021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

کیت فلاش چیست؟

کیت فلاش چیست؟

خرید کیت فلاش ارزش دارد؟ چرا باید بخریم؟

راه‌اندازی یک استودیو برای عکاسی پرتره، عکاسی عروسی یا عکاسی از محصولات، نیازمند نورهای مصنوعی است. چون به‌هرحال شما نمی‌توانید همواره روی نور طبیعی به عنوان نور اصلی خودتان حساب کنید و لازم است تا نور مورد نیاز عکس‌هایتان را از یک منبع قوی نور مانند فلاش‌ها تأمین کنید.

فلاش‌ها به شما امکان می‌دهند تا حجم زیادی از نور را در لحظه کوتاهی بتابانید و به این ترتیب از تابش پیوسته نور شدید به چشم سوژه جلوگیری می‌شود. (مشکلی که درباره اغلب نورهای پیوسته مانند نورهای LED وجود دارد).

اما یکی از مشکلات فلاش‌های استودیویی وزن آن‌هاست. این فلاش‌ها معمولاً بسیار بزرگ‌تر و سنگین‌تر از فلاش‌های روی دوربینی هستند و برای کسانی که مجبورند تا مدام در موقعیت‌های مختلف از فلاش‌ استفاده کنند، حمل و نقل آن‌ها مشکل است.

به علاوه، عکاسی در محل که امروزه به یکی از ترند‌های بازار عکاسی پرتره تبدیل شده است، یکی از کاربردهای اصلی استفاده از این فلاش‌ها است.

فرض کنید که نیاز دارید در روز‌های مختلف، به خانه مشتریانتان بروید تا از نوزادانشان عکاسی کنید یا مثلاً مجبورید تا در اتاق‌های عقد سالن‌های عروسی، آتلیه‌های سیار تالار‌ها، اتاق‌های سمینار‌های شرکت‌های تجاری، یا خط تولید کارخانه‌های بزرگ، حضور پیدا کنید و از افراد مختلف یا محصولات تجاری عکاسی کنید. طبیعتاً شما نمی‌توانید همه آن‌ها را به آتلیه خودتان دعوت کنید یا فلاش‌های استودیویی اختصاصی برای هر محل سفارش دهید.

در چنین حالتی مجبورید که تعدادی فلاش را همراه خودتان داشته باشید که اولاً هم بتوانند نور کافی برای نورپردازی شما فراهم کنند و دوما بتوانید به سرعت بعد از اتمام کار، فلاش‌هایتان را جمع‌آوری کرده و به استودیو خودتان بازگردید.

راه حل مشکل اینجاست: یک «کیت فلاش» بخرید!

کیت‌های فلاش تمامی نور‌های مورد نیازتان را در قالب یک مجموعه در اختیارتان قرار می‌دهند و عموماً بسیار سبک و قابل حمل ساخته می‌شوند.

مزیت دوم کیت‌های فلاش قیمت است.

اما از آنجا که کیت‌های فلاش به صورت مجموعه فروخته می‌شوند، معمولاً قیمت مناسب‌تری نسبت به خرید تک تک لوازم درون آن‌ها به صورت جداگانه دارند و از لحاظ اقتصادی هم به صرفه‌تر هستند.

کیت فلاش شامل چه تجهیزاتی می‌شود؟

نمی‌توان گفت که کیت‌های فلاش به صورت کاملاً استاندارد، شامل اجزای یکسان هستند. اما کیت‌های فلاش، معمولاً دارای این موارد هستند:

سه شاخه نور فلاش

فلاش‌های استودیویی را به صورت شاخه‌های نور شمارش می‌کنند و در اغلب کیت‌های فلاش، سه شاخه نور قرار می‌گیرد.

دلیل این انتخاب، نیاز مبرم عکاسان استودیویی به سه منبع نور جداگانه است.

عکاسی پرتره استاندارد در اغلب موارد به یک نور اصلی یا Key Light، یک نور پر کننده کمکی یا Fill Light و یک نور پشت سر یا Rim Light نیاز دارد و این روش عکاسی، تبدیل به استاندارد انتخاب سه نور در این کیت‌ها شده است.

اما برخی از کیت‌های عکاسی، خصوصاً انواعی که برای عکاسی از محصولات استفاده می‌شوند، شامل دو شاخه نور می‌شوند و به همین دلیل هم برخی از کیت‌های فلاش کوچک‌تر تنها دو نور دارند.

سه عدد سه پایه فلاش

فلاش‌های استودیویی را نمی‌توان بدون پایه مخصوص استفاده کرد. به همین دلیل در تمام کیت‌های فلاش، حتی کیت فلاش دست دوم هم باید به تعداد شاخه‌های نور موجود، سه‌پایه مخصوص فلاش هم وجود داشته باشد. سه‌پایه‌های کیت فلاش معمولاً بسیار سبک و پرتابل ساخته می‌شوند تا وزن کمی داشته باشند و بتوانید آن‌ها را همراه با فلاش‌ها و تجهیزات دیگر، در کیف مخصوص قرار دهید. به همین دلیل باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید. زیرا پایه‌های استاندارد موجود در بازار برای فلاش‌ها، معمولاً بزرگ‌تر از این‌ها هستند و در کیف کیت فلاش‌ها جا نمی‌شوند.

سه عدد شکل دهنده نور

طبیعتاً کمتر کسی را پیدا می‌کنید که بخواهد از فلاش‌ها بدون شکل‌ دهنده‌های نور استفاده کند. شکل دهنده‌های نور می‌توانند جهت و کیفیت نور فلاش را کنترل کنند و در اغلب کیت‌های فلاش، به تعداد شاخه‌های نور موجود، تجهیزات شکل‌دهنده هم می‌بینید.

این تجهیزات در همه کیت‌ها یکسان نیستند، اما معمولاً شامل یک چتر، یک سافت باکس و یک اسنوت یا خرطومی می‌شوند. دلیل اینکه سازندگان فلاش‌ها، از این سه شکل دهنده در کیت‌های فلاش استفاده می‌کنند این است که برای اغلب شاخه‌های عکاسی از یکی از این‌ها استفاده می‌شود و باعث می‌شود تا کیت‌ها برای دسته بزرگ‌تری از کاربران کاربرد داشته باشند.

اما در برخی از کیت‌ها می‌توانیم چتر‌های دیفیوزر، چتر‌های سفید، کاسه‌های نور یا سایه‌ساز (Shader) همراه با زنبوری را ببینیم.

تریگر یا ریموت کیت فلاش

تریگر فلاش هم معمولاً در کیت‌های فلاش دیده می‌شود. از آنجا که همواره برای ارتباط بین دوربین با فلاش به یک تریگر یا ریموت نیاز دارید، می‌بینیم که اغلب سازندگان، یک تریگر فلاش هم در کیف کیت قرار می‌دهند. این تریگر‌ها لزوماً اختصاصی نیستند و احتمالاً می‌توانید از تریگر‌های موجود در بازار هم همراه با فلاش‌هایتان استفاده کنید. اما برخی از فلاش‌ها هستند که صرفاً با تریگر مخصوص خودشان کار می‌کنند و باید در هنگام خرید به این نکته توجه کنید که آیا فلاش تریگر موجود در کیت، قابل جایگزین شدن هست یا خیر.

کابل‌های برق مخصوص

بیشتر فلاش‌های کوچک دارای سیم فلاش متصل به خود هستند. یعنی نیازی نیست تا بعد از هر بار استفاده، کابل‌های آن‌ها را از بدنه فلاش جدا کنید. اما برخی از فلاش‌ها هستند که از کابل‌های استاندارد مخصوص فلاش استفاده می‌کنند. در این موارد، حتماً به تعداد فلاش‌ها باید کابل مخصوص را هم در داخل کیت فلاش ببینید. اگرچه سوکت‌های این کابل‌ها معمولاً استاندارد هستند، اما انواع کوتاه آن‌ها می‌تواند برایتان دردسرساز باشد و بهتر است حتماً چک کنید که اندازه کابل‌ها بلند و مناسب باشند. این مورد خصوصاً در مورد کیت فلاش دست دوم اهمیت زیادی دارد.

ژل‌های رنگی

در برخی از کیت‌های فلاش می‌توانید انواع برگه‌های شفاف رنگی را هم پیدا کنید. این برگه‌ها مخصوص رنگ دادن به نور‌های فلاش است. استفاده از نور‌های رنگی، خصوصاً در زمانی که از چند شاخه نور به صورت همزمان استفاده می‌کنید، می‌تواند وایت‌بالانس نور‌ها را تغییر داده و جلوه‌های زیبایی را ایجاد کند.

لامپ‌های یدکی

برخی از شاخه‌های نور دارای لامپ‌های مدولاتور جداگانه هستند. یعنی می‌توانید آن‌ها را به راحتی و بدون نیاز به تعمیرکار ماهر تعویض نمایید. در کیت‌های اینچنینی معمولاً به تعداد شاخه‌های نور، لامپ‌های یدکی هم می‌بینید. از آنجا که لامپ مدولاتور (لامپ نمایش دهنده جهت نور) یک وسیله مصرفی محسوب می‌شود، در دسترس بودن انواع یدکی برای آن‌ها یک مزیت محسوب می‌شود.

کیف مخصوص

کیف کیت فلاش

نهایتاً اینکه اغلب کیت‌های فلاش شامل یک کیف حمل مخصوص هم می‌شوند که همه این تجهیزات را می‌توانید در آن‌ها قرار داده و به راحتی حمل کنید. کیفیت بالای این کیف‌ها، نفوذناپذیری و داشتن زیپ‌های قوی و روان، از مزیت‌های کیت‌های فلاش با کیفیت محسوب می‌شود.

برای خرید کیت فلاش می‌توانید به فروشگاه نورنگار مراجعه کنید.

شما چه نظری درباره این کیت‌ها دارید؟ آیا تا به حال از کیت فلاش استفاده کرده‌اید یا سوالی در این باره دارید؟ می‌توانید از طریق کادر پیغام‌ها در زیر این مقاله سؤالات خودتان را مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه