در این کنفرانس، شرکت Profoto این امکان را در اختیار عکاسان گذاشت تا با استفاده از نور فلاش های جدید B10 بتوانند از یک مدل عکاسی کنند. مدلی که در این تصویر میبینید Brian McGorry نام دارد و از آنجا که من کمی زودتر از دیگران به محل عکسبرداری رسیدم، فرصت پیدا کردم تا از او و سگش، با فلاش در فضای باز عکاسی کنم. در ادامه درباره عکسهایی که گرفتم و شرایطی که هر کدام از آنها داشتند توضیح خواهم داد. همچنین جایگزینهای دیگری که میتوانید به جای این فلاش گرانقیمت استفاده کنید را نیز معرفی میکنم تا در صورت تمایل بتوانید از این جایگزینها هم استفاده کنید.
لیست تجهیزات مورد استفاده:
تجهیزات نورپردازی:
- هد فلاش Profoto B10 OCF (یا جایگزینهای زیر)
- فلاش گودکس Godox AD200 WITSTROT Flash
تجهیزات شکل دهنده نور:
- Profoto OCF Beauty Dish (یا جایگزینهای زیر)
- اکتاباکس پرتابل گودکس Godox Octabox 120 Portable
- سافت باکس زنبوری گودکس Godox SoftBox 80×120
[relatedpost post=”105189″]
دوربین و لنز:
- Canon 5D Mark IV
- Canon 24-70mm f/2.8 II USM
چیدمان برای عکاسی
وقتی به محل عکسبرداری رسیدم قصد داشتم در آنجا چرخی بزنم و شرایط نور را بررسی کنم، اما مشکل اینجا بود که زمان کمی داشتم و فرصت برای گشت و گذار نبود. دوربینم را برداشتم و به سمت دریاچه کوچکی رفتم که در آن نزدیکی بود و قبلاً دیده بودم که چطور بازتاب درختان در سطح آن، جلوه زیبایی پیدا میکند. تپه نسبتاً بلندی هم در پس زمینه قرار داشت که خورشید از پشت آن طلوع میکرد و نور آن، دامنه تپه را روشن میکرد. به این ترتیب یک بکگراند فوقالعاده زیبا برای عکسها داشتم که باید آن را به دقت نورسنجی میکردم. برای شروع تصمیم گرفتم یک عکس ساده نیمتنه از سوژه بگیرم.
[relatedpost post=”122927″]
شات اول: نیم تنه
تنظیمات من برای عکس نیمتنه بسیار ساده بودند. دقیقاً کاری که بارها و بارها آن را تکرار کرده بودم. اول باید رنگ زمینه را در میآوردم.
گام اول، انتخاب پسزمینه
من با بازتاب درختان کاج بر روی سطح دریاچه شروع کردم. در حالی که زاویه دوربین از بالا رو به پایین بود، سطح داشتم این بازتاب را به پس زمینه آبسترکت در عکسم تبدیل کنم. همانطور که میبینید در بالای کادر، بازتاب درختان کاج، از چپ تا راست کادر کشیده شدهاند و در زیر آنها، یک فضای روشنتر و یکدست از زمینه آبی دریاچه را میبینید که خالی است و جای خوبیست تا سوژه را در آن قرار دهم. عکس اول را از زمینه خالی گرفتم. حالا باید نور پس زمینه را تغییر بدهم.
گام دوم، انتخاب نور برای پس زمینه
در اینجا من نور فلاش Profoto B10 را همراه با یک شکل دهنده نور Profoto OCF Beauty Dish، دقیقاً از بالای دوربین و روبروی سوژه، رو به او تابیدم. شدت نور فلاش روی ¼ قرار داشت. اما سوال اینجاست که آیا این نور را با فلاش دیگری هم میتوان تاباند یا در فلاشهای دیگر هم همین مقدار قدرت فلاش مناسب است؟ بدیهی است که نور فلاش، را با استفاده از هر برند دیگری میتوان ایجاد کرد. اما شدت آن ممکن است متفاوت باشد. زیرا فلاشها قدرتهای متفاوتی دارند. تمامی روش کار و تنظیمات دوربین تا اینجا یکسان است. اما اگر از فلاش دیگری استفاده میکنید، کافیست قدرت آن را روی مقادیر مختلف (مثلاً ¼ یا ½ یا …) قرار دهید و ببینید با چه میزان نور به چنین تصویری میرسید. برای کسانی که با فلاشهای Profoto آشنا هستند، احتمالاً میدانند که قدرت ¼ این فلاش، توانی تقریباً برابر 50 تا 60 ژول دارد و قدرت اصلی این فلاش 250 ژول است. بنابراین میتواند با تخمین قدرت فلاشی که استفاده میکنید، به راحتی به این مقدار نور برسید. مثلاً اگر از یک فلاش 400 ژول استفاده میکنید، تقریباً میبایست قدرت فلاش را روی 1/8 قرار دهید یا برای یک فلاش اکسترنال با قدرت 60 ژول، احتمالاً این بالاترین قدرت فلاش خواهد بود. این هم تصویر نهایی است.
در تصویر پایین میبینید که با بالا بردن سرعت شاتر تا 1/200 و بستن دیافراگم تا f/7 تصویر را به شدت تاریک کردهام. همچنین انتخاب تراز سفیدی 6500 کلوین برای عکس، میتواند دمای سرد صبحگاهی نور را جبران کند تا نوری طبیعی در تصویر ایجاد شود. حالا وقت آن رسیده که سوژهام را در میان کادر قرار دهم و روی او نور بتابانم.
گام سوم، ژست دادن به سوژه
همانطور که در گام اول توضیح دادم، سعی داشتم سوژه را در مرکز کادر و بخش خالی تصویر قرار دهم. او کاملاً رو به تصویر قرار گرفت و در حال که نگاهش مستقیماً رو به دوربین بود، طوری ایستاد که محل برش کادر از پایین، تقریباً روی سینه قرار گیرد. به این ترتیب مفصلها بریده نمیشد و نوعی کادربندی کلاسیک را میتوانستم عکاسی کنم. در زیر میتوانید ببینید تصویر سوژه و پس زمینه، قبل و بعد از کاهش نور محیط، چه شکلی داشته است.
همانطور که میبینید، سوژه کاملاً Underexposed (تاریکتر از مقدار عادی) است و من باید این تاریکی را با نور مصنوعی یا همان نور فلاش جبران کنم. طبیعتاً مقدار نور زیادی باید روی او بتابد.
گام چهارم: افزودن نور فلاش به تصویر
[relatedpost post=”31830″]
مورد دوم: تصویری از یک قهرمان
برای اینکه بتوانم سوژه را مانند یک قهرمان عکاسی کنم، از ترکیببندی متفاوتی استفاده کردم. من در پس زمینه تصویر، با استفاده از خط حرکتی تلهکابین که در پس زمینه تصویر و روی دامنه تپه قرار داشت، سعی کردم سوژه را در جایی قرار دهم که این خطوط، همانند خطوط راهنما، چشم بیننده را به سمت سر سوژه هدایت کنند. همچنین زاویه از پایین رو به بالا به من اجازه داد تا بتوانم زیبایی آسمان را در پس زمینه سوژه به تصویر بکشم.
گام اول: انتخاب زاویه دوربین
وقتی از زاویه پایین عکس میگیرید، سوژه شما بزرگتر و قد بلندتر از آنچه هست به نظر میرسد. ضمن اینکه این امکان را دارید تا جزئیات آسمان را به خوبی به تصویر بکشید. البته باید دقت داشته باشید که این مدل عکاسی، در عکسهای عادی که به صورت رئال گرفته میشوند چندان زیبا نمیشود. در این حالت آسمان بسیار روشن ثبت میشود و میبایست برای ثبت جزئیات آسمان از روشهای ویرایشی مانند ماسکهای روشنایی استفاده کنید. اما اگر نور تصویر را کاهش دهید و از نور مصنوعی استفاده کنید، این جزئیات به زیبایی ثبت میشوند.
گام دوم: تنظیم نور برای پس زمینه
در اینجا هم برای دراماتیک کردن تصویر، نوردهی را براساس پس زمینه انتخاب میکنیم. یعنی با کاهش نور تصویر، سعی میکنیم تا آسمان و تپه پشت را تا حد زیادی تاریکتر کنیم. همانند تصویر پیش، با تابش نور فلاش روی سوژه، به نوردهی زیباتری دست پیدا خواهیم کرد.
گام سوم: سوژه را در برابر خورشید قرار دادم
همانطور که در تصویر میبینید، سر سوژه دقیقاً جلوی خورشید قرار گرفته است. با این کار دو هدف دیگر را در نظر داشتم. اول اینکه چون مرکز عکس روشنتر میشد و دورتا دور آن تیره تر میشدند، یک نوع ویگنتینگ طبیعی در آن ایجاد میشد که ناخودآگاه چشم بیننده را به سمت سوژه هدایت میکند و دیگر اینکه خود خورشید، یک نور پشت سر یا rim light هم پشت سر و روی شانههای سوژه ایجاد میکند که تصویر را بسیار جذابتر میکند.
گام چهارم، افزودن نور فلاش به تصویر
در اینجا نور فلاش را در سمت چپ سوژه قرار دادم. به این ترتیب یک سایه ملایمی هم در طرف دیگری از سوژه ایجاد میشود که به تصویر عمق میدهد. از آنجا که نور خورشید به شدت زیاد و رو به دوربین بود، مجبور بودم نور فلاش را هم به شدت افزایش دهم. در اینجا نور فلاش با تمام قدرت خود یعنی روی مقدار تابش 1/1 قدرت آن قرار دارد.
گام پنجم، ژست دادن به سوژه
همانطور که گفتم، سعی کردم با چرخاندن سر سوژه رو به طرف نور، نوعی نور پروانهای را روی صورت او شبیهسازی کنم. ضمن اینکه حالت طبیعیتری هم پیدا میکند و به نظر کاملاً شبیه به یک قهرمان ثبت میشود. در اینجا میتوانید تصویر نهایی او را ببینید:
[relatedpost post=”85659″]
شات سوم: یک تصویر زیبا
من در اینجا تصمیم داشتم از برایان و سگی که همراه او بود عکس بگیرم.
گام اول: انتخاب زاویه دوربین
برای این عکس، با اینکه برایان روی زمین نشسته بود، سعی کردم دوربین را تا جایی که میتوانم نزدیک سطح زمین نگه دارم. به این ترتیب، همچنان زاویه دید رو به بالا است.
گام دوم: باز هم نورسنجی براساس پس زمینه
این مرحله را در دو عکس قبلی تکرار کردم. به طور کلی این همان نکته فنی عکاسی با فلاش است که شما هم باید رعایت کنید.
وقتی صحنه را براساس نور طبیعی روز، نوردهی میکنیم، جلوه دراماتیک خود را از دست میدهد. به همین دلیل هم تصویر را طوری کادربندی کردم که بتوانم همانند عکس قبلی، آسمان را در تصویر بگنجانم. اما در پایین میتوانید عکس دیگری را ببینید که آسمان در تصویر نیست. این عکس را به منظور نشان دادن Dynamic Range تصویر، بدون فلاش گرفتم و ویرایش نشده است.
گام سوم: مانند مثال قبلی باز هم سوژه را در برابر خورشید قرار دادم.
این بار هم کمی صورت سوژه را به سمت فلاش چرخاندم تا نور دراماتیک و زیبایی روی چهره او ایجاد شود. همچنین میتوانیم سایه ملایمی را در کنار بدن او و سگ ببینیم. جای فلاش در داخل تصویر مشخص است و میتوانید لبه شکل دهنده نور را در کناره سمت چپ تصویر ببینید.
خلاصه: تمام این تصاویر در کمتر از 10 دقیقه عکاسی شدند. چون عکاسان دیگر هم منتظر بودند تا از این تجهیزات استفاده کرده و آن را آزمایش کنند. اما همانطور که دیدید، یک چیدمان ساده و تنظیمات عمومی که برای عکاسی به کار گرفتم، منتهی به عکسهای زیبایی شدند که قدرت عکاسی با فلاش در نور طبیعی روز را به ما یادآور میشود. امیدوارم از این آموزش بهره برده باشید و بتوانید با تکیه به تکنیکهای پیشرفته عکاسی با فلاش، سطح کار خودتان را ارتقا دهید.