دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای انتخاب سوژه برای آماتورها

تکنیک و ترفند
راهنمای انتخاب سوژه برای آماتورها

برخی اوقات سوژه به صورت تصادفی و یا لحظه‌ای انتخاب می‌شود و برای برخی عکس‌ها نیز باید چندین روز و یا چندین هفته سوژه را تحت نظر داشت تا متوجه شویم که چگونه باید آن را به تصویر بکشیم!

سوژه چیست؟

در عکاسی سوژه شیء (یا شخص یا حیوانی) است که در تصویر دیده می‌شود. اما یک عکس ممکن است سوژه‌های مختلفی را نشان دهد؛ از کجا باید متوجه شویم که کدام یک از آن‌ها سوژه است؟

سوژه قسمتی از عکس است که بیشترین توجه روی آن می‌باشد.

سوژه روی تصمیمات عکاس در مورد موضوعاتی مانند نورپردازی، ترکیب‌بندی، تنظیمات نوردهی و… تاثیر می‌گذارد.

اگر ندانید سوژه ثابت است یا متحرک چطور باید سرعت شاتر خودتان را تنظیم کنید؟

بدون اطلاع درمورد سوژه چطور تصویر خودتان را قاب بندی می‌کنید؟

از این روی می‌توان گفت که سوژه نقش خیلی مهمی در شکل‌گیری کل عکس دارد.

انتخاب سوژه عکاسی چطور انجام می‌شود؟

انتخاب سوژه در عکاسیبرخی اوقات سوژه برای شما انتخاب می‌شود. برای مثال من هنگامی که می‌خواهم از یک مراسم فارغ‌التحصیلی عکاسی کنم، می‌دانم که سوژه افراد فارغ‌التحصیل هستند. اما اغلب اوقات انتخاب سوژه بر عهده عکاس است و او باید اینکه سوژه چیست و چطور آن را به تصویر بکشد را مشخص کند.

اغلب عکاس‌ها سوژه‌هایی را انتخاب می‌کنند که به آن‌ها الهام می‌شود. این عکاس‌ها اکثرا قسمتی از صحنه را انتخاب می‌کنند که الهام‌بخش آن‌ها است، چیزی که فراتر از معمولی است و یا حتی چیزی که آن‌ها می‌خواهند به یاد داشته باشند. عکاسی به ما این امکان را می‌دهد که دید خودمان از دنیا را برای تمام جهان به نمایش بگذاریم و این تنها چیزی است که یک عکاس به آن نیاز دارد.

سوژه یکی از اجزای ضروری یک عکس است و عکاس‌های حرفه‌ای نیز برخی اوقات اشیاء روزمره‌ای مانند قطره باران و یا یک قاشق را برای عکاسی انتخاب کرده‌اند. برای خلق یک عکس خاص سوژه لزوما نباید خیلی خارق‌العاده باشد بلکه عکاس باید به دنبال یک روش خاص برای به تصویر کشیدن یک سوژه معمولی باشد.

عکاسی به ما این امکان را می‌دهد که دید خودمان از دنیا را برای تمام جهان به نمایش بگذاریم و این تنها چیزی است که یک عکاس به آن نیاز دارد.

سوژه معمولا اولین چیزی است که یک عکاس باید درمورد آن تصمیم بگیرد اما همیشه اینطور نیست؛ برخی اوقات ممکن است عکاس پس از پیداکردن نور مناسب و انتخاب اشیائی که باید داخل تصویر باشند راجع به سوژه فکر کند.

انتخای سوژه مناسب

همچنین هنگام انتخاب سوژه برای عکاسی نیازی نیست به دنبال شیء خاصی باشید که به راحتی قابل تشخیص است. برای مثال عکاسی انتزاعی روی شکل سوژه و یا الگوهای آن تمرکز دارد. یک عکس ممکن است از یک تکه کاغذ تا شده، نورهای فوکوس نشده و یا امواج آب باشد. در واقع در عکاسی انتزاعی اینکه سوژه چیست اهمیتی ندارد و عکاس‌های این سبک بیشتر روی شکل سوژه و الگوهایی که خلق می‌کند تمرکز دارند.

[relatedpost post=”83264″]

کد تخفیف نورنگار

7 نکته برای انتخاب و تاکید روی یک سوژه

هنگام انتخاب یک سوژه برای عکاسی شما انتخاب‌های زیادی دارید. اما با کمک این هفت نکته شما می‌توانید انتخاب‌های موجود را کمتر کنید و به خوبی روی ستاره عکس خودتان تاکید کنید.

محل قرارگیری سوژه

جای سوژه در عکس شما کجاست؟ مرکز تصویر یا یکی از گوشه‌های آن؟

انتخاب محل قرارگیری سوژه در عکس به شما کمک می‌کند توجه بیشتری را به آن جلب کنید. بامحل قرارگیری سوژه قرار دادن سوژه در وسط تصویر می‌توانید روی تقارن و الگوها تاکید کنید اما استفاده از قانون یک سوم و قرار دادن سوژه در یکی از طرفین عکس باعث می‌شود چشم بیننده روی تمام عکس بچرخد. برای سوژه‌هایی هم که در حال حرکت هستند، در قسمتی از عکس که سوژه درحال حرکت به سمت آن است بهتر است فضای بیشتری وجود داشته باشد.

پرسپکتیو و نحوه دیدن سوژه

شکل یک صندلی ساده را تصور کنید که از روبرو به آن نگاه می‌کنید و سپس از بالا آن را تصور کنید. مشاهده می‌کنید که شکل سوژه به کل تغییر می‌کند. زاویه‌ای که شما انتخاب می‌کنید از سوژه عکاسی کنید، نقش مهمی روی نحوه دیده شدن آن دارد. سعی کنید زوایای مختلف را امتحان کنید تا متوجه شوید شکل سوژه چطور تغییر می‌کند. حتی ممکن است ابعاد سوژه نیز تغییر کند؛ برای مثال اشیایی که نزدیک به دوربین هستند بزرگ‌تر به نظر می‌رسند ولی عکاسی از یک شیء از زاویه بالا باعث می‌شود شی موردنظر کوچک‌تر به نظر برسد.

نورمناسب

در عکاسی به جز شکل سوژه زوایای دیگری هم مهم هستند. برای مثال می‌توان به زاویه‌ای که نور وارد می‌شود اشاره کرد. نور نقش مهمی در ظاهر سوژه دارد. هنگامی که نور از پشت به برگ‌ها و گل‌ها بتابد باعث می‌شود آن‌ها بدرخشند. همچنین نور از پشت باعث خلق silhouetteهایی می‌‎شود که روی شکل سوژه تمرکز دارند. نوری هم که از جلو به سوژه می‌تابد تمام جزئیات سوژه را مشخص می‌کند و نور از کنار نیز روی سایه تاکید دارد. نور با سایه‌های تیره کنتراست زیادی ایجاد می‌کند ولی سایه‌های روشن‌تر باعث ایجاد ظاهر نرم‌تری می‌شود.

[relatedpost post=”105144″]

مشاهده سوژه های مختلف

هرچقدر بیشتر از سوژه‌های مختلف عکاسی کنید، راحت‌تر می‌توانید سوژه‌های جالب را پیدا کنید. عکاس‌های با تجربه متوجه نورپردازی خوب و الگوهای جالب و یا قرارگیری عجیب اشیاء می‌شوند و به سرعت سوژه خودشان را پیدا می‌کنند. این کار فقط با تمرین مستمر امکان‌پذیر است. می‌توانید برای تمرین یک چالش عکاسی 365 روزه را شروع کنید، دوربین خودتان را هر روز به همراه داشته باشید و یا در یک فوتوواک یک هفته‌ای شرکت کنید.

هرچقدر بیشتر از سوژه‌های مختلف عکاسی کنید، راحت‌تر می‌توانید سوژه‌های جالب را پیدا کنید.

عکاسی غیر معمولی از اشیاء معمولی

برخی اوقات عکاس‌ها می‌توانند با انتخاب یک سوژه کسل کننده برای عکاسی ، عکس‌های فوق‌العاده‌ای بسازند؛ زیرا همه چیز درمورد سوژه نیست بلکه ابزار عکاسیدرمورد نحوه نمایش دادن آن است. انتخاب زاویه عکاسی، نورپردازی و ترکیب‌بندی تماما روی نحوه نمایش سوژه تاثیر دارد. به اندازه‌ای تمرین کنید که بتوانید سوژه‌های معمولی را به روش غیرمعمولی به تصویر بکشید. معمولی‌ترین اشیاء را داخل آشپزخانه خودتان پیدا کنید و آن‌ها را به روش جدیدی به تصویر بکشید.

داستان سرایی

مردم به یک اثر هنری نگاه می‌کنند و در آن یک داستان می‌بینند. ذهن انسان همیشه به دنبال پرکردن فضاهای خالی است؛ شما نیز باید سعی کنید به بیننده‌های عکس خودتان سرنخ بدهید و به کمک عکسی که می‌گیرید برای آن‌ها یک داستان بگوئید. آیا تنظیمات صحنه برای داستان مهم است؟ سعی کنید چند قدم عقب‌تر بروید تا بخش بیشتری از صحنه را به نمایش بگذارید. صحنه مهم نیست؟ سعی کنید نزدیک‌تر بروید تا عکس صمیمی‌تری از سوژه خودتان بگیرید. هنگام عکاسی از مردم به دنبال احساسات و فعالیت‌هایی باشید که کمک می‌کند در ذهن بیننده یک داستان شکل بگیرد.

محل قرارگیری سوژه در عکاسی

ذهن انسان همیشه به دنبال پرکردن فضاهای خالی است. شما نیز باید سعی کنید به بیننده‌های عکس خودتان سرنخ بدهید و به کمک عکسی که می‌گیرید برای آن‌ها یک داستان بگوئید.

اهمیت محیط

انتخاب سوژه عکاسی اهمیت زیادی در یک عکس دارد اما تمام اجزاء فریم نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. پس زمینه و پیش زمینه نیز به شما کمک می‌کنند داستان خودتان را راحت تر تعریف کنید. آیا سوژه جایی است که انتظار دارید آن را ببینید یا در مکان غیرمعمولی است؟ آیا سوژه به تنهایی مشخص است یا در بین اشیاء دیگر کاملا مشخص است؟ تمام چیزهایی که در قاب تصویر هستند را در نظر بگیرید و اگر لزومی نداشتند که در تصویر شما وجود داشته باشند سعی کنید نزدیک‌تر بروید و یا زاویه دوربین را عوض کنید تا هرگونه حواس‌پرتی را از بین ببرید.

الهام بخشی به عکاس

اغلب اوقات جواب اینکه چرا عکاس یک سوژه خاص را انتخاب کرده است این است که به او الهام شده است. عکاسی ابزاری برای نشان دادن زاویه دید خودتان به دنیا است. افراد و اشیائی که برای شما مهم هستند اغلب اوقات سوژه‌های خوبی خواهند بود؛ برخی عکاس‌ها دوست دارند از ماشین‌های کلاسیک عکاسی کنند و برخی دیگر عاشق عکاسی از پرنده‌ها هستند. اول چیزی که الهام بخش شماست را پیدا کنید و پس از آن به دنبال انتخاب سوژه عکاسی خودتان باشید.

الهام بخشی در تصاویر

ذات یک عکس، سوژه آن است؛ مطمئنا عناصر دیگری هنگام گرفتن یک عکس مهم هستند اما داشتن یک سوژه خوب و یا یک سوژه معمولی که به روش غیرمعمولی از آن عکاسی شده است، برای گرفتن عکس‌های خوب ضروری هستند.

نویسنده : محمد خزائی

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *