021-7356

7 راه برای کارکرد بهتر با دوربین‌ های عکاسی DSLR

7 راه برای کارکرد بهتر با دوربین‌ های عکاسی DSLR

وقتی اولین دوربین dslr خود را می خرید، با امکانات بسیار بیشتری نسبت به دوربین قبلی خود و یا دوربین موبایل خود مواجه می شوید که از یک سو هیجان انگیز است و از سوی دیگر ترسناک! هم شوق دارید که با استفاده از این همه امکانات، عکس های فوق العاده ای بگیرید و هم نگران این هستید که چطور باید مثل یک عکاس حرفه ای از دوربین خود استفاده کنید. با پیشنهادات ما همراه شوید تا تجربه بهتری از عکاسی با دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای DSLR داشته باشید.

1) کار کردن درست با لنز‌های کیت را یاد بگیرید

به همان لنزی که شرکت تولید کننده دوربین، همراه دوربین به شما تحویل می دهد، لنز کیت می گویند. خیلی از مردم، قبل از هر کاری لنز‌های کیت را با لنز‌های بهتر و مثل ماکرو یا Telephoto عوض می‌کنند. اما اگر تازه شروع به عکاسی با دوربین  DSLR کرده‌اید، لنز‎های کیت ویژگی‌هایشان به اندازه‌ی کافی قادر است به شما کمک کند تا با مد‌های مختلف دوربین عکاسی کنید.

عکاسی با لنز کیت
همچنین به تازه‌کارها این اجازه را می‌دهد که تا جایی که امکان دارد به سوژه نزدیک شوند و آن‌ها را قادر می‌سازد که پشت زمینه را کمی بلوری کنند و فوکوس را روی سوژه نگه دارند. همینطور هم می‌توانند از لنز کیت خود برای عکاسی با فاصله‌ی زیاد از سوژه و صحنه استفاده کنند و البته برای کسانی که نیاز به عکاسی در زاویه‌ی واید را دارند مناسب است.
پس قبل از اینکه لنز کیت خود را کنار بگذارید و به سراغ لنز‌های پیشرفته بروید، با آن تمرین کنید.
توضیح کاملتری در مورد لنز‌های کیت را در مقاله‌ی دیگری با نام “ترفند‌هایی برای عکاسی پرتره با لنز‌های کیت” آورده‌ایم.

2) با تنظیمات دستی دوربین  DSLR خود، کار کنید

تنظیم شاتر
شاید وسوسه‌انگیز باشد که فقط از حالت‌های خودکار و از پیش تعیین شده‌ی دوربینتان استفاده کنید که نیازی به تنظیم تنظیمات نداشته باشید، اما افزایش سرعت دیافراگم (AV) و سرعت شاتر (TV) به طور قابل ملاحظه‌ای می‌تواند کیفیت عکس شما را تغییر بدهد.

3) تنظیمات دوربین DSLR خود را ذخیره کنید

تنظیمات دوربین
اگر از دوربین DSLR نیکون استفاده می‌کنید، از ویژگی‌های My Menu استفاده کنید. از تنظیماتی که بهترین کارایی را برای شما دارد سر دربیاورید و ذخیره‌اش کنید که دفعه‌ی بعدی که به آن نیاز داشتید بدون هیچ مشکلی گزینه‌اش را انتخاب کنید. برای این کار، دکمه‌ی تنظیمات Save/Load را به سمت راست بزنید، و بعد دوباره بکشیدش تا ذخیره شود. انجام این کار تنظیمات مورد نظر را روی کارت حافظه ذخیره می‌کند و به شما ای اجازه را می‌دهد که هر سری کمی از وقت خود را ذخیره کنید و دوباره تنظیمات را وارد ننمایید.
برای بازیابی تنظیمات ذخیره شده، تنها کافیست راه‌های بالا را دوباره تکرار کنید و تنظیمات را بارگذاری کنید.

4) با فرمت RAW عکاسی کنید

عکاسی با فرمت RAW به شما این اجازه را می‌دهد که اطلاعات بیشتری را در زمان پردازش بازیابی کنید. عکس‌هایی که در فرمت RAW هستند خیلی راحت‌تر تغییر می‌کنند، به خصوص برای تعادل و بازخورد نورسفید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره عکاسی با فرمت Raw می توانید مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:

ویرایش فایل های Raw  در پنج مرحله‌ی ساده

زیروبم عکاسی با Raw

5) از کارت حافظه‌ی سریع‌تر استفاده کنید

استفاده از یک کارت حافظه‌ی پرسرعت می‌تواند پردازش دوربین شما و قابلیت عکاسی پشت‌سر هم آن را ارتقاء ببخشد. برای فهمیدن سرعت کارت‌ حافظه‌ی خود، تنها کافیست کلاس آن را چک کنید. هرچه‏‌قدر شماره‌ی کلاس کارت حافظه بالاتر باشد، سرعتش بیشتر است.
در هر صورت کارت‌های حافظه یکی از مهم‌ترین تجهیزات دوربین‌ها هستند که شناخت کافی آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید قدمی به شناخت کامل دوربین‌ نزدیک شوید.

6) باطری یدکی داشته باشید

باتری یدک دوربین DSLR
برای اینکه بتوانید ساعت‌ها عکاسی کنید، داشتن چند باطری یدکی دوربین که بتوانید آن‌ها را دائم عوض کنید، نه تنها باعث می‌شود حداکثر زمان را برای عکاسی در مکان‌های فوق‌العاده داشته باشید، بلکه همینطور باعث می‌شود طول عمر باطری اصلی شما بیشتر باشد و اجازه می‌دهد که هر از چند گاهی باطری اصلی استراحت کند.

7) از فلش نرم‌کننده‌ی نور استفاده کنید

عکاسی از منظره
استفاده از فلش نرم‌کننده‌ی نور، راهی را پیش پای شما می‌گذارد که از فلش درون‌ساخت دوربین DSLR بدون اینکه سایه‌های خشن عکس شما را دچار تغییر کنند، استفاده کنید. اگر بودجه کافی برای خرید آن را ندارید، می‌توانید از یک دستمال سفید استفاده کنید تا به جای نرم‌کننده‌ی نور عمل کند.

مهمترین ترفند یادگیری عکاسی با دوربین های DSLR

تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید! بسیاری از مردم خیلی زود از دوربین DSLR خود دست می‌کشند و ناامید می‌شوند. ترفندهای بالا را دنبال کنید و از دوربین  DSLR خود تا جایی که می‌توانید استفاده کنید. وجودش را در دستانتان حس کنید و کنترل را به دست بگیرید. به زودی، با استفاده‌ی مداوم از دوربین  DSLR به آن عادت خواهید کرد، کار کردن با آن برایتان راحت خواهد شد و اعتماد به نفس بیشتری راجع به استعداد عکاسی خود خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *