021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش تغییر اندازه عکس در فتوشاپ بدون افت کیفیت

آموزش تغییر اندازه عکس در فتوشاپ بدون افت کیفیت

در حال حاضر دنیای وب به صورت کامل در حال گسترش است و این موضوع برای عکاس‌ها به این معنی است که باید به صورت مداوم عکس‌های خودشان را تغییر اندازه دهند. با اینکه می‌توانید به کمک ابزارهای متنوع آنلاین برای تغییر ابعاد عکس های خودتان استفاده کنید، ما توصیه می‌کنیم این کار را با دقت بیشتری انجام دهید تا به کیفیت عکس‌های شما آسیبی نرسد. در این مقاله ما نکاتی را برای تغییر ابعاد عکس بدون از دست دادن جزئیات آن آماده کرده‌ایم و امیدواریم از آن بیشترین بهره را ببرید.

 

https://noornegar.com/academy/photoshop_training/

 

تغییر سایز عکس بدون افت کیفیتشما قبل از اینکه بتوانید ابعاد عکس‎‌های خودتان را تغییر دهید، باید با کلماتی که در حین این کار با آن برخورد می‌کنید آشنا شوید.

ابعاد

ابعاد یک عکس به معنی اندازه‌ی طول و عرض آن است. بسته به وب‌سایتی که قصد دارید از عکس خودتان در آن استفاده کنید، این ابعاد می‌تواند با پیکسل، اینچ یا سانتی‌متر اندازه‌گیری شود. برای مثال اکثر عکس‌هایی که در آلبوم خانوادگی خودتان دارید، ابعادی برابر با 4×6 اینچ دارند.

رزولوشن (تراکم پیکسل)

رزولوشن یک عکس به این موضوع اشاره دارد که در ابعاد ذکر شده چند پیکسل قرار دارد. هرچقدر ابعاد پیکسل‌ها کوچکتر باشد به احتمال زیاد عکس شما شارپ تر به نظر خواهد رسید.

[relatedpost post=”114755″]

DPI و PPI

DPI یا Dots Per Inch و PPI یا Pixels Per Inch دو واژه‌ای هستند که رزولوشن عکس شما را نشان می‌دهند. با اینکه ممکن است این واژه‌ها به جای هم استفاده شوند، DPI به رزولوشن چاپ(تعداد نقاط جوهر روی یک اینچ کاغذ) و PPI به رزولوشن صفحه نمایش (تعداد پیکسل‌هایی که در یک اینچ از صفحه در بزرگنمایی 100 درصد دیده می‌شود) اشاره دارد.

تغییر اندازه عکس برای اینستاگرام

اندازه فایل

سایز فایل به فضا یا حافظه‌ی اشغال شده توسط عکس شما اشاره دارد. هرچقدر اطلاعات داخل یک عکس بیشتر باشد، اندازه فایل آن عکس بزرگتر است و به حافظه بیشتری نیاز دارد. اطلاعات موجود در یک عکس همان پیکسل‌های آن عکس است و می‌توان گفت هرچقدر رزولوشن یک عکس بیشتر باشد، حجم آن نیز بیشتر است. همچنین در صورتی که فایل شما با فرمت‌هایی نظیر PSD ذخیره شده باشد، این اطلاعات می‌تواند به لایه‌های آن عکس اشاره داشته باشد.

نسبت ابعاد

نسبت ابعاد معمولا با ابعاد تصویر اشتباه گرفته می‌شود و این موضوع به خاطر این است که این دو مورد ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. ابعاد یک عکس همانطور که گفته شد نشان‌دهنده طول و عرض عکس شما برحسب سانتیمتر، اینچ یا پیکسل است اما نسبت ابعاد، ابعاد یک عکس را براساس نسبت طول به عرض نشان می‌دهد. برای مثال نسبت ابعاد عکس‌های خانوادگی 4*6 که در ابتدا به آن‌‎ها اشاره کردیم برابر با 3:2 است.

چرا تغییر ابعاد عکس مهم است؟

تغییر ابعاد یک عکس بخشی از کارهای روزانه هر عکاس است. حتی در صورتی که قصد ندارید عکس‌های خودتان را چاپ کنید، برای آپلود عکس‌های خودتان در وبسایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی باید مراقب ابعاد و سایز فایل آن‌ها باشید. همچنین بسته به جایی که می‌خواهید عکس خودتان را آپلود کنید، باید یک نسبت ابعاد خاص را هم رعایت کنید. برای مثال نسبت ابعاد عکس‌های قابل پذیرش در اینستاگرام با نسبت ابعاد عکس‌هایی که قرار است در فیسبوک ذخیره شوند متفاوت است.

در صورتی که ابعاد عکس خودتان را تغییر ندهید، سایت پذیرنده ممکن است کلا عکس شما را قبول نکند و یا بسته به استانداردهای خودش آن را کراپ کند.

تغییر ابعاد عکس در فتوشاپ

تغییر ابعاد عکس در فتوشاپ کار ساده‌ای است. برای شروع به مسیر Image > Image Size مراجعه کنید.

در این قسمت تمام کلماتی که در ابتدای مقاله مورد بحث قرار گرفتند را مشاهده می‌کنید. اندازه فایل( Image Size) در بالای کادر قرار دارد و در پائین آن نیز می‌توانید ابعاد عکس خودتان را مشاهده کنید.

در صورتی که می‌خواهید پیکسل را به اینچ و یا بالعکس اینچ را به پیکسل تبدیل کنید، فقط باید یکی از واحدهای اندازه‌گیری را از منوهای بازشو سمت راست انتخاب کنید. آخرین مورد نیز رزولوشن عکس است که بر حسب DPI یا PPI اندازه‌گیری می‌شود. به صورت تئوری شما می‌توانید به هرشکلی که دوست دارید این اعداد را تغییر دهید و روی کلید OK کلیک کنید. اما در عمل این کار به این سادگی نیست.

[relatedpost post=”127316″]

تغییر ابعاد عکس

 

در تصویر بالا می‌توانید دیالوگ «Image Size» را که در مورد آن صحبت کردیم مشاهده کنید. فرض کنیم می‌خواهید رزولوشن عکس را تغییر دهید پس یک عدد تصادفی را داخل باکس رزولوشن وارد می‌کنیم. ببینید چه اتفاقی می‌افتد:

 

تغییر اندازه عکس در فتوشاپ

رزولوشن، تغییر ابعاد و Resample(نمونه برداری مجدد)

در عکس بالا علاوه بر اینکه رزولوشن عکس تغییر یافته است، ابعاد آن نیز تغییر کرده است. در واقع شما رزولوشن را افزایش نداده‌اید بلکه آن‌ را گسترش داده‌اید. فرض کنید یک پارچه با طرح نقطه نقطه دارید، اگر آن را روی زمین قرار دهید، نقطه‌ها در کنار یکدیگر قرار دارند اما در صورتی که دو طرف آن را بکشید، نقطه‌ها از هم دورتر می‌شوند. همین اتفاق هم برای پیکسل‌های عکس بالا رخ داده است.

 

به دلیل اینکه در پنجره Image Size گزینه Resample تیک خورده است( بصورت پیش فرض چنین است)، فتوشاپ فضای خالی بین این پیکسل‌ها را خودش پر کرده است. اما به دلیل اینکه فتوشاپ هیچ تصوری از صحنه واقعی ندارد، پیکسل‌ها را به صورت تصادفی حدس می‌زند. در صورتی که بدون Resample نسبت به تغییر ابعاد عکس خودتان اقدام کنید، فتوشاپ این نقاط خالی را برای شما پر نمی‌کند و فقط رزولوشن را بسته به ابعاد تغییر می‌دهد.

آموزش تغییر سایز عکس بدون افت کیفیت آنلاینزمانی که می‌خواهید یک عکس را بزرگ کنید هم همین مشکل اتفاق می‌افتد و عکس واضح شما به دلیل این مشکل به هم می‌ریزد. حفظ کیفیت یک عکس زمانی که ابعاد آن را کوچک‌تر می‌کنید، راحت‌تر از زمانی است که آن را بزرگ می‌کنید. البته وقتی که یک عکس را کوچک می‌کنید هم به صورت ناخواسته بخشی از پیکسل‌های آن را حذف می‌کنید و در صورتی که بخواهید ابعاد آن را برگردانید باز هم با مشکل کم بودن تعداد پیکسل‌ها روبرو خواهید شد.

[relatedpost post=”107217″]

حفظ کیفیت عکس‌ها

البته در این عکس به دلیل رزولوشن بالای عکس و تعداد پیکسل‌های آن، می‌توانید بدون از دست دادن کیفیت، ابعاد آن را تغییر دهید. اما برای اینکه مطمئن شوید همیشه عکس‌های شما پس از تغییر ابعاد کیفیت خودشان را حفظ می‌کنند باید نکات زیر را تحت نظر داشته باشید:

1- با رزولوشن بالا عکاسی کنید

با انجام این کار همیشه تعداد پیکسل‌های موجود در عکس شما به اندازه کافی زیاد خواهد بود و در صورتی که بخواهید نسبت به تغییر ابعاد عکس خودتان اقدام کنید، با مشکل خاصی روبرو نخواهید شد.

 

تغییر سایز عکس

2- همیشه یک نسخه از عکس اصلی را نگه دارید

در صورتی که ابعاد عکس خودتان را تغییر دادید و پس از پرینت یا آپلود عکس متوجه شدید کیفیت عکس با چیزی که در فتوشاپ می‌دیدید متفاوت است، می‌توانید از عکس اصلی خودتان استفاده کنید.

 

نحوه انتخاب ابعاد مناسب

هنگامی که مصمم به تغییر ابعاد عکس خود شدید ، با ابعاد موردنظر خودتان شروع کنید. قدم اول استفاده از واحد اندازه‌گیری مناسب است. اگر قصد دارید عکس خودتان را چاپ کنید، باید ابعاد آن را برحسب سانتی‌متر یا اینچ تعیین کنید. این موضوع برای مواقعی که می‌خواهید عکس خودتان را قاب کنید خیلی مهم است و باید اندازه‌های استانداردی مثل 5*7، 8*10 یا 11*14 اینچ یا معادل  آن را انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید که هرکدام از اندازه های استاندارد یک نسبت ابعاد مخصوص دارد. برای مثال نسبت ابعاد عکس‌های 4*6 برابر با 3:2 است و در صورتی که ابعاد آن را به 8*10 تغییر دهید ممکن است بخشی از آن کراپ شود. این موضوع به دلیل این است که نسبت ابعاد 8*10 برابر با 5:4 است.

 

انتخاب رزولوشن مناسب

پس از تنظیمات فوکوس داخل دوربین، رزولوشن یکی دیگر از موضوعاتی است که وضوح تصویر شما را مشخص می‌کند. استاندارد عکس‌های وب 72 پیکسل بر اینچ است اما خیلی از عکاس‌ها ترجیح می‌دهند از 300 پیکسل بر اینچ برای چاپ عکس با کیفیت بالا استفاده کنند.

اکنون که یاد گرفتید چطور ابعاد عکس‌های خودتان را تغییر دهید و چطور این کار را بدون کاهش کیفیت انجام دهید، می‌توانید ابعاد عکس‌های خودتان را بدون از بین بردن کیفیت تغییر دهید. همیشه سعی کنید از رزولوشن مناسب برای عکس‌های خودتان استفاده کنید و با بیشترین رزولوشن ممکن عکاسی کنید تا زمانی که نیاز به تغییر رزولوشن عکس‌های خودتان داشتید، با مشکل خاصی روبرو نشوید.

جمع‌بندی از آموزش تغییر اندازه عکس در فتوشاپ بدون افت کیفیت

شاید بتوان گفت که فتوشاپ بهترین نرم‌افزار ادیت عکس است که قابلیت‌های بی‌شماری را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این نوشتار به آموزش تغییر اندازه عکس پرداختیم اما شما می‌توانید با شرکت در دوره ی آموزش فتوشاپ صفر تا صد این نرم‌افزار کاربردی را یاد بگیرید. آکادمی نورنگار مفتخر است که آموزش ادیت و تدوین با نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ و پریمیر را به صورت حضوری، آنلاین و به صورت فیلم آموزشی را برگزار می‌کند. دوره‌های آموزش عکاسی و نرم‌افزارهای مهم توسط بهترین اساتید باتجربه برگزار می‌شود و در صورتی که بتوانید دوره را با موفقیت به پایان برسانید، گواهینامه‌ی معتبری به شما اعطا خواهد شد که در ایران و سایر کشورها دارای ارزش و اعتبار بالایی است.

 

11 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *