021-7356

اتوفوکوس تشخیص فاز چیست و چگونه کار می‌کند؟

اتوفوکوس تشخیص فاز چیست و چگونه کار می‌کند؟

از این عبارت بیشتر در زمان حرف زدن در مورد دوربین‌های DSLR و به خصوص زمانی که می‌خواهید یک دوربین جدید بخرید استفاده می‌شود اما خیلی‌ها نمی‌دانند که سیستم اتوفوکوس تشخیص فاز چیست و چگونه کار می‌کند.

اتوفوکوس چیست؟

اجازه دهید با موارد ابتدایی شروع کنیم؛ دو نوع سیستم فوکوس وجود دارد: خودکار و دستی. فوکوس دستی زمانی است که کاربر باید به صورت دستی و با چرخاندن حلقه‌‎ی فوکوس به سمت چپ و راست عمل فوکوس را انجام دهد اما در صورتی که اتوفوکوس را انتخاب کنید دوربین این کار را به صورت خودکار انجام خواهد داد. این کار تا زمانی انجام می‌شود که واضح‌ترین تصویر ممکن از سوژه به دست بیاید. اما اجازه دهید کمی با جزئیات بیشتر این موضوع را بررسی کنیم.

در تمام دوربین‌های دیجیتال یک هیستوگرام وجود دارد که در مورد عکسی که قصد گرفتن آن را دارید به شما اطلاعات می‌دهد. سیستم اتوفوکوس تشخیص کنتراست با ارزیابی این هیستوگرام کار می‌کند. در این حالت دوربین لنز را حرکت می‌دهد و در عین حال هیستوگرام را ارزیابی می‌کند تا ببیند سوژه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید می‌توانید کنتراست بیشتر یا کمتری داشته باشد؟

در صورتی که دوربین شاهد افزایش کنتراست باشد لنز را در جهت کنتراست بیشتر جابجا می‌کند تا به بیشترین پتانسیل خودش برسد اما در صورتی که کنتراست کاهش یابد، لنز در جهت عکس می‌چرخد.

این پروسه تا زمانی تکرار می‌شود که کنتراست زیادی وجود داشته باشد. سیستم اتوفوکوس تشخیص کنتراست از آن جهت وجود دارد که یک تصویر با فوکوس مناسب کنتراست خیلی زیادی خواهد داشت.

سیستم اتوفوکوس تشخیص فاز بیشتر عملکردی شبیه به ماه و فازهای مختلف آن دارد. داخل دوربین زمانی که یک نقطه‌ی خاص در فوکوس باشد، اشعه‌های نور نیز وجود خواهند داشت. داخل عکسی که کاملا در فوکوس است اشعه‌های نور باعث تابش نور در سمت مخالف لنز خواهند شد. در این زمان از عبارت In-Phase استفاده می‌شود.

زمانی که سمت مخالف لنز نورپردازی نشده باشد دوربین متوجه خواهد شد که فوکوس به درستی انجام نشده است و به اصطلاح گفته خواهد شد که تصویر in-phase نیست. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که لنز به درستی روی نقطه‌ی مدنظر شما فوکوس نکرده است و ممکن است فوکوس جلوتر و یا پشت سر آن نقطه انجام شده باشد.

[relatedpost post=”152108″]

آشنایی با سیستم اتوفوکوس تشخیص فاز

اتوفوکوس تشخیص فاز

داخل دوربین منشورهایی قرار دارد. در سیستم تشخیص فاز تصویر که شما مشاهده می‌کنید به این منشور برخورد و به دو تصویر جداگانه تقسیم خواهد شد. در صورتی که هر دو تصویر روی هم انطباق داشته باشند، این بدین معنی است که سوژه‌ی شما در فوکوس قرار دارد و در صورتی که این دو تصویر با هم تطبیق‌پذیر نباشند پس سوژه در فوکوس نیست.

پس چگونه می‌توان در این مورد روی چیزی فوکوس کرد؟ این موضوع تا حدودی به نظر حدسی می‌رسد، مگر نه؟ خیر! سنسور داخل دوربین دقیقا می‌داند که هر تصویر کدام است و در نتیجه دوربین دقیقا می‌داند که فوکوس باید به چه سمتی حرکت کند تا هر دو تصویر بتوانند با هم منطبق باشند.

برای پیشرفته‌تر شدن موضوع هم به اشعه‌های نور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم فکر کنید. این اشعه‌ها از لنز عبور خواهند کرد و توسط سنسور تشخیص داده خواهند شد. سپس سیستم می‌تواند تشخیص دهد که فوکوس در جلو یا پشت سوژه اتفاق افتاده است و دوربین به صورت دقیق متوجه خواهد شد که باید به چه شکلی حلقه فوکوس را بچرخاند تا فوکوس روی سوژه قفل شود.

نکته جالب: یکی از دلایلی که وزن دوربین‌های DSLR خیلی زیاد است این است که داخل آن‌ها یک منشور واقعی وجود دارد. این مشنور تصویر را برای سنسور فوکوس به دو بخش تقسیم خواهد کرد. دوربین‌های بدون آینه هم به این دلیل خیلی سبک هستند که همین کار را روی سنسور انجام می‌دهند.

زمانی که هر دو تصویر با هم مطابقت داشته باشند، سیستم اتوفوکوس یک سیگنال به دوربین می‌فرستد و به آن اطلاع خواهد داد که سوژه در فوکوس است. تمامی این کارها در کسری از ثانیه انجام خواهد کرد.

سیستم اتوفوکوس تشخیص فاز بهترین گزینه برای ثبت حرکات است زیرا سرعت بسیار بالایی دارد.

در صورتی که قصد خرید یک دوربین dslr را داشته باشید به احتمال زیاد اسم نقاط تشخیص فاز را هم شنیده‌اید. داخل یک دوربین دیجیتالی تعدادی نقطه‌ی تشخیص فاز وجود دارد. این نقطه‌ها، نقاطی هستند که سنسور می‌تواند از طریق آن‌ها تصاویر دوگانه را با هم تطبیق دهد. هرچقدر این نقاط بیشتر باشد، سیستم اتوفوکوس شما هم دقیق‌تر است.

[relatedpost post=”146000″]

سیستم تشخیص فاز برای چه کاری کاربرد دارد؟

اتوفوکوس تشخیص فاز

سیستم اتوفوکوس تشخیص فاز بهترین عملکرد را برای عکاسی اکشن دارد. این سیستم بهترین عملکرد را زمانی دارد که به همراه ردیابی تصویر، تشخیص فاز چندگانه و حالت فوکوس پیاپی یاAI Servo مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین اتوفوکوس تشخیص فاز برای سبک‌های دیگر عکاسی هم مثل عکاسی پرتره و عکاسی از اشیاء بی جان کاربرد دارد اما عکاسی اکشن بهترین گزینه برای استفاده از این سیستم خواهد بود.

از مزایای این سیستم می‌توان به سرعت بسیار بالای آن و امکان بررسی عمق میدان تصویر توسط سنسور اشاره کرد. شما حتی قبل از اینکه عکس خودتان را ثبت کنید، به صورت دقیق می‌دانید که عمق میدان چگونه خواهد بود.

جمع‌بندی

دانش هیچوقت چیزی نیست که از داشتن آن پشیمان شوید. هرچقدر دانش بیشتری داشته باشید، ابزارهایی هم که در اختیار دارید بیشتر خواهند بود. درک نحوه‌ی عملکرد سیستم اتوفوکوس تشخیص فاز کمک‌های زیادی به شما می‌کند و با استفاده از آن شما می‌توانید مشکلات مربوط به فوکوس را تشخیص دهید و زمانی که مشکل خاصی داخل دوربین شما وجود داشته باشد از آن مطلع شوید.

 

2 دیدگاه

  • sohrab گفت:

    سلام.در جمله (در صورتی که هر دو تصویر روی هم انطباق داشته باشند، این بدین معنی است که سوژه‌ی شما در فوکوس قرار ندارد و در صورتی که این دو تصویر با هم تطبیق‌پذیر نباشند پس سوژه در فوکوس نیست.) قرار ندارد باید به قرار دارد تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *