دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چطور یک عکس ضد نور خوب بگیریم؟

تکنیک و ترفند
چطور یک عکس ضد نور خوب بگیریم؟

عکس‌های ضد نور روش بسیار خوبی برای انتقال رمزآلود بودن، احساسات و حالت تصویر به بیننده است. این عکس‌ها می‌توانند به دلیل سادگی و داستانی که قادرند انتقال دهند، در بین عکس‌های دیگر به صورت کاملا متمایز دیده شوند. من به این خاطر عکاسی ضد نور را دوست دارم که یک تصویر واضح به بیننده ارائه نمی‌دهند و باعث می‌شوند او از تخیل خودش برای درک تصویر استفاده کند.

به صورت کلی برای عکاسی ضد نور باید سوژه را در مقابل یک منبع نور قرار دهید و دوربین را وادار کنید که نوردهی تصویر را براساس روشن‌ترین قسمت کادر یعنی پس زمینه انجام دهد و توجهی به سوژه نکند. به این ترتیب سوژه خیلی تاریک خواهد شد.

روش‌های فنی زیادی برای گرفتن یک عکس ضد نور خوب وجود دارد اما اجازه دهید ساده‌ترین روشی را با هم بررسی کنیم. ما قصد داریم کاری کنیم دوربین شما فکر کنید، هدف شما این است که می‌خواهید از قسمت‌های روشن کادر عکس بگیرید.

عکاسی ضد نور

چطور یک عکس سیلوئت بگیریم؟

1- انتخاب یک سوژه قوی

برای عکاسی ضد نور می‌توانید هر شئ‌ای را انتخاب کنید اما برخی اشیاء بهتر از اشیاء دیگر هستند. سعی کنید سوژه‌ای که انتخاب می‌کنید، یک شکل قابل تشخیص داشته باشد و ظاهر دو بعدی آن به صورتی باشد که بتواند توجه بیننده را جلب کند. عکس‌های سیلوئت نمی‌توانند از رنگ، بافت و تون سوژه برای جذاب شدن آن استفاده کنند و به همین خاطر بهتر است شکل آن قابل تشخیص باشد.

[relatedpost post=”82119″]

2- فلاش خودتان را خاموش کنید

در صورتی که دوربین را روی حالت خودکار قرار داده باشید، دوربین به صورت اتوماتیک از فلاش استفاده می‌کند و این کار ممکن است عکس شما را خراب کند. اصولا باید جلوی سوژه نور خیلی کمی وجود داشته باشد و به همین خاطر بهتر است فلاش را خاموش کنید. (البته این مورد یک قاعده کلی نیست و در برخی مواقع ممکن است به فلاش نیاز داشته باشید.)

عکاسی سیلوئت چیست؟

3- نورپردازی در عکاسی ضد نور

برای عکاسی ضد نور باید از تمام دانش خودتان در مورد عکاسی ضد نور استفاده کنید و تمام چیزهایی که در مورد عکاسی معمولی یاد گرفته‌اید را به کار بگیرید. البته در این نوع عکاسی باید به جای اینکه روی نورپردازی پیش زمینه تمرکز کنید، تمام تمرکز خودتان را روی نورپردازی پس زمینه قرار دهید. بهترین روش برای این نوع عکاسی این است که سوژه را مقابل خورشید در حال طلوع یا غروب قرار دهید اما می‌توانید از هر منبع نور قوی دیگری هم استفاده کنید.

[relatedpost post=”100678″]

4- کادربندی تصویر

تصویر خودتان را به گونه‌ای کادربندی کنید که سوژه در مقابل یک پس ساده اما کاملا روشن قرار بگیرد. معمولا بهترین پس زمینه یک آسمان بدون ابر در زمان غروب آفتاب است. همانطور که گفته شد شما باید یک منبع نور خیلی قوی را در پشت سر سوژه قرار دهید. می‌توانید منبع نور را به صورت کامل در پشت سوژه مخفی کنید و یا آن را در دیگر قسمت‌های پس زمینه قرار دهید.

[relatedpost post=”117184″]

5- سعی کنید شکل سوژه کاملا واضح دیده شود

اگر بیشتر از یک شئ داخل تصویر وجود دارد و شما می‌خواهید تمام آن‌ها را به صورت ضد نور ثبت کنید، سعی کنید تمام آن‌ها را از هم جدا کنید. برای مثال اگر داخل کادر شما یک انسان و یک درخت وجود دارد، به هیچ وجه سعی نکنید انسان را در مقابل درخت قرار دهید. حتی نباید از سوژه بخواهید که به درخت تکیه کند زیرا این کار باعث می‌شود هر دو به عنوان یک سوژه دیده شوند و بیننده نتواند به درستی شکل آن‌ها را تشخیص دهد.

راهنمای عکاسی ضد نور

همچنین در زمان کادربندی بهتر است از سوژه‌های انسانی به صورت نیم رخ عکاسی کنید تا اینکه از زاویه روبرو از آن‌ها عکس بگیرید. این کار باعث می‎شود جزئیات بیشتری از صورت آن‌ها (بینی، دهان، چشم) مشخص باشد و تشخیص این قسمت‌ها راحت‌تر باشد.

6- عکاسی ضد نور در حالت خودکار

خیلی از دوربین‌ها سیستم نورسنج خودکار دارند و می‌توانند یک تصویر را به گونه‌ای نوردهی کنند که تمام قسمت‌های آن به خوبی نورپردازی شده باشد. مشکل این سیستم این است که خیلی از دوربین‌ها به اندازه‌ای هوشمند هستند که به جای تاریک کردن سوژه، آن را هم نورپردازی می‌کنند و شما نمی‌توانید عکس سیلوئتی که به دنبالش بودید را بگیرید. به همین خاطر باید دوربین را گول بزنید. خیلی از دوربین‌ها مقدار نور صحنه را زمانی که کلید شاتر را تا نیمه فشار می‌دهید اندازه‌گیری می‌کنند. به همین خاطر می‌توانید دوربین را رو به یک نقطه روشن بگیرید و شاتر را تا نیمه فشار دهید (رها نکنید). سپس کادر خودتان را به شکلی که دوست دارید ببندید و سپس شاتر را تا انتها فشار دهید. در اکثر دوربین‌های دیجیتال این کار باعث می‌شود بتوانید یک عکس سیلوئت بگیرید.

برخی دوربین‌های دیجیتال نیز از سیستم نوردهی «spot» یا «centered» پشتیبانی می‌کنند. این سیستم به جای اینکه نور صحنه را از چند نقطه مختلف محاسبه کند، از طریق نقطه مرکزی فریم محاسبه می‌کند. به این ترتیب می‌توانید به صورت دقیق نقطه روشن تصویر را مشخص کنید تا نوردهی براساس آن انجام شود.

[relatedpost post=”105189″]

7- عکاسی ضد نور در حالت دستی

در صورتی که تکنیک بالا نتیجه نداد و دوربین شما امکان نوردهی دستی یا جبران نوردهی را دارد می‌توانید تنظیمات شخصی خودتان را اعمال کنید. خوبی دوربین‌های دیجیتال این است که می‌توانید هرچقدر که مایل بودید به آزمایش حالت‌های مختلف بپردازید تا بتوانید به بهترین نتیجه برسید.

عکاسی ضد نور

یکی از روش‌های عکاسی ضد نور در حالت دستی این است که نگاهی به سرعت شاتر و دیافراگم پیشنهادی دوربین در حالت خودکار بیاندازید و از همان نقطه شروع کنید. اگر در حالت خودکار سوژه خیلی روشن است، می‌توانید سرعت شاتر را یک یا دو گام کاهش دهید و تاثیر آن را ببینید. می‌توانید از تکنیک Bracketing نیز استفاده کنید و چند تصویر با مقدار نوردهی متفاوت بگیرید.

8- فوکوس

در اکثر مواقع می‌خواهید سوژه‌ای که سیلوئت شده است به صورت کامل در فوکوس باشد. همین موضوع باعث شده است اجرای پروسه ذکر شده در مرحله 4 کمی سخت باشد زیرا فشار دادن شاتر تا نیمه به این معنی است که دوربین نیز روی همان نقطه پس زمینه فوکوس می‌کند. برای غلبه بر این مشکل دو استراتژی مختلف وجود دارد. اولین روش استفاده از فوکوس دستی دوربین است. در این روش باید قبل از انجام نورسنجی، فوکوس دوربین را قفل کنید.

روش دوم نیز این است که با استفاده از دیافراگم، عمق میدان را تا جای ممکن افزایش دهید. برای این کار از یک دیافراگم بسته استفاده کنید تا بخش‌های بیشتری از پیش زمینه و پس زمینه در فوکوس باشد.

کد تخفیف نورنگار

آخرین نکته در مورد عکاسی سیلوئت

با اینکه یک سیلوئت کامل با یک سوژه واضح و کاملا سیاه می‌تواند خیلی زیبا به نظر برسد، می‌توانید به سیلوئت جزئی هم فکر کنید. در این نوع تصاویر ضد نور، برخی از جزئیات سوژه هنوز مشخص است. برخی اوقات تابیدن کمی نور روی سوژه باعث می‌شود سه‌بعدی‌تر و واقعی‌تر به نظر برسد. زیبایی Bracketing نیز همین است و شما می‌توانید پس از دیدن سیلوئت‌های جزئی و کامل یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

نویسنده : محمد خزائی

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *