021-7356

اصلاح وایت بالانس در فتوشاپ

اصلاح وایت بالانس در فتوشاپ

وایت بالانس

امکان ندارد کسی در هنر عکاسی قدم بگذارد هم با واژه وایت بالانس یا تراز سفیدی آشنا نباشید؛ وایت بالانس معیاری است برای میزان سردی و گرمی عکس هایی که شما با دوربین ثبت کرده ایدو شما میتوانید بر حسب علاقه و خلاقیت خود، رنگ ها را تغییر دهید. وایت بالانس اگر طبق اصول و با چاشنی خلاقیت شما ترکیب شود میتواند تا حد زیادی به زیبایی عکس شما کمک کند

وایت بالانس در عکاسی

سنسور دوربین نور بازتاب شده را جذب می‌کند و به عکس‌های شما رنگ می‌بخشد. شما می‌توانید وایت بالانس عکس‌هایی که می‌گیرید را در نرم‌افزارهایی مانند لایت روم هم انجام دهید اما ما امروز قصد داریم، نحوه اصلاح وایت بالانس در فتوشاپ را به شما آموزش دهیم.

چرا رنگ عکس طبیعی نمیشود؟

خیلی وقت ها بعد از عکاسی و ثبت عکس خود متوجه میشوید که رنگ عکس به نارنجی، زرد و رنگ های دیگر تمایل دارد که به رنگ اصلی و یا جذاب خود سوژه شباهتی ندارد؛ دلیل این است که تصاویر دمای خاص خود را دارند؛ نور های مهتابی رنگ آبی را به عکس اضافه میکنند در حالی که اگر در همان محیط نور لامپ معمولی باشد عکس تمایل به رنگ زرد دارد. شاید شما این تفاوت دما را درک نکنید زیرا چشم ما خود به خود این ها را تنظیم میکند اما دوربین های دیجیتال آنقدر باهوش نیستند که بتوانند این تنظیمات را به صورت اتوماتیک انجام بدهند .

وایت بالانس عکس

دمای رنگ

یکی از پر کاربرد ترین مشخصه های نور در نور پردازی و عکسبرداری دمای رنگ است؛ نور چیزی است که یک عکس را خلق می‌کند. ممکن است برخی اوقات مشاهده کنید که رنگ یک عکس خیلی شبیه به صحنه واقعی است اما برخی اوقات ممکن است رنگ‌های عکس نهایی گرمتر یا سردتر از عکس واقعی به نظر برسد.

اگر این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد، با اصلاح وایت بالانس عکس در فتوشاپ می‌توانید آن را برطرف کنید.

محدوده نور از تون‌های گرم (زرد و نارنجی) تا تون‌های سرد (آبی) متفاوت است. درواقع دمای رنگ از 1700 کلوین که معادل رنگ شعله یک کبریت است تا 10000 کلوین که معادل رنگ یک آسمان نیمه ابری است، متفاوت می‌باشد.

برای کسب اطلاع بیشتر درمورد دمای رنگ توصیه می‌کنیم مقاله تنظیمات وایت بالانس و دمای رنگ نور منبع را مطالعه فرمائید.

چرا تراز نور مفید است؟

تراز نور چیزی است که عکس‌های شما را باورپذیر می‌کند. اگر به دنبال یک عکس واقع‌گرایانه هستید پس باید به رنگ‌های مشکی، سفید و حتی تون‌های میانی توجه کنید و آن‌ها را هنگام عکاسی و یا هنگام اصلاح وایت بالانس در فتوشاپ به درستی ثبت کنید.

تراز نور چیزی است که عکس‌های شما را باورپذیر می‌کند.

تنظیم تراز سفیدی در دوربین بهترین راهکار است. این کار شما را مطمئن می‌سازد که تصاویری که می‌گیرید تا حد ممکن به واقعیت نزدیک‌تر است. در دوربین یک تنظیم وایت بالانس داخلی وجود دارد که می‌توانید آن را طبق میل خودتان تنظیم کنید. همچنین می‌توانید این تنظیمات را با وسایلی مانند کالر چکر (Color Checker) و یا کارت خاکستری (Gray Card) هم می‌توانید انجام دهید اما در صورتی که به هردلیلی تنوانستید این کار را هنگام گرفتن عکس انجام دهید می‌توانید اصلاح وایت بالانس را در فتوشاپ هم انجام دهید.

کالر چکر

کالر چکر

کالر چکر یک وسیله گران قیمت است که به شما کمک می‌کند رنگ عکس‌های خودتان را تا جای ممکن به واقعیت نزدیک کنید. داخل این وسیله رنگ‌های زیادی وجود دارد و قبل از اینکه شروع به عکاسی کنید، باید از این رنگ‌ها عکس بگیرید. با این وسیله می‌توانید تنظیمات را برای تمام تصاویری که تحت همین شرایط نوری می‌گیرید کپی کنید.

[relatedpost post=”104974″]

کارت خاکستری

کارت خاکستری

کارت خاکستری به شما کمک می‌کند نوردهی تصویر و رنگ آن را هنگام عکاسی تنظیم کنید. کارت خاکستری در دو مدل 13% و 18% عرضه می‌شود و روش کار با آن هم بدین صورت است که قبل از شروع عکاسی از آن یک عکس می‌گیرید و بعدا هنگام اصلاح وایت بالانس در فتوشاپ از آن به عنوان منبع استفاده می‌کنید. هم کالر چکر و هم کارت خاکستری برای استفاده در استودیو مناسب هستند.

اصلاح وایت بالانس در فتوشاپ

فتوشاپ برای تنظیمات تراز سفیدی ابزار ساده ای دارد که به وسیله قطره چکان میتوانید رنگ دلخواه خود را پدیدار کنید. برخی اوقات ممکن است نیاز باشد دمای رنگ و تراز رنگ را زمان ادیت عکس اصلاح کنید. دلیل این امر ممکن است این باشد که صحنه به صورت مداوم تغییر می‌کند و وایت بالانس خودکار هم به خوبی نمی‌تواند کار خودش را انجام دهد. همیشه بهتر است وایت بالانس را در دوربین تنظیم کنید اما اصلاح وایت بالانس در فتوشاپ هم کار سختی نیست.

[relatedpost post=”104800″]

بهترین روش برای این کار با استفاده از منحنی‌ها می‌باشد. شما می‌توانید این تنظیمات را در Image> Adjustments> Curves ببینید.

تنظیم وایت بالانس

تنظیم نقطه سفید

پس از این کار پنجره Curves باز خواهد شد. در این پنجره چند باکس ورودی و آپشن مختلف وجود دارد. اما فعلا باید روی قطره‌چکان‌هایی که در پائین این پنجره قرار دارند تمرکز کنید. در سمت راست ما قطره چکان هایلایت را داریم که برای تنظیم نقطه سفید به کار می‌رود. روی آن کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس سفیدترین یا روشن‌ترین نقطه موجود در عکس را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.

اصلاح وایت بالانس عکس

تنظیم نقطه خاکستری

سپس روی قطره‌‎چکان وسط کلیک کنید. ما از این قطره چکان برای تنظیم نقطه خاکستری میدتون‌های عکس استفاده می‌کنیم. نقطه‌ای را انتخاب کنید که میزان نور و رنگ آن متوسط است.

وایت بالانس چیست؟

تنظیم نقطه مشکی

در آخر روی قطره چکان سمت چپ کلیک کنید. این قطره چکان از سایه‌ها برای تنظیم نقطه مشکی تصویر استفاده می‌کند. تیره‌ترین نقطه عکس را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. بهتر است این نقطه مشکی باشد و من معمولا تلاش می‌کنم جایی را انتخاب کنم که بیشترین میزان سایه را داشته باشد.

[relatedpost post=”106112″]

وایت بالانس در فتوشاپ

ممکن است این کار باعث تغییر عکس دیجیتال شما شود و آن را از چیزی که مدنظر شما است تیره‌تر کند. به همین خاطر ما از منحنی‌ها برای دستکاری تصویر نهایی استفاده می‌کنیم.

اصلاح وایت بالانس در فتوشاپ

روی باکس کوچکی که در گوشه سمت چپ پائین جعبه‌ی منحنی‌ها وجود دارد کلیک کنید و آن را بالا بکشید. با این کار ما نور بیشتری را به صحنه اضافه می‌کنیم. این مقدار را به اندازه‌ای افزایش دهید که از نتیجه نهایی راضی باشید و درنهایت روی کلید OK کلیک کنید. اگر پس از اتمام کار به نتیجه دلخواه خود نرسید میتوانید به راحتیبا کلیک کردن بر نقاط دیگر تغییرات جدیدی را اعمال کنید.

5 دیدگاه

  • جمشیدبیگی گفت:

    سلام وقتتون بخیر . میشه خواهش کنم توی تنظیم وایت بالانس در استودیو کمکم کنید ؟ عکاسی از پوشاک هست . هرکاری میکنم بازم یه ته رنگی دارن عکسام . میشه لطفا بگید ایراد کارم کجاست ؟ وایت بالانسم روی فلش تنظیمه . فرمت عکسام را هستش و اینکه توی تنظیمات فتوشاپ هم وایت بالانسمو توی کمرا را روی فلش میزاره خیلی بهتر میشه اما باز هم یه ته رنگ کوچیکی داره و روی رنگ لباس مخثوثا پیراهن تاثیر میزاره . ممنون میشم راهنماییم کنید

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      سلام این مقاله رو بخونید اگر مشکلتون بر طرف نشد با شماره 7356 داخلی 501 تماس بگیرید کمکتون می کنن

  • نوریان گفت:

    سلام و درود خسته نباشید میگم خدمتتون سایت ومطالب فوق العاده است

  • حمید گفت:

    تنظیم وایت بالانس دوربین عکاسی کانن به چه صورت می باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *