دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

فاصله کانونی چیست؟ تعریف شفاف و دقیق

سوالات پر تکرار
فاصله کانونی چیست؟ تعریف شفاف و دقیق

فاصله کانونی چیست؟

فاصله بین نقطه کانونی نسبت به سنسور، فاصله کانونی «Focal Length» نام دارد. هر چه فاصله کانونی عکاسی بیشتر باشد، تصویر داخل دوربین حالت بزرگنمایی بیشتری دارد. همچنین فاصله کانونی یک لنز عددی است که بر حسب میلی متر اندازه گیری می‌شود و تعیین می‌کند که لنز چقدر زاویه باز یا تله فوتو دارد.

برای اکثر عکاسان، فاصله کانونی اولین چیزی است که باید در هنگام انتخاب لنز در نظر گرفت، زیرا ارتباط مستقیمی با زاویه دید دارد. این فاصله اولین عددی است که در نام اکثر لنزهای موجود در بازار مشاهده می‌شود. فاصله کانونی عکاسی در زمانی که عکاس از پشت دوربین به یک صحنه خاص نگاه می‌کند، تاثیر زیادی در انتخاب کادر مناسب خواهد داشت. به این ترتیب ؛ اما فاصله کانونی لنز دقیقا چیست؟ در این مقاله به طور کامل به این موضوع می‌پردازیم.

فاصله کانونی چیست؟

در حالی که نور در یک پرتو مستقیم حرکت می‌کند، هنگامی عبور از یک عدسی می‌شکند و در یک نقطه به نام نقطه کانونی یا کانون عدسی متمرکز می‌شود. فاصله بین نقطه کانونی نسبت به سنسور، فاصله کانونی (Focal Length) نام دارد. مهمترین ویژگی در مورد فاصله کانونی این است چه ویزگی دارد.

فاصله کانونی
انواع مختلف فاصله کانونی در تصویر تاثیر گزار است.

فاصله کانونی دو چیز اصلی را در مورد هر لنز مشخص می‌کند که اولی بزرگنمایی و دومی زاویه دید هستند. هر چه فاصله کانونی عکاسی بیشتر باشد، تصویر داخل دوربین حالت بزرگنمایی یا فوکوس بیشتری دارد. فاصله کانونی یک لنز عددی است که بر حسب میلی‌متر اندازه گیری می‌شود و تعیین می‌کند که لنز چقدر زاویه باز (واید) یا تله فوتو دارد.

استفاده از فاصله کانونی در موقعیت‌های مختلف

عدد فاصله کانونی معمولاً در کنار لنز دوربین ذکر می‌شود. اگر همراه دوربین خود یک لنز دارید، احتمالاً چیزی شبیه به 18-55 میلی متر یا 24-105 میلی‌متر را خواهید دید. اعداد به فاصله بین لنز و سنسور تصویر در زمانی که سوژه در فوکوس است اشاره دارد. هر چه فاصله کانونی کوتاه‌تر باشد، زاویه دید بازتر خواهد بود؛ بنابراین یک لنز 18 میلی‌متری تصویر عریض‌تری نسبت به لنز 55 میلی‌متر به شما می‌دهد.

به‌عنوان یک قانون کلی، بیشتر تصاویر منظره با لنزهای زاویه باز گرفته می‌شوند، زیرا این امکان را به عکاس می‌دهد تا بیشتر صحنه در کادر دوربین قرار گیرد؛ اما وقتی هدف گرفتن عکس پرتره از هدف است، فاصله کانونی بیشتر می‌شود و معمولاً حدود 50 میلی‌متر خواهد بود. اگر هدف عکاسی ورزشی یا حیات وحش است، لنز تله فوتو استفاده می‌شود که نزدیک به 200 میلی‌متر یا حتی بیشتر خواهد بود.

فاصله بین نقطه کانونی نسبت به سنسور، فاصله کانونی «Focal Length» نام دارد. هر چه فاصله کانونی عکاسی بیشتر باشد، تصویر داخل دوربین حالت بزرگنمایی بیشتری دارد. همچنین فاصله کانونی یک لنز عددی است که بر حسب میلی متر اندازه گیری می‌شود و تعیین می‌کند که لنز چقدر زاویه باز یا تله فوتو دارد.

معرفی انواع لنز برحسب فاصله کانونی

نوع لنز را می‌توان براساس اندازه فاصله کانونی عکاسی انتخاب کرد. این موضوع به شما کمک می‌کند تا برحسب نیاز خود به سراغ لنز مناسب بروید. در ادامه به انواع لنز براساس فاصله کانونی اشاره می‌کنیم:

انواع لنز کانونی
موارد مختلفی در تایین مدل لنز و نام آن تاثیرگزار می باشد.

لنزهای فوق عریض

لنزهای فوق عریض یا اولترا واید لنزهایی با فاصله کانونی کمتر از 24 میلی‌متر هستند. این لنزها با زاویه دید وسیعی به عکاس امکان می‌دهند که وسعت زیادی از صحنه را در کادر خود قرار دهند. به این ترتیب، این لنزها معمولاً برای استفاده‌های تخصصی‌تر مانند عکاسی ورزشی و اکشن، نمای نقطه دید (POV) یا صحنه‌های بسیار بزرگ مانند آسمان شب مناسب هستند.

لنزهای واید

لنزهای واید لنزهایی با فاصله کانونی بین 24 تا 35 میلی متر هستند. آنها زاویه دید گسترده‌ای را ارائه می‌دهند که امکان قرار دادن بیشتر صحنه در کادر را فراهم می‌کند. لنزهای واید از تحریف پرسپکتیو که در لنزهای فوق عریض دیده می‌شود جلوگیری می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا این لنزها برای عکاسانی که می‌خواهند چشم اندازهای وسیع، آسمان خراش‌های بلند و سایر موارد را بگیریند، انتخاب عالی باشند.

لنزرهای استاندارد

لنزهای استاندارد یا معمولی لنزهایی با فاصله کانونی معادل بین 35 تا 70 میلی‌متر هستند که زاویه دیدی نزدیک به چشم انسان دارند. این فاصله کانونی مورد علاقه عکاسان مستند و خیابانی است، زیرا واقعی‌ترین تصویر از سوژه را ارائه می‌دهند. چنین زاویه دید طبیعی باعث شده است تا لنزهای استاندارد کاربرد گسترده‌ای داشته باشند و به همین دلیل می‌توان آنها برای ژانرهای مختلف استفاده کرد.

لنزهای تله فوتو

لنزهای تله فوتو لنزهایی با فاصله کانونی معادل بین 135 تا 400 میلی‌متر هستند. بزرگنمایی بیشتر به عکاس امکان می‌دهد تا جزئیات یک صفحه را نمایش دهند. این لنزها برای انتخاب جزئیات خاص در یک صحنه وسیع عالی هستند و با فشرده سازی پرسپکتیو می‌توانند بین سوژه و پس زمینه جدایی بیندازد. لنزهای تله فوتو برای رویدادهای ورزشی، حیات وحش، کوهنوردی، پیاده روی و همچنین عکاسی پرتره مناسب هستند.

لنزهای سوپر تله فوتو

لنزهای سوپر تله فوتو لنزهایی با فاصله کانونی معادل بیش از 400 میلی‌متر هستند. این لنزها با بزرگنمایی زیاد برای کادربندی صحنه‌هایی مناسب هستند که نزدیک شدن به آنها غیرممکن است. به عنوان مثال، لنزهای سوپر تله فوتو در مواردی که حیوانی درنده در حال شکار است، بازیکن فوتبالی که در آن طرف زمین گلزنی می‌کند یا گرفتن تصویری زیبا از ماه در آسمان کاربرد دارند.

پارامترهالنزهای فوق عریضلنزهای وایدلنزهای استانداردلنزهای تله فوتولنزهای سوپر تله فوتو
فاصله کانونیکمتر از 24 میلی متربین 24 تا 35 میلی متربین 35 تا 70 میلی متربین 135 میلی متر تا 400 میلی متربیش از 400 میلی متر
زاویه دیدبیش از 84 درجهبین 24 تا 35 میلی متربین 63 تا 34 درجهبین 18 تا 6 درجهکمتر از 6 درجه
کاربرداکشن، داخلی، عکاسی از آسمانمنظره، عکاسی از آسمان، معماری، فضای داخلی، اکشن، پرترهمستند، خیابان، پرتره، منظره، سفرپرتره، ورزش، حیات وحشورزش، حیات وحش، عکاسی از آسمان

میدان دید و فاصله کانونی

یکی از مواردی که توسط فاصله کانونی لنز تعیین می‌شود، زاویه دید است که میزان عریض یا تله فوتوی یک لنز را مشخص می‌کند. زاویه دید بزرگ‌تر به این معنی است که لنز بیشتر صحنه داخل کادر را می‌گیرد. هر چه زاویه دید کوچک‌تر باشد، صحنه کمتری در کادر وجود دارد. به عنوان مثال، یک لنز تله فوتو 300 میلی‌متری میدان دید بسیار کمی در 6 متر خواهد داشت، اما می‌تواند تصویر بسیار زیبایی را از ماه در آسمان بگیرد.

میدان فاصله کانونی
هرچه میدان دید وسیع تری داشته باشیم در نتیجه فاصله کانونی متغیر خواهد بود.

زاویه دید و فاصله کانونی با هم نسبت عکس دارند، هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، زاویه دید باریک‌تر می‌شود. متغیر گم شده در اینجا این است که چه مقدار از صحنه نمایش داده شده توسط یک لنز را می‌توان ثبت کرد؟ برای اینکه بدانید یک لنز چقدر عریض یا تله فوتو خواهد بود، باید بدانید که اندازه سنسور دوربین چقدر است. اندازه سنسور دوربین تعیین می‌کند که چه مقدار از صحنه را در کادر خود ببینید. این بدان معناست که یک لنز 30 میلی‌متری همیشه زاویه باز نیست. یک دوربین با سنسور کوچک به عنوان تله فوتو عمل می‌کند.

تاثیر فاصله کانونی در عمق میدان در عکاسی چیست؟

هرچه یک لنز بازتر باشد، عمق میدان آن در یک دیافراگم مشخص بیشتر می‌شود. درحقیقت، عمق میدان تعیین می‌کند که چه بخشی از تصویر در فوکوس باشد. لنزهایی با فاصله کانونی بیشتر عمق میدان کمتری دارند، به این معنی که می‌توان روی یک شی خاص فوکوس کرده و آن را کل صحنه جدا کرد. لنزهای بسیار عریض می‌توانند همه چیز را از چند سانتی‌متر تا بی‌نهایت فوکوس ارائه دهند.

تاثیر فاصله کانونی در عمق میدان در عکاسی
فاصله کانون یکی از عوال تاثیر گزار در عمق میدان عکاسی است.
عمق میدان چیست؟

مقاله مرتبط: عمق میدان چیست؟

فاصله کانونی تاثیرگذار به چه معناست؟

فاصله کانونی تاثیرگذار (EFL) فاصله کانونی تحت تأثیر ضریب برش دوربین است. فاصله کانونی استاندارد چیزی است که سازنده روی لنز می‌نویسد؛ اما ضریب برش (Crop Factor) بر آن تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین فاصله کانونی تاثیرگذار مقدار واقعی حاصل از لنز روی دوربین با تنظیمات برش است. بسیاری از عکاسان با دو فاکتور برش معروف از جمله 1.6x برای Canon و 1.5x برای Nikon آشنا هستند.

همچنین فاصله کانونی تاثیرگذار به عنوان فاصله کانونی 35 میلی‌متری در یک دوربین فول فریم شناخته می‌شود. اگر عکاس بتواند در یک دوربین کراپ فریم معادل فاصله کانونی 35 میلی‌متری را ایجاد کند، توانسته فاصله کانونی تاثیرگذار را تعیین کند.

دسته بندی فاصله کانونی

با دسته بندی فاصله کانونی می‌توان درک بهتری نسبت به این موضوع به دست آورد. در ادامه به دسته بندی فاصله کانونی عکاسی اشاره می‌کنیم:

دسته فاصله کانونی
جدول معین کننده فاصله کانونی لنز

1. فاصله کانونی کوتاه

لنزهای با فاصله کانونی کوتاه در عکاسی معماری، مستند و منظره استفاده می‌شوند، زیرا زاویه دید وسیعی دارند. این لنزهای زاویه باز سوژه‌ها را کوچک‌تر نشان می‌دهند

2.فاصله کانونی استاندارد

اندازه 50 میلی‌متر به طور کلی فاصله کانونی استاندارد در نظر گرفته می‌شود که بیشترین نزدیکی را به میدان دید انسان دارد. فاصله کانونی نزدیک‌تر به 50 میلی‌متر انعطاف پذیر است و تقریباً برای همه ژانرهای عکاسی استفاده می‌شود؛ اما برای ژانرهای خاص که به لنزهای تخصصی نیاز است، این لنز مناسب نخواهد بود.

3.فاصله کانونی طولانی

فاصله کانونی لنز از 70 میلی‌متر تا 85 میلی‌متر و بالاتر معمولاً فاصله کانونی طولانی‌تری در نظر گرفته می‌شود و اغلب به آنها لنزهای تله فوتو می‌گویند. این موضوع به عکاسان اجازه می‌دهد تا فاصله بین خود و سوژه‌هایشان را حفظ کنند.

چه فاصله کانونی برای چه نوع عکاسی؟

مقاله مرتبط: چه فاصله کانونی برای چه نوع عکاسی؟

آیا فاصله کانونی تنها در عکاسی مهم است یا در فیلمبرداری هم اهمیت دارد؟

فاصله کانونی هم در عکاسی و هم در فیلمبرداری بسیار مهم است، زیرا به طور قابل توجهی بر کیفیت زیبایی شناختی تصاویر یا فیلم تأثیر می‌گذارد. فاصله کانونی در فیلمبرداری نه تنها بر عناصر بصری بلکه بر جنبه داستان گویی نیز موثر است. فواصل کانونی مختلف می‌توانمد احساسات مختلف را در فیلم نشان دهند. برای مثال، با لنزهای زاویه باز حس فضا و صمیمیت ایجاد می‌شود، در حالی که لنزهای تله فوتو می‌توانند احساسات درونی بازیگر را نمایش دهند. پس استفاده درست از فاصله کانونی می‌تواند مهارت کارگردان در یک موقعیت خاص از فیلم را نشان دهد.

اهمیت فاصله کانونی در دوربین موبایل چیست؟

مقاله مرتبط: اهمیت فاصله کانونی در دوربین موبایل چیست؟

سخن پایانی

لنزهای مختلف چیزهای زیادی را نشان می‌دهند. مقدار صحنه‌ای که یک لنز روی سنسور شما پرتاب می‌کند با فاصله کانونی آن کنترل می‌شود. لنزهایی با فاصله کانونی بالا صحنه را بزرگ نمایی می‌کنند و مقدار کمی از آنچه در کادر عکاس است را نشان می‌دهند. لنزهایی با فاصله کانونی کم چیزهای بیشتری از صحنه را در کادر دوربین نشان خواهند داد. درک فاصله کانونی لنز می‌تواند به عکاس در انتخاب لنز برای کاربرد مورد نظرش کمک شایانی کند.

سارا اسماعیلی

نویسنده :  سارا اسماعیلی

نوشتن در فضای وب به هنر همراه با تخصص نیاز دارد؛ تجربه سال‌ها نوشتن به عشق خلق محتوای کاربردی برای شما، هر روز علاقه و اعتماد به نفس را در من افزایش می‌دهد تا کلمات را دقیق‌تر برایتان کنار هم بچینم.

12 دیدگاه
  • مهلا گفت:

    سلام، دوربین من ۶d هست، لنز ۲۴_105. امروز حین عکاسی، وقتی دوربین رو به زمین یا به بالا میگرفتم فاصله کانونی رو به طور اتومات خودش تغییر میداد. در حالی که قبلا اینجوری نبود. کدوم تنظیمات رو باید تغییر بدم؟

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقت بخیر
      تغییر فاصله کانونی در دوربین 6D شما ممکن است به علت تنظیماتی باشد که به طور ناخواسته تغییر کرده‌اند. برخی از تنظیمات مرتبط با فاصله کانونی در دوربین 6D عبارتند از:
      1. حالت فوکوس خودکار (AF): مطمئن شوید که حالت فوکوس خودکار در دوربین شما فعال است و به درستی تنظیم شده است. برای اطمینان، می‌توانید حالت فوکوس را به حالت AF-S (One-Shot) تنظیم کنید که در آن دوربین فقط یکبار فوکوس می‌کند و سپس فوکوس را ثابت نگه می‌دارد.
      2. حالت انتخاب نقطه فوکوس (AF Point Selection): ممکن است تنظیمات مرتبط با انتخاب نقطه فوکوس نیز تغییر کرده باشد. در دوربین 6D، می‌توانید حالت انتخاب نقطه فوکوس را بر روی حالت اتوماتیک (Automatic AF Point Selection) قرار دهید تا دوربین به طور خودکار نقطه فوکوس را انتخاب کند.
      3. تنظیمات فوکوس پیش‌بینی (AF Microadjustment): اگر فاصله کانونی بین تصاویر قبلی و حال حاضر تغییر کرده است، ممکن است نیاز به تنظیم فوکوس پیش‌بینی داشته باشید. در دوربین 6D، می‌توانید از منوی تنظیمات فوکوس پیش‌بینی استفاده کنید تا فوکوس را به طور دقیق تنظیم کنید.
      4. تنظیمات حالت اندازه‌گیری (Metering Mode): برخی اوقات، تغییر حالت اندازه‌گیری نیز می‌تواند تاثیری بر فاصله کانونی داشته باشد. در دوربین 6D، می‌توانید از حالت اندازه‌گیری چندقطبی (Evaluative Metering) استفاده کنید که بر اساس تمامی نقاط فریم اندازه‌گیری را انجام می‌دهد.
      در هر صورت، پیشنهاد می‌کنم قبل از تغییر تنظیمات، دوربین را به حالت تنظیمات کارخانه (Factory Reset) برگردانید تا ممکن است تنظیمات خطایی در دوربین شما اعمال شده باشد.
      و اگر باز هم مشکل داشت میتونین با شماره 7356-021 با داخلی 103 -811 تکنسین فنی نورنگار تماس بگیرید

  • جابر گفت:

    عدد فاصله کانونی چگونه بدست میاد؟

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقتتون بخیر لنزتون چیه

  • محمد گفت:

    نوشتید “دو خط آبی رنگ در عکس فوق”
    ولی خطوط نارنجی هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *