دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش جامع عکاسی مناظر (Landscape)

تکنیک و ترفند
آموزش جامع عکاسی مناظر (Landscape)

این سبک میتواند عکاسی از مناظر طبیعی و شهری یا عکاسی طبیعت ، مانند شهر در شب یا هر منظره زیبای دیگری باشد.

قاب تصویر را پر کنید!

پر کردن قاب تصویر، هنگامی که میخواهید یک عکس پرتره بگیرید کار چندان سختی به نظر نمی آید. هرچند که همین کار هم نیاز به شناسایی تکنیک ها و حوصله فراوان دارد. اما در بسیاری از موارد، کافیست یک تصویر بسته مناسب از سوژه را انتخاب کنید و به سادگی کار خود را پیش ببرید.

پر کردن قاب تصویر در مورد مناظر به این سادگی نیست، به خصوص اگر در مقابل شما چشم اندازی زیبا با فراوانی سوژه ها قرار گرفته باشد.

در این حالت، عکاس شروع به سوال میکند، که کدام سوژه برای نمایش به بیننده اثر مطلوب تر است. هنگام عکس برداری از یک منظره وسیع، وجود مناطق بیش از حد خالی در عکس، سوژه شما را کوچک و کوچک تر جلوه میدهد. هر چه سوژه کوچک تر به نظر بیاید، عکس شما هم تاثیر گذاری کمتری خواهد داشت. خبر خوب این است، راه حل چندان مشکل نیست، قاب تصویرتان را پر کنید!

عکاسی از آبشار

با کند کردن سرعت شاتر دوربین، میتوانید عکس هایی بی نظیر از مناظر تهیه کنید.

چگونه قاب تصویر را پر کنیم؟

به قول قدیمی ها، بعد از شنیدن هر خبر خوب، انتظار اخبار نه چندان خوب را هم داشته باشید! پر کردن مناسب قاب تصویر به این سادگی ها نیست. یک عکس شلوغ از منظرهای هر چند زیبا، لزوما یک عکس خوب محسوب نمی‌شود. در چشم انداز های وسیع تر، که میتوانند سوژه مناسبی برای عکاسان محسوب شوند به دنبال نقوش بگردید. عناصری با اشکال، رنگ ها و بافت های جذاب را دنبال کنید تا موفق تر باشید.

مثلا در یک چشم انداز جنگلی که تقریبا همه چیز سبز است، یافتن درخت هایی متفاوت، که به دلایل طبیعی یا در اثر برخورد نور آفتاب رنگ دیگری پیدا کرده اند، میتواند سوژه اصلی شما در تصویر باشد.

عکاسی طبیعت

میتوانید کاری کنیدکه دیگران، سوژه ای که شما دوست دارید را نگاه کنند.

اگر لنز زوم دارید حتما از آن استفاده کنید. بزرگنمایی به شما کمک میکند جزئیات غیر ضروری را از عکس خود دور کنید و تمرکز بیشتر را روی موضوع اصلی بگذارید. اگر لنز زوم ندارید، سعی کنید تا آنجا که ممکن است به سوژه مورد نظرتان نزدیک شوید. یکی دیگر از تکنیک های مفید، قرار دادن عناصر اصلی دورتر از مرکز تصویر است. مثلا سوژه های عکستان را در سمت چپ و راست یا بالا و پایین خطوط وسط تصویر قرار دهید.

[relatedpost post=”108079″]

سادگی، رمز موفقیت

در زندگی واقعی، هنگامی که کار ها پیچیده میشوند یا به سختی پیش می‌روند، توصیه می‌شود کار ها را آسان در نظر  بگیرید. مهم نیست در چه زمینه ای فعالیت می‌کنید، زمانی که امور بر خلاف میل شما است سعی کنید همه چیز را آسان کنید. این مشاوره عاقلانه در عکاسی هم کاربرد دارد. ساده نگه داشتن بر خلاف اسمش، ، به خصوص در شاخه عکاسی، اصلا کار آسانی نیست. زمانی که با منظره ای پر زرق و برق و رنگارنگ رو به رو می‌شوید، وسوسه انگیز است که تمام جزئیات را در عکس خود بگنجانید.

مشکل آن جا شروع میشود که دوربین ها بر خلاف چشمان ما، نمیتوانند در یک محیط آشفته، مواضع جذاب و قوی تر را تشخیص دهند. حداقل تا امروز که این مقاله نوشته می شود دوربینی با این قابلیت ساخته نشده است! به همین دلیل نیاز دارند تا با ساده سازی، به آن چیزی که سنسور های آن ها ثبت میکنند کمک کنیم.

به دنبال اشکال، خطوط و رنگ ها باشید، تا بدون غرق شدن در آنچه که میبینید، جذابیت را به اثرتان اضافه کنید.

مناطقی که نور و سایه در آن ها وجود دارند یکی از بهترین روش های جلب نظر و در عین حال ساده سازی تصویر هستند. یکی دیگر از تکنیک های موجود، سیاه و سفید کردن عکس یا استفاده از یک طیف نوری خاص هنگام عکاسی از مناظر است. اکثر دوربین های امروزی چنین قابلیتی را برای شما فراهم میکنند تا یک رنگ خاص را برجسته تر از بقیه در عکستان نمایش دهید. هر چند که بسیاری از عکاسان حرفه ای و حتی تازه کار، علاقه چندانی به این تکنیک ندارند و ترجیح میدهند، تصویری واقعی و نزدیک به رنگ های موجود در طبیعت را قاب بگیرند.

عکاسی از منظره

استفاده از طیف رنگ آبی، که زیبایی مه و آب دریاچه را چند برابر کرده است.

از خطوط استفاده کنید

استفاده به جا از خطوط، یکی از ساده ترین و در عین حال کاربردی ترین روش های موجود در عکاسی از مناظر است. در این میان، خطوط پیشرو یا رهبر کاربرد بیشتری دارند. تقریبا هر چیزی میتواند به عنوان خط پیشرو عمل کند. حصار، جاده، رد پا های به جا مانده در ماسه یا برف و یک صف از درختان که در مسیری جنگلی کنار هم قرار گرفته اند.

خطوط همگرا مانند مسیر های ریلی، که به نظر می رسد در فاصله ای دور به هم چسبیده اند، یا خطوط مستقیم و منحنی که می توانند تاثیر زیادی در بهبود کیفیت اثر شما داشته باشند. تمام این خطوط به بیننده کمک میکنند، درک بهتری از آنچه شما دیده اید و از آن عکس میگیرید پیدا کند.

در برخی از عکس ها، خطوط برجسته پس زمینه و پیش زمینه را به هم وصل میکنند و به عمق تصویر اثر بیشتری می دهند. همچنین می توانند با اتصال سمت چپ و راست عکس، به تعادل بیشتر اثر کمک کنند. به هر حال میتوانید از خطوط، برای هدایت چشم بیننده به آن چیزی که دوست دارید استفاده کنید.

[relatedpost post=”114148″]

ترکیب بندی عکاسی منظره

توجه کنید چگونه با استفاده از خطوط، مسیر مستقیم در حال حرکت به سمت خورشید به نظر می رسد.

عکاسی افقی و عمودی از مناظر

با وجود اینکه اکثر عکس های گرفته شده از طبیعت به صورت افقی هستند، اما نیازی نیست که خودتان را محدود کنید. بدیهی است که چشم ها و انگشتان عکاس، بیشترین کاربرد را در حرفه او دارند، اما سعی کنید با قلب و احساستان عکس بگیرید.

مخصوصا در مورد عکاسی از مناظر، گاهی باید فقط از احساس خود کمک بگیرید. مطمئنا بسیاری از مناظر، در قالب یک عکس افقی بیشتر به چشم می آیند و به بهترین شکل مشاهده می شوند. اما گاهی از اوقات میتوانید با چرخاندن دوربین و عکس گرفتن به صورت عمودی، اثر منحصر به فرد و جذابی خلق کنید. به ویژه زمانی که از مناظر مرتفع مانند کوه ها، آبشار یا ساختمان های بلند عکس میگیرید.

عکس های مناظر با فرمت عمودی، همچنین در مورد موقعیت هایی که عناصر جذابی در پیش زمینه خود دارید به کار می آیند. زمانی که آسمانی پر زرق و برق در مقابل خود دارید که ارزش قاب بندی را دارد، استفاده از فرمت عمودی جهت عکاسی ایده آل به نظر می رسد. برخی از عکاسان، از جمله مبتدی ها از گرفتن عکس های عمودی از مناظر واهمه دارند.

اگر از آن دسته از افراد هستید، سعی کنید خود را به چالش بکشید. به ازای هر عکس افقی که از چشم انداز مقابلتان میگیرید، یک عکس عمودی هم بگیرید و آن ها را با هم مقایسه کنید. لزوما هر عکس افقی از جنگل، یا هر عکس عمودی از یک آبشار بهتر از نمونه متقابلش نیست. پس سعی کنید با تمرین و مقداری صبر و حوصله در گرفتن عکس به هر دو صورت عمودی و افقی از مناظر مسلط شوید.

[relatedpost post=”83222″]

عکاسی منظره

فرمت عمودی عکس که آسمان، کوه و دریاچه را در قالب تکنیک تقارن به تصویر کشیده است.

از سه پایه استفاده کنید

هنگامی که شما یک دوربین دیجیتال حرفه ای خریداری کرده اید، خرید سه پایه عکاسی مناسب باید در بالای لیست خرید لوازم جانبی عکاسی باشد. یک سه پایه محکم و مناسب باعث افزایش کیفیت عکس ها و حتی خلاقیت و نوآوری در عکاسی می شود. یک سه پایه عکاسی به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به مدت طولانی از مناظر و آسمان خراش های شهر به راحتی عکسبرداری نمایید.

سه پایه برای عکاسی منظره

با استفاده از سه پایه، میتوانید بدون لرزش و طولانی تر از مناظر عکس بگیرید.

در این حالت شما فرصت زیادی برای عکاسی از تغییرات امواج دریا و یا ابرهای درحال حرکت خواهید داشت. ممکن است این فکر به ذهن شما برسد که فقط از یک دست خود برای نگهداشتن دوربین استفاده خواهید کرد، ولی همیشه هنگام عکاسی تکان ها و لرزش هایی وجود دارد که باعث تیرگی و تار شدن عکس ها می شود.

[relatedpost post=”107920″]

با استفاده از سه پایه عکاسی دیگر لازم نیست نگران کیفیت عکس های گرفته شده از مناظر، در صبح زود و یا نزدیک به غروب باشید، چون امکان تکان خوردن دوربینی که روی سه پایه مناسب نصب شده، نزدیک به صفر است. مگر اینکه آنقدر بد شانس باشید که دچار زلزله یا رانش زمین شوید!

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *