دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

انواع نور طبیعی در عکاسی

تکنیک و ترفند
انواع نور طبیعی در عکاسی

برای استفاده بهینه از نور طبیعی در باید در زمان‌های مختلف عکاسی کنید. انواع نور در عکاسی را بر اساس منبع تابش نور، نوع تابش نور و زاویه تابش نور تقسیم بندی می‌کنند. با توجه به اهمیت نور طبیعی در عکاسی، در ادامه این مطلب به معرفی انواع نور طبیعی می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

نور طبیعی در عکاسی چیست؟

به نور تولید شده توسط عناصر طبیعی، نور طبیعی یا Natural Light گفته می‌شود. از نور خورشید به عنوان منبع نور طبیعی، برای عکاسی استفاده می‌شود که میزان این نور در زمان‌های مختلف در روز متفاوت است. یک روز آفتابی روشنایی کامل را برای عکاسی فراهم می‌کند، در حالی که در یک روز ابری، تصاویر متفاوتی ثبت می‌شوند. اندکی پس از طلوع خورشید و کمی قبل از غروب خورشید، به ساعت طلایی (Golden Time) مشهور است و برای بسیاری از عکاسان حائز اهمیت می‌باشد. زیرا در این بازه زمانی برخلاف عکاسی در اواسط روز، نور مستقیم خورشید که تحت عنوان نور گرم شناخته شده، می‌تواند نور بسیار ملایمی را بر روی یک شیء یا صورت سوژه متمرکز کند.

انواع نور طبیعی در عکاسی

مزایای عکاسی با نور طبیعی چیست؟

عکاسی با نور طبیعی مزایای بسیار زیادی دارد، موارد زیر از جمله مهم‌ترین مزایای عکاسی با نور طبیعی برای عکاسان حرفه‌ای و آماتور است.
عکاسی با نور طبیعی مقرون به صرفه است، زیرا نیازی به خرید منابع نور مصنوعی گران قیمت نیست.
عکس‌هایی که با استفاده از نور طبیعی گرفته می‌شوند، بسیار متنوع هستند. با عکاسی در زمان‌های مختلف روز، عکس‌های متفاوتی ثبت می‌شود. به عنوان مثال، عکسی که در ساعت طلایی گرفته شده است به طور قابل توجهی متفاوت از عکسی است که در وسط یک روز آفتابی گرفته شده است، که این عکس به نوبه خود با عکسی در غروب یا حتی در شب (با سرعت شاتر بسیار طولانی) متفاوت به نظر می‌رسد.
از نور طبیعی برای عکاسی در داخل و خارج از منزل می‌توانید استفاده کنید. نور طبیعی از پنجره‌ها و درها وارد ساختمان ها می‌شود و می‌توان از آن برای عکاسی استفاده کرد. به عنوان مثال، عکاسی از پنجره، نور طبیعی خورشید را با دکوراسیون داخلی ترکیب می‌کند. کار با این نوع نورپردازی محیطی نسبت به نور مستقیم خورشید آسان تر است زیرا نور پنجره از جهت ثابتی می‌آید.
با استفاده از نور طبیعی می‌توان عکس‌های جذابی ثبت کرد. با ایجاد تعادل رنگ سفید و تنظیم حالت‌های مختلف دوربین، می‌توانید پرتره‌هایی در فضای باز ایجاد کنید که به اندازه عکس‌هایی که در یک استودیوی سرپوشیده گرفته شده است جذاب و تماشایی هستند.

جشنواره عکس نورنگار

معرفی 5 نوع نور طبیعی برای عکاسی

عکاسی در سایه یا هوای ابری

عکاسی در سایه یا زمانی که هوای بیرون ابری است، بسیار راحت‌تر می‌باشد، زیرا نور خورشید به صورت یکنواخت پخش می‌شود. در این شرایط یک نور ملایم و یکنواخت ایجاد می‌شود که کنتراست بسیار کمی دارد (به این معنی که سایه‌های خشن وجود ندارد). این نوع نور مخصوصاً برای سوژه‌هایی با جذاب است و معمولاً برای عکاسی پرتره استفاده می شود.

عکاسی با نور خورشید به عنوان نور پس زمینه

نور پس زمینه زمانی است که خورشید پشت سوژه شما باشد. این باعث می شود که پس زمینه معمولا بیش از حد نوردهی شود و سوژه شما کم نور شود. مانند عکاسی در سایه یا زمانی که هوا ابری است، هیچ سایه خشن روی سوژه شما وجود ندارد. به نظر می‌رسد این نوع نورپردازی بسیار طبیعی است. نور پس زمینه نیز می‌تواند یک نور حاشیه‌ای ایجاد کند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که نور به دور سوژه شما می‌پیچد و شکل آن را مشخص می‌کند. نور پس زمینه نیز هنگامی که از میان مو یا شاخ و برگ می درخشد شگفت انگیز به نظر می رسد.

عکاسی با نور مستقیم خورشید

کار با نور مستقیم خورشید به دلیل ایجاد سایه‌های تاریک و از بین رفتن جزئیات ممکن است دشوار باشد. با این حال نور مستقیم واقعاً می‌تواند سرزندگی یک تصویر را افزایش دهد و کنتراست بالا می‌تواند توصیری جذاب از سوژه ایجاد کند. بهترین حالت عکاسی زمانی است که خورشید زیاد در آسمان نیست. همچنین اگر نیاز به عکاسی با سرعت شاتر بالا دارید (یعنی برای گرفتن حرکت) نور زیاد مفید است.

عکاسی با نور جانبی

هنگامی که خورشید در کنار سوژه شما قرار دارد، سایه هایی در دورترین سمت از خورشید ایجاد می‌شود. این امر کنتراست و عمق بالایی را برای تصویر فراهم می‌کند. جزئیات و بافت روی سوژه نیز با این نوع نور افزایش می‌یابد (اثر معکوس نسبت به نور مستقیم).

عکاسی در ساعت طلایی

ساعت طلایی (Golden Time) در اولین ساعت پس از طلوع خورشید یا یک ساعت قبل از غروب خورشید رخ می‌دهد. بسیاری از عکاسان، این نوع نور را دوست دارند و برای ثبت تصاویر هیجان انگیز این بازه زمانی را در روز برای عکاسی انتخاب می‌کنند. نوری زیبا، گرم و ملایم در این ساعات روز پخش می‌شود. در ساعت طلایی نور از هر جهتی که بتابد، روی سوژه متمرکز می‌شود و باعث به تصویر کشیدن جزئیات خواهد شد. نقاط ضعف این نوع عکاسی با نور طبیعی است که این نور زیاد دوام نمی آورد، بنابراین باید سریع عکس بگیرید.

انواع نور طبیعی در عکاسی

تفاوت بین عکاسی با نور طبیعی و عکاسی با نور مصنوعی چیست؟

بزرگترین تمایز بین عکاسی با نور طبیعی و عکاسی با نور مصنوعی منبع نور است؛ نور خورشید در مقابل ابزارهای نورپردازی الکترونیکی بسیار کاربردی‌ است و با عکاسی در نور طبیعی، همواره عکس‌هایی با کیفیت بالا ثبت می‌شوند. سایر تفاوت‌های عکاسی با نور طبیعی و عکاسی با نور مصنوعی به شرح زیر است:
در یک استودیو با نور مصنوعی، منبع نور در هر ساعت از روز وجود خواهد داشت. در یک عکاسی با نور طبیعی، چه در داخل خانه و چه در خارج از منزل، شرایط نور با آب و هوا و زمان روز متفاوت است. البته عکاسی شبانه در فضای باز قطعا با نور مصنوعی امکان پذیر است.
نور مصنوعی می تواند عکس های فوق العاده ای را در زمینه پرتره، عکاسی با صفحه سبز و عکاسی در شب در بیرون ایجاد کند. در مقابل، نور طبیعی کل مناظر را روشن می کند و در بسیاری از ژانرها (مانند عکاسی خیابانی) استفاده می‌شود که در صورت در دسترس بودن نورهای مصنوعی به میزان قابل توجهی محدود می‌شوند.
نور طبیعی در یک روز ابری به طور معمول برای عکاسی مناسب نیست، بنابراین در چنین شرایط آب و هوایی ممکن است برنامه عکاسی منتفی شود. همچنین نور زیاد در یک روز آفتابی ممکن است دمای رنگ نامطلوبی ایجاد کند. از این نظر، تجهیزات نور مصنوعی برای برخی سبک‌های عکاسی کاربردی‌تر است و برای عکاسانی است که نمی‌توانند شانس عکاسی مجدد را داشته باشند، استفاده از نور مصنوعی ارجحیت دارد.

نکات کلیدی برای استفاده از نور طبیعی در عکاسی

در اینجا چهار نکته برای عکاسی وجود دارد که به شما کمک می‌کند عکس‌های عالی با نور طبیعی بگیرید.
نور خورشید در طول روز تغییر رنگ می‌دهد؛ نور ملایم سپیده دم و غروب معمولا به رنگ نارنجی و طلایی است در حالی که نور خورشید در هنگام ظهر بیشتر حاوی نور آبی می‌باشد. تابش خورشید از میان لایه‌ای از ابرها در یک روز گرم، نور آبی خاصی تولید می‌کند و ممکن است برای بسیاری از کاربردهای عکاسی مناسب نباشد.
اگر تا به حال گروه فیلمبرداری یا عکاسی را دیده باشید که در فضای بیرون یا طبیعت کار می کند، احتمالاً فردی را دیده‌اید که صفحه نمایش بزرگ و با روکش نقره ای را در دست گرفته است. این وسیله یک بازتابنده است و نور خورشید را به سمت سوژه دوربین منعکس می‌کند و این اطمینان را به عکاس می‌دهد که همیشه فضای جلوی سوژه بیشتر از پشت روشن می‌شود. همین نکته در هنگام عکاسی با نور طبیعی به عکاسان اجازه می‌دهد تا عکس هایی با جزئیات و کنتراست بالا از سوژه های خود تهیه کنند.
از تکنیک نورپردازی جانبی برای عکاسی در نور طبیعی استفاده کنید. یکی از راه‌های کنترل نور خورشید، محدود کردن جهت آن است. با قرار دادن سوژه خود در داخل خانه، در کنار پنجره‌ای با سایه باز، می‌توانید جریان نور را کنترل کنید و از نور پس زمینه نامطلوب یا پراکنده جلوگیری کنید.
هنگام عکاسی از ترکیب نور طبیعی و مصنوعی استفاده کنید. اکثر عکاسان حرفه‌ای از این تکنیک برای ثبت تصاویر با جزئیات بالا استفاده می‌کنند. فلاش دوربین اگر به صورت اصولی و در فاصله مناسب نسبت به سوژه قرار گرفته باشد، می‌تواند برای عکاسی در فضای باز بسیار کاربردی باشد.

جشنواره عکس نورنگار

جمع بندی

همانطور که گفتیم، برای عکاسی با انواع نور طبیعی باید نورپردازی های مختلف را در کار خود تجربه کنید تا بفهمید چه نوع نوری متناسب با سبک و موضوع عکاسی شما است. انواع نور طبیعی برای عکاسی در منزل و در فضای آزاد بسیار کاربردی است، همچنین با استفاده از نور طبیعی می‌توانید عکس‌های جذاب و متفاوتی بگیرید زیرا میزان نور در زمان‌های مختلف روز همواره متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *