام می‌دهد. یکی از عکس‌های خوبی که در طول این ساعت می‌توانید بگیرید خط افق یک لنگرگاه و یا ساحل در حالی است که همه چیز با نور آبی پوشانده شده است.

علاوه بر این شما می‌توانید از غروب آفتاب هم در حالی که نور طبیعی سرشار از رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد هم استفاده کنید. چند دقیقه قبل از طلوع آفتاب شما قادر خواهید بود تمامی این رنگ‌ها را در محیط اطراف خودتان مشاهده کنید و عکس‌های زیبایی با کمک آن‌ها بگیرید. برای مثال به یک کوه در زمان غروب آفتاب فکر کنید که حاوی تمامی این رنگ‌های گرم و غنی است.

[relatedpost post=”145303″]

کد تخفیف نورنگار

استفاده درست از رنگ در ترکیب بندی

همانطور که مشاهده می‌کنید روش‌های خیلی زیادی برای استفاده از رنگ در ترکیب بندی وجود دارد. رنگ‌ها فقط باعث شادابی تصویر شما نمی‌شوند بلکه عناصر ترکیب‌بندی بسیار پر کاربردی را به تصویر شما ضافه می‌کنند و باعث خواهند شد با استفاده از آن‌ها تصاویر خودتان را بهینه کنید.

رنگ‌های خیلی وسیع هستند. شما می‌توانید به صورت نامحسوس از آن‌ها استفاده کنید و یا با استفاده از رنگ‌هایی مثل قرمز و آبی صدای خودتان را به شکل کاملا رساتری به گوش مخاطبان برسانید.

به صورت کلی امکان اینکه در استفاده از رنگ در ترکیب بندی دچار اشتباه شوید وجود ندارد. بنابراین این موضوع را در تصاویر خودتان امتحان کنید و نتایجی که به دست می‌آید را بررسی نمائید.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *