021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

معروف ترین عکاسان معماری

معروف ترین عکاسان معماری

 

عکاسی معماری یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های عکاسی است که در ایران و سایر کشورهای جهان بسیار پرطرفدار و شناخته شده می‌باشد. ثبت تصاویر بناهای تاریخی و ساختمان‌هایی با معماری منحصر بفرد، برای عکاسان جذابیت بسیار زیادی دارد. از گذشته تا کنون افرادی زیادی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند که در این مقاله از وب‌سایت نورنگار ضمن معرفی معروف ترین عکاس معماری، به بررسی کاربردها و شاخه‌های مختلف عکاسی معماری می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

 

 

عکاس معماری

 

عکاسی معماری چیست؟

عکاسی معماری شاخه‌ای از عکاسی است که بر عکس گرفتن از ساختمان‌ها یا سازه‌ها تمرکز دارد. این مدل عکاسی طبقه بندی‌های مختلفی دارد اما راج‌ترین نوع آن شامل عکاسی از فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، پل‌ها، سازه‌ها و مناظر شهری است. در مقایسه با سایر زمینه‌های عکاسی، این نوع عکاسی پویایی کمتری دارد زیرا ذهن عکاس را برای پیدا کردن زاویه عکاسی مناسب و ساختمان با معماری خاص، بیشتر درگیر می‌کند. در عکاسی معماری کیفیت تصاویر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، بنابراین حالت عکاسی سریع یا پیوسته تاثیر چندانی در عکاسی معماری ندارد.

 

 

معروف ترین عکاس معماری

 

5 کاربرد عکاسی معماری

عکاسی معماری طیف وسیعی از کاربردها و فواید دارد، اما امروزه بیشترین کاربرد عکاسی معماری در زمینه دستیابی به اهداف تجاری و گسترش کسب و کارها می‌باشد. 5 کاربرد اصلی عکاسی معماری به شرح زیر است:

 

کاربرد عکاس معماری

 

فروش ملک

عکاسی معماری امروزه در زمینه فروش املاک و مستغلات بسیار پرکاربرد است، زیرا فروش، اجاره و رهن ملک از طریق وب‌سایت‌های معتبر بسیار گسترش یافته است. بنابراین یک عکاس معماری با تجربه با به تصویر کشیدن جزئیات یک ساختمان و نمایش هماهنگی میان ساختمان و محیط اطراف آن، می‌تواند مخاطبان و مشتریان بسیار زیادی را جذب کند. در واقع عکاسی معماری با عکس‌برداری زیبا، هم نمای بیرونی و هم داخلی ساختمان را به شیوه‌ای جذاب به تصویر می‌کشد که می‌تواند بر تمایل بیننده برای خرید ملک تأثیر بگذارد.

 

معروف ترین عکاس معماری

 

 

عکس های تجاری برای هتل‌ها و مکان‌های دیگر

 

عکاسی روشی هدفمند و کاربردی برای نشان دادن امکانات هتل‌ها و طیف وسیعی از مکان‌های تجاری دیگر است. مجموعه خوبی از عکس‌های معماری که در روز و عصرثبت شده‌اند می‌تواند مهمانان را برای رزرو هتل ترغیب کند.

مستندسازی پروژه‌های ساختمانی برای مالکان

عکاسی معماری می‌تواند مراحل پیشرفت یک پروژه را ثبت کند و به سرمایه گذاران و سایر علاقه مندان گزارشی مستند از پیشرفت ساخت و ساز ارائه دهد. این نماها همچنین می‌توانند برای تبلیغ پیمانکاران و معماران ساختمان مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های عمرانی به دنبال جذب عکاس معماری هستند.

بازاریابی برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل

عکاسی از فضای داخلی یکی از شاخه‌های اصلی عکاسی معماری است، بنابراین عکاسی با کیفیت از فضای داخلی منزلی که با نظر گروهی از معماران طراحی شده است، در گسترش کار و جذب مخاطبان بسیار تاثیر گذار است. در واقع عکاسی فضای داخلی باعث به تصویر کشیدن مواد و متریال اصلی و یا فرآیندهای جدید طراحی دکوراسیون می‎شود؛ بسیاری از مخاطبان نیز با در دسترس بودن جزئیات کار می‌توانند انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشند.

گرفتن تصاویر برای وب سایت‌های مختلف و شرکت‌های تجاری

با گسترش کسب و کارها در بستر اینترنت، بسیاری از شرکت‌های تجاری تمایل دارند با ارائه تصاویر با کیفیت از محل کار و شرکت خود، به بهترین شکل مجموعه خود را معرفی کنند. در واقع ارائه تصاویر با کیفیت از محل شرکت در وب سایت، بخشی از استراتژی بازاریابی و جذب مشتری است و به تقویت هویت شرکت کمک می‎کند.

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی معماری

با توجه به اینکه کیفیت عکس‌ها در عکاسی معماری بسیار حائز اهمیت است، داشتن تجهیزات عکاسی با کیفیت برای این سبک عکاسی ضروری است. از جمله تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی معماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
دوربین عکاسی با کیفیت و با قابلیت انجام حرکات شیفت یا چرخش، مناسب‌ترین گزینه بای عکاسی معماری است.
⦁ لنز های مورد استفاده برای عکاس معماری باید قدرت پوشش بسیار بالایی داشته باشند تا جزئیات تصاویر را به خوبی نمایش دهند.
⦁ همراه داشتن فلاش‌های قابل حمل برای کاهش کنتراست و عدم یکنواختی فضاهای عکاسی برای عکاسی معماری همواره ضروری است.

 

معروف ترین عکاس معماری

 

 

نکات مهم درمورد عکاسی معماری

ثابت بودن سوژه عکاسی، یکی از مزایای عکاسی معماری نسبت به سایر شاخه‌های عکاسی است، بنابراین عکاس با تنظیم زاویه عکاسی می‌تواند موقعیت مناسبی برای عکاسی پیدا کند. در این قسمت چند مورد از ترفندهای مهم برای عکاسی معماری و ثبت تصاویر منحصر بفرد از ساختمان‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

 

در زمان‌های مختلف روز عکاسی کنید.

عکاسی از یک منظره خاص با نورپردازی‌های متفاوت در روز و شب، یکی از بهترین روش‌ها عکاسی معماری است. گرفتن مجموعه ای از تصاویر در زمان های مختلف روز، یا حتی در شرایط آب و هوایی مختلف، می‌تواند به ترسیم جزئیات کامل‌تری از ساختمان یا محیط اطراف آن کمک کند.

 

نور خوب را در اولویت قرار دهید.

صرف نظر از زمانی که در حال عکاسی هستید، نور خوب همیشه باید در اولویت باشد. نورپردازی عالی در هنگام عکاسی معماری باعث به تصویر کشیدن ظرافت و زیبایی یک ساختمان می‌شود. عکاسی معماری در هنگا غروب آفتاب و در شرایطی که نور خورشید در حال کاهش است، باعث ایجاد تصویری زیبا از ساختمان می‌شود.

 

به دنبال یک زاویه منحصر به فرد برای عکاسی باشید.

تغییر زاویه عکاسی نه تنها یک کار سرگرم کننده است، بلکه می‌تواند بسیار مفید باشد. وقت گذاشتن برای یافتن زاویه‌ای متفاوت برای عکاسی می‌تواند زاویه نادیده گرفته شده یا انتزاعی از جزئیات ساختمان را به نمایش بگذارد و باعث نمایش دادن سطح دیگری از معماری ساختمان می‌شود.

 

جزئیات معماری ساختمان را به تصویر بکشید.

اگرچه برای عکاسی معماری لنز واید بسیار کاربردی است اما ساختمان‌ها حاوی جزئیات کوچک و پیچیده‌ای هستند که وقتی نمای کلی سازه در یک قاب عکس قرار می‌گیرد، این جزئیات به وضوح قابل مشاهده نیستند. بنابراین جزئیات ساختمان را از نزدیک نیز عکاسی کنید.

 

از ابزارهای پردازش تصویر استفاده کنید.

پردازش تصاویر به یک بخش کاملا استاندارد از عکاسی تبدیل شده است و به شما این امکان را می دهد که تصاویر خود را طوری تنظیم کنید که کاملاً با فضایی که می‌خواهید ثبت کنید، مطابقت داشته باشد. نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و لایت روم با طیف گسترده ای از عملکردهای پیشرفته مانند تصحیح لنز برای ویرایش تصویر و عکس‌های معماری قابل استفاده هستند.

 

معرفی معروف ترین عکاسان معماری

پیشینه عکاسی معماری در ایران به زمان قاجار مرتبط است، در این دوره به تصویر کشیدن بناهای تاریخی بسیار اهمیت پیدا کرده بود. با توجه به اینکه بناهای تاریخی در دوران قاجار با دستور ناصرالدین شاه مرمت شده بودند، بسیاری از عکاسان ایرانی و خارجی برای ثبت تصاویر شاهکارهای معماری اقدام کردند. معروف ترین عکاسان معماری در آن زمان، به شرح زیر است.

⦁ ژوزف پاپازیان
⦁ میرزا حسینعلی عکاسباشی
⦁ خان بابا الحسینی
⦁ علی خان والی
⦁ لوئیجی مونتابونه

موارد فوق، تنها بخشی از عکاسان معماری در زمان قاجار هستند؛ امروزه نیز تعداد عکاسان معماری معاصر در ایران و جهان بسیار زیادی هستند. سایر عکاسان معاصر معماری در جهان عبارتند از:

جولیوس شولمن

جولیوس شولمن عکاس معماری آمریکایی است که با ثبت تصاویر زیبا از خانه استال در سال 1960 در لس آنجلس شهرت بسیار زیادی پیدا کرد. این عکاس مشهور علاوه‌بر عکاسی معماری در زمینه انتشار کتاب و برگزاری نمایشگاه نیز بسیار فعال بوده و باعث ایجاد درک جدیدی از مدرنیسم شده است.

 

جولیوس شولمن

 

مایکل ولف

مایکل ولف یک عکاس معماری آلمانی است که در ابتدا فعالیت خود را به عنوان عکاس خبرنگار از سر گرفته است. ولف معتقد است، چیزهایی که مردم علاقه‌ای به عکس گرفتن از آنها را ندارند، همواره سرشار از حس لذت می‌باشد. این عکاس مشهور به ثبت تصاویر واقع گرایانه از معماری بناهای شهری علاقه مند است و تصاویری زیبا از ساختمان‌ها و بناهایی با معماری خاص را ثبت می‌کند.

مایکل ولف

 

محمدرضا دومیر گنجی

یکی از حرفه‌ای ترین عکاسان ایرانی در زمینه عکاسی معماری، محمدرضا دومیر گنجی است. ثبت تصاویر با لنز واید و به تصویر کشیدن جزئیات متقارن معماری قدیم، از جمله نقاط قوت عکس‌های این عکاس حرفه‌ای است. عکس‌های دومیری در نگاه اول باعث جذب مخاطب می‌شود که همین موضوع باعث جذب گردشگران زیادی به ایران شده است. در زیر یک نمونه از عکاسی معماری این عکاس حرفه‌ای را مشاهده می‌کنید.

 

محمدرضا دومیر گنجی

 

علی دقیق

علی دقیق از دیگر عکاسان معماری معاصر است که دوران کارشناسی خود را دانشگاه تهران سپری کرده و در دانشگاه معماری پاریس در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داده است. این عکاس جوان و خوشنام، بیش از 5 نمایشاه با مضمون عکاسی معماری برگزار کرده است. از جمله پروژه‌های معماری که انجام داده است، می‌توان به پروژه خانه‌ای برای رستم، گالری سفید، ارگ و چهارسو اشاره کرد.

 

 

جمع بندی

در این مقاله ضمن معرفی عکاسان برجسته در زمینه عکاسی معماری، به معرفی نکات ضروری و تجهیزات لازم برای عکاسی معماری پرداختیم. با توجه به این که بسیاری از مشاغل برای گسترش کسب و کار خود نیازمند عکاسی معماری هستند، پیشنهاد می‌کنیم اگر به حیطه علاقه مند هستید، با آموزش اصول عکاسی معماری کار خود را آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *