021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

اهمیت فاصله کانونی در دوربین موبایل چیست؟

اهمیت فاصله کانونی در دوربین موبایل چیست؟

فاصله کانونی دوربین موبایل چیست؟

قبل از اینکه بتوانیم فاصله کانونی دوربین موبایل را بررسی کنیم، مهم است که بدانیم  فاصله کانونی چیست و چه تأثیری در عکاسی دارد. شناخت این مفهوم به شما کمک می‌کند تا نحوه عملکرد آن در تلفن‌های هوشمند بهتر درک کنید.

«فاصله کانونی» که بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود، به فاصله بین سنسور دوربین و جایی که نور همگرا می‌شود و تصویر را درون لنز متمرکز می‌کند، اشاره دارد. بگذارید کمی ساده‌تر توضیح بدهیم تا درک درست‌تری از آن داشته باشید.

نور در خطوط موازی حرکت می‌کند. اگر یک عدسی محدب در مقابل آن قرار بگیرید، اشعه‌های نور موازی به هم نزدیک می‌شوند و به سمت یک نقطه، نقطه کانونی، خم می‌شوند.

فاصله کانونی دوربین موبایل چیست؟

اما در یک لنز دوربین معمولی، همه چیز به این سادگی نیست. به‌جای گذر از یک لنز، نور باید از بین چند لنز مقعر و محدب عبور کند که قبل از رسیدن به نقطه کانونی چندین بار نزدیک شده و یا واگرا می‌شوند. هنگامی که تنظیمات دوربین در حالت فوکوس است، فاصله محل همگرایی نور در لنز تا سنسور تصویر، فاصله کانونی نام دارد.

بنابراین، اگر گفته شود فاصله کانونی دوربین موبایل 28 میلی‌متر است، بدین معناست که در شدیدترین فوکوس، نور در لنز 28 میلی‌متر بالاتر از سنسور همگرا می‌شود. اگر لنز دارای فاصله کانونی 50 میلی‌متر باشد، نور بعد از همگرا شدن، تصویر را در فاصله 50 میلی‌متری از سنسور متمرکز می‌کند.

چرا فاصله کانونی دوربین موبایل اهمیت دارد؟

فاصله کانونی یک لنز چه در دوربین موبایل و چه در دوربین حرفه‌ای عددی مهم است، زیرا از طریق آن می‌توانید زاویه دید (که به آن میدان دید نیز گفته می‌شود) و بزرگ‌نمایی لنز را مشخص کنید. 

هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد، جزئیات صحنه کمتر نشان داده خواهد شد و سوژه شما در تصویر برجسته‌تر خواهد بود. این امر برای عکاسی پرتره مناسب است، جایی که توجه به شخص است، نه مناظر. در مقابل فاصله کانونی کوتاه به شما زاویه دید وسیعی می‌دهد که برای ثبت عکس از مناظر خوب عمل می‌کند.

چرا فاصله کانونی دوربین موبایل اهمیت دارد؟ 

بنابراین، باتوجه‌به عملکرد فاصله کانونی دوربین موبایل، نادیده‌گرفتن آن حتی برای خرید گوشی موبایل نیز درست نیست، چون که با همین اعداد می‌توانید از کیفیت تصاویر مطمئن شوید. البته معیارهای دیگری نیز وجود دارد که در مقاله  «آموزش تمام نکاتی که برای مقایسه دوربین موبایل نیاز دارید» به‌صورت مفصل به آن پرداخته‌ایم.

تفاوت فاصله کانونی در گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های حرفه‌ای

باتوجه‌به محدودیت سازندگان برای تعیین حافظه، کاهش قطر گوشی و کوچک بودن دوربین‌های موبایل، از سنسورهای کوچکی در مقایسه با دوربین‌های DSLR  فول فریم استفاده می‌شود. در نتیجه فاصله واقعی بین جایی که تصویر در داخل لنز متمرکز است تا جایی که روی سنسور گرفته شده است بسیار کوتاه است.

تفاوت فاصله کانونی در گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های حرفه‌ای

باتوجه‌به مواردی که گفتیم شاید بپرسید که باتوجه‌به تعریف فاصله کانونی برای داشتن عدد 50 یا 26 میلی‌متر، گوشی باید حداقل قطری برابر با این اعداد داشته باشد که برای یک ضخامت یک گوشی عدد بسیار بزرگ است!

باید گفت اعدادی که در مشخصات یک گوشی برای  فاصله کانونی ذکر می‌شود به‌نوعی معادل‌سازی است. یعنی وقتی به مشخصات دوربین گوشی‌های هوشمند نگاه می‌کنید و می‌بینید که دارای یک دوربین با لنز 24 میلی‌متری است، اساساً بدان معناست تصاویر ثبت شده با آن مشابه تصاویری است که یک دوربین dslr فول فریم با یک لنز 24 میلی‌متری می‌گیرد.

تفاوت عمده فاصله کانونی دوربین موبایل و زاویه دید

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، فاصله کانونی با آنچه به‌عنوان زاویه دید معروف است پیوند تنگاتنگی دارد. اگر لنز شما فاصله کانونی کمتری دارد، یعنی زاویه دید وسیعی خواهید داشت و بنابراین بیشترین جزئیات را از یک صحنه را می‌بینید.

فاصله کانونی با عدد بزرگ‌تر هم به این معنی است که میدان دید شما کاهش می‌یابد و سوژه شما مشخص‌تر می‌شود. 

فاصله کانونی دوربین موبایل و زاویه دید در لنز‌های گوشی‌های هوشمند

پاسخ به اینکه هر لنزی با فاصله کانونی مشخص چه زاویه دیدی می‌دهد، دشوار است، زیرا دستگاه‌های مختلف لنزهای متفاوتی دارند. همچنین، گوشی‌های هوشمند با بیش از یک دوربین، لنزهایی با فاصله کانونی متفاوت دارند. در جدول زیر فاصله کانونی معمولی دوربین‌های مختلف تلفن‌های هوشمند و زاویه دیدی که به شما می‌دهند مشخص شده است.

فاصله کانونی دوربین موبایل و زاویه دید در لنز‌های گوشی‌های هوشمند

این اندازه‌گیری‌ها تقریبی هستند  و نمونه‌هایی را در بین گوشی‌های گوشی هوشمند می‌توانید پیدا کنید که این اعداد را نقض کند. به طور مثال با پیشرفت‌هایی که در حوزه تکنولوژی شاهدیم، بعید نیست که تلفن‌های هوشمند با دوربین‌هایی داشته باشیم که دارای لنز تله فوتو با فاصله کانونی هستند که دوبرابر لنزهای واید است.

استفاده از یک لنز جانبی چگونه بر فاصله کانونی دوربین موبایل تأثیر می‌گذارد؟

گرچه شما می‌توانید لنزهای مختلفی را برای گوشی خود بخرید، مانند لنز ماکرو، اولترا واید، ولی ازآنجاکه دوربین اصلی یک موبایل بهترین مشخصات را در بین دوربین‌های موبایل دارد، بیشتر لنزهای دوربین گوشی‌های هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به دوربین اصلی متصل شوند تا از کیفیت تصویر آن استفاده کنند.

استفاده از یک لنز جانبی چگونه بر فاصله کانونی دوربین موبایل تأثیر می‌گذارد؟ 

فاصله کانونی دوربین موبایل در اکثر دوربین‌های گوشی بین 24 تا 27 میلی‌متر است. با استفاده از این دوربین‌ها می‌توانید عکس‌های عریضی بگیرید که صحنه وسیعی را ثبت خواهد کرد. اما با خرید لنز دوربین موبایل و استفاده از آن، می‌توانید زاویه دید متفاوتی داشته باشید.

به‌عنوان‌مثال، اگر یک لنز تله فوتو 58 میلی‌متری (که دارای زاویه دید کمی است) را به یک دوربین  موبایل با فاصله کانونی 26 میلی‌متری متصل کنید، دیگر نباید توقع ثبت صحنه وسیعی داشته باشید، زیرا این لنز زاویه دید کوچک‌تری داشته و فقط در بزرگ‌نمایی به شما کمک خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

اگر قصد دارید هنگام عکاسی از لنزهای اضافی استفاده کنید، باید مراقب باشید. لنزهای ارزان‌قیمت ممکن است از لحاظ اقتصادی به‌صرفه باشند اما اغلب با وجود توانایی‌های نوری دوربین گوشی، تصاویری با کیفیت پایین را ثبت می‌کنند. دو برندی که لنزهای باکیفیتی را مخصوص عکاسی و حتی فیلم‌برداری با موبایل تولید می‌کنند، بیت پلی و زایس هستند. اگر برای تغییر فاصله کانونی دوربین موبایل به لنز نیاز دارید، می‌توانید به فروشگاه نورنگار مراجعه کرده و با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *