دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بهترین اپلیکیشن‌های نورسنجی برای عکاسی

چاپ
بهترین اپلیکیشن‌های نورسنجی برای عکاسی

بهترین نرم‌افزار نورسنج iOS و اندروید

myLightMeter PRO

این برنامه در بین برنامه‌های iOS بیشترین امکانات و بالاترین مخاطب را دارد. سازندگان این برنامه خودشان از عکاسان حرفه‌ای و مشهور هستند و ادعا دارند که این برنامه را برای عکاسانی ساخته‌اند که می‌خواهند با کمترین هزینه، به بیشترین قابلیت‌های نورسنجی در موبایل دسترسی داشته باشند. برنامه نورسنج myLightMeter PRO می‌تواند با حساسیتی بین -2 تا -4 EV کار کند که برای نورسنجی در نور کم هم بسیار کاربرد دارد. جالب‌تر اینکه می‌توانید در نور کم از LED گوشی برای روشن‌کردن و نورسنجی سوژه استفاده کنید.

myLightMeter PRO

قیمت این برنامه برای گوشی‌های iOS برابر 3.99 دلار است. اما نسخه اندروید آن که با نام LightMeter منتشر شده است، تنها 1.99 دلار قیمت دارد.

کارکردن با برنامه نورسنج myLightMeter PRO بسیار ساده و سرراست است. وقتی برنامه را باز می‌کنید در صفحه برنامه یک کادر تصویر می‌بینید که نمای دوربین شما را نشان می‌دهد. کافی است این کادر را رو به سوژه خود نگه دارید و نورسنجی را بزنید. برنامه نورسنج بلافاصله سرعت شاتر، اندازه دیافراگم و مقدار حساسیت موردنیاز را برایتان محاسبه کرده و نمایش می‌دهد.

زیر این بخش هم یک دکمه جبران نوردهی یا exposure compensation می‌بینید که با آن می‌توانید مقدار نورسنجی را کمتر یا بیشتر از مقدار محاسبه شده قرار دهید (مثلاً می‌توانید به نورسنج بگویید که مقدار پارامتر‌ها را برای نورسنجی 1 استاپ پایین‌تر به شما نشان دهد)

دکمه Save هم برای ذخیره کردن مقادیر محاسبه شده است تا بتوانید بعداً آن‌ها را به‌راحتی به یاد بیاورید.

این برنامه می‌تواند فاصله هایپرفوکال و جزئیات حسگر را برای 5 لنز مختلف ذخیره کند تا در دفعات بعدی فقط هرکدام را می‌خواهید انتخاب کنید و با آن نورسنجی کنید. علاوه بر این می‌توانید اطلاعات نورسنجی هر عکسی که در گالری خودتان دارید را هم مشاهده و بررسی کنید.

یکی از قابلیت‌های جالب این برنامه این است که اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید و به روش کارکرد نورسنج‌های Sekonic عادت دارید می‌توانید با زدن روی دکمه Classic در بالای برنامه، رابط کاربری برنامه را شبیه به نورسنج‌های سکونیک کنید. عملکرد دستگاه در این حالت تفاوتی نمی‌کند، اما احتمالاً کارکرد آن برای عکاسان قدیمی‌تر جذاب‌تر است.

استفاده از این برنامه برای کسانی که با دوربین‌های نگاتیوی کار می‌کنند فوق‌العاده است و می‌توانند با آن، بدون نیاز به نورسنج‌های واقعی به‌راحتی عکس‌هایی با نور فوق‌العاده ثبت کنند. البته برخی از قابلیت‌های آن در نسخه iOS را ممکن است در نسخه اندروید پیدا نکنید.

Lux Meter

پرطرف‌دارترین برنامه نورسنجی اندروید Lux Meter است. این برنامه تا به امروز بیش از 1 میلیون نصب فعال داشته است و جالب‌تر اینکه رایگان هم هست (متأسفانه نسخه iOS این برنامه موجود نیست.)

Lux Meter

البته مدل نورسنجی این برنامه بر اساس دوربین‌های عکاسی نیست و در واقع مقدار روشنایی را بر اساس واحد نور یا لومن محاسبه می‌کند که برای عکاسان و فیلم‌برداران حرفه‌ای که با نورهای ثابت کار می‌کنند بسیار باارزش است.
برنامه نورسنجی Lux Meter را می‌توانید کالیبره هم بکنید تا دقت آن بالاتر برود. فقط کافی است آن را در هر محیط نورانی یا رو به یک منبع نور نگه دارید تا مقدار ماکزیمم و مینیمم نور و مقدار متوسط آن را در هر لحظه برایتان محاسبه کند.

Light Meter 

بدون شک محبوب‌ترین برنامه نورسنجی رایگان اندروید برنامه Light Meter – Free است. این برنامه تا امروز بیشتر از 500 هزار نصب داشته و بیشتر از 2600 نفر به آن رأی داده‌اند. برنامه نورسنج Light Meter رایگان است، اما بخش‌هایی از آن را بعداً می‌توانید به‌صورت سفارش درون برنامه‌ای فعال کنید.
رابط کاربری برنامه بسیار ساده و سرراست طراحی شده است. به‌محض اینکه برنامه باز می‌شود به شما پیشنهاد می‌دهد که ویدئوی آموزشی آن را مشاهده کنید؛ البته بعداً هم می‌توانید آن را ببینید.

Light Meter 

نورسنجی توسط این برنامه دو مد مختلف دارد. مد اول استفاده از سنسور نورسنجی خود گوشی است که البته از شما سؤال می‌کند کدام‌یک از سنسور‌های جلو یا عقب گوشی را می‌خواهید استفاده کنید. در این حالت هیچ تصویری به شما نشان داده نمی‌شود و صرفاً می‌توانید مقدار روشنایی را بر اساس واحد لوکس ببینید و مقدار سرعت و دیافراگم و حساسیت را محاسبه می‌کند.

حالت دوم بر اساس دوربین کار می‌کند که می‌توانید با چرخاندن دوربین به هر طرف، نور مناسب برای آن صحنه را محاسبه کنید. مانند دیگر برنامه‌های نورسنجی، در اینجا هم امکان استفاده از جبران نوردهی را دارید که تأثیر آن را هم به‌صورت زنده روی تصویر می‌بینید.

یک بخش جالب هم به نام تبدیل نوردهی یا Exposure Converter دارد که برای آموزش عکاسی بسیار مناسب است. مثلاً برای زمانی که شما یک مقدار نورسنجی را با دیافراگم f/2 محاسبه می‌کنید و بعد می‌خواهید ببینید مقدار سرعت شاتر یا حساسیت معادل قبلی، با دیافراگم f/5.6 دقیقاً چقدر می‌شود. این بخش برای عکاسان تازه‌کار احتمالاً کاربرد بسیار زیادی دارد.

علاوه بر این، یک بخش هم برای محاسبه تراز سفیدی یا White Balance در این برنامه قرار گرفته که می‌تواند WB مناسب محیط را برایتان محاسبه کند. هرچند تصور می‌کنم که تراز سفیدی خودکار خود دوربین‌ها احتمالاً محاسبه بهتری نسبت به سنسور گوشی داشته باشد. اما خود برنامه بخشی به نام Gray Card دارد که سه رنگ خاکستری 18% ، سفید و سیاه خالص را برایتان بازسازی می‌کند. با این بخش از برنامه، می‌توانید در عکس‌هایتان، یک کارت خاکستری داشته باشید و تراز سفیدی دستی را بر اساس آن تنظیم کنید.

Photo Light & Exposure Meter

یک برنامه معادل Light Meter برای iOS که رایگان هم باشد برنامه Photo Light & Exposure Meter است که رابط کاربری بسیار ساده‌ای هم دارد. دوربین این برنامه هم می‌تواند سرعت شاتر و دیافراگم و حساسیت را به شما نشان دهد و نکته جالب اینکه می‌توانید در حین نورسنجی، یک یا دو پارامتر را ثابت کنید تا خود برنامه پارامتر آزاد را به‌صورت زنده برایتان محاسبه کند.

Photo Light & Exposure Meter

تراز سفیدی هم به‌صورت خودکار برایتان محاسبه می‌شود و می‌توانید از هیستوگرام زنده هم‌روی تصویر استفاده کنید. این برنامه هم دارای امکانات پیشرفته‌تری هست که با خرید درون برنامه‌ای می‌توانید بخش‌های بیشتری را به آن اضافه کنید.

Exposure — Light Meter for Film Photography

برنامه Exposure — Light Meter for Film Photography هم یک برنامه نورسنجی ساده برای اندروید است که رابط کاربری آن ساده‌تر از همه برنامه‌های بالا است. نمایش پارامترهای سرعت و دیافراگم و حساسیت در آن روی خط‌کش‌هایی ساده در زیر کادر تصویر انجام می‌شود و می‌توانید حساسیت را قفل کرده و مقدار آن‌ها را بررسی کنید.

Exposure — Light Meter for Film Photography

همچنین می‌توانید از جبران نوردهی برای کم کردن یا زیاد کردن نور هم استفاده کنید که البته تأثیر این تغییرات را هم‌روی تصویر می‌بینید. کافی است که روی هر کادری که می‌خواهید نورسنجی کنید توقف کنید (Pause) و مقدار معادل را روی خط‌کش‌های سرعت و دیافراگم ببینید. مقادیر این خط‌کش‌ها به‌صورت عمودی محاسبه می‌شوند. یعنی برای خواندن یک مقدار مناسب می‌توانید دو مقدار روی‌هم را بخوانید و فرقی هم ندارد که از کجای این دو خط‌کش مقادیر را انتخاب می‌کنید؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانید مقدار مناسب برای هر دیافراگم یا سرعت مشخص را بلافاصله ببینید. این برنامه بسیار سبک است و تنها 1.7 مگابایت حجم دارد.

Light Meter – EV for Photography

این برنامه هم یکی از بهترین نورسنج‌ها برای اندروید است که اگرچه رایگان است، اما بخش‌هایی از آن به‌صورت درون برنامه‌ای خریداری می‌شود. برنامه LM EV for Photography هم مانند اغلب برنامه‌های پیشرفته، امکان قفل‌کردن یک یا دو پارامتر نورسنجی را دارد تا پارامتر‌های باقی‌مانده را محاسبه کند.
نکته جالب درباره این برنامه این است که هم می‌تواند به‌صورت تمام صفحه نورسنجی کند (که در همه برنامه‌ها می‌بینیم) و هم به‌صورت نقطه‌ای یا زوم شده که به‌این‌ترتیب امکان نورسنجی بخش کوچکی از یک کادر را هم به شما می‌دهد.

Light Meter - EV for Photography

برای جبران نوردهی و کم کردن نور هم از واژه جایگزین ND Filter استفاده می‌کند که احتمالاً برای عکاسان آشناتر از جبران نوردهی است و می‌توانید با آن در محیط‌های پرنور هم به‌راحتی نورسنجی کنید.

آیا شما هم تابه‌حال از برنامه‌های نورسنجی استفاده کرده‌اید و به نورسنج گوشی اطمینان می‌کنید؟ یا فکر می‌کنید که استفاده از نورسنج‌های گران‌قیمت حرفه‌ای نتیجه دقیق‌تری به دست می‌دهد؟ چقدر تفاوت بین این دو می‌بینید؟ تجربه خودتان را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

 

نویسنده : حسین بابائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه