هنگام عکسبرداری در نور کم، برای ایجاد یک نوردهی مناسب دو راه در پیش روی دارید : اول، استفاده از سرعتهای کُند شاتر و دوم، استفاده از فلاش.
در صورت استفاده از شاتر کُند میتوانید نوردهی کافی را در زمان باز بودن پرده شاتر انجام دهید. این تکنیک برای مواقعی مناسب است که سوژه ثابت و بیحرکت باشد زیرا همانگونه که میدانید کوچکترین حرکت سوژه (یا دوربین) باعث محو شدن تصویر میگردد.
از طرف دیگر در صورت استفاده از فلاش اکسترنال و در حالت اتوماتیک، دوربین معمولاً از سرعتهای سریعتر شاتر استفاده میکند. در این حالت نوردهی سوژه بخوبی انجام شده اما بدلیل کوتاه بودن زمان نوردهی، پس زمینه بصورت تاریک و کم نور ثبت میشود.
[relatedpost post=”158414″]
عکسبرداری با فلاش و همزمانی کُند چیست؟
این تکنیک ترکیب دو روش فوق است و نتایج خیلی خوبی بدست میدهد. به زبان ساده با این تکنیک میتوانید سوژه را بخوبی نوردهی نموده و بصورت کاملاً شارپ و واضح به تصویر بکشید و در عین حال پس زمینه متحرک یا ثابت را هم بخوبی نوردهی نمایید.
هنگام عکسبرداری با نوردهی طولانی، زمان باز ماندن پرده شاتر بیشتر از زمان نوردهی فلاش خواهد بود. بنابراین می توانید زمان عمل نمودن فلاش را انتخاب کنید. اگر فلاش درست پس از باز شدن پرده شاتر عمل نماید آن را همزمانی فلاش با پرده اول یا پرده جلو (1st Curtain / Front Curtain) مینامند و اگر فلاش قبل از بسته شدن پرده شاتر عمل کند آن را همزمانی فلاش با پرده دوم یا پرده پُشت (2nd Curtain / Rear Curtain) مینامند. هر کدام از این دو حالت تاثیر متفاوتی ایجاد میکند.
در حالت همزمانی فلاش با پرده اول شاتر، بدلیل اینکه همزمان با آغاز نوردهی فلاش نیز عمل میکند، سوژه در ابتدای حرکت فریز میشود. سپس در زمان باقی مانده از باز ماندن فلاش، حرکت سوژه به شکل محو شدن حرکت در جلوی سوژه ثبت میگردد.
در حالت همزمانی فلاش با پرده دوم شاتر، با شروع نوردهی حرکت سوژه به شکل محو شدن حرکت در پسشت سوژه ثبت شده و در انتهای زمان نوردهی و قبل از بسته شدن پرده شاتر فلاش عمل کرده و سوژه را در انتهای حرکت خود فریز میکند.
در عکسبرداری با فلاش از سوژههای متحرک، گزینه همزمانی فلاش با پرده دوم شاتر را انتخاب کنید تا مسیر حرکت سوژه بطور صحیح ثبت شود.
اگر هنگام عکسبرداری از سوژه های متحرک در شرایط کم نور از همزمانی فلاش با پرده اول استفاده کنید ممکن است تصاویری مبهم ثبت نمایید زیرا در این حالت پس زمینه بر روی سوژه برهم نمایی (Super Impose) میشود.
چه موقع از فلاش با همزمانی کُند استفاده کنیم؟
1-نور کم
فرض کنید میخواهید از دوست خود در مقابل یک بنای تاریخی در شب عکاسی کنید. اگر سرعت شاتر را کُند انتخاب کنید سوژه و پس زمینه را میتوانید با نور خوب ثبت کنید اما احتمال محو شدن سوژه افزایش مییابد. اگر از فلاش استفاده کنید سوژه بخوبی نوردهی شده و بطور واضح ثبت میگردد اما پس زمینه کاملاً تاریک میشود. در این حالت با استفاده از فلاش با همزمانی کُند می توانید هم سوژه و هم پس زمینه را با نوردهی خوب و بدون محو شدگی به تصویر بکشید.
2-اکشن و حرکت سریع
از تکنیک عکسبرداری با فلاش و همزمانی کُند میتوانید در عکسبرداری ورزشی و اکشن نیز بخوبی استفاده کنید. این تکنیک به شما اجازه میدهد ضمن ثبت و فریز سوژه بصورت کاملاً واضح، محو شدگی پس زمینه را هم ثبت کنید تا حس حرکت بخوبی در بیننده القاء شود.
همانگونه که قبلاً اشاره شد در این حالت از وضعیت همزمانی فلاش با پرده دوم شاتر استفاده کنید تا محو شدگی حرکت در سمت صحیح سوژه ثبت شود.
فعال نمودن فلاش با همزمانی کُند در دوربین
تقریباً تمامی دوربین های DSLR و حتی برخی دوربینهای کامپکت دارای قابلیت همزمانی فلاش با سرعت کُند شاتر هستند. در اکثر موارد این قابلیت را باید از طریق منوی دوربین فعال کنید.
سخن نهایی
هنگام عکسبرداری در فضاهای کم نور یا محیطهای بسته، استفاده از قابلیت عکسبرداری با فلاش و همزمانی کُند می تواند منجر به ایجاد عکسهایی خلاقانه و خاص گردد. فراگیری این تکنیک به صبر و ممارست نیاز دارد ولی آنچه مسلم است در صورت تسلط بر این تکنیک، شیوه شما در عکاسی در شب بطور کلی تغییر خواهد کرد.