دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

باتوم لایت یا نور باتومی (Light Stick) چیست؟

چاپ
باتوم لایت یا نور باتومی (Light Stick) چیست؟

باتوم لایت چیست؟

باتوم لایت استوانه‌های LED هستند که از آن برای عکاسی استفاده می‌کنند. از این نور نمی‌توانید به‌عنوان نور اصلی برای نورپردازی استفاده کنید اما برای اجرای ایده‌های خلاقانهٔ عکاسی، گزینهٔ مناسبی هستند. گرچه نور آن‌ها کم نیست ولی شکل استوانه‌ای و کوچک بودن باتوم لایت باعث می‌شود که برای نورپردازی اصلی مناسب نباشد.

باتوم لایت چیست؟

از باتوم لایت برای تکنیک‌های نقاشی با نور و عکاسی‌های خلاقانه استفاده می‌شد ولی چون نوری نرم و یکنواخت تولید می‌کند امروزه به‌عنوان نور تکمیل‌کننده در عکاسی پرتره و عکاسی مدلینگ هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دمای رنگ نور باتوم لایت‌ها می‌تواند متغیر باشد و نور سرد یا گرم تولید کند. باتوم لایت معمولاً با باتری‌های قابل شارژ لیتیومی کار می‌کند.

مزیت‌های نور باتومی

باتوم لایت به‌خاطر مزایای متعددی که دارد، یکی از محبوب‌ترین منابع نوری برای عکاسی است. در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

مزایای باتوم لایت

تنظیم نور محیط

باتوم لایت‌ها انواع مختلفی داشته و بیشتر آنها می‌توانند نورهای رنگی و طیفی از نورهای سردوگرم را تولید کنند. به همین دلیل می‌توانید با کمک آنها نور محیط را متناسب با نیاز خود تنظیم کنید. اگر دوست دارید عکس‌هایی با رنگ گرم‌تر بیندازید با اضافه‌کردن نور گرم، محیط مناسب را ایجاد کنید یا برعکس نور سرد ایجاد کنید.

برخی از انواع باتوم لایت‌ها به‌راحتی با گوشی هوشمند، کنترل می‌شوند. یعنی با اتصال گوشی خود به این منبع نور می‌توانید دمای رنگ را تغییر دهید و رنگ آن را عوض کنید. با کمک این کنترل از راه دور لازم نیست برای تنظیم کردن باتوم لایت مرتب از دوربین فاصله بگیرید.

سادگی و سرعت در استفاده

یکی از مهم‌ترین برتری‌های باتوم لایت به فلاش، آمادگی و سهولت آن برای استفادهٔ سریع است. برای استفاده از فلاش معمولاً باید تنظیمات اولیه‌ای انجام دهید که وقت شما را می‌گیرند؛ مثلاً باید پایه‌ها را تنظیم کنید، باتری متصل کنید، فلاش مناسب انتخاب کنید، آن را روی سافت باکس نصب کنید و…

اما برای استفاده از باتوم لایت کافی است یک باتوم لایت شارژ شده داشته باشید و هرجایی که خواستید از این نور استفاده کنید. فقط شاید گاهی اوقات لازم باشد که آن را به سه‌پایه وصل کنید. با استفاده از باتوم لایت در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید.

کوچک و کاربردی

باتوم لایت‌ها کوچک و جمع‌وجور هستند و به‌راحتی می‌توانید آنها را در کوله‌پشتی، همه‌جا همراه خود ببرید. استفاده از آنها راحت است و عملکرد پیچیده‌ای ندارند. بعضی از انواع باتوم لایت‌ها هوشمند هستند و برای روشن و خاموش‌کردن آنها حتی لازم نیست دکمه‌ای را فشار دهید و وقتی آنها را روی زمین بگذارید خاموش می‌شوند تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

کاربردهای باتوم لایت در عکاسی

نحوهٔ استفاده از باتوم لایت به خلاقیت شما بستگی دارد. با کمک این منبع نور می‌توانید عکس‌های خلاقانه بیندازید یا در رنگ و نور عکس‌ها، تنوع ایجاد کنید. در ادامه به چند مورد از کاربردهای باتوم لایت اشاره می‌کنیم که می‌توانند ایده‌ای برای خلاقیت بیشتر شما باشند.

کاربردهای باتوم لایت در عکاسی

نورپردازی برای عکاسی پرتره

عکاسی پرتره با نور ملایم یا نور سافت مثل نوری که از سافت باکس و چتر عکاسی به دست می‌آید بهترین نتیجه را دارد. نور حاصل از باتوم لایت کاملاً سافت نیست ولی شدید هم نیست. در واقع نور مسطحی است که فقط از یک‌جهت می‌تابد.

بیشتر بخوانید:

نورپردازی برای عکاسی پرتره

اگر درجه دمای رنگ باتوم لایت را روی ۵۵۰۰ کلوین قرار دهید نوری بسیار نزدیک به نور طبیعی و نور فلاش‌های استودیویی دریافت می‌کنید. این نور برای عکاسی پرتره بهترین نتیجه را دارد و عکس‌هایی بسیار نزدیک به رنگ طبیعی ایجاد می‌کند.

نورپردازی نمایشی با باتوم لایت

اگر باتوم لایت را در زاویه‌ای مناسب نسبت به سوژه قرار دهید می‌توانید ظاهری متفاوت از سوژه ثبت کنید. با اضافه‌کردن این نور می‌توانید عکس‌های ترسناک، رمانتیک، طبیعی و… بگیرید. کافی است که با زاویهٔ نگه‌داشتن باتوم لایت بازی کنید و زوایای مختلف را تجربه کنید.

با باتوم لایت می‌توانید برای عکاسی پرتره نورپردازی رامبران (Rembrandt lighting) را اجرا کنید. این سبک نورپردازی صدها سال است که در نقاشی مورداستفاده قرار می‌گیرد و کم‌کم راه خود را به دنیای فیلم‌برداری و عکاسی هم باز کرده است.

روش دیگر نورپردازی با باتوم لایت، برای پرتره‌هایی است که می‌خواهید در آن احساس ترس را به بیننده منتقل کنید؛ در این روش می‌توانید باتوم لایت را زیر صورت سوژه بگیرید. چون در طول روز معمولاً از این زاویه، نوری به‌صورت نمی‌تابد، پرتره‌ای که با این نورپردازی ثبت شود، فضایی ترسناک و متفاوت دارد.

پرکردن نور محیط

گاهی اوقات برای عکاسی پرتره به کمی نور نیاز دارید که روی صورت بتابد. با کمک باتوم لایت به‌سادگی می‌توانید این نور را در هر قسمتی از صورت که نیاز بود، ایجاد کنید. یکی از مزایای باتوم لایت این است که به‌راحتی می‌توانید آن را هرجایی که خواستید نگه دارید. ولی برای اطمینان و راحتی می‌توانید آن را روی سه‌پایه هم نصب کنید.

البته فلاش‌ها هم کاربرد مشابهی دارند ولی حمل‌ونقل باتوم لایت و نگه‌داشتن آن در هر نقطه‌ای که دوست دارید، راحت‌تر است. باتوم لایت هم به شکل قابل‌حمل و هم به‌صورت ثابت و روی سه‌پایه قابل‌استفاده است.

نورهای رنگی در عکاسی از محصول

اگر پس‌زمینهٔ جذاب و زیبایی برای عکاس از محصول ندارید، می‌توانید با افزودن نورهای رنگی، تصاویر جذاب‌تری از محصولات ثبت کنید. از رنگ‌های مختلف استفاده کنید و از تجربه‌کردن نترسید. دماهای مختلف را امتحان کنید و نتیجه را با هم مقایسه کنید. گاهی افزودن یک نور رنگی می‌تواند حال و هوای یک عکس را به‌کلی عوض کند.

برای نورپردازی رنگی در عکاسی از محصول می‌توانید از چرخهٔ رنگ کمک بگیرید. مثلاً اگر مجموعه‌ای از محصولات آبی‌رنگ برای عکاسی دارید، اضافه‌کردن نور مکمل مثلاً از طیف نارنجی و زرد می‌تواند ظاهر زیبایی در عکس ایجاد کند. برای یادگرفتن اصول عکاسی از محصول میتوانید از مطلب آموزشی موجود در مجله نورنگار استفاده کنید.

استفاده در عکاسی نجومی

در عکاسی‌های نجومی برای ثبت آسمان شب به زیباترین شکل ممکن، از هیچ منبع نوری بزرگی نباید استفاده کنید. حالا در این شرایط اگر بخواهید از یک سوژه با پس‌زمینه‌ای از آسمان شب عکس بگیرید، لازم است که جلوی تصویر یا سوژه را نورپردازی کنید. با باتوم لایت می‌توانید نور کم و ملایم لازم برای نورپردازی چنین عکس‌هایی را تأمین کنید.

نقاشی با نور

نقاشی با نور یکی از تکنیک‌های خلاقانه و زیبای عکاسی است. در این تکنیک، باید از یک منبع نوری برای خلق نقاشی‌های نوری استفاده کنید. باتوم لایت می‌تواند منبع خوبی برای این سبک عکاسی باشد و تنوع رنگ آن می‌تواند فرصت را برای خلاقیت‌های بیشتر فراهم کند.

نقاشی با نور

مکمل نورهای استودیویی

باتوم لایت به‌تنهایی نمی‌تواند برای نورپردازی استودیویی مورداستفاده قرار بگیرد اما مکمل خوبی برای تجهیزات استودیو است. گاهی اوقات که به نورپردازی هم‌زمان سوژه و پس‌زمینه نیاز دارید، باتوم لایت می‌تواند کارتان را راه بیندازد.

کد تخفیف نورنگار

معرفی چند مدل باتوم لایت

در ادامه چند مدل باتوم لایت موجود در بازار را معرفی می‌کنیم. باتوم لایت‌ها تنوع قیمتی زیادی دارند و باتوجه‌به بودجه‌ای که در نظر دارید می‌توانید گزینهٔ مناسبی را برای خرید انتخاب کنید.

نور ال‌ای‌دی انرژی تیوب  YC Onion Energy Tube

این باتوم لایت یکی از محصولات شرکت YC Onion است. نور ال‌ای‌دی انرژی تیوب  YC Onion Energy Tube با باتری لیتیومی کار می‌کند. شارژ شدن باتری، یک و نیم تا دو ساعت طول می‌کشد و با این مدت شارژ کردن باتری می‌توانید ۴۵ دقیقه تا یک ساعت از باتوم لایت استفاده کنید.

نور ال‌ای‌دی انرژی تیوب  YC Onion Energy Tube

این باتوم لایت از ۱۶۶ چراغ ال‌ای‌دی تشکیل شده و ابعاد آن ۲۷ در ۴ سانتی‌متر است و وزن آن ۲۳۵ گرم است. با این وزن کم و ابعاد مناسب، به‌راحتی می‌توانید آن را همه‌جا همراه دوربین ببرید و عکس‌های خلاقانه‌ای با آن ثبت کنید. دمای رنگ این باتوم لایت از ۳۲۰۰ تا ۶۵۰۰ کلوین، متغیر است و از طریق برنامه YC Onion می‌توانید آن را با گوشی هوشمند کنترل کنید.

نور ال‌ای‌دی هوشمند نانلایت دوتایی Nanlite PavoTube 15C kit RGBW LED Tube

این نور باتومی دارای باتری داخلی لیتیومی است. باتری این مدل تا دو ساعت شارژ نگه می‌دارد که مدت‌زمان قابل قبولی است. روی این باتوم نانلایت یک ال‌سی‌دی نمایشگر وجود دارد که با کمک آن می‌توانید باقیماندهٔ شارژ باتوم لایت را بررسی کنید و رنگ نور را تغییر دهید. پیچ‌های تنظیم دمای نور و شدت روشنایی هم روی آن قرار دارد.

نور ال‌ای‌دی هوشمند نانلایت دوتایی Nanlite PavoTube 15C kit RGBW LED Tube

این مدل از باتوم لایت‌های بلند بوده و طول آن حدود ۱۱۷ سانتی‌متر است و به‌خاطر باریک بودن، می‌توانید در هرجایی آن را جای دهید و در نورپردازی از آن استفاده کنید. به‌خصوص در قسمت‌هایی که امکان استفاده از سایر منابع نوری به‌خاطر محدودیت فضا، وجود ندارد.

وزن این باتوم لایت بالا است و به ۲ کیلوگرم می‌رسد. برای استفاده باید آن را روی پایه قرار دهید یا با آهنربای قوی، به سطوح آهنی بچسبانید. این ال‌ای‌دی در برابر ضربه مقاومت خوبی دارد ولی ضدآب نیست. عمر باتری آن زیاد است و می‌توانید آن را از راه دور کنترل کنید.

نور باتومی گودکس Godox LED RGB Light Stick LC500R

این نور باتومی محصولی از شرکت Godox یکی از انواع نورهای ثابت ال‌ای‌دی است که مثل سایر باتوم لایت‌ها با یک باتری داخلی قابل شارژ کار می‌کند. این مدل قابلیت تنظیم رنگ دارد و دمای رنگ قابل تنظیم آن بین ۲۵۰۰ تا ۸۵۰۰ کلوین است. باتری این مدل تا ۹۰ دقیقه شارژدهی دارد که مدت‌زمان معقولی برای کار با باتوم لایت است.

نور باتومی گودکس Godox LED RGB Light Stick LC500R

این مدل را می‌توانید روی پایه نصب کنید و با گوشی هوشمند از راه دور کنترل کنید. با کنترل وایرلس این مدل می‌توانید از بین افکت‌های مختلف نوری، هرکدام را که مناسب نورپردازی موردنظر شما بود انتخاب کنید. یک کیف هم برای حمل باتوم لایت در کنار این محصول عرضه شده است. طول این باتوم لایت حدود ۶۲ سانتی‌متر و وزن آن ۸۰۰ گرم است.

نتیجه‌گیری

در این مطلب از مجله نورنگار، به چند مدل از باتوم لایت‌های موجود در بازار، کاربرد و اهمیت استفاده از آنها اشاره شد. برای خرید انواع باتوم لایت می‌توانید به فروشگاه نورنگار مراجعه کرده و برای انتخاب بهتر، از مشاوره پیش از فروش ما بهره‌مند شوید.

نویسنده : نگار پورجواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
8 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه