021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

روش های عکاسی پرتره برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای

روش های عکاسی پرتره برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای
آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

انتخاب دوربین مناسب عکاسی پرتره

پیشنهاد نورنگار به شما این است : برای آموزش عکاسی پرتره برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای اول به آکادمی نورنگار مراجعه کنید و سپس این مقاله آموزشی را مطالعه فرمایید. واقعیت این است که برای گرفتن یک پرتره خوب می‌توان تقریبا از هر دوربینی استفاده کرد؛ از یک دوربین DSLR بسیار حرفه‌ای گرفته تا یک گوشی هوشمند معمولی که این روزها تقریبا همه ما یکی از آنها را داریم. اما انتخاب دوربین مناسب برای عکاسی پرتره در گرو سنجیدن صحیح نیازهای این سبک و همچنین نیازهای شخصی شماست. بطور کلی می توان پارامترهای موثر در انتخاب دوربین را بصورت زیر دسته بندی کرد.

سایز سنسور

یکی از جذاب ترین حالت ها در عکاسی پرتره، شارپ نگه داشتن سوژه و در عین حال ایجاد یک پس زمینه محو است؛ حالتی که بوکه (Bokeh) نامیده می شود.

یکی از عوامل موثر روی ایجاد بوکه های خوب سایز سنسور است. هرچه سایز سنسور بزرگتر باشد شما بوکه یا محو شدگی بهتری خواهید داشت. مثلا یک دوربین با سنسور فول فریم بوکه بهتری نسبت به یک دوربین با سنسور کراپ (یا APS-C) تولید می کند. به همین نسبت دوربین های موبایل به خاطر سنسور فوق‌العاده کوچک شان در ایجاد بوکه از دوربین های کراپ ضعیف ترند. به همین دلیل گوشی های موبایل برای محو کردن پس زمینه از روش های نرم افزاری و پردازش تصویر استفاده می کنند تا این نقص را جبران کنند.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله راهنمای سایز سنسور را در مجله نورنگار بخوانید.

 

آموزش عکاسی پرتره بوکه سنسور

DSLR یا بدون آینه؟

هر یک از این دو نوع دوربین مزایا و معایب خودشان را برای عکاسی پرتره دارند. اگر قصدتان عکاسی تفننی و غیر حرفه ای است، می توانید به سراغ دوربین های DSLR بروید. قیمت اقتصادی، تنوع زیاد لنز و کیفیت عکس عالی از مهمترین برتری های این دوربین ها هستند. حتی DSLR های رده مبتدی نیز کیفیت تصویر عالی و قابلیت ایجاد بوکه های قوی دارند. اما قطعا گزینه های رده بالاتر هم وجود دارند که می توانید بسته به نیازتان یکی از آن ها را انتخاب کنید.

اگر قصد دارید عکاسی پرتره را بصورت بسیار حرفه ای انجام دهید در انتخاب دوربین های بدون آینه شک نکنید. تعداد نقاط فوکوس بسیار بالای این دوربین ها شارپ ماندن سوژه شما را در هر شرایطی تضمین می کند. بطور مثال دوربین فول فریم سونی A7 III دارای 693 نقطه فوکوس است که تقریبا سرتاسر کادر شما را می پوشاند. چنین قابلیتی در عکاسی از سوژه های با تحرک زیاد مانند عکاسی پرتره کودک یا عکاسی های فشن و تبلیغاتی بسیار به عکاس کمک خواهد کرد.

آموزش عکاسی پرتره نقاط فوکوس بدون آینه

از طرف دیگر دوربین های بدون آینه با داشتن امکانات ویژه‌ای همچون «فوکوس روی چشم» ، می‌توانند در کسری از ثانیه عمل فوکوس را انجام دهند؛ برای واضح نگه داشتن چشم ها در عکاسی های مدلینگ استودیویی، که بعضا چندین عکس در هر ثانیه گرفته می شود و سوژه دائما در حال تغییر پوز یا ژست است، داشتن چنین قابلیتی صددرصد حیاتی است.

لنزهای مناسب عکاسی پرتره

عواملی که تحت تاثیر نوع لنز هستند به سه گروه اصلی تقسیم می شوند که در زیر به بررسی هر یک پرداخته ایم:

دیافراگم

مهمترین عامل در ایجاد یک بوکه خوب میزان گشودگی دیافراگم لنز است. هرچه این گشودگی بیشتر باشد و عدد دیافراگم کوچکتر باشد شما بوکه بیشتر و قویتری خواهید داشت.

بطور مثال، در یک فاصله کانونی ثابت، بوکه ایجاد شده با یک لنز دارای دیافراگم f/1.8 بسیار بیشتر از بوکه لنزی با گشودگی دیافراگم f/5.6 است. همچنین این بازتر بودن دیافراگم کمک می کند نور بیشتری به دوربین وارد شود و بتوانید حساسیت سنسور (یا ISO) را هم پایین‌تر بیاورید؛ به این ترتیب نویز عکس هم کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید جزئیات بهتری از صورت ثبت کنید.

آموزش عکاسی پرتره تاثیر دیافراگم روی بوکه

فاصله کانونی

پارامتر موثر دیگر در انتخاب لنز، فاصله کانونی مناسب است. فاصله کانونی ایده آل برای عکاسی های پرتره نیم تنه یا تمام قد، چیزی بین 50 تا 85 میلیمتر است. برای پرتره های کلوزآپ این فاصله کانونی میتواند حتی تا 135 یا 200 میلیمتر هم افزایش پیدا کند.

اطلاعات بیشتر درباره فاصله کانونی

آموزش عکاسی پرتره تاثیر فاصله کانونی لنز

اما چرا لنز باید اینقدر تله (Tele) باشد؟

دلیل آن در ایجاد انحنا یا دیستورشن نهفته است. وقتی شما با یک لنز واید و از فاصله نزدیک عکاسی کنید، صورت دفرمه می شود و تغییر شکل می دهد؛ بینی بزرگتر از حالت واقعی دیده می شود و چشم ها نیز حالت غیر طبیعی پیدا می کنند. اما با استفاده از یک لنز تله با فاصله کانونی بالا، صورت بسیار تخت تر و نزدیک تر به حالت طبیعی ثبت می شود.

به همین دلیل لنزهایی مثل 24-70 نیکون و 70-200 کنون در بین عکاسان پرتره بسیار محبوب هستند.

در تصویر زیر می توانید تاثیر این تغییر در فاصله کانونی را به خوبی مشاهده کنید.

تفاوت فاصله کانونی لنز در عکاسی پرتره

برای عکاسی پرتره لنز پرایم بهتر است یا زوم؟

لنزهای با فاصله کانونی ثابت را لنز پرایم، و لنزهای با فاصله ی کانونی متغیر را لنز زوم می نامند. به طور کلی لنزهای پرایم به دلیل ساختار اپتیکی بهینه شده برای یک فاصله کانونی خاص، هم تصویر شارپ تری ارائه می کنند و هم بوکه آن ها بهتر است. البته این یک قانون کلی است و لنزهای رده بالایی همچون Canon 70-200mm در کیفیت و بوکه چیزی از لنزهای پرایم کم ندارند.

بهترین لنزهای مناسب برای عکاسی پرتره بر اساس برند

در جدول بهترین انتخاب ها از هر برند را بر اساس کیفیت لنز و سقف بودجه شما ذکر کرده ایم.

برند بهترین انتخاب تعادل قیمت و کیفیت رده ارزان قیمت
کنون Canon 70-200 f/2.8 IS III USM Canon EF 24-105 f/4L IS II USM Canon 50mm f/1.8
نیکون Nikon 24-70mm f/2.8G ED VR Nikon 24-120mm f/4G ED VR Nikon 50mm f/1.8
سونی Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS Sony FE 24-70mm f/4 ZA OSS Sony FE 50mm f/1.8

نکته: لنزهای ذکر شده برای کنون و نیکون برای DSLR ها بوده و هر سه لنز سونی مخصوص مانت E دوربین های بدون آینه (میرورلس Mirrorless) سونی هستند.

سایر تجهیزات مناسب عکس پرتره

بغیر از دوربین و لنز که طبیعتا اساسی ترین تجهیزات برای عکاسی پرتره هستند، تجهیزات دیگری نیز وجود دارند که می توانید از آنها برای بهبود کیفیت کارتان بهره ببرید. در زیر به برخی از این ادوات و کاربردشان اشاره شده است.

حداکثر استفاده از نور به کمک رفلکتورها

برای ایجاد تعادل بین نقاط سایه و روشن صورت می‌توانید از یک پک رفلکتور کمک بگیرید. این رفلکتورها در ابعاد مختلف و در پک های تکی، سه تایی، و یا پنج تایی ارئه می شود که پک های پنج تایی شامل لایه های طلایی، نقره ای، سفید ، مشکی و نیمه شفاف هستند. لایه نیمه شفاف که آن را دیفیوزر (Diffuser) نیز می نامند عموما لایه اصلی است، و لایه های دیگر روی آن زیپ می شوند.

آموزش عکاسی پرتره استفاده از رفلکتور دیفیوزر

شما به کمک دیفیوزر می تواند نور تابیده شده از منابع نور نقطه ای (مانند لامپ های منازل یا خورشید) که سایه های تیز و خشنی تولید می کنند را پخش کرده، و سایه های روی صورت را نرم تر کنید. گاهی همین تغییر به ظاهر کوچک می تواند کیفیت پرتره های شما را از این رو به آن رو کند.

برای برخی از این دیفیوزر ها یک دسته کوچک نیز طراحی شده تا شما بتوانید با یک دست دوربین را کنترل کنید و با دست دیگر رفلکتور یا دیفیوزر را نگه دارید. البته بسته به شرایط می توانید حتی از خود مدل هم برای نگه داشتن رفلکتور کمک بگیرید.

 

آموزش عکاسی پرتره استفاده از دیفیوزر

 

فلاش اکسترنال

شک نکنید که بدترین گزینه برای نورپردازی یک عکس پرتره فلاش روی دوربین تان است!

چرا که سایه های بسیار خشن و ناخوشایند روی گردن و صورت ایجاد کرده و همچنین صورت را بسیار تخت میکند و عمق و بُعد آن را از بین می برد. برای داشتن یک نور خوب باید بتوانید روی زاویه تابش آن کنترل کامل داشته باشید. قطعا گزینه ایده‌آل یک ست فلاش استودیویی خواهد بود، اما شاید تهیه آن برای همه مقدور یا منطقی نباشد.

گزینه بعدی استفاده از یک فلاش اکسترنال یا معروف به اسپیدلایت است. بهتر است نوعی را تهیه کنید که سَری یا هد آن علاوه بر حرکت به بالا و پایین، قابلیت حرکت به طرفین را نیز داشته باشد. برای بدست آوردن یک نور خوب و ملایم می توانید از تکنیک بازتاب (یا Bounce) استفاده کنید. به این شکل که نور را به دیوار کنار سوژه یا سقف اتاق بتابانید و با بازتاب آن صورت سوژه را روشن کنید. با این روش سقف یا دیوار مانند یک سافت باکس بسیار بزرگ عمل می کند و سایه هایی بسیار نرم و عالی روی صورت ایجاد می شود.

آموزش عکاسی پرتره تکنیک بانس بازتاب فلاش

در مورد سایر روش های نورپردازی بدون تجهیزات اضافی در بخش بعدی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نورپردازی در عکاسی پرتره

معمولا نورپردازی در عکاسی، حتی از خود دوربین هم مهم تر است و این اهمیت در عکاسی پرتره به اوج خود می رسد. شما با یک جایگذاری دوربین مشابه و ژست یکسان، تنها با تغییر زوایای نور میتوانید حس ها و فضای کاملا متفاوتی را ثبت کنید. این تغییرات می توانند شامل تغییر موقعیت نور و زوایای تابش، تغییر نوع نور، تغییر رنگ و یا تغییر شدت آن باشد. در ادامه به تاثیر هر کدام در عکاسی پرتره خواهیم پرداخت.

در نورپردازی همیشه تلاش کنید سوژه را تا حد ممکن از پس زمینه جدا کنید. اگر این کار را به درستی انجام دهید عکسی با عمق خیلی خوب خواهید داشت که تخت به نظر نمیرسد. این جداسازی در نود درصد مواقع با کنتراست و ایجاد تفاوت در روشنایی سوژه و پس زمینه ایجاد می شود. در باقی موارد هم می توانید برای جداسازی از اختلاف رنگ لباس یا رنگ موهای مدل با پس زمینه کمک بگیرید.

دو پیشنهاد برای داشتن یک نور عالی بدون یک ریال هزینه

راه حل اول:

اگر برای عکاسی فضای باز و خارج از منزل را انتخاب کرده اید، ترجیحا این کار را در یک روز ابری انجام دهید. نور خورشید در حالت عادی یک نور کاملا نقطه ای است که سایه هایی بسیار تیز و خشن تولید میکند. اما ابرها در آسمان درست مانند یک سافت باکس عظیم عمل کرده و نور خورشید را پخش میکنند.

آموزش عکاسی پرتره تفاوت سایه و آفتاب

با این حال اگر مجبور هستید در هوای آفتابی عکاسی کنید، سعی کنید سوژه در زیر سایه قرار دهید. این کار هم کم و بیش نتیجه ای مانند هوای ابری ایجاد میکند.

راه حل دوم:

اگر در فضای داخلی عکاسی می کنید، بهترین گزینه برای ایجاد یک نور نرم و یک دست پنجره ها هستند. از سوژه بخواهید با فاصله و زاویه مناسبی نسبت به پنجره بایستد. پنجره های جنوبی برای این کار فوق العاده هستند و از تاثیر نور آن ها در ارتقای کیفیت عکس تان شگفت زده خواهید شد.

آموزش عکاسی پرتره نورپردازی با پنجره

 

انتخاب زاویه و ترکیب‌بندی در آموزش عکاسی پرتره

بعد از حالت نورپردازی، زاویه دید دوربین و سطح ارتفاع آن مهم ترین تاثیر را بر روی فضا و اتمسفر عکس پرتره تان دارد. شما با در نظر داشتن پارامترهای زیر می توانید پیام و حس منعکس شده در تصویر را کنترل کنید.

تنظیم زوایه عمودی

در حالت عادی دوربین بهتر است هم تراز با چشم های سوژه باشد. در این حالت شما تصویری متعادل و خنثی خواهید داشت و ایجاد ارتباط چشمی یا روانی یا عاطفی بین سوژه و مخاطب به بهترین شکل اتفاق خواهد افتاد.

نکته: به همین دلیل است که اکیدا توصیه می شود در تولید محتواهای آموزشی دوربین هم تراز با چشم مدرس قرار گیرد.

محتوای آموزشی عکاسی پرتره

اما اگر ارتفاع دوربین هم سطح چشم ها نباشه چه؟

در این صورت یکی از دو حالت زیر اتفاق می افتد:

الف) زاویه دید از پایین به بالا

اینکه نگاه شما (یعنی دوربین) به سوژه از پایین به بالا باشد تاثیری کاملا متفاوت با حالت از بالا به پایین در بیننده ایجاد خواهد کرد. دید از پایین به بالا، سوژه را با ابهت می کند و او را قدرتمند جلوه می دهد. به همین علت از این زاویه دوربین برای گرفتن تصویر پرتره دولتمردان و سیاست‌مدارها استفاده می شود. توجه کنید که حتی اگر این اختلاف ارتفاع دوربین چندان محسوس نباشد، باز هم تاثیر مورد نظر ما را بر روی مخاطب خواهد گذاشت.

آموزش کادربندی در عکاسی پرتره تبلیغاتی

ب) زاویه دید از بالا به پایین

در این حالت سوژه از آنچه که هست کوچکتر به نظر می رسد و از لحاظ روانی نیز در چشم مخاطب حقیرتر و ضعیف تر دیده می‌شود. به نوعی با این کادربندی می توان حسی از درماندگی سوژه را نیز به مخاطب منتقل کرد. در تصویر زیر می توانید تفاوت فضای بین این دو عکس از یک کودک را به خوبی مشاهده کنید. گرچه عکاس در این تصویر زاویه ای بسیار اغراق شده را انتخاب کرده، اما درست مانند حالت قبل، در اینجا نیز حتی یک اختلاف ارتفاع جزئی می تواند در ایجاد حس مورد نظر ما موثر باشد.

آموزش کادربندی در عکاسی پرتره

نکته: بسیاری از عکاسان تازه کار به اشتباه در عکاسی پرتره از کودکان، تصاویر را با این زاویه دید بالا به پایین ثبت می کنند که صحیح نیست. برای گرفتن بهترین نتیجه کافیست کمی زانو بزنید تا دوربین هم ارتفاع با چشمان کودک شود.

پس زمینه و فضای عکاسی

ایجاد یک فضای خاص در عکاسی پرتره کاملا در گرو هدف شما از گرفتن آن عکس خاص است. اگر پرتره شما قرار است یک عکس پرسنلی باشد، بدیهی ست که باید حتما از یک پس زمینه یک دست و ترجیحا سفید استفاده کنید. اگر قرار است پرتره شما احساساتی مانند عشق، حسرت، خشم و یا ناامیدی را منتقل کند، انتخاب یک پس زمینه مرتبط می‌تواند در یک فضاسازی موفق بسیار موثر باشد.

مورد بعدی اینکه حواستان به اتفاقات یا اشیاء پشت سر سوژه باشد؛ این مورد ممکن است بسیار ساده و بدیهی به نظر برسد، اما اشتباهی است که خیلی‌ها مرتکب آن می‌شوند!

آموزش عکاسی پرتره انتخاب پس زمینه

اگر میخواهیم پرتره ای بگیریم که قرار است تمام تمرکز آن روی سوژه باشد، پس باید هرگونه عاملی که باعث حواس پرتی و دور شدن توجه مخاطب از سوژه می‌شود را از داخل کادر حذف کنیم.

بی دقتی در این مورد باعث می شود در مرحله ادیت و ویرایش کار به مراتب مشکل‌تری برای حذف این موارد اضافی داشته باشیم.

ژست های مناسب عکس پرتره

در دو تصویر زیر می‌توانید چند ایده برای ژست یا پوز مناسب برای خانم ها و آقایان در عکاسی پرتره را مشاهده کنید.

آموزش عکاسی پرتره ژست آقایان

آموزش عکاسی پرتره ژست خانم ها

حالت ایستادن

بجز موارد بسیار محدود (مثل عکس پرسنلی)، تقریبا هیچوقت سوژه را در حالیکه که دقیقا داخل دوربین را نگاه می‌کند روبروی خود قرار ندهید؛ در اینصورت معمولا عکسی که ثبت می کنید مثل عکس های تشخیص هویت زندانی ها به نظر خواهد رسید! در عوض از سوژه بخواید نسبت به شما کمی زاویه دار بایستد تا این مشکل برطرف شود. نیاز نیست که این انحراف زاویه به حد «سه رخ» شدن برسد و در حد 10 تا 20 درجه چرخش هم کافی است.

آموزش عکاسی پرتره نحوه ایستادن

همچنین این مایل ایستادن کمک می‌کند صورت سوژه خوش فرم تر شده و خود سوژه نیز تا حدی لاغرتر دیده شود.

چشم های سوژه

تقریبا در تمام پرتره ها بهتر است نقطه فوکوس روی چشم ها باشد (تصویر وسط)، مگر در موارد استثنایی که نقطه ای دیگر مانند لب ها (و یا ندرتاً دست ها – مانند تصویر راست) در فوکوس قرار گیرد. دلیل واضح و فوکوس نگه داشتن چشم ها این است که انسان ها در تعامل با هم، ذاتا تمایل دارند به چشم های یکدیگر نگاه کنند، و در نتیجه فلو و تار بودن چشم حس ناخوشایندی به مخاطب خواهد داد.

البته گاهی در پرتره های خاص مانند پرتره های مدلینگ یا تبلیغاتی، چشم های سوژه می توانند کاملا در خارج از کادربندی قرار گیرند یا به هر دلیل در تصویر مشخص نباشند؛ (تصویر سمت چپ) در این حالت توجه مخاطب به اجزای دیگر صورت (که هدف آن عکاسی خاص است) معطوف خواهد شد. مانند لب ها برای تبلیغ یک رژ لب، یا مو ها برای تبلیغ یک رنگ مو

سمت نگاه سوژه در عکاسی پرتره

اگر سوژه مستقیما در لنز دوربین نگاه کند ارتباط حسی محکمی بین سوژه و مخاطب ایجاد می‌شود. در مقابل اگر سوژه به نقطه ای با فاصله جزئی از دهانه لنز (مثلا آرنج عکاس یا حتی نقطه ای خارج کادر) نگاه کند، آن وقت فاصله ای روانی بین سوژه و مخاطب ایجاد خواهید کرد.

آموزش سمت نگاه سوژه در عکاسی پرتره

ادیت عکس پرتره در فتوشاپ و لایتروم

ادیت کردن یک تصویر پرتره می‌تواند در سبک های مختلف انجام شود. گاهی ادیت می تواند در راستای طبیعی تر کردن عکس باشد و گاهی در جهت فانتزی تر کردن آن. انتخاب سبک و روش ویرایش کاملا بستگی به هدف شما دارد.

اگر عکس شما تاریک ثبت شده یا تار است یا به هر دلیل آن چیزی نیست که شما می خواستید باشد، آن را حذف نکنید. شانس خیلی بالایی وجود دارد که بتوان همان عکس را در نرم‌فزارهای ویرایش عکس تا حد قابل قبولی احیا کنید.

اما سبک ویرایش هرچه که باشد، روش انجام آن کم و بیش یکسان است.

ادیت عکس پرتره در لایتروم

نرم افزار لایتروم بیشتر برای ادیت های کلی بکار می رود که شامل تنظیمات نور، سایه روشن، دمای رنگ، افزایش شارپنس و امثال اینها می شود.

محیط نرم افزار لایت روم بسیار ساده و کاربر پسند است و تقریبا تمامی ادیت ها با استفاده از یک سری اسلایدر یا نوار لغزنده انجام می شوند. شما براحتی می توانید با آزمون و خطا هر کدام از پارامترها را تغییر داده و تاثیرشان را روی عکس تان ببینید. اما با این حال موارد اصلی به همراه یک توضیح کوتاه در زیر ذکر شده اند.

آموزش عکاسی پرتره ادیت با لایتروم

  • Temp: کنترل دمای رنگ – تغییر میزان سردی و گرمی رنگ ها – به سمت راست گرمتر و به سمت چپ سردتر می شود.
  • Tint: تعیین میزان ته رنگ عکس – با کشیدن اسلایدر به راست ته رنگ به سمت بنفش اغوانی یا مجنتا (Magenta) می رود. و با کشیدن به سمت چپ ته رنگ عکس به سبز متمایل می شود.
  • Exposure: مقدار نوردهی عکس را تعیین می کند / سمت راست نوردهی بیشتر و سمت چپ نوردهی کمتر
  • Contrast: تعیین میزان کنتراست تصویر یا اختلاف میزان روشنایی بین قسمت های تاریک با قسمت های روشن تصویر است.
  • Highlights: میزان نوردهی قسمت های روشن تر تصویر را مشخص می کند
  • Shadows: میزان نوردهی قسمت های تاریک تر تصویر را مشخص می کند
  • Whites:  میزان نوردهی قسمت های کاملا سفید تصویر را مشخص می کند
  • Blacks: میزان نوردهی قسمت های کاملا سیاه تصویر را مشخص می کند
  • Clarity: مرز بین نقاط تاریک و روشن تصویر را شارپ تر و یا محو تر می کند
  • Dehaze: ترجمه لغوی آن مه زادیی است و در مجموع شفافیت تصویر را بالاتر می برد.
  • Saturation: میزان غلظت رنگ را تعیین میکند. به سمت راست رنگ های غلیط تر و به سمت چپ به سمت سیاه و سفید شدن عکس
  • Sharpness: میزان شارپ بودن یا فوکوس بودن تصویر را می توان با این گزینه بهبود بخشید
  • Noise: نویز تصویر ناشی از حساسیت بالای سنسور را می توان با استفاده از این گزینه کمتر کرد. توجه داشته باشید که زیاده روی در این گزینه تصویر را مات می کند.
  • Moire: فرینج خطای لنز است که در آن الگوهای راه راه بصورت غیر عادی ثبت می شود. تاثیر این خطا را می توانید با کمک این ابزار کمتر کنید.
  • Defringe: فرینج خطای رنگی است که در آن روی لبه های تصویر هاله های سبز یا ارغوانی ایجاد می شود. تاثیر این خطا را می توانید با کمک این ابزار کمتر کنید.

ادیت عکس پرتره در فتوشاپ

ادیت پرتره در فتوشاپ بیشتر برای ادیت های جزئی تر، حذف چین و چروک، خال یا امثال این ها استفاده می شود. البته قطعا برای ادیت‌های رنگ و نور هم میتوانید از این نرم افزار کمک بگیرید؛ اما محیط کاربری آن در مقایسه با لایت روم کمی پیچیده تر است.

آموزش عکاسی پرتره ادیت در فتوشاپ

کاربردی ترین ابزارها برای ویرایش پرتره در فتوشاپ آیتم های زیر هستند:

  • لایه Shadows And Highlights: با کمک این گزینه می توانید نسبت های بین نقاط تاریک و روشن چهره را تنظیم کنید.

از طریق آدرس زیر قابل دسترس است

Image > Adjustments > Shadow/Highlight

 

  • لایه Brightness/Contrast: با کمک این گزینه می توانید میزان کنتراست و روشنایی نقاط مختلف را تنظیم کنید.

از طریق آدرس زیر قابل دسترس است

Image > Adjustments > Brightness/Contrast.

 

  • ابزار Healing Brush: برای از بین بردن چین و چروک ها و حذف خال ها استفاده می شود.

از طریق نوار ابزار های اصلی در سمت چپ محیط فتوشاپ (عکس بالا) قابل دسترس است

 

  • فیلتر Liquify: برای تنظیم نقاط مختلف صورت، اصلاح حالت چشم ها، اصلاح چروک ها لباس و … کاربرد دارد.

از طریق آدرس زیر قابل دسترس است

Filter > Liquify

 

توصیه‌هایی برای عکاسی پرتره با موبایل

عکاسی پرتره با دوربین گوشی موبایل شاید محبوب ترین حالت در این ژانر عکاسی باشد. اما چگونه از دوربین گوشی مان بهترین خروجی را بگیریم؟

نکات کلی

  • حتما از فوکوس روی صورت و به طور خاص چشم ها اطمینان حاصل کنید. امروزه تقریبا همه گوشی ها از فوکوس لمسی پشتیبانی می کنند؛ می توانید از آن کمک بگیرید.
  • به کادر بندی دقت کنید و فضی بالاسر و هدروم را در نظر داشته باشید. بسته به شرایط قانون یک سوم ها را نیز در پس ذهن داشته باشید.
  • اگر در شب عکاسی می کنید از فلاش گوشی استفاده نکنید، در این حالت باز هم در عکس تان همان تاثیر ناخوشایند فلاش های روی دوربینی ایجاد خواهد شد.
  • اگر در روز عکاسی می کنید، گاهی می توانید فلاش را به صورت دستی روشن کنید. با این کار بسته به نیاز و شرایط نوری آن لحظه، می توانید قسمت های سایه روی صورت را با نور فلاش پر کنید.

نکات مربوط به گوشی آیفون

از چند سال پیش شرکت اپل قابلیتی تحت عنوان Portrait به اپلیکیشن دوربین گوشی هایش اضافه کرده بود که همانطور که از نامش بر می آید مخصوص گرفتن عکس پرتره بود. در آپدیتی که بعد از آیفون X ارائه شد، اپل گزینه های برای نورپردازی های استودیویی نیز به گوشی هایش اضافه کرد که می توان با کمک آن ها نورپردازی هایی شبیه به آنچه در آتلیه های عکاسی انجام می شود را شبیه سازی کنید.

آموزش عکاسی پرتره با آیفون

همچنین در مدل های زیر یک لنز تله نیز در نظر گرفته شده که اختصاصا برای گرفتن عکس پرتره است و با کمک آن میتوان تصاویر چهره را کاملا تخت و طبیعی ثبت کنید.

لیست آیفون های دارای لنز تله:

  • iPhone 7 Plus
  • iPhone 8 Plus
  • iPhone X
  • iPhone 11 Pro
  • iPhone 11 Pro Max
  • iPhone 12 Pro
  • iPhone 12 Pro Max

همچنین در آیفون 12 پرو مکس یک سنسور تحت عنوان لایدار (LiDAR) نیز تعبیه شده که می تواند محیط را با دقتی فوق‌العاده به صورت سه بعدی اسکن کند؛ با استفاده ازاین سنسور مرز سوژه با پس زمینه به شکلی کاملا متفاوت و با دقت عالی مشخص می شود و در نتیجه بوکه های ایجاد شده با این گوشی، بسیار طبیعی تر از مدل های قبلی هستند.

نکات مربوط به گوشی های اندروید برای آموزش عکاسی پرتره

با بالا گرفتن جدال تولید کننده های گوشی بر سر اضافه کردن تعداد دوربین بیشتر، این روزها تقریبا اکثر گوشی های اندرویدی رده متوسط به بالای شرکت های سامسونگ، شیائومی، هوآوی و … دارای لنز اختصاصی پرتره هستند. با استفاده از این دوربین های پرتره و ترکیب شان با سنسور تشخیص عمق میدان، این گوشی ها می توانند بوکه های بسیار خوبی در پشت سر سوژه ایجاد کنند.

آموزش عکاسی پرتره گوشی اندروید

در برخی از مدل گوشی ها حتی این امکان در نظر گرفته شده که میزان محو شدگی پس زمینه را بعد از ثبت عکس تعیین و ویرایش کنید. قابلیتی که هنوز پیشرفته ترین دوربین های DSLR و بدون آینه نیز قادر به انجام آن نیستند. (بجز یک یا دو مدل محدود از شرکت فوجی فیلم)

حرف آخر

سعی کردیم در این مقاله به زبان خیلی ساده تمام نکاتی که برای عکاسی پرتره نیاز دارید را آموزش دهیم. اگر هنوز سوالی برای شما باقی مانده است حتما بپرسید تا جواب دهیم. در صورتی که به آموزش عکاسی پرتره یا هر نوع آموزش عکاسی علاقه دارید، می‌توانید در دوره‌های حضوری، آنلاین و یا دانلودی آکادمی نورنگار شرکت نمایید تا پس از پایان دوره نیز گواهینامه‌ی معتبری دریافت کنید. تمامی دوره‌ها توسط برترین اساتید مجرب و مطرح کشئر برگزار می‌شوند تا هنرجویان به صورت کامل و جامع بر موضوعات مسلط شوند.

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *