دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

از مزایای سنسورهای منحنی تا چالش‌های روبروی آن

چاپ
از مزایای سنسورهای منحنی تا چالش‌های روبروی آن

لنزهای دوربین‌ به صورت معمول طوری طراحی شده‌اند که پرتوهای نور را بر یک سنسور مسطح، ثبت می کنند. این فرآیند بر خلاف تکنولوژی سنسورهای منحنی، راه حل ایده‌آلی نیست. این روش ثبت تصویر باعث سافت شدن تصویر در گوشه‌ها، بخصوص هنگام عکس‌برداری با دیافراگم‌های باز خواهد شد.

 

در جهان آرمانی، شکل سنسور باید با پرتو نور تابیده شده توسط لنز مطابقت داشته باشد. چندین تولید کننده مانند سونی، سالها تلاش کرده‌اند تا سنسورهای منحنی‌ ایجاد کنند تا هر پیکسل در جایی قرار گیرد که فاصله‌ی مناسبی از پرتو نور داشته باشد. در حال حاضر، این تولیدکننده‌ها به مقصود خود رسیده اند.

 

سنسورهای منحنی

 

مدیرعامل شرکت سیگما، ایده سنسورهای منحنی را با وجود چالش‌های فنی و صنعتی زیاد، جذاب خواند. اگر سنسور برای تنظیم انحنای یک لنز طراحی شده باشد، با لنز دیگر ممکن است مطابقت نداشته باشد و نتایجی بدتر از ثبت عکس با یک سنسور مسطح ارائه کند. بدین صورت ما به یک سنسور  با انحنای متغیر نیاز خواهیم داشت که از تولید چنین سنسوری خیلی دور هستیم.

 

آقای یاماکی می‌گوید : این تکنولوژی در دوربین‌های با لنز ثابت می‌تواند یک راه حل خوب باشد، اما صرفه‌ی اقتصادی ندارد. به طور مثال در دوربین‌های سیگما برای هر مدل باید یک سنسور منحنی مخصوص طراحی شود که هزینه‌ی هنگفتی را در پی خواهد داشت. فقط به آن فکر کنید؛ برای هر مدل دوربین dp0، dp3، dp2 و dp1 که به ترتیب لنزهای 21، 75، 45 و 28 میلی‌متری دارند، باید یک سنسور منحنی جداگانه طراحی شود. در حالی که هم اکنون همه‌ی این دوربین‌ها از سنسور تکی مسطح APC-S استفاده می‌کنند. بدین ترتیب از نظر اقتصادی تولید سنسورهای منحنی توجیهی ندارد.

 

در نهایت او می‌گوید که “سنسورهای منحنی یک چالش بزرگ مهندسی هستند و تنها می‌تواند برای ماژول دوربین گوشی‌های هوشمند استفاده شود که حجم تولید بالایی دارند و سرمایه‌گذاری در آن منطقی است”.

 

بیشتر بخوانید: بزرگترین نوآوری در عکسبرداری با تلفن همراه

با این توضیحات به نظر می‌رسد که سنسورهای منحنی به این زودی‌ها به دوربین‌های حرفه‌ای راه پیدا نکند؛ تا زمانی که در این تکنولوژی تغییراتی ایجاد شود.

 

منبع : fstoppers

مترجم: آرمان ديداران

 

نویسنده : آرمان دیداران

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه