دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش جامع عکاسی از طلوع و غروب خورشید

تکنیک و ترفند
آموزش جامع عکاسی از طلوع و غروب خورشید

نوردهی در عکاسی از طلوع و غروب آفتاب

زمانی که روز آغاز می‌شود (یا به پایان خودش نزدیک می‌شود) ممکن است احساس کنید که نوردهی مناسب کار سختی است. مشکل اصلی این است که در طول ساعت طلائی نور به اندازه‌ی زمان‌های دیگر روشن نیست و شما باید با نور کمتری نسبت به زمان‌های دیگر کار کنید.

به همین خاطر خیلی از عکاس‌ها ترجیح می‌دهند از سه پایه برای عکاسی استفاده کنند. در صورتی که نور کم باشد، سه پایه به شما این امکان را می‌دهد که از سرعت‌های شاتر طولانی‌تر استفاده کنید و نوردهی مناسبی داشته باشید. البته فقط استفاده از سه پایه کافی نیست. اغلب اوقات در زمان غروب آفتاب آسمان چندین برابر روشن‌تر از پیش زمینه است و باعث مقادیر زیادی کنتراست در تصاویر شما خواهد شد. عکاسی در این شرایط می‌تواند خیلی سخت و چالش برانگیز باشد.

عکاسی از طلوع و غروب آفتاب

NIKON D800E + 14-24mm f/2.8 @ 19mm, ISO 100, 1/5, f/11.0، این عکس هیچگونه ادیتی ندارد و همانطور که مشاهده می‌کنید آسمان خیلی روشن است و پیش زمینه هم خیلی تاریک است. این موضوع در عکاسی از طلوع و غروب آفتاب کاملا متداول است.

بنابراین چگونه می‌توانید عکسی بگیرید که دقیقا شبیه چیزی باشد که دیده‌اید؟ چند تکنیک وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید

نوردهی معمولی

اولین و ساده‌ترین کار این است که در زمان عکاسی هیچ کاری نکنید. شما می‌توانید دقیقا مثل مواقع عادی عکاسی کنید و تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که مطمئن شوید هیچکدام از جزئیات هایلایت‌های آسمان کاملا سفید نیست. دلیل این امر هم این است که بازیابی قسمت‌هایی از آسمان که کاملا سفید هستند غیرممکن است.

سپس در زمان ادیت عکس می‌توانید با استفاده از اسلایدرهای Darks یا Shadows سایه‌ها را بازیابی کنید. ممکن است نیاز باشد سایه‌ها را تا حدودی تیره‌تر کنید تا نتیجه نهایی چیزی مثل عکس زیر باشد:

عکاسی از طلوع و غروب آفتاب

در مقایسه با عکس بالا، در این عکس فقط سه تغییر کوچک ایجاد شده است: هایلایت: -50، سایه‌ها +35 و Vibrance نیز +20. به نظر این عکس نتیجه خیلی بهتری می‌رسد. شما می‌توانید جزئیات موجود در ابرها و سنگ‌ها را ببینید و با این وجود عکس هنوز طبیعی به نظر می‌رسد.

البته با اینکه این تکنیک عمل می‌کند اما ایده‌آل نیست. تقویت سایه‌ها در صورتی که خیلی زیاد باشد باعث خواهد شد عکس شما تا حدودی غیرطبیعی به نظر برسد. البته این اتفاق همیشه رخ نمی‌دهد اما برخی اوقات شاهد آن هستیم. همچنین این کار باعث می‌شود که نویز در قسمت‌های تاریک عکس بیشتر مشخص باشد و به همین خاطر برخی عکاس‌ها ترجیح می‌دهند از تکنیک‌های دیگر استفاده کنند.

[relatedpost post=”135371″]

استفاده از فیلتر

یکی از تکنیک‌هایی که یادگیری آن خیلی ضروری است استفاده از فیلتر است. قبلا در مورد استفاده از فیلتر در عکاسی منظره صحبت کرده‌ایم اما توضیح ساده‌ی آن‌‌ها این است که فیلترها به شکل فیزیکی نوری که به سنسور دوربین می‌رسد را تغییر می‌دهند. در این حالت فیلترهای پلاریزه و GND از محبوبیت خیلی بیشتری برخوردارند.

به چند دلیل فیلترهای پلاریزه از محبوبیت زیادی برخوردار هستند اما برای عکاسی از طلوع و غروب آفتاب این فیلترها برای تاریک کردن قسمت‌های خاصی از آسمان کاربرد دارد. به صورت خاص در صورتی که فیلتر را با زاویه 90 درجه نسبت به خورشید بگیرید (در صورتی که هیچ ابری داخل آسمان نباشد) شاهد مقدار زیادی کاهش روشنایی خواهید بود.

بنابراین در صورتی که با زاویه 90 درجه نسبت به خورشید عکاسی می‌کنید، فیلتر پلاریزه یک روش خیلی خوب برای تاریک کردن آسمان خواهد شد. البته لازم به ذکر است که تلفیق فیلتر پلاریزه با لنزهای واید باعث نوردهی نامساوی آسمان خواهد شد و بهتر است تا جای ممکن از این کار دوری کنید.

یک فیلتر منعطف‌تر برای تاریک کردن آسمان (که صرف نظر از جهت ایستادن می‌توانید از آن استفاده کنید)، فیلتر ND تدریجی و یا GND است.

عکاسی از طلوع و غروب آفتاب

در صورتی که این فیلتر را در مقابل دوربین خودتان قرار دهید، بخش تاریک‌تر آن مقداری از نور آسمان را فیلتر خواهد کرد. به صورت کلی شما باید از این فیلتر به همراه یک نگه‌دارنده استفاده کنید تا امکان بالا و پائین کردن فیلتر را داشته باشید و بتوانید آن را با ارتفاع آسمان در عکس‌های خودتان تطبیق دهید.

فیلترهای ND تدریجی هیچ طیف رنگی ندارند و تاثیری روی رنگ تصاویر شما نخواهند داشت. این فیلترها به سادگی بخش بالایی آسمان را تاریک‌تر می‌کنند. از آنجایی که آسمان در تصاویر شما تقریبا همیشه روشن‌تر از پیش زمینه است استفاده از این فیلترها یک انتخاب خوب است.

این فیلترها در زمان عکاسی از طلوع و غروب آفتاب خیلی کاربرد دارند. با وجود اینکه در برخی شرایط نمی‌توانید از فیلترهای ND تدریجی استفاده کنید (برای مثال در صورتی که یک قله کوه یا درخت داخل آسمان باشد) اما این فیلترها در اکثر شرایط می‌توانند به شما کمک کنند.

HDR و تکنیک‌های ترکیبی

آخرین متد برای عکاسی از طلوع و غروب آفتاب چند مشکل کوچک دارد اما افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. در این روش باید چندین عکس با نوردهی متفاوت را با هم ترکیب کنید.

در صورتی که قبلا در مورد عکاسی HDR یا High Dynamic Range چیزی شنیده باشید، احتمالا با نحوه‌ی کار این تکنیک آشنا هستید. شما چند عکس بدون تغییر دادن ترکیب‌بندی می‌گیرید. برای این کار باید حداقل دو عکس یا بیشتر از صحنه بگیرید. حداقل یکی با هدف نوردهی آسمان و یکی با هدف نوردهی پیش زمینه و برخی اوقات با چند عکس دیگر در میان آن‌ها و سپس در زمان ادیت عکس بهترین قسمت‌های تصاویر گرفته شده را با هم ترکیب می‌کنید.

عکاسی از طلوع و غروب آفتاب

این تکنیک می‌تواند کمک زیادی به شما کند زیرا برخی اوقات ثبت چیزی که با چشم خودمان دیده‌ایم با یک بار نوردهی غیرممکن است. حتی بهترین سنسورهای دوربین هم محدوده داینامیک کافی برای این کار را ندارند.

یکی از مشکلاتی که ین متد دارد این است که زیاده روی در آن و خلق یک عکس با جزئیات سایه و هایلایت خیلی بیشتر از چیزی که وجود داشته است خیلی ساده است. این دست عکس‌ها باعث می‌شوند خسته شدن مخاطب می‌شوند و خیلی جذاب نیستند.

همچنین عکس‌های HDR برای سوژه‌های متحرک خیلی خوب نیستند. برای مثال به موج‌هایی که به ساحل بر می‌خورند فکر کنید. در این شرایط تصاویر شما تفاوت زیادی با یکدیگر خواهند داشت. حتی در صورتی که از یک درخت هم عکاسی می‌کنید که برگ‌های آن در باد حرکت می‌کنند، خلق یک عکس HDR خوب خیلی سخت خواهد بود.

[relatedpost post=”148868″]

به همین خاطر نمی‌توان گفت که این تکنیک فوق‌العاده است اما باز هم در صورتی که محدودیت‌های خودتان را بشناسید، می‌تواند به شما کمک کند. شرایط کمی وجود دارد که بتوانید از عکاسی HDR یا ترکیب نوردهی استفاده کنید اما این تکنیک در برخی شرایط خاص می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

عکاسی از طلوع و غروب آفتاب

جنبه خلاقانه عکاسی

صرف نظر از اینکه در چه زمانی از روز عکاسی می‌کنید، جنبه خلاقانه عکاسی نقش زیادی در کیفیت تصاویر شما دارد. با اینکه تنظیمات فنی مثل نوردهی و فوکوس برای خلق عکس‌های «خوب» ضروری هستند اما باید برای خلق یک عکس فوق‌العاده از خلاقیت خودتان استفاده کنید. این موضوع شامل مواردی مثل نور، احساسات و ترکیب‌بندی هم می‌باشد. در صورتی که این تنظیمات را به درتی انجام دهید، متوجه خواهید شد که عکس‌های شما از کیفیت بسیار بیشتری برخوردار خواهند بود.

در اکثر مواقع جوانب خلاقانه‌ی عکاسی در ساعت طلائی تفاوت چندانی با زمان‌های دیگر روز ندارند. با این وجود چند نکته در مورد طلوع و غروب خورشید وجود دارد که ممکن است در زمان‌های دیگر چندان کاربرد نداشته باشند.

نور

اولین مورد مطمئنا نور است. علاوه بر رنگ نور که در طول این ساعت متفاوت‌تر است، زاویه آن نیز پائین‌تر است و نور نیز نرم‌تر است. اینکه خورشید با زاویه پائین‌تری به زمین می‌تابد چند تاثیر بزرگ دارد. اول از همه اینکه در صورتی که پشت به نور بایستید با جنبه‌ی کاملا متفاوت‌تر از نور روبرو خواهید شد. در صورتی هم که به عکس‌های ضد نور با نور تابیده شده از پشت نیاز دارید کافیست به سمت خورشید عکاسی کنید. آیا به سایه‌های دراماتیک و طولانی نیاز دارید؟ به صورت 90 درجه نسبت به خورشید بایستید.

خیلی از عکاس‌ها به شکل آگاهانه به این موضوع فکر نمی‌کنند اما این کار را انجام می‌دهند. زمانی که خورشید با یک زاویه خاص می‌تابد به انواع مختلف نوری که در اختیار دارید فکر کنید و از آن به نفع خودتان استفاده کنید. این موضوع یکی از دلایلی است که باید در زمان عکاسی دور خودتان بچرخید و از زوایای مختلف عکاسی کنید. در صورتی که همیشه بدانید چه چیزی پشت سر شما قرار دارد، امکان اینکه بتوانید صحنه‌ی خارق‌العاده‌ای را از دست بدهید خیلی کمتر خواهد شد.

عکاسی از طلوع و غروب آفتاب

NIKON D800E + 70-200mm f/4 @ 130mm, ISO 100, 1/2, f/16.0

احساسات

نور حاوی احساسات خیلی قدرتمندی است. در زمان طلوع و غروب آفتاب تمامی خصوصیات منظره‌ی شما تغییر خواهند کرد. شما باید از این موضوع به نفع خودتان استفاده کنید. در صورتی که غروب آفتاب یک نور نرم و زیبا به سوژه‌های شما می‌تاباند از چیزی عکاسی کنید که به همان اندازه آرامش بخش باشد. در صورتی که این کار را انجام دهید، پیام احساسی تصویر را تقویت خواهید کرد زیرا هم سوژه و هم نور یک موضوع یکسان را بیان می‌کنند.

یا در صورتی که در یک غروب طوفانی با کنتراست بالا و رنگ‌های قوی عکاسی می‌کنید بهتر است به دنبال سوژه‌های بگردید که دراماتیک‌تر هستند. هدف نهایی شما این است که تمام عکس یک پیام واحد و قوی را تشکیل دهد. در صورتی که سوژه و نور هر کدام پیام‌های متضادی را مخابره کنند ممکن است عکس نهایی شما تا حدودی مبهم باشد. (تنها استثناء موجود زمانی است که هدف اصلی شما انتقال احساس تضاد به مخاطب است و شما به صورت عمدی برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنید.)

«نور خوب» فقط به این دلیل خوب است که باعث می‌شود سوژه‌ی شما به شکل مناسبی به تصویر کشیده شود. حتی زیباترین غروب آفتاب دنیا هم در صورتی که با هدف شما از عکاسی تطابق نداشته باشد و تکمیل کننده‌ی سوژه نباشد، باعث خلق عکس‌های خوبی نخواهد شد.

عکاسی از طلوع و غروب آفتاب

NIKON D810 + 70-200mm f/2.8 @ 70mm, ISO 160, 1/500, f/11.0، به دلیل اینکه این کوه‌ها خیلی خشن هستند نور با کنتراست بالا یک گزینه‌ی خوب برای عکاسی از آن‌ها است.

ترکیب‌بندی

بخش زیادی از ترکیب‌بندی در عکاسی از طلوع و آفتاب خورشید حول محور آسمان می‌چرخد. چه مقدار از آسمان را می‌خواهید در عکس‌های خودتان بگنجانید؟ آیا وجود ابرهای خاص مهم است یا می‌خواهید توجه بیننده را به رنگ‌های جذاب پیش زمینه جلب کنید؟

[relatedpost post=”131184″]

هیچ پاسخ واضحی برای این سوالات وجود ندارد. حتی در صورتی که آسمان خیلی با شکوه باشد ممکن است با دادن فضای بیشتر به پیش زمینه بتوانید عکس بهتری خلق کنید. لازم به ذکر است که این موضوع هم به سوژه و برنامه‌ای که شما برای عکس دارید بستگی دارد.

برای مثال در عکس زیر آسمان خیلی برای عکاس مهم نبوده است. با وجود اینکه داخل آسمان ابرهای زیبایی وجود دارد اما سوژه اصلی عکس پیش زمینه آن است.

عکاسی از طلوع و غروب آفتاب

NIKON D800E + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 100, 4/10, f/16.0

اما در عکس بعدی هدف عکاس کمی متفاوت‌تر بوده است. در این عکس به جای اینکه عکاس تلاش کند پیش زمینه‌ی جذابی که در اختیار دارد را به تصویر بکشد، تلاش کرده است مقیاس کوچک آن در مقابل آسمان طوفانی و بزرگ را به تصویر بکشد.

عکاسی از طلوع و غروب آفتاب

NIKON D800E + 50mm f/1.4 @ 50mm, ISO 100, 1/3, f/16.0

اینطور نیست که شما لزوما باید یک نوع ترکیب‌بندی را به نوع دیگر ترجیح بدهید بلکه این تصمیم به صورت ویژه به طلوع و غروب آفتاب بستگی دارد. در صورتی که آسمان سرشار از رنگ‌های زیبا است نادیده گرفتن آن به صورت کامل ممکن است کار آسانی نباشد اما برخی اوقات باید این کار را انجام دهید.

با وجود اینکه برخی عناصر ترکیب‌بندی در عکاسی از طلوع و غروب آفتاب مهم‌تر از شرایط دیگر هستند (مثل متعادل‌کردن خورشید در عکس) اما اکثر قوانین ترکیب بندی تفاوت زیادی با شرایط عادی ندارند.

نکات مربوط به ادیت

حتی در صورتی که از فیلتر هم استفاده کرده باشید، خورشید در عکس‌های طلوع و غروب آفتاب روشن‌تر از پیش زمینه به نظر می‌رسد. کلید حل این مشکل ادیت عکس است. هدف شما باید این باشد که محدوده داینامیک عکس را بازیابی کنید. جزئیات سایه و هایلایتی که ممکن است در ابتدا مشخص نباشند اما داخل فایل Raw وجود دارند. انجام این کار در نرم‌افزارهای ادیت عکس خیلی ساده است و فقط کافی است مقدار هایلایت‌ها را کاهش دهید و سایه‌ها را روشن‌تر کنید.

با این وجود یکی از مشکلاتی که تقریبا تمام عکاس‌ها با آن روبرو می‌شوند زیاده‌روی است. در صورتی که سایه‌ها را به اندازه‌ای روشن‌تر کنید که از آسمان روشن‌تر به نظر برسد به مشکل می‌خورید. همیشه تعادل بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

همین موضوع برای اشباع و شادابی رنگ‌ها هم صدق می‌کند. عکس‌های طلوع و غروب آفتاب به اندازه‌ای رنگ دارند که معمولا نیازی نیست آنقدر که فکر می‌کنید اشباع رنگ آن‌ها را افزایش دهید. در لایتروم معمولا مقدار Vibrance یا شادابی +30 کافی است. البته این مقدار در نرم‌افزار ادیت عکس شما ممکن است متفاوت‌تر باشد. همچنین به عکسی که در حال ادیت آن هستید هم بستگی دارد. برای مثال در عکس زیر اصلا شادابی و اشباع رنگ تغییر نکرده است:

عکاسی از طلوع و غروب آفتاب

NIKON D800E + 70-200mm f/4 @ 70mm, ISO 100, 6/10, f/16.0

البته مواردی مثل این خیلی کم اتفاق می‌افتد. علی‌الخصوص در صورتی که با فرمت Raw عکاسی می‌کنید تصاویر شما خیلی رنگ و رو رفته به نظر می‌رسند و برای اینکه به صورت نرمال دیده شوند به مقداری ادیت نیاز دارند. در صورتی که محدوده داینامیک عکس شما زیاد است، خیلی نگران این ادیت‌های کوچک یا حتی تغییرات بزرگ‌تری که برای بازیابی جزئیات لازم است نباشید.

اما در صورتی که زیاده‌روی کنید تصاویر شما دیگر واقع‌گرایانه به نظر نمی‌رسند و این اتفاق در عکاسی از طلوع و غروب آفتاب که رنگ‌ها و کنتراست شدید‌تری دارید، خیلی ساده‌تر رخ می‌دهد. بنابراین همیشه اهمیت واقع‌گرایی را در نظر داشته باشید.

کد تخفیف نورنگار

جمع‌بندی

دلایل زیادی برای محبوبیت بالای غروب و طلوع آفتاب وجود دارد. زاویه، رنگ و کیفیت نور در این ساعات روز را نمی‌توانید در هیچ زمان دیگری پیدا کنید.

مهم‌ترین موضوع فنی که باید در زمان انجام این سبک عکاسی در نظر داشته باشید، محدوده داینامیک تصاویر است. شما با کنتراست زیاد سر و کار دارید و باید با تکنیک‌های صحیح برای ثبت یک عکس خوب آشنا باشید.

در مورد جنبه‌ی خلاقانه هم باید به تاثیرات احساسی نوری که به سوژه می‌تابد هم فکر کنید. آیا نور نرم و آرام است یا سخت و پویا؟ به شکل ایده‌آل باید سوژه‌ای را پیدا کنید که تکمیل‌کننده‌ی نور باشد و بتوانید قوی‌ترین پیام ممکن را با استفاده از آن منتقل کنید.

این دو موضوع را در ذهن داشته باشید و سپس با دقت کافی تصاویر خودتان را ادیت کنید. عکاسی از طلوع و غروب آفتاب تفاوت زیادی با عکاسی در زمان‌های دیگر روز ندارد اما با چالش‌های خاص خود همراه است.

امیدواریم بتوانید از نکات موجود در این مقاله نهایت استفاده را برای عکاسی از طلوع و غروب آفتاب ببرید. در صورتی که سوال یا نظر خاصی در این باره دارید، حتما آن‌ها را از طریق قسمت نظرات همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

 

نویسنده : محمد خزائی

3 دیدگاه

  • من گفت:

    #### من تا الان لینک منبع سایت را به درستی در کانالم نگذاشته بودم خواستم ازتون حلالیت بگیرم خواهش می کنم جوابم را به ایمیلم بدهید منتظرم خیلی عذاب وجدان دارم چون است از مطالب سایتتون کمی استفاده کردم

  • باقری۲ گفت:

    با سلام من تا الان لینک منبع سایت را به درستی در کانالم نگذاشته بودم خواستم ازتون حلالیت بگیرم خواهش می کنم جوابم را به ایمیلم بدهید منتظرم خیلی عذاب وجدان دارم چون است از مطالب سایتتون کمی استفاده کردم

  • باقری گفت:

    با سلام خدمت شما بنده مطالب سایت شما و سایت دیگری را مطالعه کرده بودم و حدود چند خط از چیزهایی که یادم بود نوشتم و سپس لینک سایت ها رو پایین گذاشتم حالا میخواستم بدونم آیا شما راضی به این کار هستید یا خیر اگر راضی نیستید لطفاً بگویید که مطلب را از کانال آموزشی ام پاک کنم اگر هم راضی هستید باز هم بگویید که خیالم راحت شود… الان هم ازتون عذرخواهی می‌کنم
    لطفاً پیام من را به مدیر سایت و مسئول مربوطه و فرد صاحب امتیاز برساند
    لطفاً به ایمیلم جواب دهید چون ممکن است نظرها را نگاه نکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *