دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

9 تا از تجهیزات ضروری برای عکاسی در شب

راهنمای انتخاب
9 تا از تجهیزات ضروری برای عکاسی در شب

ما در این مقاله از مجله نورنگار یک لیست 9‌ تایی از تجهیزات عکاسی در شب حتما باید در کیفتان داشته باشید آماده کردیم و قرار است درمورد تک‌تک آنها با هم صحبت کنیم.

دوربین داریم تا دوربین!

درست است که با هر دوربینی حتی دوربین گوشیتان هم می‌توانید در شب عکاسی کنید، اما مقایسه عکسی که با دوربین مناسب عکاسی در شب گرفته شده با عکسی که با دوربین‌های معمولی ثبت شدند نشان می‌دهد که نتیجه زمین تا آسمان فرق می‌کند.

شاید در بیشتر سبک‌های عکاسی مدل دوربین تاثیر خیلی زیادی در نتیجه کار نداشته باشد، ولی در عکاسی در شب داشتن دوربین مناسب واقعا تفاوت بسیار زیادی در نتیجه کار ایجاد می‌کند.

در کل برای عکاسی در شب به دوربینی نیاز دارید که حداقل 4 ویژگی زیر را داشته باشد:

  • قابلیت ثبت تصاویر با فرمت RAW را داشته باشد.
  • امکان تنظیمات دستی دوربین (فوکوس، نوردهی، وایت بالانس و…) را فراهم کند.
  • دارای حالت bulb برای نوردهی طولانی باشد.
  • در ایزو یا حساسیت‌های بالای 1600 عکس‌های بدون نویز بگیرد.

بیایید کمی دقیق‌تر ویژگی‌هایی که باید یک دوربین برای عکاسی در شب داشته باشد را بررسی کنیم.

پشتیبانی از فرمت RAW

اگر با هنر عکاسی سروکار دارید حتما نام فرمت raw به گوشتان خورده. فرمت raw تصاویر را بدون فشرده‌سازی و همان‌ طور که روی سنسور دوربین ثبت شده، ذخیره می‌کند. اینطوری کیفیت تصاویر حفظ می‌شود، اصلاح و ویرایش آن‌ها ساده‌تر است و از همه مهم‌تر میزان نویز دیجیتال عکس به حداقل می‌رسد.

تکنیک های کاهش نویز در عکاسی از شب

مقاله مرتبط: تکنیک های کاهش نویز در عکاسی از شب

تنظیمات دستی دوربین

ویژگی دوم که برای دوربین عکاسی در شب گفتیم تنظیمات دستی دوربین بود. دوربین‌های پیشرفته چند سال گذشته، با تنظیمات اتوماتیک خود، کار را برای عکاسان راحت‌تر از قبل کرده است. اما این تنظیمات جوابگوی نیاز شما در عکاسی در شب نیست.

یکی از تنظیمات مهم دوربین نوردهی و فوکوس است. نورسنج یا meter دوربین‌ها در روز که نور کافی وجود دارد می‌تواند به‌صورت خودکار مقدار نوردهی را محاسبه کند. مقدار فوکوس هم ارتباط مستقیمی با مقدار نوری که از لنز عبور می‌کند دارد.

اما هنگام عکاسی در شب که نور زیادی نداریم تنظیمات اتوماتیک دوربین هیچ کمکی به شما نمی‌کند (یا شاید اصلا کار نکنند) و حتما باید به شکل دستی میزان نوردهی و فوکوس دوربین را تنظیم کنید.

برای اینکه در تنظیم دستی دوربینتان بین صفحه‌های متعدد منوی دوربین سردرگم نشوید و با سرعت بیشتری تنظیمات دوربینتان را انجام دهید شرکت در کلاس‌های آموزش منوی دوربین آکادمی نورنگار و آشنایی دقیق و کامل با منوی می‌تواند مفید باشد.

حالت Bulb

همان طور که اشاره کردیم برای عکاسی در شب نیازمند نوردهی طولانی مدت هستیم تا ضعیف‌ترین نورها هم روی سنسور ثبت شوند. استفاده از حالت bulb در دوربین هم به همین درد می‌خورد. با استفاده از این حالت هر چند ثانیه که بخواهید می‌توانید دکمه شاتر را باز نگه دارید تا مقدار نوری که مدنظرتان است روی سنسور ثبت شود.

مقدار ISO

آخرین و مهم‌ترین نکته مقدار ایزو یا حساست دوربین است. یکی از بزرگترین قابلیت‌هایی که در یک دوربین برای عکاسی در شب می‌خواهید، عملکرد خوب در ایزوهای بالا است. برای عکاسی در شب باید مقدار ایزو (ISO) را حداقل روی عدد 1600 به بالا قرار دهید. از طرفی مقدار بالای ایزو باعث ایجاد نویز در عکس می‌شود و کیفیت تصویر با به شدت کاهش می‌دهد.

بیشتر دوربین‌های مدرن عملکرد خوبی در ایزو بالا دارند ولی هنگام خرید دوربین برای عکاسی در شب، برای اینکه مطمئن شوید دوربینتان در مقدار حساسیت‌های بالای نویز زیادی تولید نمی‌کند، بررسی تست‌های انجام شده توسط دو وب‌سایت DxOMark و DPreview می‌تواند برای انتخاب دوربین مناسب عکاسی در شب کمکتان کند.

بهترین دوربین‌های عکاسی در شب

دوربین‌هایی با سنسور کوچک مثل دوربین‌های کامپکت در نور کم نویز زیادی در تصویر ایجاد می‌کنند پس برای عکاسی در شب خیلی خوب نیستند. بیشتر دوربین‌های dslr و بدون آینه برای عکاسی در شب مناسب هستند، مخصوصا دوربین‌هایی با سنسور فول فریم.

دوربین‌های متنوع و زیادی برای عکاسی در شب وجود دارد که در ادامه چند مدل از آن‌ها را معرفی می‌کنیم ولی قبل از آن یک نکته مهم را بگویم.

لنزهای کیت روی دوربین‌های دیجیتالی معمولا برای عکاسی در شب خیلی کاربردی نیستند. با خرید لنز واید می‌توانید عکس‌های فوق‌حرفه‌ای از شب ثبت کنید. پیشنهاد می‌کنم قبل از خرید حتما نگاهی به راهنمای جامع خرید لنز برای عکاسی در شب بیندازید.

دوربین نیکون D810

  • اندازه صفحه نمایش 3.2 اینچ
  • سرعت عکاسی 5 فریم در ثانیه
  • حسگر فول فریم
  • حساسیت 12800 تا 64 و قابل گسترش تا 51200 تا 32

این دوربین یکی از بهترین دوربین‌های DSLR فول فریم نیکون است که برای عکاسی در شب مناسب است. دامنه ایزو این دوربین از 64 تا 12800 تنظیم می‌شود. تصاویری که با این دوربین ثبت شدند حتی در شرایط نوری بسیار ضعیف هم عکس‌هایی بدون نویز و شارپ هستند.

این دوربین نیکون بدنه محکم و بادوامی هم دارد که برای عکاسی در شرایط سخت خیال شما را راحت می‌کند.

برای دیدن مشخصات بیشتر و اطلاع از قیمت دوربین نیکون D810 به فروشگاه نورنگار مراجعه کنید.

دوربین سونی A7R III

  • سرعت عکاسی 10 فریم در ثانیه
  • دارای مانیتور 3 اینچی و لمسی
  • دارای لرزشگیر 5 محوره
  • حساسیت 100 تا 32000
  • حسگر فول فریم

این دوربین بدون آینه سونی کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای در نور کم دارد تا جاییکه می‌توانید با آن عکس‌های دقیقی از آسمان شب بگیرید و تمام زیبایی و ظرافت اجرام آسمانی را نشان دهید.

سنسور Exmor R CMOS که در این دوربین به کار رفته به آن اجازه می‌دهد نوردهی بیشتری نسبت به دوربین‌‌های دیگر داشته باشد. این دوربین با سرعت پردازش 1.8X یکی از سریع‌ترین پردازشگرها را در بین دوربین‌های بدون آینه دارد.

سرعت عکس‌برداری بالا، رزولوشن بالا، حسایت یا ایزو 1000 تا 32000 و… باعث شده تا خرید دوربین سونی A7R III یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عکاسی در شب باشد.

دوربین Canon EOS 6D Mark II

  • سرعت عکاسی 6.5 فریم در ثانیه
  • حسگر فول فریم
  • مانیتور 3 اینچی لمسی و متحرک
  • حساست 100 تا 40000

آخرین دوربینی که برای عکاسی در شب پیشنهاد می‌کنیم از برند کانن است. این دوربین کوچک‌ترین و سبک‌ترین دوربین کانن است که با رزولوشن 26.2 مگاپیکسلی و سنسور CMOS فول فریم، تصاویری شفاف و زیبا از آسمان و مناظر مختلف در شب تولید می‌کند.

پردازشگر تصویر DIGIC 7 روی این دوربین یکی از بهترین‌های موجود در بازار است. قیمت دوربین کانن EOS 6D MARK II در مقایسه با فول فریم‌های دیگر کانن بسیار کمتر است.

حداکثر میزان حساسیت این دوربین 40000 است و این همان دوربینی است که برای عکاسی در شب به آن نیاز خواهید داشت.

بهترین دوربین‌های عکاسی در شب؛ شکار تصویر از تاریکی

مقاله مرتبط: بهترین دوربین‌های عکاسی در شب؛ شکار تصویر از تاریکی

2. سه پایه مناسب، یار کمکی عکاس

سه‌پایه یکی دیگر از تجهیزات ضروری برای عکاسی در شب است. حتی اگر از بهترین لنزها و دوربین‌ها و تجهیزات هم استفاده کنید بدون استفاده از سه‌پایه کارتان لنگ است. دلیلش هم روشن است؛ در شرایط کم نور سرعت شاتر باید طولانی‌تر باشد و در این شرایط اگر سه‌پایه نداشته باشید، ثابت نگه داشتن دوربین غیرممکن است و عکس‌هایی که تحویل می‌گیرید پر از نویز و اعوجاج و تاری خواهد بود.

به علاوه برای نقاشی با نور، کادربندی دقیق و ثابت و عکاسی از بعضی زوایای خاص داشتن یک سه‌پایه مناسب از واجبات است.

خب، حالا باید ببینیم که به چه نوع سه‌پایه‌ای نیاز داریم.

اندازه، جنس و استحکام و تحمل وزن سه‌پایه 4 فاکتور مهم است که هنگام خرید سه پایه باید به آن توجه کنیم.

از نظر جنس، سه‌پایه‌ها یا از پلاستیک فشرده ساخته شدند یا آلومنیومی هستند یا از جنس فیبر کربن‌اند. سه‌پایه‌های کربنی بهترین و گران‌ترین نوع سه‌پایه هستند که استحکام بسیار بالایی دارند و اگر از لنزهای بزرگ و سنگین برای عکاسی در شب استفاده می‌کنید و توانایی مالی خرید این نوع را دارید هیچ کس مانع شما نمی‌شود!

یکی دیگر از مواردی که برای انتخاب سه‌پایه باید به آن توجه کنید میزان تحمل وزن سه‌پایه ا‌ست. یک سه‌پایه به جز اینکه باید بتواند وزن دوربین و لنز و تجهیزاتی که به آن اضافه می‌شود را به‌راحتی تحمل کند، باید حداقل دو برابر وزن دوربین سنگینی داشته باشد تا ثبات بیشتری در باد شدید و شرایط آب‌وهوایی نامساعد فراهم کند.

اندازه سه‌پایه عکاسی هم مهم است. بهتر است از سه‌پایه‌هایی استفاده کنید که پایه‌های آن‌ها قابل تنظیم است. اینطوری هم حمل‌ونقل آن‌ها برایتان ساده‌تر می‌شود، هم جای کمتری اشغال می‌کند و هم می‌توانید ارتفاع سه‌پایه را در اندازه‌ای که نیاز دارید تنظیم کنید.

در کنار این موارد یک نکته مهم را هم یادآوری می‌کنم. ممکن است مجبور باشید برای پیدا کردن سوژه دلخواهتان مسافت زیادی را راه بروید. مخصوصا اگر تازه‌کار باشید و تجربه زیادی در چنین عکاسی‌هایی نداشته باشید، حمل سه‌پایه‌های بزرگ و سنگین خیلی زود شما را خسته می‌کند.

در چنین شرایطی بهتر است کار خود را با سه‌پایه‌های سبک و ارزان‌قیمت شروع کنید و بعدا سه‌پایه‌های حرفه‌ای‌تری را امتحان کنید. برای ثبات بیشتر آن هم می‌توانید یک کیسه شن یا سنگ به میله وسط سه‌پایه آویزان کنید.

حالا بیایید به چند مدل سه‌پایه کاربردی برای عکاسی در شب نگاهی بیندازیم.

سه پايه Manfrotto 475B Pro Geared

این سه‌پایه از برند مانفروتو یک سه‌پایه حرفه‌ای است که هم برای عکاسی و هم برای فیلمبرداری می‌توانید از آن استفاده کنید. جنس پایه‌های این مدل آلومنیومی است.

پایه‌های قابل تنظیم این سه پایه این امکان را به شما می‌دهد تا از 43 تا188 سانتی‌متر ارتفاع آن را براساس نیازتان تنظیم کنید. وزن سه‌پایه مانفروتو حدود 4 کیلوگرم است و می‌تواند تا 12 کیلوگرم وزن را تحمل کند.

خرید سه پایه مانفروتو B475 PRO برای کسانی که دنبال یک پایه حرفه‌ای هستند  پیشنهاد می‌شود.

سه پایه Benro TAC008ABR0E

این سه پایه آلومنیومی بنرو یک سه پایه مقاوم و با استحکام بالا و مناسب برای تازه‌کارهاست که جوابگوی تمام نیازهای شما برای عکاسی در شب است. پایه‌های این مدل، قابل تنظیم از حداقل 32 سانتی‌متر تا 140 سانتی‌متر است.

این سه پایه بنرو جزو سبک‍‌ترین پایه‌های عکاسی است و حدودا 800 گرم وزن دارد و می‌تواند تا 6 کیلوگرم وزن را نگه دارد.

قیمت سه پایه بنرو مدل TAC008ABR0E به نسبت امکاناتی که دارد بسیار به‌صرفه است. برای خرید و دیدن ویژگی‌های بیشتر این سه‌پایه می‌توانید به فروشگاه نورنگار که نمایندگی بنرو در ایران است مراجعه کنید.

عکاسی جامع

3. ریموت شاتر

ریموت شاتر یکی دیگر از تجهیزات ضروری برای عکاسی در شب است. درست است که به جای ریموت از تایمر خودکار دوربین هم می‌شود استفاده کرد اما این روش، یعنی انتظار چند ثانیه‌ای قبل از هر بار نوردهی، در طولانی مدت خیلی خوشایند نیست. (مخصوصا اگر از یک سوژه متحرک مثل امواج دریا در شب عکاسی کنید.)

استفاده از ریموت شاتر باعث می‌شود که بدون دست زدن به دوربین از راه دور شاتر را فعال کنید و اینطوری لرزش‌هایی که با فشار دادن دکمه شاتر ایجاد می‌شود از بین می‌رود.

امکانات ریموت شاتر به همین جا ختم نمی‌شود. ریموت شاتر در عکاسی با حالت BULB (سرعت شاتر طولانی) که دارای تایمر سرعت شاتر نیست مفید است. به علاوه می‌توانید تعداد شات‌هایی که گرفته می‌شود را تنظیم کنید.

برخی از ریموت‌ها حتی قابلیت‌هایی مثل عکسبرداری با فاصله زمانی و کنترل تنظیمات دوربین از راه دور را هم دارند.

ریموت شاتر جزو تجهیزات ارزان‌قیمت عکاسی محسوب می‌شود و می‌توانید با کمترین هزینه یک ریموت مناسب برای دوربینتان بخرید.

4. گوشی هوشمند

گوشی موبایل یکی دیگر از تجهیزاتی است که حتما برای عکاسی در شب باید همراهتان داشته باشید. اگر هدف شما عکاسی از آسمان و ستاره‌ها باشد بهتر است همیشه یکی از برنامه‌هایی که درمورد اجرام آسمانی اطلاعات مفیدی به شما می‌دهند را در گوشیتان داشته باشید.

یکی از کاربردی‌ترین این برنامه‌ها The Photographer’s Ephemeris است که برای رصد ستاره‌ها و دیدن موقعیت اجرام آسمانی می‌توانید از آن استفاده کنید.

به جز این برای ردیابی مسیر و پیدا کردن لوکیشن درست برای عکاسی به مپ گوشی هم نیاز خواهید داشت.

5. باتری یدکی

از آنجایی که نوردهی و عکاسی در شب پروسه طولانی مدتی است، احتمال اینکه باتری دوربینتان خیلی زود خالی شود وجود دارد. آب‌وهوای سرد و تعداد زیاد شات‌هایی که می‌گیرید هم به خالی شدن سریع‌تر باتری کمک می‌کند.

در هر صورت به قدرت و ظرفیت بالای باتری دوربینتان تکیه نکنید و حتما چند باتری یدکی موقع عکاسی در شب همراه خود داشته باشید و آن‌ها را کیف دوربین یا جای گرم‌تری قرار دهید تا خالی نشوند.

6. هود لنز

شاید در ظاهر داشتن هود لنز خیلی ضروری به نظر نیاید اما وقتی کاربردهای آن را برایتان بگویم متوجه اهمیت آن می‌شوید.

هود لنز یک قطعه فلزی یا پلاستیکی است که جلوی لنز قرار می‌گیرد و تاثیر بسیار زیادی در کیفیت عکس‌ها دارد. چطوری؟

اولین کاری که هود لنز انجام می‌دهد جلوگیری از ورود نورهای پراکنده و مستقیم به لنز است. وقتی حجم زیادی از نور داخل لنز پخش شود حالت فلر ایجاد می‌شود و عکس را خراب می‌کند. اینجاست که هود لنز به کمکتان می‌آید و مثل یک آفتابگیر مانع برخورد نورهای تیز و خشن به سنسور دوربین می‌شود. از طرفی هم کنتراست تصاویر را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از کاربردهای هود لنز محافظت از لنز در برابر آسیب‌های احتمالی و خط‌وخش و اثرانگشت و… است. پس اگر در شرایط سختی (مثلا در برف و باران) باید عکاسی کنید حتما هود لنز را روی دوربین نصب کنید.

روی بعضی لنزها هود لنز از قبل قرار دارد. اگر این قطعه روی لنز شما نیست می‌توانید آن را جداگانه بخرید. خوشبختانه قیمت هود لنز برخلاف اغلب تجهیزات عکاسی بسیار مناسب است و همه به‌راحتی از پس خرید آن برمی‌آیند.

7. فیلتر عکاسی

فیلترهای عکاسی قطعات ژلاتینی یا شیشه‌ای هستند که جلوی لنز دوبین نصب می‌شوند و جلوه و افکت‌های خاصی را در عکس ایجاد می‌کنند.

به جز این فیلترهای لنز یکی دیگر از مهم‌ترین وسیله‌هایی است که باید بین تجهیزات عکاسی در شب داشته باشید. چرا؟ چونکه آلودگی‌های نوری را خنثی می‌کنند و عکس که می‌گیرید را هر چه بیشتر به منظره‌ای که با چشم می‌بینید شبیه می‌کند.

انواع مختلفی از فیلترهای عکاسی وجود دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. بعضی از آن‌ها مثل فیلترهای SF حالت مات به عکس می‌دهند، بعضی فیلترها برای تعادل رنگ‌ها در عکاسی استفاده می‌شوند و… .

ما برای عکاسی در شب به چه نوع فیلتری نیاز داریم؟

فیلترهای چگالی خنثی (ND) کاربردی‌ترین فیلتر برای عکاسی در شب است. این فیلتر دقیقا مثل یک عینک آفتابی مقدار نور وارد شده به لنز را به‌طور یکنواخت کاهش می‌دهد. به خاطر همین هم به آن فیلتر کاهنده نور هم می‌گویند.

در عکاسی در شب که با نوردهی و سرعت شاتر طولانی و دیافراگم بازتر عکاسی می‌کنیم، استفاده از این فیلتر آلودگی‌های نوری و تا حدی نویز تصاویر را کاهش می‌دهد.

طیف مختلفی از فیلترهای ND وجود دارد که هر کدام مقدار نور را از 1 تا 10 استاپ یا گام کاهش می‌دهند. هرچه نور محیط بیشتر باشد از فیلترهای با شماره بالاتر هم استفاده می‌شود. مجموعه‌ای از فیلترهای کاهنده نور کمک بزرگی برای عکاسی در شب است ولی معمولا فیلترهای  3 ،6 و 10 استاپی بیشترین کاربرد را دارند.

یکی دیگر از فیلترهایی که برای عکاسی در شب از آن استفاده می‌شود فیلترهای پلاریزه است. این فیلترها هم می‌توانند مقدار نور ورودی را تا 2 استاپ کاهش بدهند.

این فیلتر، نوری که از سطوح و زاویه‌های مختلف به سطح لنز می‌تابند و موجب اعوجاج و نویز و کدر شدن تصویر می‌شوند را کاهش می‌دهد و کنتراست تصویر و اشباع رنگ‌ها را افزایش می‌دهد.

اگر قصد خرید فیلتر عکاسی دارید یا می‌خواهید مدل‌های مختلف آن را ببینید به فروشگاه نورنگار سر بزنید.

8. چراغ قوه

چراغ قوه شاید خیلی ساده به نظر بیاید ولی یک وسیله ضروری برای عکاسی در شب است. با چراغ قوه می‌توانید جای دکمه‌های دوربین را در تاریکی شب راحت‌تر پیدا کنید و راه‌اندازی و پیدا کردن تجهیزات از داخل کیف برایتان ساده می‌شود.

حتی اگر به کمی نورپردازی برای بهبود فوکوس دوربین نیاز دارید می‌توانید با یک چراغ قوه بخشی از صحنه عکاسیتان را روشن کنید.

9. تجهیزات نورپردازی و نورهای رنگی

استفاده از تجهیزات نورپردازی بسته به نوع عکاسی شما در شب (اینکه از آسمان عکس‌ بگیرید یا از بناها، مدل‌ها یا سوژه‌های مختلف) می‌تواند اختیاری یا ضروری باشد.

مثلا اگر می‌خواهید با نقاشی با نور عکس‌های خلاقانه‌ای در تاریکی شب بیندازید نورهای باتومی و دستی یا ریسه‌های LED را حتما باید بین تجهیزاتتان قرار دهید. یکی از بهترین نمونه‌های نورهای ال ای دی نور YC Onion Energy Tube است.

این منبع نور از 166 عدد LED کوچک تشکیل شده، وزن کمی دارد و با یک باتری لیتیومی شارژ می‌شود. برای خرید ال ای دی YC Onion Energy Tube می‌توانید از نورنگار اقدام کنید.

بعضی وقت‌ها هم برای کنتراست بهتر عکس‌ها و زحمت کمتر حین ادیت تصاویر، استفاده از نورهای پرکننده فکر خوبی است. هر چند همانطور که قبل‌تر گفتیم از یک چراغ قوه هم می‌توانید برای نوردهی به سوژه استفاده کنید.

جشنواره عکس نورنگار

 جمع بندی از تجهیزات عکاسی در شب

این لیست که به ترتیب اهمیت چیده شده همه تجهیزاتی است که برای عکاسی در شب به آن نیاز دارید. این تجهیزات را می‌توانید با قیمتی مناسب از فروشگاه نورنگار تهیه کنید. امیدواریم شما هم بعد از تکمیل تجهیزات به دل شب بزنید و عکس‌های بی‌نظیری ثبت کنید.

اگر سوالی درمورد تجهیزات عکاسی در شب دارید که هنوز پاسخ آن را پیدا نکردید در بخش نظرات همین پست بنویسید.

تیم تحریریه نورنگار

نویسنده : تیم تحریریه نورنگار

تیم ما متشکل از نویسندگان متخصصی است که اشتیاق زیادی به صنعت تصویربرداری دارند. هدف ما این است که به شما در درک بهتر عکاسی، ارتقای مهارت‌هایتان و الهام‌بخشیدن به خلق آثار هنریتان کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *