021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

9 نکتۀ عالی برای عکاسی در روز های ابری

9 نکتۀ عالی برای عکاسی در روز های ابری

بسیاری از مردم نمی دانند که لنز های واید در اصل برای عکاسی از ابرها ساخته شدند! امروزه بسیاری از ما، از روزهای نیمه آفتابی و ابری دوری می کنیم. من اینجا هستم تا به شما بگویم که بیرون بروید. یک روز ابری، زمانی عالی برای عکاسی است. این هیولاهای پف پفی و کُرکی آسمان، یک عکس بی نظیر به شما تقدیم خواهند کرد! ما در این مقاله دقیقاً چگونگی آن را به شما می گوییم.

عکاسی در روزهای ابری

شمارۀ 9 . در روز های ابری از مناظر شهری عکس بگیرید

شهرها و ابرها، می توانند شما را به فکر یک داستان فانتزی با یک مترو پلیسِ معلق در آسمان بیندازند. (احتمالاً اگر فیلم مترو پلیس محصول سال 1927 را دیده باشید، خوب منظورم را درک می کنید…) البته اگر قبلاً به آفریقای جنوبی رفته باشید، احتمالاً حتی نیاز ندارید که تخیل خود را برای مجسم کردن چنین صحنه ای به کار گیرید.

من الان به یاد سفرم در سراسر استوا افتادم. – آنجا هر شهر، درون یک درّه واقع شده است- پس برای رفتن از یک شهر به شهر دیگر، تنها راه چاره، یک سفر وحشتناک از روی صخره های شیب دار، آن هم با اتوبوس است! از هر شهر که گذر می کنید، می بینید که همۀ آن صخره ها در لا به لای انبوهی از ابرها قرار گرفته اند. با صحنۀ واقعاً زیبایی مواجه می شوید…

تا اینکه یک دفعه می بینید رانندۀ اتوبوس تان فقط با یک دست رانندگی می کند!!!

شما مجبور نیستید راه های خطرناک را (مثل من) بروید. ساده ترین عکس ها، بهترین اند. منتظر مِه، یا ابر های کم ارتفاع باشید. از آسمان خراش هایی که از لا به لای ابرها سر برآورده اند عکس بگیرید. واقعاً این صحنه برای حاصل شدن یک عکس باشکوه ساخته شده است.

حتماً بخوانید : ۸ نکته ای که برای عکاسی شهری باید بدانید

عکاسی در روزهای ابری

شمارۀ 8 . باید در روزهای ابری از چه تنظیماتی استفاده کنید؟

تنظیمات دوربین برای عکاسی در روزهای ابری، کمی متفاوت با آن چیزی است که در روزهای صاف یا نیمه آفتابی استفاده می کنید. هر بار که نور تغییر می کند شما هم باید تنظیماتتان را تغییر دهید. اگر در محیطی ابری عکاسی می کنید، منبع نور شما (خورشید) مدام خودش را پنهان و سپس آشکار می کند. اگر شما بخواهید مدت زمانی را در جایی ثابت بمانید، این موضوع می تواند باعت رنج شما شود.

به عنوان یک قاعدۀ کلی، ابر ها 2 تا 3 پله از نور صحنه شما را کاهش می دهند.

جلسۀ عکاسی پرتره ای را که برای یک مجله با استفاده از یک دوربین پولاروید با فیلم سایز متوسط عکاسی کردم به یاد می آورم.

در آن دوربین ها، از قسمت پشتی دوربین برای تنظیم میزان نوردهی به فیلم استفاده می شد. اول باید نور را در دوربین تنظیم می کردیم. بعد از اینکه نور از داخل دوربین تنظیم می شد باید دوربین را به ((حالت عکاسی)) تغییر وضعیت می دادیم. این کار هم باز با استفاده از پشت دوربین انجام می شد. هر بار که نور را تنظیم می کردم و به حالت عکاسی تغییر وضعیت می دادم که عکس بگیرم، خورشید پشت ابرها پنهان می شد و سپس دوباره بیرون می آمد!

شما با حالت ((اولویت دیافراگم)) و ((اولویت شاتر)) آشنایی دارید.

اما آیا در مورد حالت ((ISO اتوماتیک)) چیزی می دانید؟

این گزینه را در دوربین خود پیدا کنید و ISO را چیزی حدود 100 قرار دهید. بقیۀ تنظیماتتان ثابت می ماند ولی ISO بسته به نور محیط، از 100 تا 400 یا 800 تغییر خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که باید از حالت تنظیم دستی (manual mode) استفاده کنید.

عکاسی در روزهای ابری

شمارۀ 7 . با استفاده از شکل ابرها، تعریفی از آسمان را ارائه دهید

شما ممکن است یک منظرۀ عالی برای عکاسی پیدا کنید؛ ولی بدون وجود عنصر یا عناصری جالب در آسمان، که توجه مخاطب را جلب کنند، آن عکس احتمالاً ناموفق عمل خواهد کرد.

می توانید از پرنده ها، هواپیماها، بالن ها – و یا مثلاً شخصی که به هوا پریده – استفاده کنید.

ابرها، راحت ترین چیزهایی هستند که می توانید تا آمدن آنها صبر کنید مگر اینکه مواردی که ذکر شد به راحتی در دسترس باشند. ابرها به تصویرتان بافت، شکل و فرم می دهند. حتی بعضی از آنها شبیه حیوانات اند. از آنها به نفع خودتان استفاده کنید.

اگر هدفتان گرفتن یک عکس منظرۀ high-key نیست، پس به آن صحنه، ابرها را اضافه کنید.

عکاسی در روزهای ابری

شمارۀ 6 . عکاسی از ابرها با نوردهی طولانی را امتحان کنید

تکنیک نوردهی طولانی در هر زمانی از روز یا شب عالی است. مخصوصاً اگر در روزهای ابری به یک محیط یا منظرۀ زیبا دسترسی داشته باشید. ابرها به تصویر، بافت و شکل و فرم می دهند.

حتما بخوانید : اجرای نوردهی بلند مدت با فیلتر ND-16

عکاسی از آنها با یک سرعت شاتر طولانی، به منظرۀ شما حرکت و یک حالت موج مانند اضافه می کند. این حال و هوا می تواند آرامش بخش و ملایم  باشد و یا به مخاطب یک حس فوریت و پیش بینی – مثلا پیش بینی یک طوفان- بدهد.

دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید و از یک سرعت شاتر 5 ثانیه ای یا بیشتر استفاده کنید.

عکاسی در روزهای ابری

شمارۀ 5 . از نور ملایم بهره ببرید

روز های تیرۀ نیمه ابری برای مناظر شهری ترسناک است. آسمان هیچ داستان سرایی خاصی ندارد و خالی، ملال آور و ستمگر به نظر می رسد. هیچ حال و هوا و احساسی ندارد.

خب، پس این شرایط برای عکاسی از آسمان مناسب نیست. اما یک روز نیمه ابری، یک نور پخش شده (به اصطلاح دیفیوز شده) برای عکاسی در اختیارتان قرار می دهد. معنی اش این است که نور صاف و ملایمی روی کل منظرۀ مورد نظرتان کشیده می شود.

یک خورشید درخشان و ابرهایی که به وضوح در آسمان دیده می شوند می توانند نور و همین طور سایه هایی قوی ایجاد کنند. با این حال اگر آن سایه ها را نمی خواهید و نور طبیعی را می پسندید، در روز های نیمه ابری عکاسی کنید. این، یک زمان بسیار خوب برای عکاسی پرتره، منظره (البته آنهایی که آسمان را شامل نمی شود) و حتی عکاسی از محصولات، در داخل منزل است. 

عکاسی در روزهای ابری

شمارۀ 4 . از پرتوهای خورشید عکس بگیرید

چه چیزی می تواند بیشتر از پرتو های خورشید به آسمان یا یک منظره، شور و دلبستگی بیفزاید؟ هیچ چیز! عکاسی از آنها فقط با حضور ابرها میسر می شود.

وقتی که خورشید پشت یک ابر پنهان می شود، چنین عکس های زیبایی از نورهای اطراف آن پدید می آید. این ابر می تواند در مرکز توجه عکس شما باشد یا در یک عکس منظره، در کنار عناصر دیگر استفاده شود. شما باید نور روی ابر را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که صحنه بیش از حد یا به طور ناکافی نوردهی نشود.

حتماً بخوانید : حالت های اندازه گیری نور و تفاوت آن‌ها

عکاسی در روزهای ابری

شمارۀ 3 . چگونه از نور دیفیوز شده در روزهای ابری استفاده از کنیم؟

بهت این دلیل برای عکاسی در روزهای ابری، آن نوری است که آسمان به شما می دهد. نور صرفاً آن طور که در بالا دیدیم منتشر نمی شود؛ بلکه نور پخش (دیفیوز) می شود.

اگر قبلاً از شاخه های نور استودیویی، یا حداقل از یک دیفیوزر فلاش استفاده کرده باشید می دانید که صحنه را خالی از نور های تیز و خشن می کند.

در اینجا، ابرها نقش یک دیفیوزر را بازی می کند و نوری زیبا و نرم ایجاد می کنند.

این، برای پرتره های طبیعی که نور، نیازی به ایجاد یک حس و حال قوی و عمیق ندارد، عالی است. یک نکتۀ مهم برای عکاسی با این نوع نور دیفیوز شده، این است که فقط به آسمان نگاه کنید و منتظر بهترین لحظه برای عکس گرفتن باشید.(عینک آفتابی فراموش نشود!) 

عکاسی پرتره در روزهای ابری

شمارۀ 2 . از مناطق نورانی عکاسی کنید

روزهای ابری مجموعه ای از صحنه ها و موقعیت هایی را فراهم می کنند که اجازۀ بروز خلاقیت در عکاسی منظره تان را به شما می دهد. یکی از صحنه های مورد علاقۀ من در عکاسی در روز های ابری، عکاسی از منطقه های نورانی است. آنها واقعاً عالی اند. پرتوهای نور خورشید از میان ابرها می گذرد. سپس همان طور که از شکافی کوچک عبور می کند، به روی زمین می رسد و منطقه ای را روشن می کند.

شما قادر هستید از صحنه ای عکس بگیرید که تنها قسمتی از آن به درستی  نوردهی شده و روشن است. نور قسمت روشنِ صحنه را اندازه گیری کنید. سپس یک فوکوس اجمالی روی صحنه داشته باشید و از هر آنچه که می توانید ببینید، عکس بگیرید. 

عکاسی در روزهای ابری

شمارۀ 1 . از ابرها برای اضافه کردن احساس به عکس هایتان استفاده کنید

ابرها به عکس ها، احساس و حال و هوا می دهند. در یک روز روشن آفتابی، ابرهای بزرگ و کُرک مانند به عکس منظرۀ شما، احساس گرمی و خوشحالی می دهند. یک پس زمینۀ تیرۀ ابری ، این احساس را به وجود می آورد که انگار قرار است اتفاقی بیفتد.

برخی از ابرها برف به همراه دارند. برخی باران، تگرگ و اگر خوش شانس باشید، طوفان! یک آسمان تیرۀ ابری، فوق العاده است و به بیننده حس و حال صحنه را منتقل می کند.

همۀ عکس های منظره که نباید کاملاً پر نور و پر از شادی باشد!

ما به تنش، تعلیق و تردید هم نیاز داریم. در اینجا، شما باید بسیار صبور باشید. آب و هوا را برای تغییرات غیر منظره زیر نظر بگیرید تا وقتی که بقیه به دنبال سرپناه می گردند، شما بتوانید بروید و عکس بگیرید.

لطفا نظرات خود را دربارۀ این مقاله با ما سهیم شوید.  

مترجم : علی معینی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *