دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

رزولوشن نمایشگر چیست؟ راز وضوح و کیفیت تصاویر

سوالات پر تکرار
رزولوشن نمایشگر چیست؟ راز وضوح و کیفیت تصاویر

 روزلوشن نمایشگر محتوای بصری، کیفیت یک نمایشگر را نشان می‌دهد؛ به همین دلیل، رزولوشن یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم کامپیوتر یا تلویزیون شما محسوب می‌شود. پس اگر به دنبال خرید مانیتور یا فهمیدن تنظیمات نمایشگر خود هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله ابتدا رزولوشن را تعریف می‌کنیم، سپس رابطه پیکسل با رزولوشن و کنتراست با رزولوشن را شرح می‌دهیم؛ همچنین انواع رزولوشن و اصطلاحات رایج آن را بررسی می‌کنیم.

رزولوشن چیست؟

همیشه برای خرید یک مانیتور به مشخصات رزولوشن یا وضوح آن توجه می‌کنند. درواقع رزولوشن ابعاد بصری هر صفحه نمایشگر را مشخص می‌کند. همچنین این وضوح از تعداد زیادی پیکسل تشکیل می‌شود و برحسب عرض و ارتفاع بیان می‌شود.

برای مثال مانیتورهای  FULL HD 1080P رزولوشن‌شان 1920×1080 است؛ یعنی عرض صفحه این نمایشگر‌ها 1920 پیکسل در خود و ارتفاع صفحه نمایشگر آن‌ها 1080 پیکسل در خود دارد. در مجموع این صفحه نمایشگرها 2073600 پیکسل در خود دارند.

رابطه پیکسل با رزولوشن

پیکسل‌ها کوچک‌ترین نقاط فیزیکی نمایشگر محسوب می‌شوند و از اجزای پایه یک نمایشگر به ‌شمار می‌روند؛ بنابراین، پیکسل ها را می‌توان بلوک‌های سازنده یک تصویر فرض کرد. با این حال پیکسل ها رابطه مستقیمی با رزولوشن دارند؛ زیرا هر چه مانیتور یا تلویزیونی رزولوشن بالایی داشته باشد، تعداد پیکسل آن نیز بیشتر است.

رابطه پیکسل با رزولوشن
هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، رزولوشن نیز بیشتر و تصویر واضح‌تر خواهد بود

در واقع پیکسل‌ها را می‌توان قطعات یک پازل در‌ نظر گرفت؛ چون هر کدام از این قطعات تکه‌ای کوچک از یک تصویر را تشکیل می‌دهد. پس مانیتورهایی که پیکسل بیشتری دارند، تصاویر با جزئیات بیشتری‌ را می‌توانند نشان دهند.

رابطه کنتراست با رزولوشن

کنتراست به تفاوت روشنایی یا تاریکی رنگ‌ها در تصاویر می‌گویند. در واقع نسبت کنتراست نسبت روشن‌ترین سفیدی تصویر با تیره‌ترین سیاهی تصویر را نشان می‌دهد. برای همین، کنتراست بالاتر به معنای سیاهی عمیق‌تر در تصویر است که این ویژگی تفاوت زیادی در کیفیت کلی یک نمایشگر ایجاد می‌کند

ویژگی کنتراست برای صحنه‌های تاریک فیلم‌ها و بازی‌ها اهمیت بالایی دارد؛ بنابراین، وقتی شب‌ها در تاریکی مشغول بازی‌های ویدئویی هستیم یا یک فیلم را تماشا می‌کنیم، داشتن تلویزیون یا یک مانیتوری با کنتراست باعث بهترشدن تجربه ما از فیلم یا بازی می‌شود.

رابطه کنتراست با رزولوشن
همانطور که مشاهده می‌کنید هرچه کنتراست یک عکس بالا باشد رزولوشن آن هم بیشتر خواهد شد.

بااین‌وجود کنتراست و رزولوشن تأثیر زیادی بر کیفیت نمایشگر می‌گذارند؛ در واقع هر دو مفهوم به یکدیگر بستگی دارند؛ زیرا، هر چقدر‌ نمایشگری رزولوشن بالاتری داشته باشد، ولی کنتراست بالایی نداشته باشد، مانیتور صفحه خوبی را به ما ارائه نمی‌دهد. در مقابل اگر یک نمایشگر با رزولوشن پایین ولی کنتراست بالایی داشته باشیم، این مانیتور نمی‌تواند صفحه شفافی به ما ارائه دهد.

 به‌عبارت‌دیگر یک مانیتور با کنتراست پایین و وضوح بالا جزئیات تصویر خیلی واضحی دارد؛ تاحدی‌که نمی‌توان عناصر مختلف تصویر را از یکدیگر تشخیص داد. علاوه بر این تصاویر در یک مانیتور با وضوح پایین و کنتراست بالا ممکن است تار و پیکسلی به نظر بیایند

رزولوشن یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین کیفیت تصاویر تلویزیون، مانیتور و سایر دستگاه‌های نمایشگر محسوب می‌شود که قیمت این دستگاه‌ها را نیز تعیین می‌کند. هر چه رزولوشن بالاتر باشد، وضوح وکیفیت تصویر نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین می‌توان گفت که رزولوشن بیشتر مساوی است با وضوح تصویر بیشتر و نشان دادن جزئیات بیشتر و واضح‌تر در تصاویر. رزولوشن‌های مختلفی مانند HD Ready (720p)، Full HD (1080p)، Ultra HD 4K (2160p)، و 8K Ultra HD (4320p) وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

کنتراست چیست و چطور کنتراست ایجاد کنیم؟

مقاله مرتبط: کنتراست چیست و چطور کنتراست ایجاد کنیم؟

رابطه رزولوشن با اندازه صفحه نمایشگر

دو مانیتور را فرض کنید که هر دو رزولوشن یکسان FULL HD 1080P دارند، اما اندازه صفحه نمایشگر در آن‌ها با یکدیگر فرق دارند. اندازه صفحه نمایشگر یکی 32 اینچ و دیگری 25 اینچ است. در واقع در اینجا نقش تراکم پیکسلی پررنگ می‌شود. تراکم پیکسلی نمایشگر 25 اینچ بیشتر از 32 اینچ است. به‌همین‌دلیل نمایشگر 25 اینچی تصاویر شفاف‌تری را به ما نشان می‌دهد.

رابطه رزولوشن با اندازه صفحه نمایشگر
دقت در انتخاب اندازه صفحه نمایشگر به شما در داشتن رزولوشن موردنیاز کمک می‌کند.

بااین‌وجود تراکم پیکسلی عاملی مهم در وضوح متن محسوب می‌شود؛ زیرا، هر چه تراکم پیکسلی بیشتر باشد، متن‌ها در تصویر خواناتر هستند. درحالی‌که نمایشگری با تراکم پیکسلی پایین امکان دارد متنی تار را به ما نشان دهد؛ بنابراین، ارتباط مستقیمی بین تراکم پیکسلی، اندازه صفحه و نمایشگر وجود دارد.

حال اگر دو صفحه نمایشگر با وضوح یکسانی داشته باشیم، ولی اندازه صفحات آن‌ها متفاوت باشد، کیفیت تصویر در نمایشگر کوچک‌تر بهتر است، با‌این‌حال اگر دو صفحه‌نمایش با اندازه یکسان ولی رزولوشن متفاوتی داشته باشیم، صفحه‌نمایش با رزولوشن بیشتر، کیفیت تصویر بیشتری به ما نشان می‌دهد.

انواع رزولوشن

در این بخش برخی از متداول‌ترین رزولوشن های بازار را بررسی می‌کنیم.

انواع رزولوشن
در این عکس انواع پرکاربرد رزولوشن آورده شده.

رزولوشن 720P؛ رزولوشن HD

رزولوشن 720P ، رزولوشن HD یا 720*1280 نمایش پایین‌ترین رزولوشن بین مانیتورها به شمار می‌رود. همچنین سبک رزولوشن 720P به‌صورت تصاعدی است.

رزولوشن 1080P؛ رزولوشن FULL HD

رزولوشن 1080P یا 1920*1080 با نام رزولوشن FULL HD در بازار شناخته می‌شود. این نوع مانیتورها رزولوشنی غیر در هم در خود دارند. همچنین این نمایشگرها جزو اولین نمایشگرهایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانستیم طیف کامل رنگ‌ها در کیفیت HD را ببینیم. امروزه رزولوشن 1080P ، رزولوشنی استاندارد بین تلویزیون، بازی‌های ویدئویی و گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود.

رزولوشن  1440P؛ رزولوشن 2K

رزولوشن 1440P یا 2560*1440 با نام 2K یا QHD در بازار شناخته می‌شود. مانند نمایشگرهای  HD سبک نمایشگرهای 2K صورت تصاعدی است. علاوه بر این مانیتورها رزولوشنی 4 برابر رزولوشن 720P دارند. بااین‌وجود اندازه رزولوشن های 720P و 1080P مرسوم نیستند.

رزولوشن 4K؛ رزولوشن UHD

رزولوشن 4K یا 2160*3840 به دلیل پیکسل‌های افقی‌اش ، با نام رزولوشن ULTRA HD یا UHD در جهان شناخته می‌شود. رزولوشن 4K وضوحی 4 برابر FULL HD دارد. سهم رزولوشن 4K نسبت به سال 2014 روزبه‌روز افزایش‌یافته است. با‌این‌وجود داشتن رزولوشن 4K همانند رزولوشن 2K خیلی بین مردم مرسوم نیست.

رزولوشن 8K؛ 8K UHD

بالاترین رزولوشن صفحه تلویزیون یا مانیتور در بازار متعلق به مانیتور 8K است. در ساخت این نمایشگرها از به‌روز‌ترین تکنولوژی‌ استفاده می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از رزولوشن پایین و بالا

مقاله مرتبط: مزایا و معایب استفاده از رزولوشن پایین و بالا

اصطلاحات رایج رزولوشن چیست؟

در این بخش رایج‌ترین اصطلاحات رزولوشن را در یک جدول گردآوری کرده‌ایم.

DPIنقطه برحسب اینچ
PPIتراکم پیکسلی یا پیکسل برحسب اینچ
HDرزولوشن 720P
FULL HDرزولوشن 1080P
QHDرزولوشن 1440P
UHDرزولوشن 4K
8K UHDرزولوشن 8K

نحوه پیدا کردن رزولوشن تصاویر

برای چک‌کردن رزولوشن تصویر در ویندوز باید مراحل زیر را انجام داد:

  1. فایلی که می‌خواهید، رزولوشن آن را بررسی کنید، انتخاب کنید.
  2. روی آن کلیک راست کنید.
  1. و روی گزینه “PROPERTIES” کلیک کنید.
  2. پنجره‌ای با جزئیات تصاویر باز می‌شود.
  3. گزینه “DETAILS” را بزنید، در آن‌ جا ابعاد و رزولوشن تصویر را می‌توانید، ببینید.

در سیستم عامل مک مراحل زیر را باید انجام داد.

  1. روی تصویر کلیک راست کرده.
  1. روی گزینه “GET INFO” کلیک کنید.
  2. پنجره اطلاعات تصویر در مانیتور ظاهر می‌شود.
  3. مشخصات ابعاد و وضوح تصویر را در تب “MORE INFO” می‌توان مشاهده کرد.

بهترین وضوح تصویر در مانیتور و گوشی

اگر شما صفحه مانیتور عریضی دارید، بهترین رزولوشن برای شما 1920*1080 خواهد بود. ولی اگر مانیتور شما مربعی‌شکل‌ است، بهترین رزولوشن تصویر در آن 1024*1280 خواهد بود. در گوشی‌ها بهترین رزولوشن معمولا 1024*422 در نظر گرفته می‌شود.

بهترین وضوح تصویر در مانیتور و گوشی
شما میتوانید در تنظیمات گوشی همراه خود رزولوشن مناسب را انتخاب کنید.

سخن پایانی

رزولوشن نمایشگر ابعاد بصری یک مانیتور را توصیف می‌کند. این ابعاد برحسب عرض و ارتفاع بیان می‌شود. علاوه بر این از تعدادی پیکسل تشکیل می‌شود. از طرفی رزولوشن با تعداد پیکسل و صفحه نمایشگر رابطه مستقیمی دارد. یعنی هر چه‌قدر تعداد پیکسل بالاتر و اندازه صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، رزولوشن نیز بالاتر خواهد بود. رابطه کنتراست با رزولوشن نیز متناسب است.

هنگام خرید مانیتور یا تلویزیون به ویژگی‌های اندازه صفحه نمایشگر، رزولوشن و کنتراست توجه کنید. همچنین اگر ابهام یا سؤالی درباره مفاهیم ذکر‌شده داشتید، در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

منابع : rtings.com
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *