دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چگونه از لایو ویو ( نمایش زنده) استفاده کنیم؟

تکنیک و ترفند
چگونه از لایو ویو ( نمایش زنده) استفاده کنیم؟

لایو ویو امکان نمایش در لحظه‌ی تصویر روی صفحه‌نمایش دوربین است. قابلیتی که امروزه روی تمامی دوربین‌ها وجود دارد. این قابلیت کاربردی امروزه به حدی پیشرفت داشته که در برخی از دوربین‌ها به‌طور کامل جایگزین نمایش تصویر از طریق منظره یاب شده و موجب حذف آن گردیده است.

لایو ویو ( نمایش زنده) چیست؟

از لحاظ فنی Live View در دوربین‌های DSLR به معنای کنار رفتن آینه و تابش مستقیم نور به حسگر و نمایش زنده‌ی تصویر تشکیل‌شده‌ی پشت لنز است. یکی از برتری‌های Live View امکان مشاهده تأثیر تغییر تنظیمات روی تصویری است که به ثبت خواهد رسید درحالی‌که اگر تصویر را از منظره یاب ببینید ، تغییر تنظیمات هیچ تأثیری روی تصویری که مشاهده می‌کنید نخواهد داشت (مگر در دوربین‌های دارای منظره یاب الکترونیک).

این امکان نیاز به ثبت عکس و آزمون‌ و خطا برای رسیدن به تنظیم صحیح را از بین می‌برد.

لایو ویو ( نمایش زنده) چیست؟

چه زمانی باید از لایو ویو استفاده کرد؟

لایو ویو یک امکان فوق‌العاده کاربردی است ، اما در همه موقعیت‌ها بهترین انتخاب نیست. بهترین زمان استفاده از لایو ویو زمانی است که شرایط به‌طور کامل تحت کنترل شماست ، مثل زمان عکاسی از محصول در استودیو که چینش صحنه و نورپردازی کاملاً در اختیارتان است و سوژه‌ها ثابت هستند.

می‌توان گفت در شرایط مذکور انتخابی غیر از لایو ویو اشتباه است، زیرا در این نوع از عکاسی کوچک‌ترین جابجایی در قاب‌بندی و محل قرارگیری سوژه نیز نتیجه را تغییر می‌دهد. البته کاربرد لایو ویو بیش این‌هاست و در انواع عکاسی ماکرو و همچنین عکاسی منظره نیز انتخاب درست ، لایو ویو خواهد بود.

[relatedpost post=”9815″]

مزایای استفاده از لایو ویو چیست؟

  • نوردهی

شاید بزرگ‌ترین چالش یادگیری عکاسی ، انجام نورسنجی و تنظیم دقیق نوردهی است. گرچه در حالت لایو ویو می‌توانید نتیجه را در لحظه روی صفحه‌نمایش ببینید، اما آنچه تفاوت ایجاد می‌کند توانایی خواندن هیستوگرام است. هیستوگرام یک دیاگرام یا جدول مختصاتی ساده و دو محوری که حجم نور و پراکندگی‌های تنالیته‌های تصویر را به‌صورت گرافیکی به ما نشان می‌دهد. این جدول، می‌تواند به ما بگوید که آیا عکسی که گرفته‌ایم نوردهی کاملی دارد یا خیر!

نمایش تصویر و هیستوگرام مکمل یکدیگر برای ثبت عکسی بدون نقص هستند برای آشنایی بیشتر با هیستوگرام ، می‌توانید مطلب “چیزهایی که لازم است از هیستوگرام بدانید” را مطالعه کنید.

فوکوس در لایو ویو

  • عکسی شارپ تر

لایو ویو به شما کمک می‌کند عکسی شارپ تر ثبت کنید. یکی از اشکالات فوکوس خودکار عدم فوکوس صحیح دقیقاً روی نقطه‌ای است که مدنظر شماست که این مشکل در دوربین‌های ارزان‌تر با نقاط فوکوس کمتر بیشتر به چشم می‌آید. Live View به‌خودی‌خود اطمینان شما از فوکوس صحیح را افزایش می‌دهد ، ضمن اینکه قابلیت زوم در تصویر در این حالت امکان بررسی دقیق‌تر فوکوس را هم فراهم می‌آورد. این قابلیت که گاهی امکان تا 10 برابر زوم در تصویر را فراهم می‌کند ، بهترین انتخاب برای عکاسی از سوژه‌های ریز برای فوکوس روی جزئیات مدنظر است.

  • پیش‌نمایش عمق میدان

یکی از معایب عکاسی از طریق منظره یاب عدم نمایش عمق میدان است. البته برخی دوربین‌ها دکمه پیش‌نمایش عمق میدان نیز دارند اما انتخاب بهتر ، استفاده از لایو ویو است. نکته دیگری که در بخش قبلی به آن اشاره نشد امکان فوکوس لمسی در حالت Live View است . در زمان عکاسی با عمق میدان کم انجام فوکوس با لمس صفحه‌نمایش و انتخاب نقطه موردنظر یکی از قابلیت‌های کاربردی اکثر دوربین‌های امروزی است.

چگونگی کار با لایو ویو

لایو ویو انتخاب مناسبی برای مشاهده عمق میدان خصوصاً در عکاسی ماکرو است

[relatedpost post=”107196″]

بخش بدی تصویر برای ترکیب‌بندی بهتر

امکان بخش‌بندی تصویر در حالت لایو ویو ، اگر نگوییم در همه دوربین‌ها می‌توانیم بگوییم در اکثر آن‌ها وجود دارد. در این حالت شما می‌توانید تصویر را به 9 بخش تقسیم کنید که انجام انواع شیوه‌های کادربندی ازجمله استفاده از قانون یک‌سوم و همچنین ترسیم دقیق خط افق را تسهیل می‌نماید. وجود این خطوط همچنین به شما نقاط مؤثر نمایش سوژه‌ها که محل برخورد خط‌ها هستند را به شما نشان می‌دهد. برخی دوربین‌ها نیز امکان نمایش نقاط بیش‌ازحد روشن و یا بیش‌ازحد تیره تصویر را نیز دارند که شما را در نورسنجی یاری خواهد کرد.

لایو ویو دوربین چگونه استفاده می شود

ضعف‌های استفاده از لایو ویو کدم‌اند؟

البته لایو وی معایب زیادی ندارد و برخی از معایب نیز در برخی دوربین‌ها کمتر دیده می‌شود ، اما نباید فراموش کرد که این امکان کاربردی خالی از اشکال نیست.

  • نویز

نویز از مواردی است که می‌تواند تمرکز شما را از سوژه اصلی منحرف کند. این مورد در زمان عکاسی در نور کم و خصوصاً در دوربین‌های ارزان‌تر دیده می‌شود. در چنین حالتی ممکن است منظره یاب انتخاب مناسب‌تری باشد.

  • سوژه‌های متحرک

همان‌طور که گفته شد استفاده از لایو ویو در استودیو و برای سوژه‌های ثابت ایده‌آل است. اما دقیقاً در زمان عکاسی از سوژه متحرک ، مثل عکاسی ورزشی و یا یک اتومبیل در حال عبور ، Live View انتخاب مناسبی نیست و موجب کاهش سرعت عمل شما خواهد شد.

لایو ویو دوربین چیست

[relatedpost post=”16861″]

تمام شدن سریع‌تر شارژ باتری دوربین در حالت لایو ویو ، بزرگ‌ترین عیب این حالت است. عددی که برای شارژ دهی دوربین‌ها اعلام می‌شود معمولاً هیچ ربطی به حالت Live View ندارد. نکته مهم این است که اگر فکر می‌کنید از حالت نمایش زنده بیش‌ازاندازه استفاده می‌کنید ، حتماً باید چند باتری اضافه هم تهیه کنید و دوربین خود را هم پس از انجام عکاسی خاموش‌کنید!

لایو ویو نمایش زنده دوربین

کد تخفیف نورنگار

لایو ویو چگونه فعال می‌شود؟

حالت لایو ویو در دوربین‌های نیکون با فشردن دکمه LV و در دوربین‌های کانن با فشردن دکمه Start/Stop و یا دکمه‌ای که تصویر دوربین دوری آن درج شده فعال می‌شود. در دوربین‌های نیکون این دکمه فقط مختص Live View است ، اما در کانن زمانی که روی حالت فیلم‌برداری باشید ، همان دکمه کار شروع و پایان فیلم‌برداری را بر عهده خواهد داشت. در برخی دیگر از دوربین‌ها هم دکمه DISP کار فعال‌سازی لایوویو را بر عهده دارد.

لایو ویو Live View

جمع‌بندی

بسیاری از عکاسان ، خصوصاً آن‌هایی که قدیمی‌تر هستند و تجربه عکاسی با دوربین‌های آنالوگ را دارند هرگز از حالت لایو ویو استفاده نمی‌کنند و همیشه منظره یاب را ترجیح می‌دهند. اما درهرحال این حالت در برخی از موارد از منظره یاب کاربردی‌تر است. در صورت استفاده از این قابلیت در زمان مناسب خواهید دید که می‌توانید عکس‌های بهتری به ثبت برسانید.

 

 

نویسنده : سجاد آینه چی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *