دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش زاویه‌بندی دوربین در عکاسی از غذا

تکنیک و ترفند
آموزش زاویه‌بندی دوربین در عکاسی از غذا

چرا به زوایای مختلف در عکاسی از غذا نیاز دارید؟

بسیاری از عوامل می‌توانند عکاسی غذای شما را بهتر یا بدتر کنند. توجه به نورپردازی، ترکیب، مواد غذایی و سبک ظاهری همه چیز در نتیجه کار شما تأثیر می‎گذارد. حتی تصمیمات جزئی در این زمینه‌ها باعث می‎شود یک تصویر کمی بهتر به نظر برسد. استفاده از زاویه های مختلف دوربین در زمان ترکیب بندی برای عکاسی از غذا یک امر ضروری است. چشم اندازی که ممکن است برای یک تصویر بسیار خوب کار کند، لزوماً برای تصویر دیگر کار نخواهد کرد. بنابراین قبل از برداشتن دوربین خود، به این فکر کنید که کدام چشم انداز به شما کمک می‌کند تا بهترین ویژگی‌های ظرف غذا را ارائه دهید.

سه زاویه اصلی عکاسی از مواد غذایی وجود دارد: زاویه بالا، سه چهارم و مستقیم.

این زوایا ممکن است کمی فنی به نظر برسند. اما به خاطر سپردن این زوایای دوربین بسیار آسان است. زاویه بالا مانند چشم پرنده است. در همین حال، شما می توانید به زاویه سه چهارم به عنوان زاویه میز شام فکر کنید و سرانجام زاویه مستقیم هم به همسطح بودن دوربین در کنار میز اشاره دارد.

عکاسی از غذا

تفاوت‌های کمی در بین این زوایای دوربین برای عکاسی از غذا وجود دارد. اما این موارد اصلی است که متخصصان و علاقه مندان تمام وقت از آنها استفاده می کنند.

نحوه استفاده از زاویه سه چهارم

این زاویه زمانی است که دوربین خود را در هر زاویه‌ای از 25 تا 75 درجه نسبت به سوژه خود قرار دهید.

به طور معمول، 45 درجه معمول ترین زاویه برای عکاسی از غذا است. این یک زاویه محبوب است زیرا بسیار متنوع است. به شما امکان می دهد جلو و سطح ظرف و همچنین طرفین را نشان دهید. در ضمن این زاویه همان چیزی است که شما در زمان غذا خوردن می‌بینید.

زاویه 30 درجه تغییر کوچکی از زاویه 45 درجه است. زاویه دوربین کمی پایین است و به بیننده اجازه می‌دهد پس زمینه را مشاهده کند.

زاویه سه چهارم را با استفاده از مثال‌های تصویری زیر بررسی خواهیم کرد. تصویر سمت چپ با زاویه 30 درجه و تصویر سمت راست با زاویه 45 درجه عکسبرداری شده است. می‌توانید پس زمینه را در تصویر سمت چپ مشاهده کنید. اما در تصویر سمت راست، مواد تشکیل دهنده موجود در غذا را بسیار بهتر می بینید.

هر دوی این عکس‌ها با فاصله کانونی 70 میلیمتر ثبت شده‌اند، بنابراین فاصله کانونی یکسان بود. این یعنی این که اختلافات از زاویه دوربین بدست آمده است.

عکاسی از غذا

هنگام انتخاب زاویه عکاسی از غذا، به این فکر کنید که چه نوع ظرفی را برای تهیه غذای خود استفاده خواهید کرد. برای سالادی که در یک کاسه سرو می‌شود، می‌خواهیم آن را عمیق تر ببینیم. این یعنی باید به جای زاویه 30 درجه از زاویه 45 درجه استفاده کنیم..

قبل از شروع تنظیم عکس، دوربین و لنز خود را انتخاب کنید، زیرا هر دو روی هم تاثیرگذار هستند. برای زوایای دوربین در عکاسی از غذا نوع لنز و همچنین فاصله دوربین تا سوژه از موارد مهمی است که همیشه باید به یاد داشته باشید.

وقتی با یک لنز که فاصله کانونی طولانی دارد عکس می‌گیرید، معمولاً فقط غذا و میز را می‌بینید. من تقریباً همیشه در دوربین فول فریم خود با فاصله کانونی 70 میلی متر یا بالاتر عکاسی می‌کنم. برای عکاسی از غذا، لنز 50 میلی‎متر، لنزی با زاویه دید عریض (واید) است. اگر فقط قصد دارید از یک ظرف عکاسی کنید، ممکن است بیشتر از آنچه شما ترجیح می‌دهید پس زمینه را نشان دهد.

اگر با لنز 50 میلی متر عکس می‌گیرید، به سطوح و پس زمینه‌های بزرگ نیاز خواهید داشت. همچنین باید مواد غذایی خود را بسیار نزدیک کنید تا آنچه را که نمی‌خواهید در عکس ثبت کنید حذف شوند. در غیر این صورت فضای غیر ضروری زیادی را ثبت خواهید کرد.

اگر در حال عکاسی از یک میز غذاخوری هستید یا در صحنه خود ظروف یا غذاهای دیگری دارید فاصله کانونی 50 میلی‌متر فاصله کانونی بسیار خوبی برای شما است.

برای عکس گرفتن از یک ظرف یا عکاسی مینیمالیستی از غذا، 50 میلی متر را بسیار محدود می‌دانم. در عکاسی از غذا، مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرد، حتی اگر چندین عنصر در قاب وجود داشته باشد. اینها باید از موضوع اصلی پشتیبانی کنند نه اینکه از آن توجه را سلب کنند.

[relatedpost post=”127796″]

نحوه استفاده از زاویه بالا

به لطف اینستاگرام، عکاسی از زاویه بالا اخیراً به یکی از محبوب ترین زاویه‌های دوربین تبدیل شده است. برای عکاسی تلفن‌های هوشمند بسیار عالی هستند زیرا تلفن‌ها دارای لنز بسیار عریض هستند. بنابراین اگر شما یک عکاس جوان غذا هستید، این یکی از بهترین زوایا برای امتحان کردن است!

عکاسی از غذا با زاویه 45 درجه از طریق تلفن به دلیل تحریف ناشی از لنزهایی با زاویه دید عریض می‌تواند باعث شود میز طوری به نظر برسد که انگار کشیده شده است.

زاویه بالای سر مزایای مختلفی دارد. به عنوان مثال، برای چیدمان چندین عنصر در یک صحنه مانند مثل منظره مفید است. به همین دلیل این یک چشم انداز عالی برای داستان‌سرایی است. هنگام عکاسی از بالای سر، می‌توانید انواع تشکیلات، مواد تشکیل دهنده یا ظروف غذایی را در قاب قرار دهید. همچنین اغلب اوقات، ترکیب بندی با استفاده از این زاویه راحت تر از سه چهارم یا مستقیم است.

در تصویر اسپاگتی که در زیر قرار دارد، زاویه 90 درجه به ما امکان مشاهده داخل ظرف را می دهد. جزئیات کامل مانند بیکن، جعفری، رنده پنیر و فلفل سیاه را به صورت کامل مشاهده می‌کنید. این یک عکس مینیمالیستی است که فضای منفی زیادی دارد اما نتیجه آن برای چشم خوشایند است.

با استفاده از این زاویه، ما می‌توانیم بافت بسیاری را نه تنها در غذا بلکه در تابه و پس زمینه مشاهده کنیم. بافت یک عنصر اساسی در عکاسی از غذا است و انتخاب زاویه بالا به ما امکان می‌دهد تا از آن به طور مؤثر استفاده کنیم.

عکاسی از غذا

با این حال، زاویه بالا برای هر نوع عکس غذا کار نمی‌کند. این زاویه، عمق را از بین می برد. بنابراین این زاویه، برای هر نوع غذا مناسب نیست. با زاویه بالا، شما بر شکل غذا و عناصر مختلف صحنه تأکید می کنید.

نحوه استفاده از زاویه مستقیم

این زاویه دوربین برای غذاهای “بلند” مانند همبرگر یا پنکیک مناسب است و بر ارتفاع غذا تأکید می‌کند. هنگامی که شما در حال عکاسی از  همبرگر و ساندویچ هستید، نان یا قطعه بالای نان آنچه را که درون آن است پنهان می کند. به همین دلیل گرفتن عکس از زوایای بالای غذا معنی ندارد. به یاد داشته باشید، هدف همیشه تمرکز بر روی بهترین ویژگی‌های مواد غذایی است.

در تصویر زیر، زاویه مستقیم انتخابی عالی بود. این زاویه به ما این امکان را می‌دهد تا کِرِم و کیک را با برش‌های انجیر و پرتقال مشاهده کنیم. در تصویر کیک‌های قهوه‌ای ، ما می‌توانیم بافت آنها و خاک قند پاشیده شده روی آن‌ها را مشاهده کنیم.

اگر از زاویه بالا عکاسی می‌کردم، خاک قند و بافت قسمت بالای کیک مورد توجه قرار می‌گرفت. و این وحشتناک است زیرا مردم به هیچ وجه نمی توانند آنچه را که در غذا است بدانند.

عکاسی از غذا

زوایای دیگر در عکاسی از غذا

ما قبلاً به زاویه سه چهارم، زاویه بالا و مستقیم اشاره کردیم البته اینها تنها زاوایای ممکن نیستند. بلکه می‌توانید از موارد ذکر شده در زیر برای عکاسی از غذا استفاده کنید:

زاویه پایین

زاویه پایین نوعی تغییر از زاویه مستقیم است. تنها تفاوت این است که شما باید کمی پایین تر از زاویه‌ای که در حالت زاویه مستقیم عکاسی می‌کردید، عکاسی کنید.

این منظر باعث می شود ظرف بزرگتر از اندازه واقعی آن باشد. به همین دلیل آن را در تبلیغات زیاد می‌بینید. می‌توانید هنگام گرفتن عکس از همبرگر، پنکیک یا هر چیز دیگری از این ترکیب‌بندی استفاده کنید.

[relatedpost post=”132717″]

 

عکاسی از غذا

کلوز آپ

آیا شما نیاز به نشان دادن مواد داخل غذا دارید؟ پس یک عکس کلوز آپ را در نظر بگیرید. کلوز آپ این امکان را به شما می‌دهد تا بافت و جزئیات ظروفی را که عکاسی می کنید نشان دهید.

به این ترتیب بینندگان شما بهتر می‌توانند چگونگی طعم و مزه ظرف را در دهان خود بیابند. در بیشتر موارد، این دیدگاه فقط مکمل عکس اصلی است. به عبارت دیگر، باید آنچه را که مردم با عکس اصلی به آن نگاه می‌کنند، تعیین کنید. بنابراین وقتی آنها از نزدیک نگاه می‌کنند، می‌دانند که این همان سوژه است.

عکاسی از غذا

زاویه هلندی

زاویه هلندی فقط یک نام فانتزی برای کج کردن دوربین شما است. در عکاسی از مواد غذایی رایج نیست. اما اگر مجموعه شما دارای خطوط تیز یا اشکال هندسی باشد می توانید این کار را امتحان کنید.

به جای مرتب کردن همه چیز، می‌توانید کمی از آنها استفاده کنید تا علاقه‌ای به وجود آورید. به نوبه خود، شکل‌های مورب ایجاد شده به شما کمک می‌کند تا چشم بیننده به سمت غذا هدایت شود.

[relatedpost post=”145156″]

عکاسی از غذا

چه زمانی باید از این زوایا استفاده کرد؟

همیشه غذای مورد نظر خود را در اولویت قرار دهید. آیا لایه‌هایی مانند ساندویچ دارد؟ یا این یک غذای مسطح است، مانند یک پیتزا؟ همچنین، در مورد جایی که می خواهید تمرکز اصلی علاقه را داشته باشید، فکر کنید. توصیه من این است که شما روی قسمت جلوی غذا فوکوس کنید.

اگر غذا لایه‌هایی دارد، باید از عکسبرداری در زاویه بالا خودداری کنید. در عوض، به زاویه سه چهارم و مستقیم فکر کنید. به این ترتیب، شما می‌توانید همه مواد موجود در آن غذا را نشان دهید.

اگر ظرف صاف است یا بیشتر مواد تشکیل دهنده آن در قسمت بالای آن است، پس از آن عکس‌هایی از زاویه بالا بگیرید.

اگر با تلفن خود در حال عکاسی هستید، از چشم انداز بالا یا مستقیم استفاده کنید. از گرفتن زاویه‌های شیب دار خودداری کنید. تمایل به هنگام عکاسی از مواد غذایی برای گرفتن عکس از زاویه‌های مختلف وجود دارد. هرگز خوب به نظر نمی‌رسد و شما را به عنوان یک آماتور معرفی می‌کند. به خصوص اگر به نظر می‌رسد که مواد غذایی قصد جدا شدن از میز را دارند!

وقتی از غذا عکس می‌گیرید، خود را تنها با یک زاویه محدود نکنید. حتی توصیه می‌کنم هر سه زاویه را انجام دهید. گذشته از همه چیز، این همان کاری است که بیشتر عکاسان حرفه‌ای انجام می‌دهند. آنها می‌خواهند همه چیز را پوشش دهند، بنابراین هیچ جزئیاتی را از دست نمی‌دهند. این روند تفکر همچنین به آنها امکان می‌دهد انتخاب‌های بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهند.

البته باید به زوایای دیگری نیز توجه کنید. انجام این کار به شما امکان می دهد تا یک چشم انداز بی نظیر داشته باشید. می‌بینید، هرچه تصاویر شما از دیگران متفاوت تر باشد، احتمال موفقیت در این ژانر بیشتر است. بنابراین از آزمایش کردن نترسید! از اینها گذشته، شما باید تمام وقت این کار را انجام دهید، زیرا موضوع شما حرکت نمی‌کند.

عکاسی از غذا

کد تخفیف نورنگار

جمع بندی

دانستن نحوه استفاده از زاویه بالا، سه چهارم و مستقیم در آموزش عکاسی از محصول به شما کمک زیادی خواهد کرد. پس از آشنایی با این زوایای دوربین در عکاسی از غذا لازم نیست وقت خود را تلف کنید تا بدانید که چگونه از ظرف خود عکس بگیرید. زیرا فقط سه انتخاب کلی دارید.

هرچه عکاسی از غذا را بیشتر تمرین کنید، بهتر خواهید شد. یاد خواهید گرفت که سریعاً بهترین گزینه را برای مواردی که در حال عکسبرداری هستید انتخاب کنید. این می‌تواند مفید باشد که از قبل برنامه ریزی کنید، اما می‌خواهید فضای خلاقیت نیز فراهم شود.

 

نویسنده : محمد خزائی

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *