دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

آموزش عکاسی با دوربین نیکون – قسمت دوم

آموزش عکاسی با دوربین نیکون – قسمت دوم

قسمت دوم آموزش عکاسی با دوربین نیکون

در قسمت اول این مقاله، ضمن معرفی اجمالی دوربین­های نیکون، به توضیح برخی از پرکاربردترین گزینه­ های تنظیمات این دوربین­ها پرداختیم. مواردی که در قسمت اول به طور کامل توضیح داده شدند، عبارتند از:

 

 

حالت عکاسی (Mode)، تنظیمات دیافراگم (Aperture)، تنظیمات شاتر (Shutter Speed)، تنظیمات حساسیت  ISO (ISO Sensitivity)، تنظیمات تعادل سفیدی (White Balance)، حالت فوکوس (Focus Mode)، تنظیمات نوردهی (Exposure Compensation)، حالت نورسنجی (Metering Mode) و حالت فلاش (Flash Mode).

اگر هنوز در رابطه با تنظیم هر یک از این پارامترها دچار مشکل هستید، پیشنهاد می­کنیم حتما یک بار دیگر قسمت اول آموزش عکاسی با دوربین­های نیکون را مطالعه بفرمائید.

برای مطالعه قسمت اول این مقاله کلیک کنید

اما در این قسمت به توضیح مواردی از قبیل حالت توازن سفیدی، عکاسی پیشرفته، عکاسی صحنه ­ها، تنظیمات فوکوس دستی، حالت عکاسی سفارشی، حذف صدا، RAW، GPS و … می­پردازیم.

 

در فایل آموزشی ویدیویی منوی دوربین های نیکون چه خواهید آموخت ؟ برای دیدن فایل اموزشی منو دوربین نیکون کلیک کنید

 

  • حالت توازن سفیدی(White Balance Bracketing)

گزینه­ ی حالت توازن سفیدی (White Balance Bracketing) در اغلب دوربین­های عکاسی از جمله دوربین­های نیکون یکی از مهم­ترین و کاربردی­ ترین ابزارهای موجود برای بهبود کیفیت تصاویر محسوب می­شود. با استفاده از این گزینه، دوربین به طور خودکار چندین تصویر با توازن سفیدی متفاوت را ثبت می­نماید. این امر به شما اجازه می­دهد که با مقایسه­ تصاویر موجود، بهترین گزینه را از میان آن­ها انتخاب کنید. درست شبیه انتخاب بهترین لباس از میان گزینه ­های موجود در ویترین یک بوتیک شیک!

هرچند که کاربرد اصلی این گزینه افزایش کیفیت تصاویر است، اما فراتر از آن و به دلیل تفاوت­های توازن سفیدی در شرایط نوری گوناگون، حالت White Balance Bracketing می­تواند در شرایط نوری پیچیده بسیار بیش از پیش به شما کمک کند؛ به عنوان مثال، هنگامی که نور از نوع فلورسنت باشد، استفاده از این گزینه می­تواند به شما کمک کند تا تصاویری با رنگ­های طبیعی تر و شارپ­تر داشته باشید. اتفاقی که خواسته­ ی قلبی هر عکاسی است!

اگر تصمیم گرفتید از این گزینه در دوربین نیکون خود استفاده کنید، باید به تنظیمات دوربین دسترسی داشته باشید. برای فعال کردن گزینه­  حالت توازن سفیدی، به منوی تنظیمات دوربین خود رفته و گزینه ی White Balance Bracketing را انتخاب نمایید. سپس آن را فعال کرده و تعداد تصاویر مورد نیاز خود را انتخاب کنید. با انجام این کار، دوربین شما شروع به تولید تصاویر با توازن سفیدی گوناگون خواهد نمود و تنها کاری که شما باید انجام دهید، انتخاب بهترین تصویر از میان موارد تولید شده است. به همین راحتی!

البته بهتر است برای تولید تصاویر با کیفیت در زمان استفاده از این گزینه، به دو نکته­ مهم توجه نمایید. اولین نکته این است که باید تعداد تصاویر تولید شده را با دقت تعیین کنید. تعداد تصاویر بیش از حد، هرچند قدرت انتخاب شما را افزایش خواهد داد، اما می­تواند فضای حافظ دوربین را پر نموده و باعث کاهش سرعت دوربین شما شود. دومین نکته نیز این است که باید از تصاویر با توازن سفیدی صحیح استفاده کنید. یک عکس با توازن سفیدی نامناسب ممکن است باعث از دست رفتن جزئیات و رنگ­های طبیعی­ تر تصویر شده و مخاطب شما را دلسرد نماید!

 

آموزش عکاسی با دوربین نیکون

 

 

  • حالت عکاسی پیشرفته (Advanced Shooting Modes)

گزینه­ حالت عکاسی پیشرفته (Advanced Shooting Modes) در دوربین­های نیکون یکی از ابزارهای مهم بهبود فرآیند عکاسی است که به شدت به عکاسان حرفه­ای کمک می­کند تا تصاویر با کیفیت و واقعی­تری ثبت نمایند. این گزینه شامل چندین حالت عکاسی گوناگون است که هر کدام از آن­ها برای شرایط تصویربرداری خاصی طراحی شده­اند.

یکی از مهم­ترین حالت­های عکاسی پیشرفته، حالت عکاسی پرتره (Portrait) است. این حالت برای عکاسی افراد به کار می­رود و با تمرکز بر روی فاصله تا سوژه، سبب تولید تصاویر با پس­ زمینه ­ای بسیار عمیق و مبهم می­شود و همین امر باعث تمرکز بیشتر بر روی سوژه و حذف عوامل مزاحم می­گردد.

حالت دیگری که در گزین عکاسی پیشرفته وجود دارد، حالت عکاسی پیاپی (Continuous) است. با استفاده از این حالت، دوربین می­تواند چندین تصویر در یک ثانیه ثبت نماید که برای عکاسی از سوژه­ های متحرک و دارای سرعت بالا بسیار مفید خواهد بود.

حالت عکاسی لنز تله (Telephoto) نیز در میان گزینه­ های عکاسی پیشرفته­ ی دوربین­های نیکون وجود دارد. این حالت برای عکاسی از فاصله ی دور بسیار مناسب بوده و امکان تولید تصاویر با فاصله ی کانونی بسیار بزرگتر و با جزئیات بسیار دقیق­تر را فراهم می­آورد. اتفاقی که در صنعت مدلینگ بسیار مورد توجه قرار گرفته است!

گزین Advanced Shooting Modes شامل حالت­های دیگری همچون حالت عکاسی شب (Night)، حالت عکاسی فیلم (Movie) و حالت عکاسی پانوراما (Panorama) نیز می­باشد. هر کدام از این حالت­ها برای عکاسی در شرایط خاصی طراحی شده ­اند و به عکاسان حرفه ­ای کمک می­کنند تا تصاویر با کیفیت و واقعی­تری را به ثبت برسانند.

برای فعال کردن گزین حالت عکاسی پیشرفته در دوربین نیکون، به منوی تنظیمات دوربین خود رفته و این گزینه را انتخاب نمایید. سپس آن را فعال نموده و متناسب با شرایط پروژه، حالت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از گزین حالت عکاسی پیشرفته در دوربین­های نیکون، نیازمند تجربه و دانش عکاسی بسیار بالایی است. لذا اگر شما یک عکاس حرفه­ای هستید و قصد تصویربرداری با دوربین­های نیکون را دارید، Advanced Shooting Modes یکی از ابزارهای مهم و کاربردی برای بهبود عکاسی شما خواهد بود. در واقع، با استفاده از این گزینه، می­توانید در شرایط محیطی گوناگون، تصاویری خارق­العاده­ای داشته باشید!

 

آموزش عکاسی با دوربین نیکون

 

  • حالت عکاسی صحنه­ ها (Scene Modes)

گزین حالت عکاسی صحنه­ ها (Scene Modes) در دوربین­های نیکون شامل چندین بخش مختلف است که هر کدام از آن­ها برای شرایط تصویربرداری خاصی طراحی شده ­اند.

یکی از حالت­های مهم در گزینه Scene Modes، حالت عکاسی منظره (Landscape) است. این حالت معمولا برای تصویربرداری از چشم ­اندازها و مناظر طبیعی به کار می­رود و با تمرکز بر روی نور و رنگ­های طبیعی، سبب خلق تصاویری با جزئیات بیشتر و رنگ­های شاداب­تر می­شود.

حالت دیگری که در گزین حالت عکاسی صحنه­ ها (Scene Modes)  وجود دارد، حالت عکاسی غذا (Food) است. این حالت، همانطور که از نامش پیداست، مناسب عکاسی از غذاها و نوشیدنی ­ها بوده و با تمرکز بر روی جزئیات کوچک، به ثبت تصاویر با جزئیات و رنگ­های طبیعی کمک شایانی می­نماید.گزینه ­ای که امروزه با پیشرفت صنایع غذایی و تبلیغات مربوط به آن­ها، اهمیت دوچندانی یافته است!

حالت عکاسی پرتره (Portrait) نیز در Scene Modes وجود دارد. این حالت که یکی از پرکاربردترین بخش­های عکاسی است، برای تصویربرداری از چهره­ های افراد به کار می­رود و همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، با تمرکز بر روی فاصله تا سوژ مورد نظر، تصویر او را نسبت به محیط اطراف متمایز می­سازد.

Scene Modes شامل حالت­های دیگری همچون حالت عکاسی حیوانات خانگی (Pet)، حالت عکاسی فرودگاه (Airport) و حالت عکاسی عمومی (General) نیز می­باشد. هر کدام از این حالت­ها، همانطور که بعضا از نام آن­ها پیداست، برای عکاسی در شرایط خاصی طراحی شده­اند و به عکاسان کمک می­کنند تا تصاویری با کیفیت ­تر و جذاب­ تری را ثبت نمایند.

برای فعال کردن حالت عکاسی صحنه­ ها (Scene Modes) در دوربین­های نیکون، مشابه دیگر حالات عکسبرداری، به منوی تنظیمات دوربین خود رفته و پس از انتخاب این گزینه، آن را روشن نمایید. در نهایت، باید به این نکته توجه داشته باشید که هرچند هر یک از این حالات در ثبت تصاویر زیبا جزء ابزارهای بسیار مفید محسوب می­شوند، اما نظر و تشخیص عکاس، مخصوصا عکاسان حرفه ­ای، نسبت به تمامی این حالات از اولویت بالاتری برخوردار است!

 

حالت عکاسی صحنه­ ها

 

  • تنظیمات فوکوس دستی (Manual Focus Settings)

گزین تنظیمات فوکوس دستی (Manual Focus Settings) در دوربین­های عکسبرداری، یکی از ابزارهای مهم و کاربردی برای عکاسان، خصوصا عکاسان حرفه­ای است که به آن­ها اجازه می­دهد تا خودشان فوکوس را بر روی سوژ مورد نظر تنظیم نموده و تصاویر جذاب و فوق­العاده­ای ثبت نمایند.

در گزین Manual Focus Settings، شما می­توانید به کمک ابزارهای موجود، تنظیمات گوناگونی را اعمال نمایید که بر افزایش دقت خروجی کار به شدت تاثیرگذار خواهند بود؛ به عنوان مثال، می­توانید برای تنظیم فوکوس، از قابلیت zoom in/out استفاده کنید تا با تمرکز بر روی جزئیات دلخواه، فوکوس را با دقت بیشتری تنظیم نمایید.

البته گزینه تنظیمات فوکوس دستی شامل چندین ابزار همچون حالت فوکوس دستی (Manual Focus Mode)، حالت فوکوس اتوماتیک (Auto Focus Mode) و تنظیمات مربوط به دقت فوکوس (Focus Peaking) نیز می­باشد. حالت Manual Focus Mode به شما این امکان را می­دهد تا به طور دلخواه و بر اساس سلیق خود، فوکوس را تنظیم کنید. از سوی دیگر، حالت Auto Focus Mode به دوربین اجازه می­دهد تا به صورت خودکار فوکوس را تنظیم نماید. تنظیمات مربوط به دقت فوکوس (Focus Peaking) نیز به شما اجازه می­دهد تا دقت و حساسیت فوکوس دوربین خود را انتخاب نمایید.

 

تنظیمات فوکوس دستی

آموزش عکاسی با دوربین نیکون

 

  • تنظیمات حالت عکاسی سفارشی (Custom Shooting Modes)

گزینه تنظیمات حالت عکاسی سفارشی (Custom Shooting Modes) در دوربین­های نیکون، به عکاسان اجازه می­دهد تا تنظیمات دوربین خود را برای شرایط خاصی که در آن مشغول به عکاسی هستند، به راحتی ذخیره نموده و برای استفاده­های بعدی با سهولت تمام به آن­ها دسترسی داشته باشند. این ویژگی برای عکاسان حرفه­ای بسیار مهم و حیاتی بوده و به آن­ها امکان می­دهد تا با اتلاف زمان کمتری، تنظیمات دوربین را برای شرایط خاصی تغییر داده و به سرعت به عکاسی خود ادامه دهند.

در بخش Custom Shooting Modes، شما به راحتی می­توانید اکثر تنظیمات دوربین خود مانند مدل نورپردازی، سرعت شاتر، دیافراگم، حساسیت ISO و غیره را برای استفاده در شرایط خاصی ذخیره نمایید؛ به عنوان مثال، می­توانید برای عکاسی در شرایط نوری گوناگون، تنظیمات مورد نظر را ایجاد نموده و تنها با یک کلیک آن­ها را فعال کنید.

 

تنظیمات حذف صدا

 

البته Custom Shooting Modes شامل چندین بخش دیگر از جمله حالت فیلمبرداری (Movie Mode)، حالت عکاسی پیوسته (Continuous Shooting Mode) و حالت عکاسی تکی (Single Shooting Mode) نیز می­باشد. حالت Movie Mode به شما این امکان را می­دهد تا با کیفیت بالاتر و قابلیت­های بیشتری فیلمبرداری نمایید. حالت Continuous Shooting Mode تصویربرداری با سرعت بسیار بالاتر از حالت معمولی را ممکن می­سازد و در نهایت، حالت Single Shooting Mode نیز به شما اجازه می­دهد تا تصاویر تکی با کیفیت و دقت بالاتری را ثبت نمایید. تصاویری از وقایع و رخدادهایی که شاید هر چند سال یکبار اتفاق می­افتند!

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از گزین تنظیمات حالت عکاسی سفارشی (Custom Shooting Modes) در دوربین­های نیکون، کاملا بستگی به نوع عکاسی و نیازهای شما دارد. هرچند این گزینه به عنوان یکی از اصول اساسی عکاسی حرفه­ای شناخته شده و برای افزایش سرعت و کارایی در عکاسی بسیار مفید است، اما در عین حال، باید به خاطر داشته باشید که برای استفاده از این ویژگی، لازم است تا به طور کامل با تنظیمات دوربین خود آشنا بوده و بتوانید به درستی آن­ها را انتخاب نمایید. علاوه بر این، برای استفاد بهتر از این ویژگی­ها، می­توانید از نرم­افزارهای مدیریت تصاویر مانند Lightroom و Photoshop استفاده کنید تا تنظیمات فرآیند تصویربرداری خود را به راحتی و با دقت بیشتری اعمال نمایید.

 

https://noornegar.com/academy/nikon-camera-menu-video-tutorial/

برای دیدن فایل آموزشی کلیک کنید

 

  • تنظیمات حذف صدا (Silent Shooting)

گزینه مربوط به تنظیمات حذف صدا (Silent Shooting) در دوربین­های نیکون، یکی از ویژگی­های مهم و کاربردی است که این امکان را برای عکاسان فراهم می­آورد تا در مواقعی که نیاز به عکاسی بدون صدا دارند، به راحتی تصاویر با کیفیت بالایی بگیرند. با استفاده از این ویژگی، عکاس می­تواند تصاویر مورد نظر خود را بدون تولید هیچ گونه صدایی ثبت نماید. اهمیت وجود این ابزار در برخی مواقع مانند تصویربرداری از مراسم­های رسمی، کنفرانس­ها و جلسات مهم بسیار بیشتر نمایان می­شود.

این ویژگی در بسیاری از دوربین­های نیکون وجود دارد و در آن به کمک تکنولوژی­های روز، صدای آینه و شاتر در حین عکاسی به حداقل رسیده و یا کاملا حذف می­گردد. اتفاقی که سبب کاهش جلب توجه حضور تصویربرداران و عکاسان در مراسم­های خاص شده و زمین فعالیت آزادانه­تر آن­ها را فراهم می­نماید!

 

تنظیمات حذف صدا

 

  • تنظیمات RAW (RAW Settings)

گزینه تنظیمات RAW (RAW Settings) در دوربین­های نیکون، بیشتر برای عکاسان حرفه­ای و در راستای تولید تصاویری با رنگ­های شارپ­تر کاربرد دارد. در حقیقت، فایل­های RAW حاوی اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به فایل­های JPEG بوده و به عکاسان اجازه می­دهند تا با انتخاب تنظیمات دلخواه خود در پس زمین تصویر، تغییرات مورد نظر را اعمال نمایند.

این ویژگی در بسیاری از دوربین­های نیکون وجود دارد و از این طریق شما می­توانید نوع فرمت فایل RAW، رزولوشن تصویر، فضای رنگی و دیگر تنظیمات مربوط به آن­ها را تغییر دهید. علاوه بر این، با استفاده از قابلیت­های RAW Settings، شما می­توانید تصاویر خارق­العاد ثبت شده را به کمک نرم­افزارهای ویرایش عکس به بهترین شکل ممکن ویرایش نموده و بر جذابیت آن­ها بیفزایید!

 

 

تنظیمات RAW (RAW Settings)

آموزش عکاسی با دوربین نیکون

 

  • تنظیمات تصویر سیاه و سفید (Black and White Settings)

گزینه تنظیمات تصویر سیاه و سفید (Black and White Settings) در دوربین­های نیکون، همانطور که از نامش پیداست، به عکاسان اجازه می­دهد تا تصاویر سیاه و سفید با کیفیت بالایی را به ثبت برسانند. شما می­توانید با اعمال این تغییرات در تنظیمات دوربین، تصاویر سیاه و سفید با جزئیات بیشتر و کیفیت بالاتری تولید نموده به سادگی حس و حال و استایل قدیمی بودن و کهنگی را به مخاطبان خود القا کنید.

 

تنظیمات تصویر سیاه و سفید

آموزش عکاسی با دوربین نیکون

 

 

  • تنظیمات GPS (GPS Settings)

گزینه تنظیمات GPS (GPS Settings) در دوربین­های نیکون، از جمله ویژگی­های جالبی است که به عکاسان اجازه می­دهد اطلاعات مکانی و موقعیت جغرافیایی عکس­های خود را به راحتی به دست آورده و جهت پیگیری­های بعدی استفاده نمایند.

 

آموزش عکاسی با دوربین نیکون

آموزش عکاسی با دوربین نیکون

 

  • تنظیمات اتصال به Wi-Fi (Wi-Fi Settings)

به کمک گزینه تنظیمات اتصال به Wi-Fi (Wi-Fi Settings) موجود در دوربین­های نیکون، عکاسان به سادگی می­توانند عکس­های خود را به گوشی هوشمند یا رایان شخصی خود منتقل نموده و با دوستان و خانواد خود به اشتراک بگذارند.

  • تنظیمات صفحه نمایش (Display Settings)

با استفاده از گزینه تنظیمات صفحه نمایش (Display Settings) می­توانید تنظیمات مربوط به نمایشگر دوربین خود را متناسب با شرایط گوناگون به راحتی انتخاب نمایید. به کمک این ویژگی می­توانید نورپردازی، روشنایی و کنتراست نمایشگر دوربین خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم نموده و در نتیجه، بهترین خروجی را دریافت کنید.

استفاده از گزین Display Settings در دوربین­های نیکون، به عنوان یکی از اصول اساسی عکاسی حرفه ­ای شناخته شده و برای افزایش کیفیت عکاسی و جلب توجه مخاطبان بسیار مفید است.

 

تنظیمات صفحه نمایش

آموزش عکاسی با دوربین نیکون

 

به عنوان کلام پایانی باید گفت که آموزش عکاسی با دوربین­های نیکون، آغاز یک سفر هیجان‌انگیز به دنیای خلاقیت و زیبایی است! با نیکون شما قادر خواهید بود لحظات زندگیتان را به شکلی منحصربه‌فرد ثبت نموده و داستانی معنی‌دار را به کمک تصاویر بسازید. از تنظیمات پیشرفته تا تکنیک‌های حرفه‌ای، این دوربین برای هم سطوح عکاسی مناسب است. با استفاده از این دوربین­ها، شما می‌توانید زیبایی‌های طبیعت، پرتره‌های جذاب و لحظات فراموش‌نشدنی طول عمر خود را ثبت نمایید. آموزش عکاسی با دوربین­های نیکون، شروعی تازه در جهان هنر و خلاقیت است که شما را به دنیایی از امکانات و زیبایی‌ها هدایت خواهد کرد!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط