021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نقد و بررسی نیکون Zfc : وزن کم و طراحی نا کارآمد

نقد و بررسی نیکون Zfc : وزن کم و طراحی نا کارآمد

نیکون Zfc یک دوربین دیجیتال بدون آینه با سنسور کروپ است که طراحی شده است تا دوربین فیلم برداری نیکون FM2 کلاسیک را شبیه‌سازی کند، که به عنوان یکی از بهترین دوربین‌های فیلم 35 میلی‌متری تاریخ شناخته می‌شود . اگرچه این سیستم به نظر فوق‌العاده می‌رسد و به همین دلیل خاطرات زیادی را برمی‌گرداند، آاما یا توانسته است به آن ارث برسد؟

 

پس از چند هفته استفاده ، باید صادقانه بگویم که هم عاشق و هم نفرت داشتم از این دوربین . به عنوان یک آدمی که سیستم‌های فیلم قدیمی را جمع‌آوری می‌کند و هنوز هم آنها را استفاده می‌کند هر زمان که خسته از عکاسی دیجیتال می‌شود ، من واقعاً مشتاق بودم که با این دوربین با ظاهر وینتیج کار کنم.

 

نقد و بررسی نیکون Zfc : وزن کم و طراحی نا کارآمدنیکون

نیکون این سیستم را به عنوان یک سیستم سبک و مناسب برای سفر تبلیغ کرده بود و اگرچه این توصیف‌ها بسیار درست هستند ، تجربه کلی باعث شد احساس کنم آنها همه چیزی را که در دوربین Z50 عالی عمل می‌کند را گرفته‌اند و آن را در یک بدنه‌ای که بسیار شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد قرار داده‌اند ، اما عملکرد آن ناراحت‌کننده‌ است.

 

نقد و بررسی نیکون Zfc : وزن کم

 

با اینکه برگه مشخصات ممکن است شما را به این باور برساند که دوربین عملکرد بالایی دارد ، اما تجربه حضور شخصی ممکن است با این موضوع مغایرت داشته باشد . تضاد برای سبک بودن اشاره شده به این معنی است که در واقع به نظر ارزان و نسبتاً ضعیف می‌آید و با عملکردی که وعده داده شده به نظر قیمت بسیار مناسب می‌رسد ، استفاده واقعی از آن احساس کم‌تحرکی و گاهاً حتی یک کم ناامیدی به وجود آورد.

 

نیکون Zfc : طراحی و کیفیت ساخت

 

نقد و بررسی نیکون Zfc : طراحی نا کارآمد

 

دوربین نیکون Zfc در واقع تقریباً همانند سیستم فیلمی کلاسیک نیکون FM2 در اندازه ، رنگ و احساس کلی است . از نظر ظاهری ، این سیستم واقعاً زیباست و از راه دور به نظر می‌رسد محصولی با کیفیت بالا است. صفحه نمایش لمسی با زاویه قابل تنظیم در پشت دوربین می‌تواند به صورت برعکس قرار بگیرد تا واقعاً شبیه یک سیستم فیلمی کلاسیک به نظر برسد و شما را مجبور به وابسته شدن به منظره‌بین کند ، همانند روزهای گذشته.

 

نقد و بررسی نیکون Zfc معرفی نیکون Zfc : وزن کم و طراحی نا کارآمد

 

حتی قسمت بالای دوربین تقریباً همانند آنچه در یک سیستم فیلمی 35 میلی‌متری کلاسیک با کلیدهای دستی برای ISO ، سرعت شاتر و یک کلید تنظیم تعدیل نور بیانیه ، قرار دارد . حتی یک نمایشگر کوچک LCD در نزدیکی دکمه روشن/خاموش قرار دارد که تنظیم دیافراگم فعلی لنز متصل را نشان می‌دهد.

 

به عنوان یک علاقه‌مند و طرفدار واقعی عکاسی ، اولین انطباق من با این سیستم این بود: “زیباست”. من نمی‌توانستم صبر کنم تا بیرون بروم و با آن بازی کنم و ببینم که چه کار می‌تواند انجام دهد . جزئیات کوچک مانند پوشش بافتی لاستیکی بر روی بالای منظره‌بین ، احساس گرمایی و نوستالژیک را القا می‌کند . این فقط یک لمس زیبا از نیکون برای جمع‌آورندگان کلاسیک است.

 

معرفی نیکون Zfc : وزن کم

 

از نظر احساسی ، استفاده از این دایره‌ها ، اگرچه کامل نیست اما خوشایند است . چرخاندن و گشتاور دادن به دسته‌ها با تم رترو واقعاً لذت بخش بود ولی شما را کمی کند می‌کند تا واقعاً درباره عکس فکر کنید ، همانند زمانی که از فیلم استفاده می‌کردید . فکر می‌کنم این تجربه برای من لذت‌بخش‌تر بود چون واقعاً در حال عکاسی و فیلم برداری بزرگ شده‌ام و هنوز هم از آن استفاده می‌کنم ، بنابراین هر کسی که با این مکانیک آشنا است ، از استفاده از آن لذت خواهد برد به ویژه زمانی که با هر تنظیم تعدیل ، صدای کلیک را تجربه می‌کنید.

 

دایره کنترل چپ (برای ISO) همچنین دارای یک دسته زیر آن است که شما می‌توانید با استفاده از آن تنظیمات دوربین را از حالت کاملاً دستی به حالت اولویت دیافراگم ، اولویت شاتر ، حالت برنامه یا حالت خودکار کامل تغییر دهید.

 

بالای بدنه دوربین Zfc از فلز است ، اما پایین آن در واقع از پلاستیک رنگ‌آمیزی شده است ، احتمالاً برای کاهش وزن کلی سیستم می باشد . در این باره باید اشاره کنم که دوربین Zfc مقاومت در برابر آب ندارد . این به نظر من یک فرصت بزرگ از دست رفته است ، با توجه به اینکه چگونه FM2 در واقع به عنوان یک دوربین تانکی غیرقابل اندازه‌گیری شناخته می‌شود . در مقایسه با آن ، با دوربین Zfc حتی اگر بارانی کوچک باشد ، احتمالاً نخواهید آن را از کیف دوربین خود بیرون بیاورید تا از خراب شدن آن اطمینان حاصل کنید.

 

معرفی نیکون Zfc : طراحی نا کارآمد معرفی نیکون Zfc

 

لنز کیت 16-50 میلی‌متری که به همراه دوربین عرضه می‌شود ، به طور کامل با ظاهر و حس دوربین همخوانی دارد . این لنز بسیار کوچک و بسیار سبک است و با مزیت‌های بزرگی که در تبلیغات سیستم معرفی می‌شوند ،  همخوانی می‌کند. لنز به قدری کوچک است که به راحتی در جیب ژاکت جا می‌شود.

 

یک نقطه مثبت دیگر برای طراحی ، صفحه نمایش قابل تنظیم دوربین Zfc است . در مقایسه با سیستم‌های معمولی مانند Z6 و Z7 که فقط به صورت عمودی قابل تمایل هستند ، صفحه نمایش لمسی Zfc قابلیت چرخش و برگرداندن به جلو دوربین را برای عکاسی سلفی یا ولاگینگ راحت فراهم می‌کند و حتی می‌تواند در زوایای مشکل در زمان عکاسی از زوایا مختلف استفاده شود.

 

چیزی که برای من با طراحی آن سخت است ، اندازه کوچک آن است . در مقایسه با سیستم‌های Z5، Z6، Z7 و Z9 ، Zfc از قدرت چنگاندن آشنا بهره‌مند نیست . به دلیل وزن سبک و بافتی که دست گرفتن آن آسان نیست ، اغلب خود را در حال نگه داشتن دوربین توسط لنز (به جای بدنه دوربین) می‌یابم تا از افتادن دوربین جلوگیری کنم . به طور کلی ، طرفدار بنده‌ها نیستم ، اما با این سیستم توصیه می‌کنم از یک بند استفاده کنید تا ازافتادن سیستم جلوگیری کنید.

 

رونمایی از نیکون Zfc : وزن کم و طراحی نا کارآمد

 

صفحه نمایش لمسی و سیستم منو در Zfc کاملاً مشابه سایر سیستم‌های بدون آینه فعلی نیکون است ، به جز این که می‌توانید آن را به زاویه 180 درجه بچرخانید و به عنوان یک صفحه نمایش خودی/مانیتور برای عکاسی سلفی استفاده کنید . این مورد ، هر چند کاملاً کامل نیست ، اما یک افزودنی بسیار خوب برای سیستم بدون آینه نیکون است که واقعاً امیدوارم در تولید بدنه‌های دوربین جدید به آن ادامه دهند . اگر چیزی نباشد جز آسان‌تر شدن عکاسی بازویی در زوایای دشوار،  اما بهبودهایی در طراحی هنوز هم مورد استقبال خواهند بود تا صفحه نمایش احساس مقاومت بیشتری در حالت گسترده داشته باشد.

 

همانطور که اشاره کرده‌ام ، اگرچه دوربین به طور کلی از دور بسیار شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد ، اما در دست احساس می‌شود تا حدی ارزان قیمت است ، مثل یک سیستم بازی حتی اگر دارای قطعات و قابلیت‌های داخلی تقریباً مشابه Z50 باشد.

 

در نهایت ، باید بیان شود که سیستم Zfc دارای یک جک هدفون نمی‌باشد که برای هر کسی که ویدئو می‌گیرد ، یک عامل منفی عمده است.

 

عملکرد نیکون Zfc

 

اگرچه تقریباً هر لنز نیکون (نصب F و Z) را می‌توان بر روی این دوربین استفاده کرد ، اما برای اهداف این بررسی بیشتر از لنز 16-50 میلیمتر f/3.5-6.3 کیت همراه استفاده کردم تا احساس گذشته را حفظ کنم و آن را کوچک ، محرمانه و آسان برای حرکت کردن نگه دارم

 

رونمایی از نیکون Zfc : وزن کم

 

بطور کلی ، تجربه استفاده از دوربین برای من یک تجربه با چالش‌ها و هیجان‌انگیزی بود.

 

در جنبه فنی ، Zfc تقریباً مشابه Z50 است ، بنابراین کیفیت تصویر نیز تقریباً همانند Z50 است . شما تصاویری با 20.9 مگاپیکسل تمیز با دامنه پویایی بهبود یافته و عملکرد قابل توجهی در شرایط نور کم خواهید داشت . در تنظیمات ISO بسیار بالا هنوز هم بعضی نویز وجود دارد ، بنابراین انتظار معجزه را نداشته باشید ، اما حتی در این حالت ، عملکرد ISO بالا بهتر از آنچه انتظار می‌رود است ، حتی بدون استفاده از روشن‌سازی نویز High-ISO داخلی دوربین یا از طریق پس‌پردازش.

 

در اندازه‌گیری (استفاده از حالت ماتریسی پیش‌فرض و نیز وزن‌دهی به مرکز) عملکرد یکنواخت و تحسین‌برانگیزی دارد که تقریباً با سایر اعضای خانواده دوربین‌های بدون آینه Nikon Z هم‌استاندارد است ، نیکون Zfc به شما عکسی با تعریض دقیق حتی در شرایط نورپراکنده و مختلط می‌دهد.

 

فوکوس خودکار ، نسبت به Z50 ، جایی است که عملکرد Zfc بهبود می‌دهد . Zfc در واقع یک سیستم کمی بهتر با قابلیت فوکوس خودکار در ناحیه گسترده برای انسان‌ها و حیوانات و همچنین فوکوس چشم تمام وقت برای حالت ویدئو دارد . به طور کلی ، هنگام عکاسی در نور کم یا در برابر اشیاء با سرعت بالا ، نیازی به نگرانی درباره فوکوس خودکار در سیستم نداشتم.

 

دوربین قادر به عکاسی با سرعت 11 فریم در ثانیه (fps) در حالت گسترده با فوکوس خودکار پیوسته و تنظیم خودکار تعویض نور است ، اما دوربین فقط از کارت‌های SD قدیمی UHS-I پشتیبانی می‌کند که به این معنی است که شما تنها حدود 22 فریم (در قالب RAW) در اعماق حافظه دوربین خواهید داشت تا دوربین شروع به بافر کردن و پردازش نماید و شما قادر به ورود به حالت سرعت کامل نشوید . عکاسی در حالت کندتر با سرعت 5 فریم در ثانیه ، به شما اجازه می‌دهد حدود 30 تا 40 فریم را قبل از تحت فشار قرار دادن حافظه دریافت کنید که بهتر است ، اما هنوز امکان عکاسی سریع با سرعت بالا را به شما نمی‌دهد (بهترین حالت حدوداً دو تا چهار ثانیه قبل از شروع است).

 

رونمایی از نیکون Zfc : طراحی نا کارآمد

 

واقعاً از طراحی رتروی Zfc لذت بردم ، زیرا این طراحی شما را از ذهن خود بیرون می‌کشاند و شما را ترغیب می‌کند که برای عکاسی در مورد عکس خود فکر کنید.

 

این می‌تواند شما را به فکر واقعیت عملکرد عکاسی با دوربین فیلمبرداری بیاندازد . به عبارت دیگر ، در عکاسی با دوربین فیلمبرداری تعداد محدودی فریم دارید ، بنابراین شما باید متوقف شوید، عکس را تنظیم کنید ، درباره اینکه آیا واقعاً می‌خواهید این لحظه را ثبت کنید فکر کنید، سپس نور و سرعت شاتر را مشخص کنید ، آنها را به صورت دستی تنظیم کنید و سپس عکس بگیرید .در واقع ، این دوربین واقعاً مانند یک سیستم فیلم قدیمی با بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌های یک دوربین مدرن و پیشرفته است واقعیت دارد. از نگاه حسی ، من به شدت از آن لذت بردم… اما از نگاه یک عکاس حرفه‌ایی که اغلب باید تصاویر را در زمان کوتاهی در شرایط نوری و سرعتی بسیار متفاوت ثبت کند ، واقعاً مشکل‌ساز بود.

 

رونمایی از نیکون Zfc

 

در بیشتر سیستم‌های دیگر ، شما می‌توانید به سادگی دوربین خود را به حالت دستی قرار دهید و بدون اینکه نگاه خود را از صحنه برداری بردارید و سرعت شاتر ، دیافراگم و ISO را به طور لحظه‌ای به میزان مورد نیاز تغییر دهید . البته من مطمئنم که با تمرین و زمان می‌توانید این مهارت‌ها را با Zfc نیز کسب کنید ، اما به طور کلی ، اگر شما یک فریم به خوبی تنظیم شده داشته باشید و سپس باید حرکت کنید و تنظیمات خود را برای گرفتن زاویه بعدی تغییر دهید ،  باید دوربین را از چشم خود دور کنید ، از دو دست خود برای تنظیم ISO استفاده کنید ، سپس دوباره این کار را برای تنظیم سرعت شاتر انجام دهید.

 

این واقعاً در شرایط سریع بازدهی مشکل‌ساز است و برای یک عکاس “وابسته به تنظیمات دستی” ناخوشایند است زیرا اغلب وقتی با کنترل کردن حلقه‌ها برای تنظیمات سر و کار داشتم ، بیشتر شات‌های مهم را از دست می‌دادم.

 

حالا ، شما می‌توانید تمامی این نکات ناراحت‌کننده را با استفاده از حالت اولویت دیافراگم یا سرعت شاتر ، یا حالت کاملاً خودکار ، از بین ببرید.

 

در حالی که هر یک از این حالت‌ها در واقع به خوبی کار می‌کنند ، به نظر من احساس می‌شود که شما در حال عکاسی با یک دوربین نقطه و شوت رتروی نمایانگر به جای یک سیستم آینه‌ای مدرن هستید.

 

این مسئله برای من اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا وقتی درباره FM2 که Zfc بر اساس آن ساخته شده است فکر می‌کردم ، آن دوربین برای حرفه‌ای‌ها و عکاسان جدی بود که نیاز به یک دستگاه قوی ، محکم و قابل اعتماد داشتند که هرچیز دیگری را بتواند برای طولانی‌مدت برتری ببخشد . بنابراین برای کسانی که با آن سیستم آشنا هستند و از لذت‌های رترو که با آن همراه است لذت می‌برند ، بله ، عالی است.

 

اما برای افرادی که در محیط‌های پرسرعت و مطالبه‌مندتر فعالیت می‌کنند ، این مسئله خوب نیست . عدم محافظت در برابر آب و هوا ، طراحی و قابلیت‌های ناکارآمد و دستگیره ضعیف ، و تنظیمات کند ، همگی احساس خوب و جذابی برای من ندارد .

 

نیکون Zfc : کیفیت تصویر

 

همانطور که اشاره کردم ، در داخل این دوربین در واقع یک سنسور APS-C با 20.9 مگاپیکسل مانند Z50 استفاده شده است ، به این معنی که شما می‌توانید تا ISO 6400 با کیفیت بالا و پوشش گسترده‌ای از نویز و دینامیک رنگ را دریافت کنید و پروفایل‌های رنگی و حالت تعادل سفیدی نیز نتایجی بسیار پایدار را در سراسر خانواده دوربین‌های نیکون فراهم می‌کنند (به این معنی که فایل‌های RAW شما در ارتباط با رنگ بسیار شبیه به هم خواهند بود بدون توجه به بدنه دوربین مورد استفاده).

 

با این حال، هنگامی که از ISO 3200 بیشتر می‌رود ، می‌توانید به راحتی نویز موجود در تصویر را مشاهده کنید، اما آن بیشتر شبیه دانه‌های فیلم است و ناخوشایند نیست مانند برخی سیستم‌های دیگر در بازار.

 

معرفی و رونمایی از نیکون Zfc : وزن کم و طراحی نا کارآمد

 

معرفی و رونمایی از نیکون Zfc : وزن کم

 

در نمونه‌های کمینه و حداکثر زوم لنز ۱۶-۵۰ میلی‌متری که شامل شده است ، در واقع عجیب نیست که در لبه‌های فریم کمترین نورپراکنی یا تحریفی وجود داشته باشد (هیچ پروفایل لنزی بر روی فایل‌ها اعمال نشده است) و من با این لنز کوچک ، بسیارتحت تأثیر قرار می‌گیرم.

 

در حالت‌های JPEG ، به نظر می‌رسد تیزکردنی بسیار قوی و به طور قابل ادعا ظاهر می‌شود که منجر به بروز هالوها/شکستگی‌ها در اطراف لبه‌های با تفاوت رنگ بالا می‌شود ، اما همچنان می‌توانید این مسئله را با عکاسی در فرمت RAW جلوگیری کنید.

 

در زیر ، تصاویر نمونه‌ای که با استفاده از دوربین Nikon Zfc گرفته شده‌اند ، آورده شده است :

 

معرفی و رونمایی از نیکون Zfc : طراحی نا کارآمد

معرفی و رونمایی از نیکون Zfc رونمایی و معرفی نیکون Zfc : وزن کم و طراحی نا کارآمد

رونمایی و معرفی نیکون Zfc : وزن کم

 

زیادی به استایل توجه شده اما در محتوا کمبود دارد

 

طراحی دوربین Nikon Zfc بسیار زیبا و قابل توجه است و برای علاقمندان و مجموعه‌داران با توجه به استفاده از ویدئوولاگینگ/سلفی/سفر طراحی شده است . این دوربین در تمام این حوزه‌ها عملکرد خوبی دارد ، مگر اینکه شما به دنبال یک تجربه مدرن واقعی باشید . برای این منظور ، Zfc براحتی به نقش بازی فیلم پرداخته و با کنترل‌های سنگین و نوشتن بسیار آهسته کارت حافظه ، تجربه را به شدت محدود می‌کند.

 

اگرچه لاینینگ مشابه چرم مصنوعی در امتداد بدنه دوربین بسیار زیبا به نظر می‌رسد ، اما احتمال نیوفتادن دوربین را تضمین نمی‌کند . در واقع ، این بیشتر برای استایل تعبیه شده است تا واقعاً جلوی افتادن دوربین را بگیرد. استفاده فراوان از پلاستیک همچنین باعث می‌شود که دوربین در دست‌ها به نوعی ارزان قیمت به نظر برسد.

 

بله ، تصاویری که می‌توانید با این دوربین نیکون Zfc ثبت کنید همچنان بسیار عالی هستند ، در واقع این یک Z50 است . این دوربین قادر به ضبط ویدئوی 4K (و 120 فریم در ثانیه در 1080p) است و به یک سیستم فوکوس قوی مجهز شده است.

 

اما به طور کلی ، نیکون Zfc بسیار کاربردی نیست . شما تقریباً همه ویژگی‌ها را در سیستم‌های دیگر نیکون و رقبا می‌توانید بیابید ، و برخی از آن‌ها حتی با قیمتی ارزان‌تر . شاید به روزرسانی‌های نرم‌افزاری بتوانند این مسئله را تغییر دهند ، اما در حالت فعلی خود ، نیکون Zfc بیشتر شبیه یک قلمرو جمع‌آوری‌کننده از یک دوربین کاری به نظر می‌رسد تا یک دوربین عملی.

 

رونمایی و معرفی نیکون Zfc : طراحی نا کارآمد

 

آیا گزینه های جایگزین وجود دارد؟

 

برای دوربین نیکون Zfc ، چندین جایگزین در بازار وجود دارد . شروع کنیم با دوربین Z50 خود نیکون که با قیمت 896 دلار ، تقریباً همان دوربین را در ارزش‌ها و ویژگی‌ها ارائه می‌دهد ، اما با بدنه ارگونومیک ، محافظت در برابر آب و هوا و با قیمتی ارزان‌تر.

 

خارج از نیکون ، دوربین‌های مشابه با الگوی حس نوستالژی نیز وجود دارند، از جمله Fujifilm X100V با قیمت 1,399 دلار ، X-T30II با قیمت 999 دلار و X-T5 با قیمت 1,699 دلار . علاوه بر این ، می‌توانید دوربین Olympus OM-D E-M10 Mark IV با قیمت 799 دلار و دوربین Sony A6400 با قیمت 998 دلار را پیدا کنید ، اگرچه به طراحی رترو/وینتیج اهمیت نمی‌دهید ولی به همه ویژگی‌های مشابه نیاز دارید.

 

آیا باید آن را بخرید؟

 

شاید . از آنجایی که بیشتر از یک دوربین کلکسیونر می توانید به آن اعتماد کنید ، برای بسیاری اغلب در قفسه بهتر از میدان عمل می کند … و ممکن است این همان چیزی باشد که شما می خواهید!

 

مطالب پیشنهادی نورنگار :

نیکون از دوربین عکاسی Z5 رونمایی کرد
ببینید: معرفی دوربین نیکون D7500
معرفی نرم‌افزار‌های به‌روز‌رسانی شده و افزودن آن‌ها به دوربین نیکون D5 توسط شرکت نیکون
دوربین نیکون Z6II و Z7II معرفی شدند
بررسی دوربین نیکون Z5 از نگاه یک عکاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *