دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نقش نورکلیدی در ایجاد جذابیت در عکس چیست؟

تکنیک و ترفند
نقش نورکلیدی در ایجاد جذابیت در عکس چیست؟

یادگیری اصول عکاسی با نور کلیدی به شما کمک می‌کند افکت‌های زیادی خلق کنید و در هر زمینه‌ای بهترین عکس‌های ممکن را ثبت کنید. عکاسی در واقع نقاشی با نور است و شما می‌توانید با تغییر موقعیت تجهیزات نورپردازی و نور کلیدی کاری کنید ظاهر سوژه تغییر کند. از آنجایی که نحوه نورپردازی سوژه، نقش به سزایی در احساس کلی عکس شما دارد. اینکه در نورپردازی به خصوص استفاده از نور کلیدی استاد شوید، به شما کمک می‌کند دقیقا چیزی که مشتریانتان از شما انتظار دارند را به آن‌ها بدهید.

اصول عکاسی با نور کلیدی

نور کلیدی دقیقا چیست؟

با وجود اینکه نور کلیدی در اصل یکی از تکنیک‌های نورپردازی سینماتوگرافی بوده، امروزه یکی از تکنیک‌های متداول نورپردازی توسط عکاس‌های می‌باشد. همانطور که از نام این نوع نور مشخص است، نور کلیدی نور اصلی و یا اولیه شما هنگام عکاسی می‌باشد. بسته به سبک عکاسی و یا اهدافی که دارید شما می‌توانید از ترکیب نور کلیدی و چند نور دیگر برای نورپردازی قسمت‌های مختلف عکس استفاده کنید.

نور کلیدینور کلیدی شما می‌تواند در یک سطح افقی نسبت به دوربین قرار بگیرد و یا می‌توانید با قرار دادن منبع نور با زاویه 30 تا 60 درجه نسبت به دوربین از نور کلیدی سطح پائین و یا سطح بالا استفاده کنید. نور سطح بالا عموما یک ظاهر زیبا و ظریف در اختیار شما قرار می‌دهد و نور سطح پائین هم اگر به دنبال افکت کنتراست بالا و دراماتیک باشید برای شما مناسب است.

عکاسی با نور کلیدی سطح بالا

اگر بخواهید سایه‌ها را در تصاویر خودتان به پائین‌ترین سطح ممکن برسانید، نور سطح بالا بهترین روش است. اگر عکاسی را نقاشی با نور در نظر بگیرید، در نور سطح بالا سفیدی‌های روشن‌تری خواهید داشت، تون‌های نور و هایلایت بیشتری خواهید داشت و نیم‌تون‌ها و سایه‌ها نیز خیلی کمتر خواهند بود.

[relatedpost post=”105568″]

کاهش سایه‌ها بدین معنی است که سایه شما در صورتی که یک شخص باشد، کاملا یکدست و بدون هیچ‌گونه نقصی دیده می‌شود. عکاسی سطح بالا روشی برای نرم کردن چیزهایی مانند خطوط زیبایی و چین و چروک‌های سوژه می‌باشد؛ صرف نظر از اینکه سوژه شما چه کسی است نور سطح بالا باعث تملق در ظاهر آن می‌شود.

نور کلیدی سطح بالا

برای مثال اگر شما قصد عکاسی از خانواده را دارید، احتمالا باید از این نوع نور استفاده کنید. عکاسی با نور کلیدی سطح بالا یک مود روشن و شاد ایجاد می‌کند که برای پرتره‌های خانوادگی فوق‌العاده است. همچنین این نوع نور برای نورپردازی چند سوژه به صورت همزمان نیز مناسب است. به همین خاطر این نوع نور دقیقا چیزی است که شما هنگام عکاسی از یک خانواده و یا گروه در استودیو به آن نیاز دارید.

فوکوس در تاریکیاین نوع نور برای عکاسی پرسنلی یا عکاسی از حیوانات و هر نوع عکس دیگری که در آن مشتری می‌خواهد یک احساس مثبت ایجاد کند مناسب است. این توع تصاویر بیشتر از اینکه هنری باشند ممکن است تبلیغاتی به نظر برسند که برای برخی از انواع خاص عکاسی کاملا مناسب است.

به این موضوع فکر کنید:

بیشتر ترجیح می‌دهید یک حسابدار را با عکس لینکدین کاملا روشن استخدام کنید یا یکی را که عکس‌های دراماتیک و پر از سایه دارد؟ مشتری‌ها به شما اعتماد می‌کنند تا پیام درست را در تصاویری که برای آن‌ها می‌گیرید منتقل کنید. به همین خاطر آشنایی با نحوه استفاده از نور کلیدی برای اینکه مشتری‌ها به بهترین شکل دیده شوند خیلی مهم است.

یکی دیگر از ویژگی‌های استفاده از نور کلیدی سطح بالا این است که یک نور کاملا یکدست در صحنه ایجاد می‌کند. شما معمولا باید از یک سافت باکس و یا چتر بزرگتر برای پخش کردن نور استفاده کنید و باید آن را حداقل 1.5 دورتر از سوژه قرار دهید. با این روش شما سایه‌ها را تا حد ممکن حذف می‌کنید و در تمام سطح صحنه یک نور یکدست ایجاد می‌کنید.

[relatedpost post=”103863″]

استفاده از چتر عکاسی در تنظیم نورنیازی نیست نور را نسبت به سوژه خودتان خیلی بالا قرار دهید. معمولا قرار دادن نور به صورتی که زاویه آن 30 درجه باشد، بهترین فاصله است. با این روش می‌توانید پوست را کاملا صاف نشان دهید و بازتاب نور را نیز در چشم سوژه داشته باشید.

کد تخفیف نورنگار

عکاسی با نور کلیدی سطح پائین

گفتیم که عکاسی با نور کلیدی سطح بالا در اکثر شرایط بهترین راه حل شما است، اما عکاسی با نور کلیدی سطح پائین چطور؟ اگر می‌خواهید احساسات عکس شما خیلی زیاد باشد مطمئنا باید استفاده از این نوع نور را یاد بگیرید.

نور رامبرانتدرحالی که عکاسی با نور سطح بالا احساس شادمانی را در عکس‌های شما ایجاد می‌کند و روی تون‌های روشن‌تر تاکید دارد، نور کلیدی سطح پائین باعث می‌شود رنگ‌های تیره کاملا عمیق به نظر برسند، روی تون‌های تیره تاکید دارد و سایه‌های زیادی خلق می‌کند. در مقابل رنگ‌های سفید و هایلایت‌های عکس‌هایی که با این نوع نور گرفته شده‌اند خیلی کم خواهند شد. در کل تصاویری که با نور کلیدی سطح پائین گرفته می‌شوند سایه زیادی دارند، کنتراست آن‌ها بالاست و تاریک‌تر از عکس‌هایی هستند که با نور کلیدی سطح بالا گرفته شده‌اند.

کار کردن با عکس‌های کنتراست بالا و نور سخت یک چالش خوب برای هرعکاسی است که می‌خواهد مهارت‌های خودش را افزایش دهد. نتیجه عکاسی با نور استودیویی سطح پائین می‌تواند خیلی زیبا باشد و اگر به دنبال یک عکس دراماتیک و رمزآلود هستید، عکاسی با نور کلیدی سطح پائین بهترین راهکار برای شما می‌باشد.

نور کلیدی سطح پائین

تبدیل نور به سایه در عکس‌هایی که با کمک نور کلیدی سطح بالا گرفته شده‌اند خیلی نامحسوس است اما در عکاسی با نور کلیدی سطح پائین می‌تواند خیلی دراماتیک باشد.

روش‌های خلاقانه زیادی برای گرفتن یک پرتره با نور سطح پائین وجود دارد. این نوع نور می‌تواند باعث شود سوژه شما جدی و دراماتیک به نظر برسد و یا رمزآلود و جذاب باشد. در واقع این نوع نور باعث می‌شود تصاویر شما پر از احساسات مختلف باشد. اگر فتوژورنالیست هستید، این تکنیک کمک می‌کند تصاویر شما دیده شوند. در واقع نور سطح پائین کمک می‌کند سوژه شما خیلی مهم به نظر برسد.

ویژگی نورپردازی در عکاسیممکن است تمرکز شما روی عکاسی هنری باشد. در این صورت می‌توانید از نور کلیدی سطح پائین استفاده کنید تا قسمت‌های خاصی از سوژه را مخفی کنید و روی قسمت‌های دیگر آن تاکید کنید. برای مثال می‌توانید قسمت‌هایی از صورت سوژه را روشن کنید و قسمت‌های دیگر را کاملا در سایه بگذارید. یک پرتره کلوزآپ با نور کلیدی سطح پائین می‌تواند عکس خیلی قدرتمندی باشد. بهتر است هنگام عکاسی با نور کلیدی سطح پائین با ترکیب‌بندی عکس بازی کنید.

[relatedpost post=”93120″]

به دلیل افکت کنتراست بالایی که نور ردهی پائین ایجاد می‌کند برای عکاسی سیاه و سفید از آن استفاده کنید. برای مثال سیاه و سفید بودن یک پرتره با نور کلیدی سطح بالا تاثیر زیادی روی عکس نهایی نخواهد داشت اما یک پرتره با نور کلیدی سطح پائین با تمام کنتراست دراماتیکی که دارد اگر سیاه و سفید هم باشد خیلی زیبا به نظر می‌رسد.

انواع نورپردازی در عکساگر برای شما سوال است که چطور باید یک نور کلیدی سطح پائین را تنظیم کنید، در نظر داشته باشید که هدف شما تاکید روی کنتراست بین قسمت‌های تیره و روشن عکس است. به همین خاطر بهتر است منبع نور خودتان را نسبت به نور کلیدی سطح بالا به سوژه نزدیک‌تر کنید؛ به همین خاطر بهتر است از یک منبع نور کوچک‌تر با میزان پراکندگی کمتر استفاده کنید.

درمورد محل قرارگیری نور هم بهترین روش برای قرار دادن منبع نور نسبت به سوژه و دوربین این است که کمی با مکان قرارگیری آن کار کنید و چند عکس تستی بگیرید. البته در نظر داشته باشید اگر نور را خیلی پائین قرار دهید باعث خواهد شد سایه‌های غیرجذابی ایجاد کنید.

با اینکه عکاسی با نور کلیدی به عنوان یکی از تکنیک‌های استودیویی شناخته می‌شود، می‌توانید از آن برای عکاسی درفضای باز هم استفاده کنید. شما می‌توانید با نور سطح پائین یک پرتره و یا عکس خیلی خوب بگیرید و حتی یک منبع نور هم به همراه نداشته باشید. نور چراغ ماشین و یا آتش می‌تواند یک منبع نور سطح پائین برای عکاسی باشد.

 

نویسنده : محمد خزائی

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *