021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

پرسپکتیو را در عکاسی از اجسام رعایت کنید

پرسپکتیو را در عکاسی از اجسام رعایت کنید

هنگام عکسبرداری از موضوعات معماری رعایت پرسپکتیو می­‌تواند سخت و مشکل باشد، مگر اینکه از لنزهای Tilt-shift استفاده کنید و دوربین خود را به خوبی در راستای عمودی قرار داده باشید. علاوه بر این، هر زمان که شما تصاویر معماری را در فوتوشاپ ادیت می­‌کنید، مهم است که مطمئن شوید که پرسپکتیو درست ظاهر شده‌باشد و هر عنصری که انتخاب می‌­کنید تا با عکس اصلی ترکیب کنید مطابق با پرسپکتیو باشد. این موضوع قطعا می‌­تواند به فعال کردن Lens Profile Correction در برنامه‌های Lightroom یا Camera Raw کمک ­کند.

 

مطلب مرتبط: چرا فتوشاپ فایل خام دوربین من را باز نمی‌کند؟

 

این موضوع به این دلیل است که lens profile می­‌تواند هر گونه اعوجاج هندسی را اصلاح کند و لبه‌ها و گوشه‌های صاف را همان گونه صاف و مستقیم ظاهر کند. شما هم چنین می­‌توانید از تنظیمات Upright در پنل Transform استفاده کنید تا به صورت خودکار پرسپکتیو را در مرحله ویرایش خام (raw editing) اصلاح کنید. با این حال، ابزار دیگری در فوتوشاپ وجود دارد که می­‌توانید از آن­ها برای اصلاح پرسپکتیو استفاده کنید.

 

مطلب مرتبط: چگونگی روشن کردن سایه‌ها در فایل خام

 

کلید یک ادیت و روتوش موفق این است که از نکات و سرنخ‌های موجود در پرسپکتیو استفاده کنیم که به تعیین کردن موقعیت و جایگاه عناصر اضافه شده کمک می­‌کند.

 

برای مثال، تصویر اصلی در اینجا یک نما از Midtown نیویورک که از بالکن یک هتل گرفته شده‌است را نشان می­‌دهد. در این صحنه شما به راحتی می­‌توانید سه خط اصلی محورها را با دنبال کردن خط­های درخت­ها وخیابان­ها تشخیص دهید. سرنخ­ها و راهنمایی‌های دیگری نیز وجود دارد که می­‌توان به آن­ها اشاره کرد. حال، فرض کنید که من بخواهم پوستر هایلایت شده را با چیزی جذاب‌تر مانند مجله مورد علاقه­ام عوض کنم. ساده ترین و راحت ترین راه برای انجام این کار، استفاده از Free Transform است. با فعال بودن Free Transform شما می­‌توانید گوشه­‌ها و لبه­‌های عکس را بکشید (دِرَگ کنید) و آن را در راستای مورد نظر تنظیم کنید و یا با نگه­داشتن دکمه shift یک گوشه از عکس را بکشید تا Transform را اندازه­‌گیری کند.

 

همانطور که در مراحل زیر توضیح می‌دهیم، این قابلیت هم چنین می­‌تواند کمک کند که در همان ابتدا عکس را به یک Smart Object تبدیل کند تا همیشه پیکسل های اصلی عکس بدون توجه به تعداد دفعاتی که شما نیاز به مقیاس بندی دارید، حفظ شود.

 

بیشتر بخوانید: راهی سریع و آسان برای تنظیم رنگ تصاویر در فتوشاپ

 

Free transform editing

 

پرسپکتیو

 

1.Smart Objects

برای اضافه کردن عکس یک پوستر جدید به عکس فوتوشاپ شده اصلی به عنوان یک لایه جدید ، به منوی Layer بروید و layer> Smart Object> Convert to Smart Object را انتخاب کنید.

 

پرسپکتیو

 

2.Free Transform

به منوی Edit بروید و Free Transform را انتخاب کنید (Command + T [Mac], Control + T [PC]). گوشه­‌های عکس در حال Transform را بکشید تا شکل آن را مطابق پوستر بیلبورد در عکس اصلی تغییر دهید.

 

پرسپکتیو

 

3.گزینه­‌بهای edit عکس (Editing options)

از آن جایی که عکس اضافه شده را به Smart Object تبدیل کرده­ بودیم، در هر زمان که می­‌خواستیم، می­‌توانستیم با دَبل کلیک بر روی عکس جدید، عکس اصلی و untransformed را باز کنیم، ادیت و جابه­‌جایی لازم را انجام دهیم.

 

در دیگر سوژه­‌های مختلف یکی کردن پرسپکتیوها می‌­تواند کمی سخت­‌تر باشد، مخصوصا اگر هیچ سرنخ و راهنمایی در عکس نباشد، مثل یک منظره که فاقد خطوط صاف است. اگر شما به گونه­‌ای عکاسی می­‌کنید که بعدا آن را با عناصر مختلف (elements) ترکیب کنید، راه­هایی وجود دارد که به شما کمک می‌­کند تا تصویر واقعی­تر به نظر برسد.

 

برای مثال، اگر شما قادر هستید که یک شکل سه بعدی مانند یک مکعب را در صحنه قرار دهید، این کار می­‌تواند به پیدا کردن پرسپکتیو مناسب کمک کند، علاوه بر آن می‌­تواند جهت تابش نور را به ما نشان دهد. عکاسان حرفه­‌ای اغلب هنگام آماده کردن صحنه­‌ای که قرار است برای یک کامپوزیت CGI عکس برداری شود، این کار را انجام می­‌دهند.

 

با انجام این کار، شما می­‌توانید از فیلتر Vanishing Point برای محاسبه planeهایی که از در صحنه ضبط و گرفته شده‌­اند و هم چنین روتوش و ادیت عکس­ها و تطبیق پرسپکتیو، استفاده کنید. و یا حتی، شما می­‌توانید از Free Transform یا Perspective Warp که در این مقاله توضیح داده شد، استفاده کنید. در این برنامه‌ها شما به عناصر layer اضافه شده جهت مطابقت با پرسپکتیو صحنه اصلی دسترسی پیدا می­‌کنید.

 

قدم دیگر این است که شما مطمئن شوید که عکس­هایی که می‌­خواهید با هم ترکیب کنید از یک ارتفاع و یک زاویه گرفته شده‌­اند. ما این کار را بر روی چندین شات که هدفمان ساختن عکس­های ترکیبی بوده است انجام داده­‌ایم. در واقع ما خیلی ساده و بادقت سه پایه و فاصله جسم را در لوکیشن‌ها و استودیوها تنظیم می­‌کردیم. با رعایت این موضوع ترکیب عناصر مختلف بسیار آسان­تر خواهد بود.

 

فیلتر Vanishing Point

 

پرسپکتیو

 

فیلتر Vanishing Point در منوی Filter می‌­تواند در روتوش عکس­‌ها هنگام تطابق دادن پرسپکتیوها استفاده شود. در مثالی که اینجا نشان داده شده است، ما از فیلتر Vanishing Point برای حذف قسمتی از دیوار سمت چپ و جایگزین آن با سنگ فرش­ها استفاده کرده‌­ایم.

 

پرسپکتیو

 

1.Duplicate Layer (لایه تکراری)

عکس را در برنامه فوتوشاپ باز کنید و یک کپی duplicate از بک گراند Layer را با کشیدن آن به سمت پایین و دکمه New Layer در پایین پنل ایجاد کنید. سپس گزینه Vanishing Point را از منوی Filter انتخاب کنید.

 

پرسپکتیو

 

2.Define Perspective (تشخیص پرسپکتیو)

برای تشخیص پرسپکتسو از پنل (Create (C استفاده کنید. این کار را با استفاده از چهار کلیک متوالی انجام دهید، که می‌­توانید از اجسامی مانند سنگ فرش­ها برای تشخیص پرسپکتیو کمک بگیرید.

 

پرسپکتیو

 

3.پرسپکتیو را Fine-tune کنید

در بیشتر مواقع، Fine-tune کردن Planeهای یک پرسپکتیو ضروری است. در این مثال، (Edit Plane (V را انتخاب کنید و با کلیک بر روی گوشه­های آن شکل Plane را تغییر دهید. و در آخر گوشه های آن را بکشید تا Plane شما گسترش یابد.

 

پرسپکتیو

 

4.دیوار را حذف کنید

در ادامه، (Stamp (S را انتخاب کنید و با فعال بودن حالت Heal، با استفاده از ابزار Stamp دیوار سمت چپ را حذف کنید. Alt-click کنید تا نقاط را تنظیم و ثابت کنید، سپس موس را کنار ببرید و کلیک کنید و بکشید تا پرسپکتیو مناسب را پیدا کنید.

 

پرسپکتیو

 

5.روتوش

برای اینکه روتوش Vanishing Point شما رضایت بخش باشد، روتوش را به تدریج انجام دهید، به طوری که مواظب نقاط اصلی در حال تغییر باشیم. این کار به فیلتر Vanishing Point کمک می­‌کند تا با استفاده از ایزار Stamp، شما همیشه بتوانید قبل از کلیک بر روی کلون اصلی پیش فرض آن را ببنید.

 

ابزار­ کراپ پرسپکتیو (Perspective Crop)

 

پرسپکتیو

 

ابزار­ کراپ پرسپکتیو (Perspective Crop) می­‌تواند برای کراپ و اصلاح خطوط افقی یا عمودی در یک عکس با یک کراپ ساده استفاده شود. با استفاده از ابزار Perspective Crop، ما قادر بودیم که گوشه­‌های عکس را تغییر شکل دهیم تا با پرسپکتیو ساختمان یکی شود. برای انجام این کار شما می‌­توانید مثل همیشه با استفاده از ابزار­ها قسمتی را انتخاب کنید و بکشید (دِرَگ کنید) و یا با کلیک کردن، چهار نقطه پرسپکتیو کراپ شده را تشخیص دهید، سپس می­‌توانید با کشیدن گوشه­‌ها شکل آن را تنظیم کنید.

 

با انجام این کار می‌­توانید با کلیک کردن کراپ را تایید و اعمال کنید و هم زمان پرسپکتیو را اصلاح کنید. Perspective Crop در بیشتر مواقع به خوبی کار می­‌کند، اما گاهی ممکن است که لازم باشد کمی تنظیمات Transform به آن اعمال شود تا هر گونه کجی یا کشش ناخواسته در عکس جبران شود.

 

Perspective Warp

 

قسمت Perspective Warp در Edit برای اصلاح و تغییر پرسپکتیو استفاده می‌­شود. البته، برای انجام این کار شما باید ‘Use Graphics Processor’ را در فوتوشاپ و قسمت Perform فعال کنید. Perspective Warp می­تواند برای تنظیم پرسپکتیو استفاده شود، در حالی که هم چنان پرسپکتیو اصلی را در سایر نقاط حفظ می­‌کند. این کار بیشتر برای عکس­های معماری کاربرد دارد.

 

پرسپکتیو

 

یکی از این راه­ها برای استفاده از این ابزار، اصلاح پرسپکتیو ساختمان­ها بدون آسیب به سایر نقاط عکس است. همچنین می‌­توانید مانند عکس بالا زاویه دید پرسپکتیو را تغییر دهید. با استفاده از حالت (Layout (L در ابتدای کار، ما marquee drag کردیم تا warp plane را به هر سمت ساختمان اضافه کنیم. پوزیشن و موقعیت آن را با کلیک و دِرَگ (کشیدن) گوشه­‌ها اصلاح کردیم. سپس در حالت (Warp(W دوباره گوشه­ها را درگ کردیم تا موقعیت گوشه­ها را تغییر دهیم و برج را تکان دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *