021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

مقایسه گوپرو HERO 7 با HERO 6

مقایسه گوپرو HERO 7 با HERO 6

جواب این سؤال چندان سخت نیست: مردم می‌خواهند ویدئو‌هایی که می‌گیرند، بدون نیاز به گیمبال جداگانه، با لرزش کمتری ضبط شود. رابط کاربری لمسی دوربین را راحت‌تر بتوانند استفاده کنند. هماهنگی بیشتری با برنامه موبایل داشته باشد (خصوصاً زمانی که می‌خواهند ویدئو‌هایشان را مستقیماً روی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به اشتراک بگذارند) و نهایتاً کیفیت صدا و ویدئو‌های Live یا پخش زنده بهتر شود. این همه آن چیزیست که بین این دوربین با مدل‌های قبلی از جمله Hero 6 Black تفاوت ایجاد می‌کند. با این قابلیت‌ها، دوربین Gopro 7 black می‌تواند بهتر از همه دوربین‌های GoPro تا به امروز فیلم‌برداری کند و کیفیت ویدئو‌های آن از برخی از بهترین دوربین‌های تلفن‌های هوشمند هم بالاتر است.

بدنه این دوربین همان جنس و شکل و اندازه مدل‌های قبلی‌اش را دارد. با این تفاوت که برخلاف مدل‌های قبلی مانند Hero 6 Black یا Hero 5 Black، بدنه این دوربین واقعاً Black (سیاه) است. مانند Hero 6Black، این دوربین هم یک دکمه ضبط در بالا، دکمه خاموش و روشن در بغل، یک صفحه نمایش 2 اینچی لمسی در پشت، اسلات کارت حافظه microSD، همان باطری مدل قبلی گوپرو و امکان شارژ با استفاده از درگاه USB-C را دارد.

طبیعتاً دوربین Gopro 7 black برای اینکه بتواند از تمامی لوازم جانبی که برای این دوربین‌ها ساخته شده (و بسیار پرتعداد هم هستند) استفاده کند، همان طراحی مدل‌های قبلی را دارد. بنابراین می‌توانید به راحتی از قاب‌ها، پایه‌ها و حتی گیمبال جوانمرگ شده Karma (که برخی آن را خریده‌اند!) هم استفاده کنید.

قیمت 400 دلاری برای این دوربین ممکن است در ابتدا کمی زیاد به نظر برسد، اما با مقایسه با مدل 6 Black که در ابتدا با قیمت 500 دلار عرضه شد (و بعداً کاهش قیمت داشت) با این امکانات، قیمت خوبی محسوب می‌شود.

گوپرو یک مدل کمرنگ‌تر به نام Hero 7 Silver را هم همراه با این مدل عرضه کرده که با قیمت 300 دلار کمی ارزان‌تر از Black است و امکانات نسبتاً خوبی دارد. فیلم‌برداری با رزولوشن 4K با سرعت 60 fps و Dynamic Range زیاد، امکان ضبط اسلوموشن 2X، یک رابط کاربری جدید لمسی، امکان چرخش عمودی تصویر، کنترل صوتی و GPS داخلی از امکانات این دوربین هستند. اما باید توجه داشته باشید که با 100 دلار اختلاف، امکان لرزشگیری که در مدل Black می‌بینیم را نخواهید داشت و ضمناً عکس‌های آن نیز حداکثر 10 مگاپیکسل است.

یک مدل خیلی کمرنگ‌تر (یعنی سفید) با این دو مدل ارائه شده که برای تازه‌کار‌ها مناسب است. رزولوشن عکس‌های آن هم 10 مگاپیکسلی است، اما نمی‌تواند 4K ضبط کند و GPS و Dynamic Range زیاد هم ندارد. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که در این نسخه از دست می‌دهید فیلم‌برداری 4K با سرعت 60 fps است. اگرچه اگر کسی بخواهد ویدئو‌های حجیم 4K را با این سرعت بگیرد، احتمالاً به یک کامپیوتر بسیار قدرتمند برای پردازش و پخش آن‌ها نیاز خواهد داشت.

[relatedpost post=”85481″]

نرم‌ترین حرکت‌های دوربین‌ گوپرو تا امروز

دوربین Gopro 6 هم وقتی در حالت ضبط ویدئویی قرار می‌گرفت، تا حدودی لرزش تصویر را به وسیله یک لرزشگیر الکترونیکی خنثی می‌کرد. اما دوربین Gopro 7 Black علاوه بر بهبود کیفیت تصویر، یک لرزشگیر جدید و پیشرفته الکترونیکی را روی تصاویر اعمال می‌کند تا ویدئو‌های ضبط شده، کمترین حرکت و لرزش ممکن را داشته باشند. تکنولوژی  HyperSmooth در این دوربین حرکتی نرم و یکنواخت، شبیه به آنچه که روی گیمبال‌هایی مانند Karma یا Osmo می‌بینید را برایتان ضبط می‌کند.

علاوه بر این اشکالاتی مانند Rolling Shutter که هنگام حرکت‌های سریع دیده می‌شود در این ویدئوها برطرف می‌گردد. گوپرو معتقد است این لرزشگیر به مراتب بهتر از گیمبال‌ها عمل می‌کند، زیرا جاهایی که امکان استفاده از گیمبال وجود ندارد، مانند مانت‌های اختصاصی سینه یا کلاه یا پایه‌های وسایل حمل و نقل مانند ماشین و موتور و اسکیت و دوچرخه، این لرزشگیر می‌تواند به خوبی جایگزین گیمبال شود.

برخلاف تولید لرزشگیر‌هایی که براساس قطعات اپتیکی عمل می‌کنند و بسیار هزینه است، این لرزشگیر تماماً براساس پردازش نرم‌افزاری عمل می‌کند. نام آن نیز شباهت زیادی به قابلیت Hyperlapse در اینستاگرام دارد که با الگوریتم پردازش پیشرفته‌ای که برای ویدئو‌های تایم‌لپس دارد، لرزش‌های ناشی از حرکت دوربین را حذف کرده و ویدئویی بسیار نرم و یکنواخت را ایجاد می‌کند.

البته دوربین Gopro 7 black هم قابلیتی به نام TimeWrap دارد که ترکیبی از همین Hyperlapse و تایم‌لپس است و با آن می‌توانید ویدئو‌های تایم‌لپس نرم و روانی را در حین حرکت ضبط کنید. بدون اینکه نیازی به استفاده از پایه‌های استیک داشته باشید یا نیازی باشد دوربین را روی لرزشگیر گیمبال قرار دهید.

یک نکته مهم دیگر درباره لرزشگیر این دوربین این است که سه حالت متفاوت دارد. حالت HyperSmooth که در بالا درباره آن گفتیم، مربوط به تمامی رزولوشن‌ها اما سرعت 60 fps است. در حالیکه اگر تنظیمات دوربین را روی Full HD 1080p با سرعت 120 fps قرار دهید، لرزشگیر HyperSmooth آن جای خود را به یک لرزشگیر EIS یا همان لرزشگیر الکترونیکی که در مدل قبلی بود می‌دهد. ضمناً این دوربین می‌تواند با سرعت 240 فریم بر ثانیه هم (رزولوشن Full HD) فیلم‌برداری کند که در این حالت به طور کامل لرزشگیر دوربین از کار خواهد افتاد.

[relatedpost post=”71193″]

فیلم‌برداری برای اینستاگرام

یکی از امکانات خوب دوربین Hero 7 Black، امکان فیلم‌برداری به صورت عمودی است. اگرچه همه دوربین‌های می‌توانند به صورت عمودی (یعنی به صورت افقی با چرخش 90 درجه) فیلم‌برداری کنند، اما این دوربین می‌تواند واقعاً به صورت عمودی فیلم بگیرد. در واقع وقتی دوربین را به صورت عمودی می‌چرخانید، تمامی منو‌ها و کنترل‌ها مانند موبایل به صورت ایستاده نمایش داده می‌شوند.

این قابلیت که مخصوصاً برای قابلیت IGTV در اینستاگرام بسیار کاربرد دارد، می‌تواند کادربندی و کنترل دوربین در این حالت را برایتان راحت‌تر کند و ضمناً تمامی قابلیت‌های لرزشگیر و تایم‌لپس و غیره هم روی آن در دسترس است.

کیفیت فیلم‌برداری در مقایسه با Gopro 6 Black

خود گوپرو مدعیست که سیستم میکروفون این دوربین پیشرفت کرده است و صدای بهتری را ضبط می‌کند. اگرچه تا زمانی که دوربین به بازار بیاید نمی‌توانیم با قطعیت درباره آن نظری بدهیم، اما مقایسه ویدئو‌های این دوربین با مدل Hero 6 Black نشان می‌دهد که ویدئو‌های مدل قبلی شارپنس بیشتری دارند. البته نویز بیشتری هم در ویدئوی 6 Black می‌بینیم که این نویز در 7 Black کمتر شده است، اما به نظر می‌رسد الگوی کاهش نویز در این مدل جدید‌تر چندان دقیق نیست و موجب از بین رفتن جزئیات هم می‌شود. می‌توانید تفاوت فیلمبرداری این دو دوربین را در انتهای همین متن ببینید.

رابط کاربری ساده‌تر و جذاب‌تر

شاید برای خیلی از کاربران، لرزشگیر دوربین Hero 7 Black دلیل خوبی برای برتری آن باشد، اما از نظر من یکی از بهترین تفاوت‌های این دوربین نسبت به مدل‌های قبلی، رابط کاربری آن است. رابط کاربری این دوربین شباهت زیادی به دوربین‌های موبایل دارد. دکمه‌های بزرگ و امکان کشیدن صفحه برای رفتن به تنظیمات جانبی از قابلیت‌هایی است که کار کردن با یک دوربین اکشن را در شرایط پیچیده، ساده‌تر می‌کند.

امکانات دوربین Gopro 7 black را هرکسی به راحتی می‌تواند یاد بگیرد. کافیست صفحه دوربین را به چپ و راست بکشید تا بین مد‌های عکاسی، فیلم‌برداری و تایم‌لپس جابجا شوید. یکبار هم روی صفحه بزنید تنظیمات آن مد مانند رزولوشن یا زاویه دید یا FOV را می‌بینید. از بالا به پایین و از پایین به بالا هم به ترتیب تنظیمات دوربین و گالری عکس‌ها و فیلم‌ها را باز می‌کند.

حتی جزئیات کوچکی مانند رنگ باطری (سبز برای پر، زرد برای نیمه و قرمز برای خالی) هم در رابط کاربری جدید می‌بینیم که کار با مدل جدید را جذاب‌تر می‌کند.

آیا این دوربین واقعاً ارزش خرید را دارد؟

بدون شک قابلیت لرزشگیر روی دوربین Gopro 7 black بسیار عالی عمل می‌کند. اما اینکه آیا این لرزشگیر می‌تواند جایگزین گیمبال‌ها شود کمی بعید است. به‌هرحال کاربران حرفه‌ای می‌توانند ویدئو‌های ضبط شده با آن را با نرم‌افزارهای پیشرفته به یک ویدئو‌های کامل یکنواخت تبدیل کنند. اما کاربران عمومی که دانش یا حوصله کار با این نرم‌افزارها را ندارند، شاید بتوانند از ترکیب لرزشگیر این دوربین با یک لرزشگیر گیمبال به ویدئو‌هایی در سطح حرفه‌ای دست یابند. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این دوربین به دلیل امکانات پیشرفته‌ای که دارد، به زودی جایگزین Hero 6 Black شده و به عنوان بهترین دوربین اکشن موجود در بازار، نام خود را ثبت کند.

نویسنده: امیر یاری

 

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه