دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

چگونه لیزر خوردگی دوربین را تشخیص دهیم؟ راه حل تضمینی

مشکلات رایج
چگونه لیزر خوردگی دوربین را تشخیص دهیم؟ راه حل تضمینی

اگر با دوربین عکاسی سر و کار دارید، احتمالاً شما هم اصطلاح لیزرخوردگی را شنیده‌اید ولی به طور دقیق معنای آن را نمی‌دانید یا دنبال راه حلی برای حل این مشکل هستید. در ابتدا باید بگوییم لیزرها پرتوهای متمرکزی از نور ساطع می‌کنند که می‌توانند سطوح حساس مانند شبکیه چشم را گرم کرده و باعث آسیب شوند. در همین‌حال سنسورهای به کار رفته در دوربین‌ها نسبت به چشم انسان از حساسیت بالاتری برخوردار هستند و همین موضوع آن‌ها را در معرض آسیب بیشتری قرار می‌دهد.

اگر به تازگی دوربین شما نقاط یا خطوط افقی یا عمودی رنگی یا قسمت تغییر رنگ داده بزرگی را روی نمایشگر و عکس‌های خود نشان می‌دهد به احتمال زیاد با مشکلی به نام لیزرخوردگی دوربین مواجه شده‌‌اید. برای اینکه بدانید چگونه لیزرخوردگی دوربین خود را تشخیص دهید و چگونه آن را از بین ببرید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تاثیر مخرب لیزر بر سنسور دوربین
تاثیر مخرب لیزر بر سنسور دوربین

اصطلاح لیزرخوردگی به چه معناست؟

یکی از مشکلاتی که اکثر تصویربرداران مراسم‌ها به خصوص مراسم‌های عروسی و کنسرت، با آن مواجه هستند، خطر در معرض نور لیزر قرار گرفتن و لیزرخوردگی دوربین است. اصطلاح لیزرخوردگی به این معنا نیست که لزوما دوربین شما در مقابل اشعه لیزر قرارگرفته باشد؛ بلکه هر منبع نور قوی مانند پروژکتورها، نور جوشکاری و حتی نور خورشید ممکن است دلیل ایجاد این مشکل در دوربین شما باشند.

لیزرخوردگی در واقع آسیب جدی و دائمی به هسته سنسور دوربین است که به نشانه‌هایی همچون خطوط عمودی یا افقی برروی تصویر و حتی تغییر رنگ و از بین رفتن بخش زیادی از تصویر همراه است. با این حال در موارد زیاد دیگری نیز این سطح آسیب به صورت یکجا و مشخص نبوده و لیزرخوردگی به صورت پراکنده در سنسور دوربین اتفاق می‌افتد.

میزان آسیب به سنسور دوربین در اثر لیزرخوردگی، به عوامل مختلفی از جمله قدرت و شدت منبع نور، مدت زمان نوردهی و فاصله بین منبع نور و سنسور دوربین بستگی دارد. لیزرهای پرقدرت مانند لیزرهایی که در کاربردهای صنعتی یا پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، خطر بیشتری برای سنسور دوربین‌ها داشته و آسیب‌های بسیار جدی ایجاد می‌کنند.

روش تشخیص لیزرخوردگی دوربین
روش تشخیص لیزر خوردگی دوربین

روش تشخیص لیزرخوردگی دوربین

روش تشخیص لیزرخوردگی دوربین در برندهای مختلف متفاوت است، با این‌حال در دوربین‌های سونی و نیکون یک روش مشترک برای تشخیص این مشکل وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تشخیص لیزرخوردگی در دوربین سونی

برای تشخیص لیزرخوردگی در دوربین‌های سونی ، نیاز است حتماً لنز را متصل کرده و کارت حافظه دوربین را در جای خود قرار دهید و با تنظیم نورسنجی یک رده تیره‌تر از حالت معمول، از یک سطح سفید یا نسبتاً روشن عکاسی کنید. سپس عکس گرفته‌شده را باز کرده تا آخرین حد زوم کنید و تمام صفحه را با دقت به دنبال نقاط صورتی، قرمز یا بنفش رنگ بگردید. گاهی ممکن است این نقاط در کنار هم یک خط تشکیل داده باشند. اگر نقاطی را در تصویر گرفته شده مشاهده کردید باید به شما بگویم که متاسفانه دستگاه شما دچار لیزرخوردگی دوربین شده است.

تشخیص لیزرخوردگی در دوربین نیکون

برای تشخیص لیزرخوردگی در دوربین‌های نیکون نیز مانند دوربین سونی عمل کرده، با نصب لنز و جا اندازی  کارت حافظه از یک سطح خاکستری عکاسی کنید و تنظیم نورسنجی در یک رده تیره‌تر را هم فراموش نکنید. سپس با بازبینی مجدد تصویر در حالت زوم، نقاط لیزرخورده را شناسایی کنید.

تشخیص لیزرخوردگی در دوربین کانن

روش تشخیص لیزرخوردگی دوربین در دوربین‌های کانن مقداری متفاوت است. برای این کار ابتدا لنز را از دوربین جدا کنید. سپس با گرفتن تصویر از یک سطح رنگ روشن و سپس بازبینی آن با زوم بالا، در صورتی که نقاط قرمز یا بنفش رنگی را بر روی تصویر مشاهده کردید، به لیزرخوردگی دوربین خود پی می‌برید. با این حال برای مطمئن شدن از این مشکل که در واقع آسیب جدی و دائمی به سنسور دوربین است، حتماً در هنگام خرید دوربین‌های دسته دوم، برای اطمینان از سالم بودن آن به کارشناسان و مراکز معتبر مراجعه کنید تا از خرید دوربین آسیب دیده و متضرر شدن شما جلوگیری شود.

راه تشخیص تضمینی

پیشنهاد ما به شما این است که برای اینکه از لیزرخوردگی یا سالم بودن دوربینتان مطمئن شوید، از یک کارشناس با تجربه کمک بگیرید. متاسفانه افراد سودجوی زیادی هستند که از تجربه کمتر شما سوءاستفاده می‌کنند تا هزینه اضافه‌تر بگیرند. برای اینکه با خیال راحت این چالش را حل کنید، کارشناسان بخش تعمیرات نورنگار در کنار شما هستند تا به صورت کاملا رایگان و بدون هیچ هزینه‌ای تست لیزرخوردگی دستگاهتان را انجام دهند.

فرق لیزرخوردگی با پیکسل سوختگی چیست؟

تفاوت اصلی بین پیکسل سوختگی و لیزرخوردگی دوربین در این است که پیکسل سوختگی قابل تعمیر و برطرف شدن است و حتی دوربین‌های آکبند نیز ممکن است با این ایراد روبه‌رو باشند. در واقع میزان خطا و آسیبی که پیکسل سوخته برروی تصویر گرفته شده ایجاد می‌کند در موارد بسیار کم و ناچیز است که به راحتی با یک ویرایش ساده نیز قابل پوشش دادن است و با مراجعه به مراکز تخصصی تعمیر دوربین، می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

در نقطه مقابل آسیب وارده بر اثر لیزرخوردگی یک آسیب دائمی و در بسیاری از موارد در سطح زیاد است که خروجی کار شما را با اشکالات زیادی مواجه می‌کند و همچنین به دلیل آسیب جدی‌ای که به سنسور دوربین شما وارد شده، در صورتی که تمایل به فروش دوربین خود داشته باشید، مبلغ بیشتری از ارزش دوربین شما کسر می‌شود. همچنین تصاویر شما نیاز به ویرایش‌های حرفه‌ای دارند. حتی در بعضی از موارد، ویرایش برخی از آن‌ها به دلیل آسیب جدی وارده ممکن نیست. در ادامه به شما خواهیم گفت که راه حل لیزرخوردگی چیست.

نمونه عکس گرفته شده با دوربین لیزر خورد
نمونه عکس گرفته شده با دوربین لیزر خورده

رفع مشکل لیزرخوردگی

متاسفانه به دلیل آسیب جدی که بر اثر لیزرخوردگی دوربین به هسته خود دوربین وارد می‌شود، امکان رفع مشکل لیزرخوردگی دوربین با نرم‌افزار وجود ندارد. چون سنسور دوربین‌ها بخش اصلی و مهم دوربین در ثبت تصاویر هستند و با آسیب دیدن آن عملکرد اصلی دوربین دچار اختلال می‌شود و راه حل نرم‌افزاری و حتی تعمیراتی برای حل این وضعیت وجود ندارد، تنها راه باقی‌مانده تعویض سنسور دوربین است که هزینه نسبتاً بالایی دارد.

راه‌حل دیگری که برای مشکل لیزرخوردگی تصاویر وجود دارد، استفاده از فوتوشاپ و ویرایش آن‌هاست که نیازمند تخصص و هدررفت زمان زیادی است و به هیچ عنوان راه حل کلی و کاملی برای مشکل دوربین نیز نیست.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

سعی کردیم در این مطلب به شما کمک کنیم تا به راحتی مشکل لیزرخوردگی دوربین خود را تشخیص دهید و قدمی برای حل این مشکل بردارید. بهترین کار این است که پیش از اینکه دوربینتان به این مشکل بربخورد، به عنوان یک عکاس حرفه‌ای، از دوربین خود محافظت کنید. چرا که پرداخت هزینه تعمیرات و خرید دوربین جدید و دل کندن از دوربینی که با شوق و ذوق آن را خریده بودید، کار آسانی نیست. در تمام این مسیر نورنگار کنار شما است تا مراقبت بیشتری از تجهیزات عکاسی خود داشته باشید و مشکلات دوربین عکاسی خود را به کمک بخش تعمیرات نورنگار حل کنید.

 

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

4 دیدگاه

  • alireza80 گفت:

    سلام و عرض ادب
    سپاس از مطالب عالی و مفیدتون خیلی کاربردی بود برام 🌹

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام دوست عزیز نورنگاری
      خوشحالم که مطالب براتون مفید و کاربردی بوده سپاس از حست توجه شما🌹🙏

  • saman95 گفت:

    درود و عرض ادب
    دوربین من دقیقا همین مشکل رو داشت و اصطلاحش رو نمیدونستم
    این مقاله خیلی برام کاربردی بود
    ممنون از مطالب مفید و ارزندتون 🙏.

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      درود دوست عزیز
      سپاس از حسن توجه شما خیلی خوشحالم که مقاله براتون مفید و کاربردی بوده
      بازم سوالی داشتین در خدمتم دوست عزیز 🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *