دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش ایزو در عکاسی دیجیتال

تکنیک و ترفند
آموزش ایزو در عکاسی دیجیتال

آشنایی با تنظیمات ایزو در عکاسی

در این آموزش مختصر و مفید می خواهیم به ترتیب به سؤالات بالا پاسخ دهیم؛ بیایید با آموزش ایزو در عکاسی دیجیتال شروع کنیم.

خوانندگان مجله ما به طور مرتب سوالات زیر را در مورد ایزو می پرسند:

ایزو چیست و چرا مهم است؟

بهترین تنظیمات ایزو در عکاسی کدام اند؟

آیا همیشه باید پایین ترین مقدار ایزو را انتخاب کنیم؟

 

ایزو چیست؟

ایزو در عکاسی قدیمی

عکاسی قدیمی با استفاده از دوربین های آنالوگ (دوربین های نگاتیوی) انجام می شد که به وسیله فیلم های حساس به نور یا همان نگاتیو کار می کردند.

در عکاسی سنتی ایزو (یا ASA) نشان دهنده میزان حساسیت فیلم یا همان نگاتیو به نور بود. ایزو با استفاده از اعداد اندازه گیری می شد (احتمالا این اعداد را بر روی فیلم های نگاتیو دیده باشید – 100 ، 200 ، 400 ، 800 و غیره). هرچه این عدد کمتر باشد، حساسیت فیلم کمتر می شود و گرین های (دانه بندی فیلم های نگاتیوی) عکس هایی که می گیرید ریزتر و کمتر شده و در نتیجه عکس شما کیفیت و وضوح بهتری خواهد داشت.

عکاسی با دوربین های آنالوگ

ایزو در عکاسی دیجیتال

در عکاسی دیجیتال، ایزو حساسیت سنسور تصویر را اندازه گیری می کند.

اصول آن مانند همان فيلم عکاسی است؛ هرچه عدد ایزو کوچک تر باشد، حساسیت دوربین شما به نور كمتر خواهد بود و همچنین نویز عکس شما نیز کمتر می شود.

اعداد ایزو بزرگ تر بدان معنی است که سنسور دوربین شما نسبت به نور حساس تر شده است و به شما این امکان را می دهد که در مکان های تاریک تر، از دوربین خود استفاده کرده و عکاسی کنید. نتیجه انجام این کار، ایجاد نویز بیشتر در عکس شماست(اگرچه امروزه دوربین های عکاسی همواره در حال ارتقا هستند و بسیاری از آنها قادر به استفاده از تنظیمات ایزوی بالا هستند و تصاویری نیز که ثبت می کنند بسیار قابل قبول هستند).

برای مثال یکی از موقعیت هایی که ممکن است بخواهید از ایزو بالاتر استفاده کنید، عکاسی از یک اتفاق ورزشی داخل سالن (فضای بسته) است که در آن نور کم بوده و سوژه شما به سرعت در حال حرکت است. با انتخاب ISO بالاتر می توانید برای ثابت کردن حرکت از سرعت شاتر سریعتری استفاده کنید.

عکاسی از سالن ورزش در شب

[relatedpost post=”107652″]

تنظیمات ایزو در عکاسی و نویز تصویر

همانطور که گفته شد، نتیجه انتخاب تنظیمات ایزو بالاتر این است که نویز تصویر شما بیشتر می شود، به گونه ای که هر چه ایزو را بالاتر ببرید نویز تصویر شما نیز بیشتر خواهد شد.

این مسئله در دو عکس زیر نشان داده شده است. این عکس ها زوم شده اند. عکس سمت چپ با ایزو 100 و عکس سمت راست با ایزو 3200 گرفته شده است.

آموزش ایزو در عکاسی دیجیتال

آموزش ایزو در عکاسی دیجیتال

به طور کلی، ایزو 100، به عنوان یک ایزو نرمال یا استاندارد شناخته می شود و عکس های واضح و شفاف به شما می دهد (بدون نویز کم یا بدون نویز).

بیشتر افراد تمایل دارند دوربین های دیجیتال خود را در حالت خودکار (Auto Mode) قرار دهند که در آن دوربین بسته به شرایطی که در آن عکاسی می کنید، تنظیمات ایزو مناسب را انتخاب می کند (دوربین سعی خواهد کرد که ایزو را تا حد ممکن پایین نگه دارد)، اما بسیاری از دوربین ها نیز این فرصت را به شما می دهند که ایزو را خودتان انتخاب و تنظیم کنید.

اگر شما از حالت خودکار دوربین خود استفاده نکرده و یک ایزوی خاص را انتخاب کنید، متوجه خواهید شد که ایزو بر دیافراگم و سرعت شاتری که برای گرفتن یک عکس با نوردهی خوب مورد نیاز است نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر ایزو خود را بالا برده و از 100 به 400 تغییر دهید، متوجه خواهید شد که می توانید با سرعت شاترهای بالاتر و یا دیافراگم های کوچکتر عکاسی کنید.

[relatedpost post=”107079″]

مقایسه یک تصویر در عکسبرداری با حالت نویز و معمولی

سؤالاتی که هنگام تنظیم ایزو پیش می آید؟

هنگام انتخاب تنظیمات ایزو معمولا چهار سؤال زیر پیش می آید:

1)نور: آیا به سوژه موردنظر به اندازه کافی نور می تابد؟

2)نویز: آیا می خواهید یک عکس نویزدار بگیرید یا یک عکس بدون نویز؟

3)سه پایه دوربین: آیا می خواهید از سه پایه استفاده کنید؟

[relatedpost post=”62588″]

4)سوژه متحرک: آیا سوژه در حال حرکت است یا ثابت؟

اگر نور زیادی در محیط وجود داشته، سوژه شما ثابت باشد و بخواهیم در عکس کمی نویز وجود داشته باشد، بهتر است از یک سه پایه استفاده کنید و به طور معمول ایزو را روی مقادیر بسیار پایین تنظیم کنید.

اگر فضا تاریک باشد و عمدا بخواهید در عکس خود نویز داشته باشید، سه پایه نداشته باشید و یا سوژه شما در حال حرکت باشد. بهتر است ایزو دوربین را بالا ببرید زیرا این امکان را برای شما فراهم می آورد که با سرعت شاتر سریع تری عکاسی کنید، در حالی که نوردهی عکس شما همچنان خوب باشد. مطمئناً نتیجه این افزایش ایزو، عکس های با نویز بیشتر خواهد بود.

کد تخفیف نورنگار

موارد نیاز به ایزوی بالا

رویدادهای ورزشی داخل سالن

مکان هایی که سوژه شما به سرعت در حال حرکت است و حتی ممکن است نور کمی در فضا وجود داشته باشد.

عکاسی در شب

کنسرت ها

این مکان ها نیز معمولا کم نور بوده و اغلب نمی توان در آنها از فلاش استفاده کرد.

گالری های هنری، کلیساها و غیره

بسیاری از گالری های هنری قوانینی در برابر استفاده از فلاش دارند و استفاده از آنها مجاز نیست و البته در فضاهای بسته آنها، نور به اندازه کافی نیست.

عکس درگالری هنری

مهمانی های جشن تولد

فوت کردن شمع ها در یک اتاق تاریک می تواند یک عکس مناسبتی خوب به شما بدهد که با یک فلاش روشن خراب می شود. افزایش ایزو می تواند به ثبت صحنه کمک کند.

آموزش ایزو در عکاسی دیجیتال

آموزش ایزو در عکاسی دیجیتال

ایزو (ISO) یک فاکتور مهم در عکاسی دیجیتال است که اگر می خواهید کنترل بیشتری بر دوربین دیجیتال خود داشته باشید باید درک بیشتری از آن داشته باشید. تنظیمات مختلف را امتحان کرده و نحوه تاثیر آنها بر عکس های خود را مشاهده کنید، به خصوص در مورد دیافراگم و سرعت شاتر که به همراه ایزو، مثلث نوردهی را تشکیل می دهند، بیشتر یاد بگیرید.

کلید به دست آوردن نتایج مطلوب در هنگام عکاسی در نور کم، درک کمبود امکانات و در دست گرفتن کنترل دوربین است تا کاری که شما می خواهید را انجام دهد، نه نتیجه ای دوربین به شما اراه میدهد . با کمی کار و تمرین و توجه به نکات گفته شده در تنظیمات دوربین  می توانید در مکان های کم نور، عکس دلخواه خود را ثبت کنید.عکاسی در مکان های کم نور مانند غروب آفتاب به شما کمک میکند تا عکس زیبا و مورد دلخواه خود را ثبت کنید .

نویسنده : مهرنوش رحمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *