021-7356

آشنایی با انواع دوربین ها بر اساس ابعاد قطع

آشنایی با انواع دوربین ها بر اساس ابعاد قطع

برای خرید دوربین عکاسی باید با انواع دسته بندی های دوربین‌ ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید بر اساس برند محبوب یا پیشنهادی فروشنده، آن را خریداری کنید. حال در اینجا به بررسی و توضیح مختصر انواع دوربین ‌ها بر اساس سایز و ابعاد آن ها می ‌پردازیم.

انواع دوربین ها بر اساس ابعاد قطع

1) دوربین ‌های قطع بزرگ:

این دوربین ‌ها حجم و وزن زیادی دارند و برای ثبت‌ عکس‌ های بزرگ و باکیفیت استفاده می ‌شوند. دوربین ‌های قطع بزرگ بیشتر در آتلیه‌ها و روی سه‌پایه استفاده می‌ شوند و به دوربین ‌های آتلیه ‌ای معروف ‌اند. همچنین این دوربین ‌ها با فیلم‌ های تک‌صفحه ‌ای در ابعاد ۹×۶ سانتیمتر تا اندازه‌ های ۴۰×۳۰ سانتی ‌متر موسوم به فیلم تخت كار می ‌كنند و کادر آن ‌ها تقریباً 15 برابر کادر دوربین ‌های 35 میلی‌ متری می‌ باشد.

دوربین قطع بزرگ یا لارج فرمت

اخیراً طراحی جدید این‌ دوربین‌ ها به‌گونه‌ ای است که نیازی به نگاتیو ندارند. از این دوربین‌ها برای ثبت عکس‌ های خاص مثل عکاسی از تابلو‌ های بزرگ موزه استفاده می ‌شود. پس برای خرید دوربین‌ عکاسی مخصوص آتلیه بهتر است چنین دوربین‌ هایی را خریداری کنید.

2) دوربین‌ های قطع متوسط:

دوربین‌ هایی که در آن‌ها از فیلم ‌هایی با ابعاد بین ۳۶×۲۴ تا 127×101 میلی‌متر استفاده می‌شود، دوربین ‌های قطع متوسط یا دوربین مدیوم فرمت می‌گویند. این دوربین‌ ها نسبت به دوربین ‌های قطع بزرگ، سبک ‌تر و حمل آن‌ها آسان ‌تر می‌ باشد. تصویر در منظره‌ یاب این دوربین‌ ها، مثل دوربین‌ های قطع بزرگ، برعکس و واژگون‌ دیده می ‌شوند. یعنی اگر شخصی از سمت راست دوربین وارد کادر شود، در منظره یاب، مسیر حرکتش چپ به راست می ‌باشد.

دوربین مدیوم فرمت یا قطع متوسط

دوربین ‌های قطع متوسط به سه دسته‌ی تک لنزی انعکاسی، تک لنزی غیر انعکاسی و دو لنزی انعکاسی تقسیم می ‌شوند. نوع دیجیتال این دوربین ‌ها نیازی به نگاتیو ندارند. از این دوربین ‌ها نیز برای عکاسی از سوژه‌های خاص که به کادر بسیار بزرگی نیازمندند، استفاده می ‌شود. برای خرید دوربین عکاسی مخصوص عکاسی با ابعاد بزرگ، بهتر است این دوربین ‌ها را مد نظر خود قرار دهید.

3) دوربین‌ های قطع کوچک:

در خرید دوربین عکاسی حتما دقت کنید که دوربین‌های قطع کوچک یا 35 میلی‌متری، به دو دسته‌ی 35 میلی‌متری غیر انعکاسی و 35 میلی‌متری انعکاسی تقسیم می‌شوند.

  • 35 میلی‌متری غیر انعکاسی: در این دوربین‌ ها هیچ ارتباطی بین لنز و آنچه در صفحه‌ی منظره‌ یاب دیده می‌شود وجود ندارد. در تصاویری که با این دوربین ثبت می ‌شود خطای توازی یا پارالکسی وجود دارد که همان اعوجاج در تصویر می ‌باشد. هرچه فاصله از سوژه در این دوربین‌ ها کمتر باشد، میزان این خطا بیشتر شده و اعوجاج به اوج خود می‌رسد.

برای بررسی وجود این خطا در دوربین،‌ دست خود را روی لنز قرار دهید و با منظره‌یاب چشمی به رو‌به‌رو نگاه کنید. اگر چیزی مشاهده کردید، دوربین شما از نوع غیر انعکاسی بوده و خطای ترازی دارد. معمولا برای خرید دوربین عکاسی ، این دوربین‌ ها در توجه کمتری قرار دارند.انواع دوربین ها

  • ۳۵ میلی‌متری انعکاسی: اگر در خرید دوربین عکاسی به دنبال دوربین ‌های ارزان، سبک و مناسب عکاسی در سفر هستید، این دوربین ارزان و سبک بوده و قابلیت اتصال به انواع لنز‌ها را دارد. در این دوربین ‌ها از فیلم‌ های قطع کوچک 35 میلی‌متری استفاده می‌شود و در مقایسه با دوربین ‌های قطع بزرگ، ابداً مناسب عکس ‌های آتلیه ‌ای و صنعتی نمی ‌باشند. دوربین‌ های 35 میلی‌متری انعکاسی، خطای توازی ندارند.انواع دوربین ها در نورنگار.

دوربین‌های خاص:

از این دوربین ‌ها برای عکاسی از شرایط و موارد خاص استفاده می‌شود. دوربین ‌های دید در شب، پهپاد‌ها و دوربین‌ های فوری در این دسته از دوربین ‌ها قرار می ‌گیرند.

پهپاد دی جی آی Mavic Air Black

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی ” باور های غلط درباره ی دوربین های فول فریم” را نیز بخوانید تا انتخاب بهتری در خرید تجهیزات خود داشته باشید.

همچنین پیشنهاد می کنیم به مطالب زیر هم سری بزنید:

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *