021-7356

تایم لپس چیست؟ چطور ویدیو تایم لپس بسازیم؟

تایم لپس چیست؟ چطور ویدیو تایم لپس بسازیم؟

تایم لپس چیست؟

تایم لپس نوعی تکنیک تخصصی است که می‌توان آن را از طریق دوربین، ویرایش با نرم‌افزارهای مربوطه یا ترکیبی از هر دو به‌دست آورد. در حالت کلی، دو نوع time lapse وجود دارد: تایم لپس عکس و تایم لپس ویدیو. time lapse در هر یک از این دو نوع به شکل مختلفی ظاهر می‌شود. اجازه دهید تعریف دقیق تایم لپس را با معرفی این دو نوع ارائه دهیم.

ویدیو تایم لپس چیست؟

در فیلم‌برداری، time lapse تکنیکی است که در آن نرخ فریم فیلم‌ بسیار کند‌تر از سرعت معمولی در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان‌مثال، به‌جای 24 فریم در ثانیه، 24 فریم در دقیقه استفاده می‌شود. در این صورت عمل انجام‌شده در ویدیو بسیار سریع‌تر از واقعیت رخ می‌دهد.

این تکنیک معمولاً برای مستندهای طبیعت مثل ثبت حرکت ابرها، رشد گیاهان یا طلوع آفتاب مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما در سایر رشته‌های سینمایی نیز کاربرد دارد.

برای این کار می‌توان از ماشین‌حساب‌های time lapse نیز کمک گرفت. این ماشین‌حساب‌ها به شما کمک می‌کنند تا بفهمید برای رسیدن به فیلم موردنظر خود به چند ساعت فیلم‌برداری نیاز دارید.

time lapse در عکاسی چیست؟

درحالی‌که یک فیلم time lapse با گرفتن فریم‌های کمتر در مدت‌زمان طولانی‌تر به دست می‌آید، عکاسی تایم لپس با کندتر کردن روند ثبت تصویر و آهسته کردن سرعت شاتر صورت می‌گیرد. با این کار، شما یک عکس ثابت اما با توهم حرکت در آن به ثبت رسانده‌اید؛ البته این در حالی است که سوژه شما در حال حرکت باشد.

برای نمونه سعی کنید با شرایط گفته‌شده از یک اتومبیل در حال حرکت عکاسی کنید. پس از ثبت عکس، درنتیجه فقط یک خط صاف و تار مشاهده خواهید کرد.

اگر این نوع عکاسی را در شب انجام دهید، اثرات آن را بیشتر متوجه می‌شوید. درواقع، در عکاسی شب تنها اثری که از ماشین در تصویر شما باقی خواهد ماند، یک خط قرمزرنگ طولانی است؛ انگار که نور چراغ‌های ماشین کشیده شده است. این یک مورد از عکاسی time lapse به‌حساب می‌آید.

پس از ثبت این عکس می‌توان برای بهبود بخشیدن به آن از روش‌های ساده‌ای مانند استفاده از اپلیکیشن تایم لپس بهره گرفت.

[relatedpost post=”102807 “]

تایم لپس چه کاربردی دارد؟

رایج‌ترین دلیل استفاده از تکنیک time lapse، فشرده‌سازی زمان است. فیلم‌سازان و عکاسان از این تکنیک برای نشان دادن گذر زمان استفاده می‌کنند.

دست‌کاری زمان می‌تواند راهی مناسب برای سرعت بخشیدن به گذر زمان یا راهی سریع و آسان برای دور زدن یک دوره زمانی طولانی بدون حذف صحنه‌ها و مکان‌ها باشد. برای مثال شکوفایی یک گل ممکن است ساعت‌ها و روزها طول بکشد؛ اما با تکنیک time lapse این اتفاق در مدت چند ثانیه و بدون حذف حتی یک‌لحظه از آن به مخاطبان نمایش داده می‌شود.

تایم لپس چه کاربردی دارد؟

علاوه‌براین، در عکاسی، استفاده از این تکنیک عکس‌های زیبا و تأثیرگذاری را بر جای می‌گذارد. واضح‌ترین مثال، تصاویر شهری در شب با تاری چراغ ماشین‌های کشیده‌شده پیوسته در چند خط است. عکاسی از آسمان شب به‌خصوص از شفق‌های شمالی نیز جزو محبوب‌ترین عکاسی‌‌های تایم لپس به شمار می‌رود.

دلایل هنری زیادی هم برای استفاده از این تکنیک در عکاسی وجود دارد. یک عکس تایم لپس ثبت‌شده با دقت و ظرافت کافی، می‌تواند یک شخصیت یا مکان را با جزئیات توصیف و تحلیل کند.

احتمالاً عکس‌هایی را که در آن یک شخص سرگردان و محو وجود دارد، دیده‌اید. با ثبت این تصویر سؤالات زیادی پیش می‌آید؛ آیا این شخص پارانویید است؟ دیوانه‌وار به دنبال چیزی است که نمی‌تواند پیدا کند؟ با این نوع عکاسی تمام این احساسات به همراه حس مبارزه یا سرگردانی می‌توانند به بیننده القا شوند.

چگونه یک ویدیو time lapse بسازیم؟

حالا که فهمیدیم time lapse چیست، ببینیم چطور می‌توانیم یک ویدیوی تایم لپس بسازیم.

برای ساختن یک ویدیو تایم لپس راه‌های زیادی پیش روی شماست: استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای، گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های ویرایش ویدیو.

علاوه‌بر دوربین‌های مخصوص تایم لپس استفاده از دوربین‌های مجهز به تایم لپس هم بهترین روش برای ثبت یک time lapse باکیفیت بالا است. اغلب دوربین‌های DSLR مجهز به این تکنیک بوده و می‌توان با استفاده از آن‌ها به این کار پرداخت.

توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای را برای این کار دارید، حتماً از سه‌پایه استفاده کنید؛ زیرا به خاطر پایین بودن سرعت شاتر اثر لرزش دست در فیلم به‌خوبی حس می‌شود. با استفاده از سه‌پایه اثر این لرزش وجود نداشته و یک فیلم تمیز و ثابت به ضبط می‌رسد.

اگر سه‌پایه مناسبی برای این کار ندارید، می‌توانید سری به وب‌سایت فروشگاه نورنگار بزنید و از بین مدل‌های متنوع خرید سه‌پایه را با قیمتی مناسب انجام دهید.

چگونه یک ویدیو تایم لپس بسازیم؟

گوشی‌های هوشمند امروزی نیز امکان ضبط یک ویدیو تایم لپس را بسیار آسان کرده‌اند. تقریباً در بخش تنظیمات تمامی گوشی‌های هوشمند گزینه‌ای با عنوان تایم لپس وجود داشته و می‌توانید بدون دردسر و به‌آسانی ویدیو موردنظرتان را ضبط کنید.

در تنظیمات مربوطه حتی می‌توانید سرعت و نرخ فریم فیلم را انتخاب کرده و یک ویدیو سفارشی برای خود بسازید.

حالا دراین‌بین ممکن است ویدیویی با سرعت معمولی از قبل ضبط کرده باشید و بخواهید آن را به ویدیو time lapse تبدیل کنید. در این صورت نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های ویرایش ویدیو زیادی به کمک شما می‌آیند.

از معروف‌ترین آن‌ها برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک می‌توان به Adobe Premiere Pro و Final Cut Pro اشاره کرد. در میان اپلیکیشن‌های مناسب اندروید و آیفون نیز InShot یکی از بهترین‌ها برای ساخت این نوع ویدیو است.

در این برنامه‌ها با بیشتر کردن سرعت ویدیو و کوتاه‌تر کردن آن می‌توان به یک ویدیو تایم لپس دست پیدا کرد.

[relatedpost post=”198988 “]

اولین time lapse خود را بسازید

در این مطلب سعی کردیم تا به سؤال «تایم لپس چیست» پاسخ داده و کاربردها و چگونگی ساخت آن را به شما ارائه دهیم.‌ حالا می‌توانید دست‌به‌کار شوید و با ساخت اولین time lapse خود تجربه شیرینی از این تکنیک را به دست آورید.

پس از ساخت آن می‌توانید از طریق برنامه‌های ویرایش ویدیو یا تصویر جلوه بصری آن را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *