دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای تنظیم زاویه دوربین در عکاسی

تکنیک و ترفند
راهنمای تنظیم زاویه دوربین در عکاسی

5 زاویه مهم عکاسی

از لحاظ فنی، زاویه‌های عکاسی زیادی برای انتخاب وجود دارد؛ این 5 زاویه جزو اصلی‌ترین زوایای دوربین عکاسی هستند که اگر بتوانید آن‌ها را به خاطر بسپارید، در هر موقعیتی می‌توانید عکس‌های خاص و چشم‌گیری را خلق کنید.

نمای چشم پرنده

زاویه دید چشم پرنده در تئوری ساده است؛ اما اغلب به‌سختی می‌توان آن را مشاهده کرد. برای استفاده از این زاویه عکاسی، باید بالاتر از سوژه‌تان قرار بگیرید. سپس به سمت پایین عکاسی کنید تا به عکس‌هایی مانند تصویر زیر برسید:

عکس‌هایی که با این زاویه گرفته می‌شوند، اغلب عالی به‌نظر می‌رسند، چراکه یکی از زاویه‌هایی است که کمتر کسی می‌تواند به چشم خود آن‌ها را ببیند. همچنین به‌دلیل عدم وجود المان‌های دیگر مثل انسان و درخت جزئیات زیادی را در اختیارتان قرار داده و سوژه‌تان در مرکز توجه است.

زاویه دید چشم پرنده به شما این امکان را می‌دهد که سوژه خود را در محیط‌های موردنظر نشان دهید که می‌تواند جذابیت و حتی روایت را به عکس‌هایتان اضافه کند.

این زاویه عکاسی همچنین یک راه عالی برای ایجاد تصاویر گرافیکی است؛ زیرا یک صحنه صاف و بدون عمقی ایجاد می‌شود که بر خطوط، اشکال و به‌خصوص سایه‌ها تأکید دارد. این موضوع یکی از دلایلی است که نمای چشم پرنده روشی بسیار محبوب برای ثبت عکس‌هایی از غذاست.

برای این‌که بتوانید به چنین زاویه دیدی دست پیدا کنید، باید بالاتر از سوژه‌تان قرار بگیرید. به‌عنوان‌مثال، از پله، بالکن یا نردبان بالا بروید و یک صحنه کاملی به‌همراه سوژه‌تان ثبت کنید؛ اما اگر می‌خواهید با این زاویه از یک منظره عکاسی کنید، اغلب تنها راه برای آن استفاده از پهباد است.

پهپادها هم یک گزینه مناسب برای این نوع عکاسی هستند. هرچند خرید پهپاد اولویتی برای عموم عکاسان ندارد اما برای آنهایی که می‌توانند از این زاویه عکاسی کنند یک فرصت طلایی است.

زاویه بالا

در زاویه بالا باید سوژه‌تان را شناسایی کنید، سپس چند سانتی‌متر بالاتر از آن قرار بگیرید. در تعریف شاید شبیه زاویه چشم پرنده به‌نظر برسد؛ اما در زاویه دید پرنده عکس‌ها کاملاً صاف و بدون عمق بودند و همچنین از ارتفاع بسیار بالایی عکاسی انجام می‌گرفت. در عکس‌های با زاویه بالا عمق وجود دارد و نیازی به ارتفاع‌های بسیار بالا نیست. به تصویر زیر توجه کنید:

این زاویه به‌راحتی قابل‌استفاده است. فقط کافی است بایستید یا دوربین خود را بالای سر خود نگه‌دارید؛ ولی توجه داشته باشید که زاویه بالا اغلب باعث می‌شود سوژه شما کوچک‌تر یا آسیب‌پذیرتر به‌نظر برسد. همچنین این زاویه به‌هنگام عکاسی پرتره می‌تواند سوژه شما را لاغرتر نشان دهد.

این یک راه عالی برای عکاسی از بچه‌هاست و همچنین توصیه می‌کنیم هنگام عکاسی از حیوانات خانگی از زاویه بالا کمک بگیرید.

رو در رو

در زاویه رو در رو لنز دوربینتان باید هم‌تراز با چشم سوژه‌تان باشد؛ یا اگر از یک گل عکاسی می‌کنید، باید هم‌تراز با وسط گل باشید.

این زاویه اغلب باعث ایجاد تصاویر بسیار جذابی می‌شود و به برقراری ارتباط بین سوژه و بیننده کمک می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، این زاویه یک راه فوق‌العاده برای این است که دنیای کوچک سوژه خود را به بیننده نشان بدهید. همچنین برای پرتره‌های استاندارد زاویه دید مناسبی است.

[relatedpost post=”117184″]

زاویه رو در رو در عکاسی از طبیعت هم کاربرد دارد. حتماً عکاسان حیات‌وحش و پرندگان را دیده‌اید که بر روی زمین دراز می‌کشند و دائماً در یک سطح با سوژه خود قرار گرفته و از آن عکاسی می‌کنند.

پس این زاویه کمی زحمت زیادی را می‌طلبد؛ اما در نهایت یک عکس خاص و منحصربه‌فرد از آن باقی می‌ماند.

زاویه پایین

همان‌طور که از نامش پیداست، عکاسی با زاویه پایین با قرار گرفتن زیر سطح چشم سوژه و عکاسی به سمت بالا صورت می‌گیرد. این یک زاویه بسیار محبوب برای بسیاری از عکاسان است؛ اما درعین‌حال گاهی می‌تواند سخت‌ترین نوع عکاسی هم باشد؛ چراکه ممکن است برای این‌که بتوانید از سطح چشم سوژه‌تان پایین‌تر قرار بگیرید باید دست به کارهای عجیب مثل کندن زمین بزنید.

از این زاویه می‌توانید برای ثبت یک صحنه بزرگ، وسیع و حتی حماسی استفاده کنید. عکاسان منظره اغلب دوست دارند از جلوه‌های با زاویه پایین برای تأکید بر عناصر کوچک پیش‌زمینه استفاده کنند و سپس چشم بیننده را به سمت پس‌زمینه‌ای خیره‌کننده سوق دهند.

[relatedpost post=”129367″]

به‌کمک زاویه پایین می‌توانید سوژه‌های آسیب‌پذیر یا کوچک را بزرگ‌تر نشان دهید. اغلب عکاسان از این تکنیک برای عکاسی از بچه‌ها بهره می‌گیرند.

توجه داشته باشید که برای این‌که بتوانید بهترین نتیجه را از عکاسی با زاویه پایین به دست آورید، بهتر است از لنزهای واید عکاسی مثل 35 میلی‌متر استفاده کنید.

نمای دید حشره

زاویه دید حشره به‌عنوان زاویه دید کرم هم شناخته می‌شود و دقیقاً مثل نامش عمل می‌کند:

در این زاویه تا جایی که می‌توانید باید پایین‌تر از سوژه خود قرار بگیرید و مستقیم به سوژه خود نگاه کنید.

این زاویه یکی از غیرعادی‌ترین زاویه‌هاست. بینندگان به‌ندرت چنین نمایی را در زندگی روزمره‌شان تجربه می‌کنند. به همین خاطر هم هست که چنین عکس‌هایی از جذابیت بالاتری برخوردارند.

دستیابی به زاویه دید حشره چندان آسان نیست. حتی گاهی غیرممکن است که از زیر یک سوژه بتوانید عکاسی کنید. به‌عنوان‌مثال، این گزینه به‌ندرت می‌تواند انتخاب مناسبی برای عکاسان منظره باشد؛ ولی اگر بتوانید این کار را انجام دهید، بدون شک یک عکس خیره‌کننده‌ای را ارائه خواهید کرد.

معمولاً از این زاویه می‌توان در زمین بازی بچه‌ها و از زیر دستگاه‌های بازی استفاده کرد و از بچه‌ها عکس گرفت. همچنین می‌توانید از زاویه دید حشره برای عکاسی معماری یا عکاسی از فضای داخلی ساختمان استفاده کنید.

نحوه استفاده از زاویه دوربین در عکاسی

برای این‌که بتوانید بهترین عکس را از آن خود کنید، توصیه می‌کنیم هنگام عکاسی از یک صحنه چند عکس از زوایای مختلف بگیرید. این کار خلاقیت شما را افزایش داده و به شما کمک می‌کند دیدگاه‌های جدیدی را کشف کنید.

در زیر یک نمونه از عکاسی با 3 زاویه مختلف را ارائه می‌دهیم.

در عکس بالا از زاویه بالا برای نشان دادن سوژه و گودال گلی که پشت سر او قرار دارد، استفاده شده است.

سپس عکاس یک عکس با زاویه رو در رو از سوژه گرفته تا احساسات او را به اشتراک گذارد.

در نهایت، با زاویه پایین عکاسی کرده تا لحظه را بزرگ‌تر و برجسته‌تر به‌نظر رساند. همچنین بر هیجانی که دختر کوچک در حین خوش‌گذرانی در گودال گلی احساس می‌کرد، تأکید کند.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی در رابطه با زاویه دوربین در عکاسی

در این مطلب سعی کردیم تا 5 زاویه مهم در عکاسی را به شما شرح دهیم. اگر بتوانید این پنج زاویه دوربین را به‌خوبی درک کنید و هرازگاهی تمرین کنید، می‌توانید از صحنات عادی روزمره عکس‌های الهام‌بخش و غیرقابل پیش‌بینی را به ثبت رسانید.

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *