دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

فوت و فن عکاسی تئاتر

تکنیک و ترفند
فوت و فن عکاسی تئاتر

نکاتی که در این مطلب ارائه میشود به شما کمک می کند تا تصاویر بهتری را در عکاسی از تئاتر ثبت کنید. به شما پیشنهاد میکنیم برای اینکه در  این حوضه به یک عکاس حرفه ای تبدیل شوبد دوره ی  آموزش عکاسی تئاتر را هم  ببینید . در نهایت فراموش نکنید که از اجرا تئاتر نیز نهایت لذت را ببرید.

عکاسی تئاتر چیست؟

شاخه خاصی از عکاسی که نیازمند توانایی بالا و سرعت عمل زیاد است عکاسی از استیج هاست، مانند عکاسی از کنسرت و عکاسی تئاتر . به دلیل اینکه اجراها در این فضا به صورت کاملاً زنده و اتفاقات در لحظه به وقوع می پیوندد، عکاس نیاز دارد تا بسیار هوشمند تر از سایر همکاران خود در دسته های دیگر عمل کند. ثبت لحظات اوج اجرا، به تصویر کشیدن شور و اشتیاق و احساسات شخص اجرا کننده به صورتی که هر زمان شخص دیگری که در نمایش حضور نداشته با دیدن عکس های شما بتواند موقعیت را به راحتی تصور کند، کار راحتی نیست و نیاز به دانش و داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه ثبت این وقایع دارد. این سبک از عکاسی در انواع تئاتر به کار می رود. با اینکه تاریخچه عکاسی تئاتر در کشور ما به سالیان خیلی دوری برنمی گردد اما بسیار غنی و قابل توجه است. در این مقاله به نکاتی درباره عکاسی تئاتر می پردازیم که می تواند علاقمندان به این شاخه از عکاسی را با نحوه بهتر عکس برداری از صحنه آماده کند.

 

دوره عکاسی تئاتر

 

1- قوانین مربوط به عکاسی تئاتر که در طول اجرا باید رعایت شوند

یکی از نکاتی که درباره عکاسی تئاتر وجود دارد و برای انواع تئاتر نیز صدق می کند، این موضوع است که شما وارد فضایی خواهید شد که قوانین و آداب خاص خود را دارد و شما نمی توانید با زیر پا گذاشتن این قوانین به کار خود ادامه دهید مگر اینکه علاقه داشته باشید از محل برگزاری اخراج شوید. اولین چیزی که باید بدانید این است که آیا مجاز به عکاسی هستید یا نه. هر رویداد زنده خط مشی خاص خود را دارد، اگر شما عکاس استخدام شده توسط نهاد خاص یا مجریان نمایش نیستید، بهتر است که پیش از اجرا از مسئولین اجازه بگیرید.

 

فوت و فن عکاسی تئاتر

احترام به دیگران

اگر در یک اجرای زنده هستید به یاد داشته باشید که دیگران برای بلیط خود و لذت بردن از نمایش هزینه پرداخت کرده اند، پس زیاد جابجا نشوید چون این جابجایی ها هم برای تماشگران و هم برای اجرا کننده باعث حواس پرتی می شود، همچنین مراقب باشید که سر و صدا نکنید. اگر می خواهید که ازادانه تر حرکت کنید، پیشنهاد من به شما استفاده از یک لنز تله فوتوی بلند است که بوسیله آن در فضای پشت تماشاچی ها می توانید عکاسی کنید و اگر برای شما مقدور باشد و به شما اجازه دسترسی دهند، در قسمتی که ورود عموم ممنوع است نیز شما می توانید یک دید خوب با آزادی عمل بیشتر داشته باشید.

 

در طول اجرا نامرئی باشید

حتی با وجود رعایت بسیاری از نکات و بی سر و صدا بودن اگر لباس مناسبی به تن نداشته باشید قطعاً بعد از چند بار جابجا شدن موجب حواس پرتی حاضرین خواهید شد پس حتماً لباس های تیره مخصوصاً مشکی بپوشید تا با تاریکی فضا یکی شوید و کمتر جلب توجه کنید. همچنین به هیچ وجه از فلش استفاده نکنید چون بزرگترین و آزار دهنده ترین حواس پرتی برای بیننده و اجرا کننده، فلش های پشت هم دوربین خواهد بود.

 

اگر فاصله شما از استیج زیاد است که این فلش بی تاثیر خواهد بود و اگر نزدیک باشید هم تبدیل به بمبی برای جلب توجه و پرت کردن حواس همه خواهید شد و در نهایت نتیجه ای جز اخراج شما از سالن نمایش نخواهد داشت. صدای شاتر دوربین خود را ببندید، اگر ویژگی میوت کردن را دارد که چه بهتر و اگر ندارد از شاتر الکترونیکی استفاده کنید. اگر یک عکاس رسمی برای نمایش هستید و بیش از یک استیج اجرا وجود دارد، حتماً هر دو سن را پوشش دهید و موقعیت خود را بین نمایش ها تغییر دهید.

 

پیشنهاد مطالعه : شاتر الکترونیک چیست ؟

 

فوت و فن عکاسی تئاتر

 

در نورنگار فروشنده شو

2- با نمایشنامه و اجرا پیش از شروع آشنا شوید

محدودیت های زیادی برای پوشش یک اجرای زنده وجود دارد. به همین دلیل بهتر است که در مورد نمایشی که قصد عکاسی از آن را دارید تحقیق کنید. به این ترتیب شما آماده خواهید بود تا مهمترین بخش ها را از بهترین زاویه ممکن به تصویر بکشید، مانند صحنه تکنوازی یک نوازنده، یک بازی خاص در نمایش، صحنه اوج نمایش، پیش از شروع دعوا و حتی احساسات به نمایش در آمده در چهره افراد پیش از گریه کردن.

اگر به شما اجازه داده می شود، درخواست کنید که در جلسه تمرین حضور داشته باشید؛ این کار باعث می شود تا شما بتوانید جابجایی بر روی صحنه، نقطه عطف اجرا، قسمت هایی از استیج که بیشتر بر روی آن اجرا می شود و نکاتی از این قبیل را شناسایی کنید و در هنگام نمایش اصلی، بهترین موقعیت و زمان عکاسی را داشته باشید.

همچنین از این زمان برای گرفتن چند عکس پشت صحنه استفاده کنید. در دورهای تمرینی که بازیگران لباس های اصلی اجرای خود را می پوشند، بهترین فرصت عکاسی در اختیار شما قرار می گیرد. بازیگران حاضر و آماده در لباس اصلی خود در حال اجرا هستند، عمومی وجود ندارد و شما می توانید آزادانه تر حرکت کنید و زاویه های مناسب و تنظیات بهتری را برای دوربین و اجرای اصلی آزمایش کنید.

 

3- بهترین ابزار برای عکاسی از صحنه

دوربین

در بیشتر موارد شما فقط می توانید با دوربین های کامپکت وارد شوید و دوربین هایی با لنز قابل تعویض مانند دوربین های DSLR و دوربین های بدون آینه ممنوع هستند. برخی از دوربین های کامپکت و رده بالا مانند Sony RX100 و RX10 و همچنین سری G7X کانن، نتایج بسیار خوبی را برای شما ثبت می کنند. اگر به شما اجازه می دهند که دوربین DSLR یا بدون آینه خود را داخل ببرید، دوربینی می خواهید که در شرایط نور کم عملکرد خوبی داشته باشد. همچنین ایزو تا 1600 و بالاتر مناسب عکاسی در این شرایط است. دوربین های فول فریم، انتخابی طبیعی برای عکاسان حرفه ای است. اما حتی با دوربینی که دارای سنسور کوچک 1 اینچی هستند هم (ضریب برش 2.7 برابر) می‌توان نتایج بسیار خوبی را کسب کرد.

 

فوت و فن عکاسی تئاتر

 

لنز زوم سریع

اگر عکاس رسمی نمایش هستید یا برای بردن دوربین محدودیتی وجود ندارد، یک لنز مناسب عکاسی تئاتر چیزی است که شما به آن نیاز خواهید داشت. یک لنز زوم سریع برای نصب روی دوربین بدون آینه یا دوربین DSLR شما مناسب است. یک انتخاب بسیار محبوب در میان کاربران و حرفه ای ها، لنز زوم 200-70 میلیمتری f/2.8 است.

 

4- دوربین خود را طوری تنظیم کنید که به طور مداوم و سریع کار کند

یک سری تنظیمات دوربین برای عکاسی تئاتر و استیج وجود دارد که به شرح زیر است:

کیفیت تصویر RAW: بهترین کیفیت تصویر برای عکس برداری کیفیت تصویر RAW است و با آن دیگر لازم نیست نگران تراز سفیدی عکس های خود باشید.

روشن بودن تثبیت کننده لنز: مانع از ثبت لرزش دوربین در تصاویر می شود.

دکمه فوکوس برگشتی برای فوکوس خودکار: با جدا کردن عملکرد AF از شاتر، می توان فقط در صورت نیاز از فوکوس استفاده کرد و در هنگام استفاده از شاتر نیز در وقت صرفه جویی کرد.

عکاسی مداوم: اگر اجرایی که برای عکاسی آن را رفته اید پر از وقایع و حرکات اجرایی زیاد است، پیشنهاد من به شما حالت عکاسی پیوسته است، چون در این حالت شانس ثبت یک تصویر ناب به حداکثر می رسد.

ISO: معمولاً ایزوی مناسب بین 1600 تا 2000 است، با اینکه می توان از ایزوی خودکار نیز استفاده کرد.

 

به ثبت رساندن حس واقعی اجرا

سخت ترین بخش عکاسی تئاتر و اجرا همین قسمت است. شما تنظیمات دوربین خود را به بهترین شکل انجام داده اید، موقعیت های مناسب را شناسایی کرده اید و همه چیز تحت کنترل شماست و اینجاست که باید بهترین نمایش خود را در به تصویر کشیدن احساسات جاری در نمایش نشان دهید. شما باید حس شعف، درام، تنش و هر آن چیزی که بازیگران روی سن برای مخاطبان حاضر خود اجرا می کنند را به بهترین نحو به ثبت برسانید. این نکته ضروری است که شما با فرآیند و خط داستانی اجرا آشنا باشید و بدانید لحظه اوج داستان چه زمانی است تا بتوانید در آن لحظه عکاسی کنید و غافلگیر نشوید.

 

5- برای نمایش کل صحنه عکس های زاویه باز بگیرید

در سالن های کوچک، عکس زاویه باز برای نشان دادن کل صحنه و حتی بعضی از تماشاگران در یک اجرای زنده، نتیجه ای عالی را به دنبال خواهد داشت. این مدل عکس ها ترکیب کاملی از صحنه نگاری، نورپردازی و هنرمندان را که برای خلق این صحنه کار می کنند، به تصویر می کشد. همچنین بسیار مهم است که به نورپردازی صحنه دقت کنید و احترام بذارید. تراز سفیدی را فراموش کنید، اگر نورپردازی در صحنه به رنگی خاص مثلاً قرمز یا آبی است حتماً دلیلی برای آن وجود دارد، ممکن است این نورپردازی نشان دهنده ساعت خاصی از شب یا احساسات بازیگر در آن لحظه از اجرا باشد. اهمیت نور در عکاسی تئاتر مسئله ای است که عکاس باید به آن دقت خاصی داشته باشد. نحوه ظاهر شدن نور ها در صحنه بخشی از نمایش است و گاهی برای جدا کردن و برجسته کردن یک شخص یا صحنه نسبت به بقیه صحنه به کار برده می شود.

 

فوت و فن عکاسی تئاتر

 

6- حرکات را ثبت کنید

ثبت حرکت در عکاسی تئاتر و صحنه مهم است. شما می توانید این کار را با عکاسی از یک لحظه خاص که در آن احساسات از طریق زبان بدن آشکار است، انجام دهید. همچنین سرعت شاتر آهسته نسبی برای ایجاد تاری در حرکت یک روش عالی برای انتقال مفهوم حرکت است.

 

از تعاملات روی صحنه عکس بگیرید

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، نحوه نگاه و واکنش بازیگران به یکدیگر برای انتقال احساسات است. بازیگران روی استیج در لحظات زیادی با هم تعامل خواهند داشت و به تصویر کشیدن این صحنه، بیننده را با خط داستانی اجرا بیشتر درگیر می کند و احساسات در جریان نمایش را با آنها به اشتراک می گذارد. همچنین گرفتن کلوزآپ در برخی تعامل های نزدیک و اغلب فیزیکی می تواند نتیجه دلپذیری داشته باشد.

 

کد تخفیف نورنگار

7- عکس های پشت صحنه

در آخر فراموش نکنید که اگر عکاس رسمی یک نمایش هستید و به پشت صحنه و مراحل آماده شدن صحنه و بازیگران دسترسی دارید حتماً عکس هایی از پشت صحنه بگیرید. یکی از روش های کلاسیک ثبت اتفاقات پشت صحنه عکاسی سیاه و سفید است، با این حال عکاسی رنگی نیز ایده ی خوبی است. سعی کنید نقطه دید های مختلف، جلسات و حتی لحظات استراحت عوامل را ثبت کنید.

همچنین آکادمی نورنگار برای آن دسته از علاقمندان به عکاسی، دوره های آموزش عکاسی متنوعی را ارائه می دهد که شامل دوره عکاسی تئاتر نیز می باشد. همینطور برای آن دسته از عزیزانی که ساکن شهر تهران نیستند دوره های آنلاین عکاسی وجود دارد که با مراجعه به سایت میتوانید در این دوره ها ثبت نام کرده و در کلاس ها شرکت کنید.  برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

 

دوره عکاسی تئاتر

نویسنده : dehnavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *